Πλούσιος είναι ο άνθρωπος που έχει ελεύθερο χρόνο

 Πλούσιος είναι ο άνθρωπος που έχει ελεύθερο χρόνο Facebook Twitter
0

ΑΠΟ ΤΟΝ ΓΙΑΝΝΗ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟ

 Πλούσιος είναι ο άνθρωπος που έχει ελεύθερο χρόνο Facebook Twitter
Φωτο: Γιάννης Κόντος

Εμπόλεμες περιοχές, άγονες ζώνες, βλέμματα που σε ακολουθούν, στιγμές που δεν ξεχνάς και η δυσκολία που συναντάς όταν μέσα από τον φακό χρειάζεται να αποτυπώσεις έναν ολόκληρο κόσμο. Ο Γιάννης Κόντος γεννήθηκε το 1971 στα Γιάννενα. Τα μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα  της ζωής του ταξιδεύει σε όλον τον πλανήτη για να καλύψει ως φωτορεπόρτερ τα σημαντικότερα γεγονότα. «Η έμπνευση είναι πάντα ο άνθρωπος και τα γεγονότα η αφορμή», λέει. Έχει αποσπάσει 20 διεθνή βραβεία και στο σακίδιο της ζωής του κουβαλά ξεχωριστές φωτογραφίες, ανεξίτηλες εμπειρίες και εικόνες  που παραμένουν χαραγμένες για πάντα στο μυαλό του. Υπήρξε παγκόσμιος πρωταθλητής στην κωπηλασία και τον ελεύθερό του χρόνο «παίρνει τα βουνά», αφού λατρεύει το ορεινό τρέξιμο που αποτελεί για αυτόν  την ιδανική ψυχοθεραπεία, που τον χαλαρώνει, τον  ηρεμεί και βάζει το μυαλό του σε τάξη.

— Σε τι περιβάλλον μεγάλωσες; Υπάρχει μια ανάμνηση από την παιδική ηλικία που να επέδρασε και να σε οδήγησε στην φωτογραφία;

Έχασα τον πατέρα μου σε σχετικά μικρή ηλικία. Πρόλαβα όμως να ακολουθήσω το πάθος του για τη φωτογραφία κληρονομώντας μια διοπτική Yashica μεσαίου φορμά με την οποία έκανα τα πρώτα μου φωτογραφικά βήματα. Με την ίδια μηχανή φωτογραφίζω ακόμα και σήμερα πορτρέτα οικείων ανθρώπων.

Η μαγεία της φωτογραφίας κρύβεται στην ερμηνεία που δίνει ο καθένας στο συναίσθημα που του προκαλεί. Η ερμηνεία της εικόνας είναι θέμα παιδείας. Διαφορετικοί άνθρωποι εκλαμβάνουν διαφορετικά μηνύματα από την ίδια εικόνα.

— Πώς σχολιάζει ένας φωτορεπόρτερ την κυριαρχία των selfies;

Τα selfies ή τα welfies είναι μια μόδα της εποχής που βοηθήθηκε από τις νέες τεχνολογίες και την εξέλιξη των κινητών τηλεφώνων. Ήδη έχουν αρχίσει να φθίνουν σε σημαντικό βαθμό. Η ίδια μόδα καθοδηγεί και τον μέσο χρήστη -επίδοξο ερασιτέχνη φωτογράφο- smartphone να πιστεύει ότι έγινε ξαφνικά φωτογράφος. Δυστυχώς οι φωτογραφικές του ικανότητες περιορίζονται στη απλή εφαρμογή εντυπωσιακών φίλτρων, με αποτέλεσμα συνήθως ανούσιες φωτογραφίες χωρίς περιεχόμενο.

— Θα δεχόσουν να έμπαινε πρωτοσέλιδο μια φωτογραφία σου που θα έδειχνε τον αποκεφαλισμό ενός δημοσιογράφου; Ποια ήταν η δυσκολότερη φωτογράφιση που έχεις κάνει;

Δεν θα φωτογράφιζα ποτέ τον αποκεφαλισμό κανενός ανθρώπου ή κάποια άλλη παρόμοια βαρβαρότητα που χρησιμοποιείται ως όπλο προπαγάνδας. Ως επαγγελματίας έχω την πολυτέλεια να αποφασίζω για το πότε θα σηκώσω τη μηχανή.

