Μίμης Πλέσσας – Δάκης: σχεδόν μισόν αιώνα μετά το «Γοργόνες και Μάγκες» και το «Ωροσκόπιο της Αγάπης»

Μίμης Πλέσσας – Δάκης: σχεδόν μισόν αιώνα μετά το «Γοργόνες και Μάγκες» και το «Ωροσκόπιο της Αγάπης» Facebook Twitter
Ο γράφων πρεσβεύει οπωσδήποτε το… τόπος στα νιάτα, αλλά, εν πάση περιπτώσει, καλόν είναι να μην ξεχνάμε και το παρελθόν – ακόμη κι εκείνο το ελαφρύ κομμάτι του, που ενσωματώνει την τέχνη της ερωτικής αφέλειας στο τραγούδι ή μια χορευτική σπιρτάδα.
0

Δύο άνθρωποι, ο ένας πάνω από 90 και ο άλλος πάνω από 70 (να τα εκατοστίσουν), βρίσκονται ξανά μαζί σ’ ένα πάλκο, μετά από καιρό, μετά από πολύ καιρό. Δεκαετίες λένε… Ο λόγος για τον χαλκέντερο μαέστρο Μίμη Πλέσσα και βεβαίως για τον καλλίφωνο και αιωνίως ποπ τραγουδιστή Δάκη. Ο γράφων πρεσβεύει οπωσδήποτε το… τόπος στα νιάτα, αλλά, εν πάση περιπτώσει, καλόν είναι να μην ξεχνάμε και το παρελθόν – ακόμη κι εκείνο το ελαφρύ κομμάτι του, που ενσωματώνει την τέχνη της ερωτικής αφέλειας στο τραγούδι ή μια χορευτική σπιρτάδα.

Πλέσσας και Δάκης συνεργάζονται εμφανώς και κατά πρώτον(;) στο μιούζικαλ του Γιάννη Δαλιανίδη «Γοργόνες και Μάγκες» το 1968. Είναι γνωστή η σκηνή με τη Μαίρη Χρονοπούλου να χορεύει ντυμένη στα κόκκινα, στα πλακόστρωτα της  Ύδρας (των μπιτ και των μποέμ, που παρακολουθούσαν από δίπλα…), και τον Λάκη Κομνηνό, πλάι της, να προσφέρει μερικές ακαταμάχητες πόζες. Εκεί σκάει η γλυκιά φωνή του Δάκη στο «Τόσα καλοκαίρια, μου είχαν φύγει από τα χέρια…» (Πλέσσας-Παπαδόπουλος). Διαχρονικό ελληνικό glamorous, με τουριστικό concept που σε τελειώνει…

Το 1969 ο Δάκης κυκλοφορεί ένα θρυλικό 45άρι, σε ετικέτα MINOS, με το «Εκείνο το πρωί στην Κηφισιά» (Πλέσσας – Ιατρόπουλος) στη μια πλευρά και το «Κορίτσι στάσου να σου πω» (Πλέσσας – Δασκαλόπουλος) στην άλλη. Πανέμορφη η μελωδία του πρώτου, θανατηφόρο σέικ το δεύτερο σε τρανή φάση... shake your booty, με τον Δάκη να σε στέλνει, μπροστά, στους εσχάτους ουρανούς, ή έστω, πίσω, σε κανα σφαιριστήριο του '70...

Το 1969 ο Δάκης κυκλοφορεί ένα θρυλικό 45άρι (σε ετικέτα MINOS). Το λέω θρυλικό, γιατί και οι δυο πλευρές του τράνταξαν τα φλόρια. Δεν ήταν η… side a, και «κάτι» για να γεμίσει την πίσω πλευρά… Ήταν δυο τραγούδια που έγραψαν ασυναγώνιστη ποπ ιστορία.

Το «Εκείνο το πρωί στην Κηφισιά» (διαβάζουμε «Κιφησιά» στην αρχή, αλλά μετά διορθώθηκε!) των Μίμη Πλέσσα και Δημήτρη Ιατρόπουλου και πίσω το «Κορίτσι στάσου να σου πω» σε στίχους Άκου Δασκαλόπουλου. Τραγουδάρες! Ο Πλέσσας, στα καλύτερά του, πλάθει μια ωραία μελωδία στο πρώτο (αν και με ρεφρέν που λιγώνει…), ενώ το δεύτερο είναι ένα θανατηφόρο σέικ, λίγο… παλιομοδίτικο για το ’69, όταν η ποπ και το ροκ είχαν προχωρήσει σε άλλες σφαίρες, αλλά σε κάθε περίπτωση αχτύπητο.

