Η Ορχήστρα της Πόπης σε βινύλιο: ένα από τα πιο παράξενα ελληνικά άλμπουμ

Η Ορχήστρα της Πόπης σε βινύλιο: ένα από τα πιό παράξενα ελληνικά άλμπουμ Facebook Twitter
Τι εξώφυλλο είναι αυτό; «Μα… ένα exotica περιβάλλον» θα πούμε όλοι αμέσως – απρόσμενα χρωματισμένο, όμως, καθώς εκμεταλλεύεται διάφορους τόνους του μαύρου και του γκρίζου.
1

Ένα παράξενο άλμπουμ. Ένα από τα πιο παράξενα, που έχουν κυκλοφορήσει τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα. Πρόκειται για το φερώνυμο LP τής Ορχήστρας της Πόπης, ή Popi’s Orchestra επί το αγγλικότερον [B-OtherSide / 150 αντίτυπα βαρέως βινυλίου] μιας 12μελούς μπάντας, που αυτοσχεδιάζει κατά το δοκούν, έχοντας κατά νου rock, jazz και avant πρότυπα (ή συνδυασμούς των).

Ας πούμε, κατ’ αρχάς, πως Η Ορχήστρα της Πόπης δημιουργήθηκε το καλοκαίρι του 2008 από τους Μάνο Κατσούλη, Θανάση Ξανθάκο και Πέτρο Δημάκη. Με την σταδιακή προσθήκη περισσοτέρων μουσικών έγιναν αρκετές συνευρέσεις, κυρίως στο Studio II στα Εξάρχεια, στο Playhouse στον Κεραμεικό, καθώς και στο DSL στο Κουκάκι, πριν η μπάντα εμφανιστεί και ζωντανά, τον Ιούνιο του ’10 στην Ίριδα (Πανεπιστημιακή Λέσχη).

Το άλμπουμ τής Ορχήστρας της Πόπης παρουσιάζει μιαν... επιβλητική ενότητα. «Τα πάντα» μπορεί είναι ελεύθερα, αλλά ο στόχος είναι «ένας». Να οριοθετηθεί ένα improv και αρκούντως ψυχεδελικό πλαίσιο, εντός του οποίου η μουσική θα φαντάζει όχι μόνον αυθύπαρκτη, αλλά, συγχρόνως, και εντελώς κατανοητή από το... καθημερινό αυτί.

Κι ενώ όλα έδειχναν πως το πράγμα κυλούσε όπως έπρεπε, με το συγκρότημα να δημιουργεί ένα δικό του αυτοδύναμο σκηνικό, στο τέλος εκείνης της χρονιάς (2010) διαλύεται. Ευτυχώς, έμειναν πίσω οι ηχογραφήσεις του…

Τα «παράξενα» (για τα οποία έγραψα στην αρχή) ξεκινούν από το εξώφυλλο. Τι είναι αυτό; «Μα… ένα exotica περιβάλλον» θα πούμε όλοι αμέσως – απρόσμενα χρωματισμένο, όμως, καθώς εκμεταλλεύεται διάφορους τόνους του μαύρου και του γκρίζου. Λέω «απρόσμενα χρωματισμένο» επειδή τα κλασικά exotica LP είχαν πολύχρωμα covers (όπως όλοι γνωρίζουμε και θυμόμαστε). Άρα κάτι άλλο «παίζει» εδώ...

Η Ορχήστρα της Πόπης σε βινύλιο: ένα από τα πιό παράξενα ελληνικά άλμπουμ Facebook Twitter
Η σύνθεση της ορχήςτρας (δεν εικονίζονται όλοι στη φωτό): Πόπη Λιοσάτου φλάουτο, κιθάρες, Θανάσης Ξανθάκος synths, Μάνος Κατσούλης κιθάρες, ντραμς, Πέτρος Δημάκης ντραμς, κιθάρες, Λίνα Φονταρά μπάσο, κρουστά, Κώστας Δασκαλάκης τρομπέτα, μπάσο, Ευνομία Δημητριάδου synths, Κώστας Μάρκου ντραμς, Γιάννης Καραχάλιος τρομπέτα, synths, Κρητώ Καλοπίση μεταλλόφωνο, κρουστά, Αντώνης Θωμάκης κιθάρες, Κώστας Παπαζάχος ντραμς…

