Η Ορχήστρα της Πόπης σε βινύλιο: ένα από τα πιό παράξενα ελληνικά άλμπουμ

Η Ορχήστρα της Πόπης σε βινύλιο: ένα από τα πιό παράξενα ελληνικά άλμπουμ Facebook Twitter
Τι εξώφυλλο είναι αυτό; «Μα… ένα exotica περιβάλλον» θα πούμε όλοι αμέσως – απρόσμενα χρωματισμένο, όμως, καθώς εκμεταλλεύεται διάφορους τόνους του μαύρου και του γκρίζου.
1

 

Η Ορχήστρα της Πόπης σε βινύλιο: ένα από τα πιό παράξενα ελληνικά άλμπουμ Facebook Twitter
Η σύνθεση της ορχήςτρας (δεν εικονίζονται όλοι στη φωτό): Πόπη Λιοσάτου φλάουτο, κιθάρες, Θανάσης Ξανθάκος synths, Μάνος Κατσούλης κιθάρες, ντραμς, Πέτρος Δημάκης ντραμς, κιθάρες, Λίνα Φονταρά μπάσο, κρουστά, Κώστας Δασκαλάκης τρομπέτα, μπάσο, Ευνομία Δημητριάδου synths, Κώστας Μάρκου ντραμς, Γιάννης Καραχάλιος τρομπέτα, synths, Κρητώ Καλοπίση μεταλλόφωνο, κρουστά, Αντώνης Θωμάκης κιθάρες, Κώστας Παπαζάχος ντραμς…

Ένα παράξενο άλμπουμ. Ένα από τα πιο παράξενα, που έχουν κυκλοφορήσει τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα. Πρόκειται για το φερώνυμο LP τής Ορχήστρας της Πόπης, ή Popi’s Orchestra επί το αγγλικότερον [B-OtherSide / 150 αντίτυπα βαρέως βινυλίου] μιας 12μελούς μπάντας, που αυτοσχεδιάζει κατά το δοκούν, έχοντας κατά νου rock, jazz και avant πρότυπα (ή συνδυασμούς των).

Ας πούμε, κατ’ αρχάς, πως Η Ορχήστρα της Πόπης δημιουργήθηκε το καλοκαίρι του 2008 από τους Μάνο Κατσούλη, Θανάση Ξανθάκο και Πέτρο Δημάκη. Με την σταδιακή προσθήκη περισσοτέρων μουσικών έγιναν αρκετές συνευρέσεις, κυρίως στο Studio II στα Εξάρχεια, στο Playhouse στον Κεραμεικό, καθώς και στο DSL στο Κουκάκι, πριν η μπάντα εμφανιστεί και ζωντανά, τον Ιούνιο του ’10 στην Ίριδα (Πανεπιστημιακή Λέσχη).

Το άλμπουμ τής Ορχήστρας της Πόπης παρουσιάζει μιαν... επιβλητική ενότητα. «Τα πάντα» μπορεί είναι ελεύθερα, αλλά ο στόχος είναι «ένας». Να οριοθετηθεί ένα improv και αρκούντως ψυχεδελικό πλαίσιο, εντός του οποίου η μουσική θα φαντάζει όχι μόνον αυθύπαρκτη, αλλά, συγχρόνως, και εντελώς κατανοητή από το... καθημερινό αυτί.

Κι ενώ όλα έδειχναν πως το πράγμα κυλούσε όπως έπρεπε, με το συγκρότημα να δημιουργεί ένα δικό του αυτοδύναμο σκηνικό, στο τέλος εκείνης της χρονιάς (2010) διαλύεται. Ευτυχώς, έμειναν πίσω οι ηχογραφήσεις του…

Τα «παράξενα» (για τα οποία έγραψα στην αρχή) ξεκινούν από το εξώφυλλο. Τι είναι αυτό; «Μα… ένα exotica περιβάλλον» θα πούμε όλοι αμέσως – απρόσμενα χρωματισμένο, όμως, καθώς εκμεταλλεύεται διάφορους τόνους του μαύρου και του γκρίζου. Λέω «απρόσμενα χρωματισμένο» επειδή τα κλασικά exotica LP είχαν πολύχρωμα covers (όπως όλοι γνωρίζουμε και θυμόμαστε). Άρα κάτι άλλο «παίζει» εδώ...

Η Ορχήστρα της Πόπης σε βινύλιο: ένα από τα πιό παράξενα ελληνικά άλμπουμ Facebook Twitter
Ιστορικές «άκρες» μπορεί να αναζητηθούν πολλές –από τον ήχο της ιαπωνικής PSF και της αμερικανικής ESP, μέχρι τον Moondog και τους Gruppo di Improvvisazione NuovaConsonanza των Franco Evangelisti, Ennio Morricone κ.λπ.