Μίμης Πλέσσας – Δάκης: σχεδόν μισόν αιώνα μετά το «Γοργόνες και Μάγκες» και το «Ωροσκόπιο της Αγάπης» Facebook Twitter

Στα δύο αυτά τραγούδια στηρίχτηκε μάλιστα ένα ολόκληρο LP την επόμενη χρονιά. Ήταν «Το Ωροσκόπιο της Αγάπης» [MINOS, 1970], πρώτο προσωπικό για τον Δάκη – ολάκερο σε μουσικές του Πλέσσα και στίχους διαφόρων.

Το να γράφονταν, βεβαίως, 12 ισάξια τραγούδια με το «Εκείνο το πρωί στην Κηφισιά» και το «Κορίτσι στάσου να σου πω» θα ήταν φύσει αδύνατον, όμως το αποτέλεσμα δεν ήταν απλώς ενδιαφέρον, αλλά μερικές φορές… και κάτι παραπάνω. Υπήρχαν κι άλλα καλά κομμάτια σ’ εκείνον τον δίσκο, θέλω να πω, που αξίζει να τα θυμηθούμε. Ίσως, δε, να τα θυμηθούν στη Βουλιαγμένη και οι δύο καλλιτέχνες…

Το άλμπουμ άνοιγε με το «Εκείνο το πρωί στην Κηφισιά» (τι καλύτερο για lead track;) και συνέχιζε με το εξ ίσου χαριτωμένο «Μάζευα στα χέρια μου βροχή» σε στίχους Βεατρίκης Δαλαμάγκα. Slow, μπαλάντα, με λαμέ ερωτικούς στίχους και μελωδία δουλεμένη. Απλό τραγούδι ελαφρού νταλκά… και τέλειο για τη φωνή του Δάκη. Το… «Στη σελίδα 18» ήταν σε στίχους του Δημήτρη Ιατρόπουλου. Δυνατό και… ντιτζεϊκό το open drumming, αλλά το κλασικό «πλεσέικο» πνευστό section, εδώ, δεν απογειώνει το κομμάτι. Απεναντίας το «Ήταν κάποιο καλοκαίρι» που ακολουθεί, σε στίχους Δασκαλόπουλου, συγκινεί περισσότερο με την απλή γραμμή και την χωρίς εξάρσεις ενορχήστρωσή του. Ακόμη μια ωραία μελωδία από τον Πλέσσα, και με τον Δάκη να πλέει σε θάλασσες ερμηνευτικής ευτυχίας. Το «Η μέρα της γιορτής σου» (στίχοι Νέστωρ Μάτσας, Λουκία Πλέσσα) έχει μπουζούκι και μοιάζει με παραλειπόμενο από τον «Δρόμο» (παρότι δεν έχει στίχους του Λευτέρη Παπαδόπουλου). Πολύ ωραίο αλαφροπάτητο ζεϊμπέκικο τύπου-Πλέσσα, το οποίο πέρασε, νομίζω, κομματάκι απαρατήρητο. Κρίμα… και φοβερός ο Δάκης! Το «ανέβασμα» κάποια στιγμή γλιστράει προς το σέικ, και είναι αυτό το μελωδικό και ρυθμικό πηγαινέλα που κάνει το τραγούδι διάφανο στα χρόνια. Εννοώ πολύ ξεχωριστό! Το Α6 λέγεται «Επτά φορές» κι έχει στίχους του Ιατρόπουλου. Mid-tempo άσμα και κάπως jazzy, αν και όχι ιδιαίτερου βεληνεκούς…

Η δεύτερη πλευρά ανοίγει με το αθάνατο «Κορίτσι στάσου να σου πω». Ο μεγάλος Άκος Δασκαλόπουλος γράφει και ο εξ ίσου μεγάλος Μίμης Πλέσσας μελοποιεί, σε τρανή φάση… shake your booty. Ξέρω πως… ο κόμματος παίζεται ακόμη και σήμερα στις πίστες από το αυθεντικό 45άρι και γίνεται χαμός, ή έστω ριμιξάρεται! Και ο Δάκης ε; Σε στέλνει μπροστά στους εσχάτους ουρανούς, ή έστω πίσω, σε κανα σφαιριστήριο του ’70… «Μικρή ανεμώνα» λέγεται το επόμενο τραγούδι (στίχοι Ιατρόπουλος). Το κομμάτι οδεύει προς την… «Κηφισιά» και το «Τόσα καλοκαίρια»,  είναι όμως κατώτερο και από τα δύο.