Ανοίγουμε το 4σέλιδο LP-sized ένθετο. Διαβάζουμε τα ονόματα των μουσικών και προσθέτουμε τα όργανα…

Πόπη Λιοσάτου φλάουτο, κιθάρες, Θανάσης Ξανθάκος synths, Μάνος Κατσούλης κιθάρες, ντραμς, Πέτρος Δημάκης ντραμς, κιθάρες, Λίνα Φονταρά μπάσο, κρουστά, Κώστας Δασκαλάκης τρομπέτα, μπάσο, Ευνομία Δημητριάδου synths, Κώστας Μάρκου ντραμς, Γιάννης Καραχάλιος τρομπέτα, synths, Κρητώ Καλοπίση μεταλλόφωνο, κρουστά, Αντώνης Θωμάκης κιθάρες, Κώστας Παπαζάχος ντραμς…

Κάποια ονόματα μάς είναι ήδη γνωστά, όπως εκείνα του Θανάση Ξανθάκου (το 2010 έγραψε το soundtrack της ταινίας «Ο Μοναχικός Αστακός», ενώ παλιότερα έπαιζε στους γκαραζιέρηδες Teardrops), της Λίνας Φονταρά (με τους Zenerik έδωσε προσφάτως ένα εξαιρετικό CD-R) ή του Κώστα Δασκαλάκη (μέλος των «ψυχεδελικών» Dead Man’s Band)… Αν σε όλο το προηγούμενο setting προστεθούν και… μεταλλόφωνο, σφυρίχτρες, ποικίλα κρουστά, εφφέ, zither, κοντραμπάσο και στυλόφωνο, ίσως  το… πράγμα αρχίζει κάπως να αχνοφέγγει. Είμαστε, πια, στο επόμενο βήμα, καθώς ο δίσκος στρίβει στο πλατώ…

Η Ορχήστρα της Πόπης σε βινύλιο: ένα από τα πιό παράξενα ελληνικά άλμπουμ Facebook Twitter
Ιστορικές «άκρες» μπορεί να αναζητηθούν πολλές –από τον ήχο της ιαπωνικής PSF και της αμερικανικής ESP, μέχρι τον Moondog και τους Gruppo di Improvvisazione NuovaConsonanza των Franco Evangelisti, Ennio Morricone κ.λπ.

Αν είναι στις προθέσεις μας, ημών των ακροατών, να συνδέσουμε τη μουσική τής Popi’s Orchestra με κάποιου είδους exotica τούτη θα είναι μόνον εκείνη του… Sun Ra. Εννοώ πως οι συνθέσεις της μπάντας ολοκληρώνονται μέσα από μια καταφανή αυτοσχεδιαστική διάθεση, για την οποία, φρονώ, πως είναι καλά συμφωνημένη.

Το άλμπουμ, με άλλα λόγια, παρουσιάζει μιαν… επιβλητική ενότητα, γεγονός που δηλώνει πως οι μουσικοί της ορχήστρας, πρώτον, δεν είναι τυχαίοι, και, δεύτερον, πως έχουν κατασταλάξει σ’ έναν τρόπο επικοινωνίας, ο οποίος δεν αφήνει πολλά περιθώρια ελιγμών. «Τα πάντα» μπορεί είναι ελεύθερα, αλλά ο στόχος είναι «ένας». Να οριοθετηθεί ένα improv και αρκούντως ψυχεδελικό πλαίσιο, εντός του οποίου η μουσική θα φαντάζει όχι μόνον αυθύπαρκτη, αλλά, συγχρόνως, και εντελώς κατανοητή από το… καθημερινό αυτί.

 

Η Ορχήστρα της Πόπης σε βινύλιο: ένα από τα πιό παράξενα ελληνικά άλμπουμ Facebook Twitter
Αν είναι στις προθέσεις μας, ημών των ακροατών, να συνδέσουμε τη μουσική τής Popi’s Orchestra με κάποιου είδους exotica τούτη θα είναι μόνον εκείνη του… Sun Ra

Η Ορχήστρα της Πόπης δεν θέλει να διαλύσει το σύμπαν… προνοώντας για κάποιο άλλο. Η μουσική της μπορεί να περιέχει στοιχεία εικονοκλαστικά, αλλά δεν είναι τυχαία. Έχει ειρμό (η μουσική), συνοχή και κυρίως έχει τη δύναμη ώστε ν’ αντέξει σε όλα τα (ενδεχόμενα) συγκριτικά τεστ. Είναι υπερσύγχρονη (το ότι συζητάμε για εγγραφές της διετίας 2008-2009 δεν παίζει κανένα απολύτως ρόλο), αλλά ταυτοχρόνως και με γερές βάσεις στο avant/ jazz/ noise/ kraut παρελθόν.  