Ανοίγουμε το 4σέλιδο LP-sized ένθετο. Διαβάζουμε τα ονόματα των μουσικών και προσθέτουμε τα όργανα…

Πόπη Λιοσάτου φλάουτο, κιθάρες, Θανάσης Ξανθάκος synths, Μάνος Κατσούλης κιθάρες, ντραμς, Πέτρος Δημάκης ντραμς, κιθάρες, Λίνα Φονταρά μπάσο, κρουστά, Κώστας Δασκαλάκης τρομπέτα, μπάσο, Ευνομία Δημητριάδου synths, Κώστας Μάρκου ντραμς, Γιάννης Καραχάλιος τρομπέτα, synths, Κρητώ Καλοπίση μεταλλόφωνο, κρουστά, Αντώνης Θωμάκης κιθάρες, Κώστας Παπαζάχος ντραμς…

Κάποια ονόματα μάς είναι ήδη γνωστά, όπως εκείνα του Θανάση Ξανθάκου (το 2010 έγραψε το soundtrack της ταινίας «Ο Μοναχικός Αστακός», ενώ παλιότερα έπαιζε στους γκαραζιέρηδες Teardrops), της Λίνας Φονταρά (με τους Zenerik έδωσε προσφάτως ένα εξαιρετικό CD-R) ή του Κώστα Δασκαλάκη (μέλος των «ψυχεδελικών» Dead Man’s Band)… Αν σε όλο το προηγούμενο setting προστεθούν και… μεταλλόφωνο, σφυρίχτρες, ποικίλα κρουστά, εφφέ, zither, κοντραμπάσο και στυλόφωνο, ίσως  το… πράγμα αρχίζει κάπως να αχνοφέγγει.

Είμαστε, πια, στο επόμενο βήμα, καθώς ο δίσκος στρίβει στο πλατώ…

Η Ορχήστρα της Πόπης σε βινύλιο: ένα από τα πιό παράξενα ελληνικά άλμπουμ Facebook Twitter
Αν είναι στις προθέσεις μας, ημών των ακροατών, να συνδέσουμε τη μουσική τής Popi’s Orchestra με κάποιου είδους exotica τούτη θα είναι μόνον εκείνη του… Sun Ra

Αν είναι στις προθέσεις μας, ημών των ακροατών, να συνδέσουμε τη μουσική τής Popi’s Orchestra με κάποιου είδους exotica τούτη θα είναι μόνον εκείνη του… Sun Ra. Εννοώ πως οι συνθέσεις της μπάντας ολοκληρώνονται μέσα από μια καταφανή αυτοσχεδιαστική διάθεση, για την οποία, φρονώ, πως είναι καλά συμφωνημένη.

Το άλμπουμ, με άλλα λόγια, παρουσιάζει μιαν… επιβλητική ενότητα, γεγονός που δηλώνει πως οι μουσικοί της ορχήστρας, πρώτον, δεν είναι τυχαίοι, και, δεύτερον, πως έχουν κατασταλάξει σ’ έναν τρόπο επικοινωνίας, ο οποίος δεν αφήνει πολλά περιθώρια ελιγμών. «Τα πάντα» μπορεί είναι ελεύθερα, αλλά ο στόχος είναι «ένας». Να οριοθετηθεί ένα improv και αρκούντως ψυχεδελικό πλαίσιο, εντός του οποίου η μουσική θα φαντάζει όχι μόνον αυθύπαρκτη, αλλά, συγχρόνως, και εντελώς κατανοητή από το… καθημερινό αυτί.

 

Η Ορχήστρα της Πόπης σε βινύλιο: ένα από τα πιό παράξενα ελληνικά άλμπουμ Facebook Twitter

Η Ορχήστρα της Πόπης δεν θέλει να διαλύσει το σύμπαν… προνοώντας για κάποιο άλλο. Η μουσική της μπορεί να περιέχει στοιχεία εικονοκλαστικά, αλλά δεν είναι τυχαία. Έχει ειρμό (η μουσική), συνοχή και κυρίως έχει τη δύναμη ώστε ν’ αντέξει σε όλα τα (ενδεχόμενα) συγκριτικά τεστ. Είναι υπερσύγχρονη (το ότι συζητάμε για εγγραφές της διετίας 2008-2009 δεν παίζει κανένα απολύτως ρόλο), αλλά ταυτοχρόνως και με γερές βάσεις στο avant/ jazz/ noise/ kraut παρελθόν.  

Ιστορικές «άκρες» μπορεί να αναζητηθούν πολλές –από τον ήχο της ιαπωνικής PSF και της αμερικανικής ESP, μέχρι τον Moondog και τους Gruppo di Improvvisazione NuovaConsonanza των Franco Evangelisti, Ennio Morricone κ.λπ.–, υπάρχει δηλαδή ένα νεωτερικό πνεύμα από τη μια μεριά, αλλά κι ένα… αρχαϊκό από την άλλη, ο συνδυασμός των οποίων δίνει και το οριστικό αποτέλεσμα.

Περιττό να πω πως το άλμπουμ ακούγεται μονορούφι, με όλα τα κομμάτια να εντυπωσιάζουν! Μπορεί να υπάρχουν, ανάμεσα, ορισμένα που τ’ ακούς και τα ξανακούς, όπως το “Trapped inside the equation” ή το “Present tense”, αλλά το σύνολο είναι εκείνο που κάνει τη διαφορά.