Πολλά άγνωστα τραγούδια για τη συνέχεια. Για να τ’ ακούσουμε ένα-ένα…

Το «Μην τα θυμάσαι» σε στίχους Σώτιας Τσώτου έχει ωραία bass line και γενικώς είναι ένα από τα tracks που θα μπορούσε να ξεχωρίσουν από το δίσκο. Δε συνέβη. Οι «επιτυχίες» ήταν τέτοιας διαφοράς, που… έκοβαν την όρεξη σε ό,τι προαλειφόμενο. Τα ίδια και για το «Με ρωτήσανε» της Λουκίας Πλέσσα. Ο Δάκης ξέρει να χαρίζει στο κομμάτι την αίγλη του «κλασικού», ακόμη και όταν κάτι τέτοιο δεν υφίσταται. Το «Τώρα που φεύγεις» της Βεατρίκης Δαλαμάγκα είναι το δεύτερο τραγούδι με μπουζούκι στο «Ωροσκόπιο της Αγάπης». Χασάπικο… και ουδεμία σχέση με τη «Μέρα της γιορτής σου». Το άλμπουμ θα κλείσει με το «Πώς» σε στίχους του ίδιου του Μίμη Πλέσσα. Πολύ καλό το ρυθμικό τμήμα, όπως και το βάθος της εγγραφής (breaks που και σήμερα θα έκαναν στράκες). Περίεργο κομμάτι. Λίγο jazz, λίγο blues, λίγο shake, λίγο απ’ όλα… και όλα στη θέση τους βαλμένα.

Μίμης Πλέσσας – Δάκης: σχεδόν μισόν αιώνα μετά το «Γοργόνες και Μάγκες» και το «Ωροσκόπιο της Αγάπης» Facebook Twitter

Από τότε, από τα early seventies εννοώ, Δάκης και Μίμης Πλέσσας πρέπει να ξανασυναντήθηκαν το 2008, όταν κυκλοφόρησαν το άλμπουμ “Moments” [Capitol/ MINOS]. Στις κλασικές μελωδίες του Μίμη Πλέσσα («Ένας ουρανός μ’ αστέρια», «Ποιος το ξέρει», «Η πρώτη μας νύχτα», «Αν σ’ αρνηθώ αγάπη μου», «Ποια νύχτα σ’ έκλεψε» κ.λπ.) έχουν γραφεί ξένοι στίχοι (αγγλικοί, γαλλικοί, ισπανικοί, αραβικοί…), με τον Δάκη, ως πολύγλωσσος Αιγυπτιώτης που είναι, να τραγουδά με άνεση παντού και πάντα.

Αξίζει να πω πως μέσα στα 14 τραγούδια του CD υπάρχουν και δύο τραγουδισμένα στη γλώσσα μας, το «Περασμένα μεσάνυχτα» (στίχοι Λουκίλα Καρρέρ) και το «Η μέρα της γιορτής σου» (από το «Ωροσκόπιο…»), πράγμα που σημαίνει πως αυτό το δεύτερο είναι πολύ πιθανό ν’ ακουστεί και στη Βουλιαγμένη…

Εγώ πάντως από ένα πρόγραμμα με «ξένα» τραγούδια του Δάκη θα έλεγα πως δεν θα έπρεπε με τίποτα να απουσιάζουν τα “Monsieur Cannibale” (Sacha Distel), “La petite Marie” (Les Musiciens), “Tu veux, tu veux pas” (Zanini, Brigitte Bardot), “Mamy Blue” (Pop-Tops), “Feelings” (Morris Albert), “J'ai entendu la mer” (Christophe) και κυρίως τo “Gaston (Le téléfon)” του Nino Ferrer… Όποιος ξέρει τι σήμαιναν αυτά τα φοβερά tracks για το διεθνές διαχρονικό ρεπερτόριο τού Δάκη θα με δικαιολογήσει…

Και εις έτη πολλά.