Ιστορικές «άκρες» μπορεί να αναζητηθούν πολλές –από τον ήχο της ιαπωνικής PSF και της αμερικανικής ESP, μέχρι τον Moondog και τους Gruppo di Improvvisazione NuovaConsonanza των Franco Evangelisti, Ennio Morricone κ.λπ.–, υπάρχει δηλαδή ένα νεωτερικό πνεύμα από τη μια μεριά, αλλά κι ένα… αρχαϊκό από την άλλη, ο συνδυασμός των οποίων δίνει και το οριστικό αποτέλεσμα.

Περιττό να πω πως το άλμπουμ ακούγεται μονορούφι, με όλα τα κομμάτια να εντυπωσιάζουν! Μπορεί να υπάρχουν, ανάμεσα, ορισμένα που τ’ ακούς και τα ξανακούς, όπως το “Trapped inside the equation” ή το “Present tense”, αλλά το σύνολο είναι εκείνο που κάνει τη διαφορά.

Ας πω και τούτο… Το πειραματικό ροκ, το… αμφισβητούν συχνά όσοι έχουν πιο στάνταρντ, αλλά, ένα πάση περιπτώσει, «προοδευτικά» ακούσματα. Το θεωρούν «άκομψο», «δυσνόητο», «πείραμα για το πείραμα» κ.ο.κ. Κάποιες φορές έχουν δίκιο. Κάτω από τον μανδύα του πειράματος έχουν χωθεί οι πιο απίθανοι rock-και-τα-λοιπά εκτροχιασμοί – άλμπουμ που τ’ ακούς και δεν σου αφήνουν απολύτως τίποτα (ενώ σχεδόν ποτέ δεν θα τα ξανακούσεις στη ζωή σου). Συμβαίνει, δυστυχώς, και στις καλύτερες οικογένειες… Στους Sonic Youth φερ’ ειπείν, που έχουν long plays σοβαρά και άλλα στα οποία τσιμπιέσαι…

Καλό είναι, λοιπόν, όλοι αυτοί που έχουν πάρει… την κρύα τους από το rock-πείραμα (γιατί για τους υπόλοιπους δεν γεννάται θέμα…) να δώσουν μιαν ευκαιρία στην Ορχήστρα της Πόπης. Θα ευχαριστηθούν πέρα ως πέρα ένα άλμπουμ «δύσκολο» –ας το λογαριάσουν και ως «εξαίρεση»–, δίχως να απαιτηθεί να αλλάξουν σώνει και καλά απόψεις…

Μουσική
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

O Πασχάλης Τερζής δεν προκάλεσε ποτέ, ούτε έβλαψε κανένα

Μουσική / O Πασχάλης Τερζής δεν προκάλεσε ποτέ, ούτε έβλαψε κανένα

Ένας από τους σημαντικότερους λαϊκούς τραγουδιστές μίλησε στη LiFO λίγο πριν αποσυρθεί από το τραγούδι. Με αφορμή τις ανακοινώσεις για την επιστροφή του αναδημοσιεύουμε μια σπάνια συνέντευξη.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Μουσική / Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Το «For those dancing alone in their apartment» είναι ένα μουσικό πείραμα για όσα άτομα ψάχνουν ευκαιρία να ξεφύγουν, χορεύοντας μόνα στο σαλόνι, στην κουζίνα, στο υπνοδωμάτιο, ανάλογα με τη διάθεσή τους και για όσο το επιθυμούν.
M. HULOT
Ody Icons Περφόρμερ, μουσικός, δραματουργός, συνθέτης 

Οι Αθηναίοι / Ody Icons: «Δεν γίνεται να μη διεκδικήσεις τον χώρο που σου αναλογεί»