 Πλούσιος είναι ο άνθρωπος που έχει ελεύθερο χρόνο Facebook Twitter
Φωτο: Γιάννης Κόντος

— Η μαγεία της ανακάλυψης στις φωτογραφίες κρύβεται σε αυτά που δεν μπορούν να δουν οι άλλοι;

Η μαγεία της φωτογραφίας κρύβεται στην ερμηνεία που δίνει ο καθένας στο συναίσθημα που του προκαλεί. Η ερμηνεία της εικόνας είναι θέμα παιδείας. Διαφορετικοί άνθρωποι εκλαμβάνουν διαφορετικά μηνύματα από την ίδια εικόνα.

— Από πού αντλείς έμπνευση, από τους ανθρώπους ή τα γεγονότα;

Στα γεγονότα πρωταγωνιστεί πάντα ο άνθρωπος. Αυτά με κάποιο τρόπο επηρεάζουν τις ζωές των ανθρώπων. Με δυο λόγια η έμπνευση είναι πάντα ο άνθρωπος και τα γεγονότα η αφορμή.

— Τι είναι η φωτογραφία για σένα; Μέσα από αυτές μπορεί ο κόσμος να γίνει καλύτερος;

Η φωτογραφία είναι ένας πολύ προσωπικός τρόπος έκφρασης με τη βοήθεια ενός τεχνικού μέσου. Επίσης είναι ένα παιχνίδι με το φως με πολύ σοβαρές προεκτάσεις. Ο κόσμος αν θα μπορέσει μια μέρα να γίνει καλύτερος θα γίνει από την εξέλιξη του ανθρώπινου πολιτισμού. Κάποιες φωτογραφίες αφήνουν το στίγμα τους στην ιστορία αλλά ίσως θα ήταν υπερβολή να θεωρήσει κανείς ότι αλλάζουν τον κόσμο. Η φωτογραφία συμπορεύεται με την ανθρώπινη εξέλιξη.

— Μια φωτογραφία τι πρέπει να περιέχει για να αφυπνίσει συνειδήσεις και να συγκινήσει τους ανθρώπους;

Να είναι απλά διαχρονική. Να μπορεί να σταθεί στο χρόνο, μένοντας χαραγμένη στη μνήμη του θεατή. Τα στοιχεία για μια τέτοια εικόνα είναι η ιδανική ισορροπία μεταξύ φόρμας και περιεχομένου. Εν ολίγοις, η διαχρονική εικόνα ακροβατεί ανάμεσα στην πληροφορία και την τέχνη.

 Πλούσιος είναι ο άνθρωπος που έχει ελεύθερο χρόνο Facebook Twitter
Φωτο: Γιάννης Κόντος

— Έχεις καλύψει πολλά πολεμικά μέτωπα, τι θυμάσαι από αυτές τις εμπειρίες;

Θυμάμαι πολλές δυσάρεστες καταστάσεις και εμπειρίες οι οποίες έχουν χαραχθεί για πάντα στη μνήμη μου. Δεν είναι λίγες οι φορές που ανασύρονται με διάφορες αφορμές και μου προκαλούν πόνο. Μεγαλώνοντας ανακαλύπτω πράγματα στις εικόνες μου στα οποία δεν είχα δώσει παλαιότερα τη δέουσα σημασία. Οι εικόνες όμως παραμένουν εκεί αδιάψευστοι μάρτυρες.

— Τι σου προκαλεί φόβο, τι σε εξοργίζει; Υπάρχει κάτι για το οποίο έχεις μετανιώσει;

Φόβο μου προκαλεί η απώλεια ενός αγαπημένου προσώπου. Με εξοργίζει ο φανατισμός και η ευκολία με την οποία χειραγωγείται η κοινή γνώμη από κάποιες εικόνες και τους πρεσβευτές τους. Έχω μετανιώσει για κάποιες φορές που σήκωσα τη μηχανή σε θέματα που δεν άξιζαν.

 

— Ποιο είναι το μεγαλύτερο προσωπικό κόστος που έχει ένας φωτορεπόρτερ;

Το μεγαλύτερο προσωπικό κόστος για έναν φωτορεπόρτερ είναι τα ζητήματα ηθικής με τα οποία έρχεται αντιμέτωπος καθημερινά και τα οποία καθορίζουν τις ζωές των ανθρώπων που φωτογραφίζει.