Info:

Μίμης Πλέσσας – Δάκης 

«Στιγμές...»

Φιλική συμμετοχή: Έλενα Περβαινά

Λίμνη Βουλιαγμένης

Τετάρτη 24/6, 22:30

Τιμές εισιτηρίων: 25, 20, 15, 10 ευρώ

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ZOLA JESUS INTERVIEW

Μουσική / Η Zola Jesus δεν φοβάται το σκοτάδι, το κατοικεί

Λίγο πριν την εμφάνισή της στην Αθήνα, η Ρωσοαμερικανίδα καλλιτέχνιδα μιλά στη LIFO για το πώς δημιουργεί τη σκοτεινή και ατμοσφαιρική μουσική της, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα είδη, καθώς και για το πώς η ίδια αντιστέκεται στην επίθεση που δέχονται σήμερα οι θηλυκότητες.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Μουσική / Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Στον νέο του δίσκο «Εννιά νούφαρα απ’ τη νεκρή όχθη», ο Κ. Βήτα διασκευάζει εννιά τραγούδια της Μαρίκας Παπαγκίκα και της Σωτηρίας Μπέλλου, αναδεικνύοντας τη διαχρονική δυναμική του ρεμπέτικου, που συνεχίζει να συγκινεί βαθιά μέχρι και σήμερα.
M. HULOT
«Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / «Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για το σαγηνευτικό αυτό έργο που απεικονίζει τους πίνακες μιας έκθεσης σε μια τεράστια παλέτα ηχοχρωμάτων, τα οποία πολλαπλασιάζονται στην ιδιοφυή ενορχήστρωση του Μορίς Ραβέλ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
10 εξαιρετικά techno clubs στην Ευρώπη και στον κόσμο

Μουσική / 10 κορυφαία techno clubs για το 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Το clubbing μπορεί να μην είναι πια αυτό που ήταν στα ’90s και πολλά θρυλικά clubs να αποτελούν παρελθόν, όμως, η techno μουσική γνωρίζει νέα άνθηση. Συγκεντρώσαμε μερικά από τα καλύτερα techno clubs για το 2025.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
Οι Adriatique έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα / Οι Adriatique στα λατομεία Διονύσου: Η techno συναντά την αρχαία Ελλάδα / «Είμαστε ενθουσιασμένοι που τα λατομεία Διονύσου θα φιλοξενήσουν το σόου των Adriatique»

Μουσική / Ο άνθρωπος πίσω από τα πολυσυζητημένα events στο λατομείο Διονύσου (και των Adriatique)

O 23χρονος Hennes Alt, εμπνευστής του πρότζεκτ που θα φιλοξενήσει για πρώτη φορά στην Ελλάδα το διεθνούς φήμης μουσικό σόου «X» των Adriatique, μιλά στη LiFO για την ιστορική σημασία του χώρου, όπου μέχρι και σήμερα εξορύσσεται το περίφημο πεντελικό μάρμαρο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Π.Ι.Ε.Β.: Πολλές φορές με τη δυστοπία αυνανιζόμαστε και λίγο

Μουσική / Π.Ι.Ε.Β.: «Φοβάμαι μη γίνει το spoken word η νέα Ντουμπάι»

Το «Detroit» είναι το νέο άκρως χορευτικό άλμπουμ του Π.Ι.Ε.Β., σε παραγωγή του Viktoras, που φέρνει την αστική ποίηση και το spoken word στα κλαμπ και ο ήχος του είναι βγαλμένος από «τα όνειρα που είδαμε μετά από ένα πάρτι μεθυσμένοι».
M. HULOT
Lola δώστα όλα: Η Μαρίνα Σάττι μας κερνάει χαρά και κάθεται σαν κόκαλο στο λαιμό

Μουσική / Lola, δώσ' τα όλα: Η Μαρίνα Σάττι μας κερνάει χαρά και κάθεται σαν κόκαλο στον λαιμό

Το νέο άλμπουμ POP TOO της Μαρίνας Σάττι κατορθώνει ένα εξαιρετικό ακομπλεξάριστο πάντρεμα, αποδεικνύοντας ακόμα μία φορά πως παίζει με τους δικούς της κανόνες και αποτελεί μία κατηγορία από μόνη της.
M. HULOT ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