Καλύτερα να μασάς, παρά να μιλάς. Ατυχείς, αστείες και τρελές δηλώσεις γύρω από την τέχνη

Καλύτερα να μασάς, παρά να μιλάς. Ατυχείς, αστείες και τρελές δηλώσεις γύρω από την τέχνη Facebook Twitter
0
Καλύτερα να μασάς, παρά να μιλάς. Ατυχείς, αστείες και τρελές δηλώσεις γύρω από την τέχνη Facebook Twitter
Μπάνκσι στη Νέα Υόρκη.Ο δήμαρχος τον αγάπησε!

Με την τέχνη δεν τα καταφέρνουν καλά. Με τη σύγχρονη τέχνη τα πάνε ακόμα χειρότερα. Η αμηχανία και η νευρικότητα εκδηλώνεται με σούπερ άστοχες και τρελές δηλώσεις. Από τον Ομπάμα μέχρι το «χρυσό κορίτσι» Σάρα Πέιλιν, και από τον Κάρολο της Αγγλίας μέχρι τον Πατριάρχη Κύριλλο της Ρωσίας, όλοι έχουν πει μια ασύλληπτη κοτσάνα και έχουν κάνει μια μεγάλη γκάφα. Τα έργα τέχνης έχουν γίνει θέμα εθνικής συζήτησης, οι καλλιτέχνες, διάσημοι σε μια νύχτα. Υπουργοί, δήμαρχοι, πρίγκιπες, όλοι δοκιμάζουν την τύχη τους στην κριτική της τέχνης. Υποθέσεις έφτασαν στα δικαστήρια και στο Κογκρέσο. Τα όρια της ελευθερίας της έκφρασης δοκιμάζονται. Ας μη γελιόμαστε. Ο συντηρητισμός και η λογοκρισία είναι εδώ. Η γνώμη και οι αντιδράσεις τους, παγκοσμίως, είναι μόνο για γέλια.

 

1.

Καλύτερα να μασάς, παρά να μιλάς. Ατυχείς, αστείες και τρελές δηλώσεις γύρω από την τέχνη Facebook Twitter

Ένα από τα γκράφιτι που έκανε στην Νέα Υόρκη ο Μπάνκσι, στην Allen Street. Κάποιοι χαιρέτησαν την παραμονή του επί ένα μήνα στην πόλη με ενθουσιασμό, αλλά ο πρώην δήμαρχος της Νέας Υόρκης Michael Bloomberg, που έχει προφανώς κάνει πολλά για τις τέχνες, όταν ο Βρετανός καλλιτέχνης του δρόμου Banksy έγινε πρωτοσέλιδο τον Οκτώβριο του 2013, στη διάρκεια του νεοϋορκέζικου πρότζεκττου, σε συνέντευξη τύπου, δήλωσε ότι ο καλλιτέχνης καταστρέφει τις περιουσίες των ανθρώπων και ότι αυτό είναι σημάδι παρακμής ενός ανθρώπου που έχει χάσει τον έλεγχο. Το να κάνεις κάτι στην ιδιοκτησία του άλλου δεν είναι ο δικός μου ορισμός της τέχνης δήλωσε. Και το χειροτέρεψε: Ή μπορεί να είναι τέχνη αλλά δε θα πρέπει να επιτρέπεται. Μεγάλος φίλος των γκράφιτι!

2.

Καλύτερα να μασάς, παρά να μιλάς. Ατυχείς, αστείες και τρελές δηλώσεις γύρω από την τέχνη Facebook Twitter

Η Μίρι Ρεγκέβ, υπουργός πολιτισμού και αθλητισμού του Ισραήλ αποκάλεσε τους ανθρώπους που ασχολούνται με την τέχνη ματαιόδοξους. Αιτία, ήταν μια διαμαρτυρία που υπέγραψαν 2.000 Ισραηλινοί καλλιτέχνες κατά της λογοκρισίας. «Ο κόσμος του πολιτισμού είναι ένας αχάριστος κόσμος», δήλωσε η υπουργός. «Δουλεύω για μια ομάδα αχάριστων ανθρώπων, μερικοί εκ των οποίων είναι μικροπρεπείς και υποκριτές», είπε σε μια ραδιοφωνική συνέντευξη. Βραβείο διπλωματικής αντιμετώπισης.

3.

Καλύτερα να μασάς, παρά να μιλάς. Ατυχείς, αστείες και τρελές δηλώσεις γύρω από την τέχνη Facebook Twitter

Σε μια ομιλία του ο Μπάρακ Ομπάμα, στην Τζένεραλ Ελέκτρικ στο Ουισκόνσιν, είπε ανάμεσα σε άλλα ότι οι νέοι όλο και λιγότερο προσανατολίζονται στο να κάνουν ένα επάγγελμα σαν αυτό του εξειδικευμένου εργάτη και να στραφούν στην παραγωγή, κάνοντας έτσι μια βιώσιμη καριέρα. Οι λαοί, είπε μπορούν να κάνουν πολλά περισσότερα με αυτά τα επαγγέλματα, από ό, τι θα μπορούσαν να κάνουν με έναν καλό βαθμό την ιστορία της τέχνης. Βέβαια για αυτή τη δήλωση εισέπραξε ένα ωραιότατο μέιλ διαμαρτυρίας στο οποίο απάντησε αμέσως, λέγοντας ότι η ιστορία της τέχνης ήταν ένα από τα αγαπημένα του μαθήματα στο σχολείο και του έδινε χαρές τις οποίες δε θα μπορούσε να έχει απολαύσει με άλλο τρόπο. Ομπάμα-Ιστορία της τέχνης: σημειώστε 2.