Περφόρμερ, μουσικός. Μεγάλωσε σε περιβάλλον που αγαπούσε την Ανατολή, ήταν λαϊκό και καθόλου εστέτ, κι αυτό επηρέασε τη μουσική του. Γι' αυτό δεν καταλαβαίνει τι εννοούν στην Ελλάδα όταν τον ρωτούν «γιατί τόσο τουμπερλέκι;». Ο Ody Icons αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Σεμίνα Διγενή / Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Ένα ηχητικό ντοκιμαντέρ της Σεμίνας Διγενή για τον αγνό πρίγκηπα του rock and roll. Ακούγονται:  Δημήτρης Πουλικάκος, Μελίνα Σιδηροπούλου,  Δήμητρα Γαλάνη, Κώστας Φέρρης, Γιάννης Αγγελάκας κ.α.
THE LIFO TEAM
Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Μουσική / Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Σιχαίνονται τις πελατειακές σχέσεις, είναι unapologetic, αγαπούν τα συμπεριληπτικά dancefloors, αδιαφορούν για τον αλγόριθμο και προσπαθούν να επιβιώσουν σε μια πολύ ανταγωνιστική σκηνή. 7 νέοι λόκαλ DJs μιλούν στη LifO.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Γιώργος Χατζηνάσιος

Μουσική / Γιώργος Χατζηνάσιος: «Ότι τι; Είναι ηλίθιοι όσοι ακούνε ελαφρολαϊκά;»

Έγινε συνθέτης για να μπορέσει να παντρευτεί τη γυναίκα του. Πιστεύει πως όποιος λέξη «ελαφρός» είναι απαίσια. Πρόλαβε την εποχή που τους τραγουδιστές τούς καταλάβαινες από τον ήχο της φωνής τους - τώρα δεν τους ξεχωρίζει. Ο Γιώργος Χατζηνάσιος αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral χορευτικά πάρτι της χρονιάς

Μουσική / Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral πάρτι της χρονιάς

Η Βάσω Καζαντζίδου και η Μαρινέλα Αμπντουραχμάνι γνωρίστηκαν τυχαία σε ένα αθηναϊκό κλαμπ. Δύο χρόνια μετά, αυτή η συνάντηση γέννησε ένα από τα πιο δημοφιλή mobile queer events σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει το Τριπλό Κοντσέρτο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν με τρεις λαμπερούς σολίστ: ο Μαξίμ Βενγκέροφ, ο Στίβεν Ίσερλις και η Θεοδοσία Ντόκου ενώνονται υπό την μπαγκέτα του Φίνεγκαν Ντάουνι Ντίαρ την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
MARCEL DETTMANN INTERVIEW

Μουσική / Marcel Dettmann: «Η τέκνο δεν γεννήθηκε για VIP τραπέζια»

Ένας από τους επιδραστικότερους εκπροσώπους της τέκνο, λίγες μέρες πριν από την εμφάνισή του στο Ωδείο Αθηνών, μιλάει για την αγαπημένη του μουσική ως έναν τρόπο να σχετίζεται με τον κόσμο και την πολιτική του nightlife.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τίνα Τέρνερ (1939-2023): Ένας αληθινός θρύλος

Μουσική / Τίνα Τέρνερ: «Ούτε ένας δεν με αγάπησε στη ζωή μου, ούτε καν ο πατέρας και η μάνα μου»

Παρ’ όλες τις επιτυχίες και τις εκρηκτικές εμφανίσεις, η Τίνα Τέρνερ έζησε τα πρώτα σαράντα χρόνια της ζωής της με μοναξιά, κακοποίηση και στερημένη από αγάπη. Ο τρόπος που άφησε πίσω της τον τρόμο και την ενδοοικογενειακή βία και έγινε σύμβολο τόλμης και περηφάνιας και η πορεία της προς τη σαρωτική επιτυχία είναι είναι τα βασικά στοιχεία που συνθέτουν το παζλ της ζωής της.
M. HULOT

σχόλια

1 σχόλια
Nομίζω ότι αξίζει να τύχει αναφοράς η έκδοση "ταγάρι", μάλλον υφασμάτινο περιτύλιγμα, κάτι που οι συλλέκτες θα εκτιμήσουν και ήδη, αν δεν απατώμαι, αποτελεί σπάνιο εύρημα.Οι εκδόσεις της botherside είναι απόρροια αγάπης προς το βινύλιο, την μουσική γενικότερα και χωρίς να τον γνωρίζω προσωπικά εκτιμώ το πάθος του Δημήτρη που "τρέχει" το label! Ο Φώντας ξέρει περισσότερα σίγουρα και μπορεί να μας πει.