— Μια εικόνα που δεν θα ξεχάσεις ποτέ;

Σιέρα Λεόνε, 2005: Ένα μικρό παιδί κουμπώνει το κουμπί της μπλούζας του ακρωτηριασμένου πατέρα του. Εκείνος, ο Abu Bakarr Kargbo, αναπληρώνει κάθε απαγορευμένο χάδι με ένα βλέμμα γεμάτο υποσχέσεις. Η Δημοκρατία της Σιέρα Λεόνε, με τα πλουσιότερα κοιτάσματα διαμαντιών στον κόσμο, είναι μια χώρα με μέσο όρο ζωής τα 36 χρόνια, με ανύπαρκτη υγειονομική περίθαλψη, τρομερές ανισότητες και διαφθορά σε όλα τα πολιτικά και κοινωνικά επίπεδα. Ο πολυετής εμφύλιος που δεκαετίες ολόκληρες ταλαιπώρησε την περιοχή, είχε ως μία ακόμη τραγική συνέπεια το θάνατο 75.000 ανθρώπων και τον παραδειγματικό ακρωτηριασμό 10.000 ακόμη.

 Πλούσιος είναι ο άνθρωπος που έχει ελεύθερο χρόνο Facebook Twitter
Σιέρα Λεόνε, 2005: Ένα μικρό παιδί κουμπώνει το κουμπί της μπλούζας του ακρωτηριασμένου πατέρα του. Φωτο: Γιάννης Κόντος

— Τι είναι ευτυχία για σένα;

Ο ελεύθερος χρόνος. Σήμερα, πλούσιος είναι ο άνθρωπος που έχει ελεύθερο χρόνο.

— Κάτι που νοσταλγείς;

Νοσταλγώ τις μέρες της αναλογικής φωτογραφίας, τη μυρωδιά του καινούριου φιλμ και την αίσθηση ότι το κάθε κλικ μετρούσε.

— Πώς αξιοποιείς τον ελεύθερο χρόνο σου;

Παίρνω τα βουνά, στην κυριολεξία.(γέλια) Αναζητώ τη γαλήνη και την ηρεμία της φύσης τρέχοντας ελεύθερος από καθημερινές ασχολίες. Το τρέξιμο αποτελεί την ιδανική ψυχοθεραπεία, με χαλαρώνει, με ηρεμεί και βάζει το μυαλό μου σε τάξη.

— Υπάρχει ένα μέρος που να αναζητάς την ηρεμία ή να λειτουργεί ως προσωπικό καταφύγιο;

Μια βόλτα γύρω από τη λίμνη των Ιωαννίνων ξυπνά πάντα μνήμες των παιδικών χρόνων.

— Τι όνειρα κάνεις;

Τα όνειρα είναι προσωπικά και είναι προτιμότερο να μην δημοσιοποιούνται.

 Πλούσιος είναι ο άνθρωπος που έχει ελεύθερο χρόνο Facebook Twitter
Κόσοβο. Φωτο: Γιάννης Κόντος
 Πλούσιος είναι ο άνθρωπος που έχει ελεύθερο χρόνο Facebook Twitter
Βόρεια Κορέα. Φωτο: Γιάννης Κόντος
 Πλούσιος είναι ο άνθρωπος που έχει ελεύθερο χρόνο Facebook Twitter
Αφγανιστάν. Φωτο: Γιάννης Κόντος
 Πλούσιος είναι ο άνθρωπος που έχει ελεύθερο χρόνο Facebook Twitter
Ιράκ. Φωτο: Γιάννης Κόντος
 Πλούσιος είναι ο άνθρωπος που έχει ελεύθερο χρόνο Facebook Twitter
Ιράκ. Φωτο: Γιάννης Κόντος
 Πλούσιος είναι ο άνθρωπος που έχει ελεύθερο χρόνο Facebook Twitter
Φωτο: Γιάννης Κόντος
 Πλούσιος είναι ο άνθρωπος που έχει ελεύθερο χρόνο Facebook Twitter
Ιράκ. Φωτο: Γιάννης Κόντος
 Πλούσιος είναι ο άνθρωπος που έχει ελεύθερο χρόνο Facebook Twitter
Κόσοβο. Φωτο: Γιάννης Κόντος
 Πλούσιος είναι ο άνθρωπος που έχει ελεύθερο χρόνο Facebook Twitter
Κόσοβο. Φωτο: Γιάννης Κόντος

http://www.yanniskontos.com/

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