4.

Καλύτερα να μασάς, παρά να μιλάς. Ατυχείς, αστείες και τρελές δηλώσεις γύρω από την τέχνη Facebook Twitter

Όταν το κοινό είδε τον πίνακα του Μπρετ Μάρεϊ, The Spear, στο Γιοχάνεσμπουργκ το 2012, προφανώς και δεν ήταν έτοιμο να δει και τα γεννητικά όργανα του ηγέτη της Νότιας Αφρικής Jacob Zuma εκτεθειμένα με αυτό τον τρόπο. Ο Ένοχ Μτέμπου, εκπρόσωπος της εκκλησίας της Ναζαρέτ, το παράκανε βέβαια με τη δήλωσή του , θεωρώντας ότι ο καλλιτέχνης προσβάλλει όλο το έθνος και θα έπρεπε να λιθοβοληθεί μέχρι θανάτου. Δήλωσε ότι το έργο είναι ρατσιστικό και η τέχνη δεν επιτρέπει στους ανθρώπους να προσβάλλει ο ένας τον άλλο. Για την ιστορία, ο πίνακας αυτός τον οποίο είχαν τελικά δει πολύ λίγοι στην γκαλερί Γκούντμαν έγινε αντικείμενο μιας εθνικής συζήτησης για το που φτάνει η ελευθερία της έκφρασης ενώ ο Ζούμα προσέφυγε στη δικαιοσύνη υποστηρίζοντας ότι πρόκειται για αναξιοπρεπή απεικόνιση της προσωπικότητάς του. Η γκαλερί δήλωσε ότι είναι ουδέτερος και όχι εθνικός χώρος και δεν μπορεί να εγκαταλείψει το δικαίωμά της να αποφασίζει ποια έργα θα κρέμονται στους τοίχους της. Επίσης για την ιστορία, το «δόρυ» του Ζούμα πωλήθηκε για 15.000 ευρώ σε Γερμανό συλλέκτη.

5.

Καλύτερα να μασάς, παρά να μιλάς. Ατυχείς, αστείες και τρελές δηλώσεις γύρω από την τέχνη Facebook Twitter

Ως γνωστόν κανείς δε μπορεί να σατιρίσει και να πει πιο ελεύθερα τη γνώμη του από τους Βρετανούς. Το 2002, ο Βρετανός υπουργός πολιτισμού στην έκθεση με τα υποψήφια για το βραβείο Τέρνερ έργα τα αποκάλεσε «εννοιολογικά σκατά». Ο πρίγκιπας Κάρολος επίσης, θεωρώντας ότι η σύγχρονη τέχνη και η αρχιτεκτονική έχουν πάρει το στραβό το δρόμο τον ξεπέρασε σε δηλώσεις. Όταν ο Πίτερ Άρεντς σχεδίασε την επέκταση της Εθνικής Πινακοθήκης στο Λονδίνο το 1984, η πρίγκιπας Κάρολος δεν μάσησε τα λόγια του. Το σχέδιο δε του άρεσε καθόλου. Το χαρακτήρισε σαν «ένα τερατώδες σπυρί στο πρόσωπο ενός πολύ αγαπημένου και κομψού φίλου», αφήνοντας άναυδο το κοινό του βασιλικού Ινστιτούτου Βρετανών Αρχιτεκτόνων. Το μουσείο επέλεξε ένα άλλο σχέδιο τελικά, αλλά στη συλλογική μνήμη της αρχιτεκτονικής κοινότητας της χώρας η δήλωση έμεινε αξέχαστη με την ιστοσελίδα των αρχιτεκτόνων να αποκαλεί την επίμαχη φράση ως μια «αγένεια στην αρχιτεκτονική ιστορία». Φυσικά, το αυτί του πρίγκιπα δεν ίδρωσε. Η επίμαχη μακέτα στην κρίση σας.

6.