Ας πω και τούτο… Το πειραματικό ροκ, το… αμφισβητούν συχνά όσοι έχουν πιο στάνταρντ, αλλά, ένα πάση περιπτώσει, «προοδευτικά» ακούσματα. Το θεωρούν «άκομψο», «δυσνόητο», «πείραμα για το πείραμα» κ.ο.κ. Κάποιες φορές έχουν δίκιο. Κάτω από τον μανδύα του πειράματος έχουν χωθεί οι πιο απίθανοι rock-και-τα-λοιπά εκτροχιασμοί – άλμπουμ που τ’ ακούς και δεν σου αφήνουν απολύτως τίποτα (ενώ σχεδόν ποτέ δεν θα τα ξανακούσεις στη ζωή σου). Συμβαίνει, δυστυχώς, και στις καλύτερες οικογένειες… Στους Sonic Youth φερ’ ειπείν, που έχουν long plays σοβαρά και άλλα στα οποία τσιμπιέσαι…

Καλό είναι, λοιπόν, όλοι αυτοί που έχουν πάρει… την κρύα τους από το rock-πείραμα (γιατί για τους υπόλοιπους δεν γεννάται θέμα…) να δώσουν μιαν ευκαιρία στην Ορχήστρα της Πόπης. Θα ευχαριστηθούν πέρα ως πέρα ένα άλμπουμ «δύσκολο» –ας το λογαριάσουν και ως «εξαίρεση»–, δίχως να απαιτηθεί να αλλάξουν σώνει και καλά απόψεις…

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Fotis Benardo: «Εξάγουμε πολιτισμό, αλλά στην Ελλάδα δεν μας το αναγνωρίζουν»

Μουσική / Fotis Benardo: «Κανένα ΑΙ δεν μπορεί να εκφράσει αυτά που νιώθω, ούτε αυτά που έχω περάσει»

Είναι ο ντράμερ των Septicflesh και των Nightfall. Έκανε τη μουσική όχημα για τα ταξιδέψει σε ολόκληρο τον κόσμο. Μοιράστηκε τη σκηνή με θρύλους της μουσικής όπως οι Black Sabbath, οι Iron Maiden οι Kiss και οι Motorhead. Πιστεύει πολύ στη νέα μουσική σκηνή της Ελλάδας και ότι ο άνθρωπος θέλει άνθρωπο και όχι ΑΙ. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Πόσο τελικά έχει ακυρωθεί ο Morrissey;

Μουσική / Morrissey: Η συναυλία ακυρώθηκε, το beef συνεχίζεται

Η πορεία ενός από τους πιο δημοφιλείς μουσικούς της εποχής μας έχει έχει στιγματιστεί από τις πολιτικές του τοποθετήσεις υπέρ ενός ακροδεξιού κόμματος, καθώς και από τις προκλητικές δηλώσεις του για ζητήματα όπως η μετανάστευση, η ισλαμοφοβία και η πολιτική ορθότητα. Το κοινό χωρίζεται στα δύο. Τι πιστεύει η κάθε πλευρά;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Νταϊάνα Ρος, η βασίλισσα της μουσικής 

Μουσική / Νταϊάνα Ρος: «Θέλει χρόνο και δουλειά για να γίνεις Diva, δεν είναι τόσο απλό»

Μια από τις πιο μεγάλες τραγουδίστριες του πλανήτη, η ακαταπόνητη ερμηνεύτρια που με τη μαγνητική της παρουσία μαγεύει το κοινό, είναι ένα φαινόμενο πιο ασυνήθιστο από όσο νομίζετε. Έρχεται σε λίγες μέρες στην Αθήνα για μια μοναδική συναυλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
105’ με τον Rack

Μουσική / Rack: «Έχω φάει σφαλιάρες γιατί τις ζήταγα, αλλά η ζωή μου πλέον έχει αλλάξει»

Γιος του Λεκτικού Επεξεργαστή και με καριέρα που εκτοξεύτηκε νωρίς, ο δημοφιλής ράπερ έχει αλλάξει ρότα. Στα 25 του, πιο ήρεμος από ποτέ, απολαμβάνει μια φήμη που έφτασε μέχρι το Χόλιγουντ.
M. HULOT
Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Μουσική / Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Το ακριτικό διαβαλκανικό φεστιβάλ του Christopher King και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ξεσήκωσε για άλλη μια χρονιά άτομα κάθε ηλικίας και καταγωγής με παραδοσιακή μουσική απρόσμενη και συναρπαστική.
M. HULOT
Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT

σχόλια

1 σχόλια
Nομίζω ότι αξίζει να τύχει αναφοράς η έκδοση "ταγάρι", μάλλον υφασμάτινο περιτύλιγμα, κάτι που οι συλλέκτες θα εκτιμήσουν και ήδη, αν δεν απατώμαι, αποτελεί σπάνιο εύρημα.Οι εκδόσεις της botherside είναι απόρροια αγάπης προς το βινύλιο, την μουσική γενικότερα και χωρίς να τον γνωρίζω προσωπικά εκτιμώ το πάθος του Δημήτρη που "τρέχει" το label! Ο Φώντας ξέρει περισσότερα σίγουρα και μπορεί να μας πει.