Καλύτερα να μασάς, παρά να μιλάς. Ατυχείς, αστείες και τρελές δηλώσεις γύρω από την τέχνη Facebook Twitter

Ο ζωγράφος Κρις Οφίλι, νικητής του βραβείου Τέρνερ το 1998, έγινε γνωστός σε όλο τον κόσμο σε μια μέρα. Ήταν η μέρα κατά την οποία ο πρώην δήμαρχος της Νέας Υόρκης Ρούντι Τζουλιάνι, στην διάρκεια της καθημερινής του επικοινωνίας με τους δημοσιογράφους, αποφάσισε να κάνει και τον κριτικό τέχνης. Χωρίς να έχει δει το έργο του Οφίλι, «Αγία Παρθένος Μαρία», μια προσωπογραφία της Παναγίας διακοσμημένη με αποκόμματα πορνοπεριοδικών και περιττώματα ελέφαντα, ανέλαβε δράση για λογαριασμό όλων των πιστών και όλων των δογμάτων. Όχι μόνο αρνήθηκε δημοσίως να καταβάλει την οφειλόμενη δόση της ετήσιας επιχορήγησης στο μουσείο του Μπρούκλιν στο οποίο είχε εκτεθεί ο πίνακας, αλλά απείλησε να αποσύρει διά παντός την επιχορήγηση και να απολύσει το διοικητικό συμβούλιο αν το μουσείο δεν δεχόταν να αποκαθηλώσει τον πίνακα. Την χαρακτήρισε άρρωστη και αηδιαστική ζωγραφική. Το μουσείο του Μπρούκλιν εκείνη την περίοδο σημείωσε ρεκόρ επισκεπτών ενώ ακολούθησε ένα παραλήρημα δημόσιου διαλόγου στον οποίο πήραν μέρος από τον Καρδινάλιο Τζον Κόνορ μέχρι την τότε πρώτη κυρία Χίλαρι Κλίντον. Τελικά ένας εβδομηνταδυάχρονος συνταξιούχος δάσκαλος από το Μανχάταν αποφάσισε να καταστρέψει τη ζωγραφική. Γλιστρώντας πίσω από την προστατευτική ασπίδα από πλεξιγκλάς, έβαψε τον πίνακα με λευκό χρώμα γιατί τον θεώρησε και αυτός με τη σειρά του «βλάσφημο». Ανάμεσα στα άλλα που είπε τότε ο Τζουλιάνι ξεχώρισε το περίφημο «να έρθει ο διευθυντής του μουσείου στα συγκαλά του». Το έργο του Οφίλι εκτέθηκε ξανά στη Νέα Υόρκη το 2014. Δεν άνοιξε ρουθούνι.

7.

Καλύτερα να μασάς, παρά να μιλάς. Ατυχείς, αστείες και τρελές δηλώσεις γύρω από την τέχνη Facebook Twitter

Πάμε στα καλύτερα: Ο Πατριάρχης Κύριλλος της Μόσχας, ο επικεφαλής της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, δοκίμασε και αυτός την τύχη του σαν κριτικός της σύγχρονης τέχνης. Σε ένα φεστιβάλ σύγχρονης τέχνης διάλεξε προσεκτικά τα λόγια του και είπε ότι οι σύγχρονοι καλλιτέχνες δείχνουν τη φρίκη, την ανοησία και την ηλιθιότητα. Μετά από αυτά τα λόγια αγάπης συνέχισε δηλώνοντας ότι προβάλλουν τη βρωμιά και την ηλιθιότητα με το πρόσχημα της τέχνης και ο σκοπός τους είναι να καταστρέψουν την ανθρωπότητα. Υποστήριξε ότι οι πεποιθήσεις του σχετικά με το θέμα είναι ευρέως διαδεδομένες, αλλά κανείς δεν θέλει να είναι ο μοναδικός που θα πεί ότι «ο αυτοκράτορας είναι γυμνός». Μόνο αγάπη για τον Κύριλλο!


8.

Καλύτερα να μασάς, παρά να μιλάς. Ατυχείς, αστείες και τρελές δηλώσεις γύρω από την τέχνη Facebook Twitter


Ωραία και αντρίκια! Ο Jesse Helms, πρώην γερουσιαστής της Βόρειας Καρολίνας, όταν η ΝΕΑ ( Το Εθνικό Κληροδότημα για τις Τέχνες), κλήθηκε να δώσει εξηγήσεις στο Κογκρέσο για την χρηματοδότηση των έργων των Αντρές Σεράνο και Ρόμπερτ Μέιπλθορπ, Piss Christ και "X Portfolio," κατήγγειλε ότι τα έργα ήταν βλάσφημα. Ο ρόλος του όπως δήλωσε ήταν να προστατεύσει τους φορολογούμενους από την αγορά αμφιλεγόμενων έργων τέχνης. Στις ακροάσεις του Κογκρέσου που ακολούθησαν ο Χέλμς είπε ανάμεσα σε άλλα ότι δεν γνωρίζει τον κύριο Σεράνο και εύχεται να μη τον συναντήσει ποτέ. «Επειδή δεν είναι ένας καλλιτέχνης, είναι ένας μαλάκας», συμπλήρωσε. Φυσικά όλοι είμαστε περίεργοι για το τι θα συνέβαινε σε μια τέτοια συνάντηση.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Καμιά φορά μιλάω για τα έργα μου και ακούγεται σαν να μιλάω για προζύμι ή κεφίρ»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