Η Robyn επιστρέφει μετά από 8 δύσκολα χρόνια

Η Robyn επιστρέφει μετά από 8 δύσκολα χρόνια Facebook Twitter
H οκταετής της απουσία δημιούργησε ένα τρανταχτό κενό, αναδεικνύοντας έτσι την έντονη επίδραση της στο σύγχρονο, pop τοπίο.
0

«Οι τρεις βασικοί πυλώνες της pop σύνθεσης είναι οι εξής: ο έρωτας, το club και το να νιώθεις πως δεν είσαι ποτέ το φαβορί. Όσο μεγαλώνει κανείς, δίνουν τη θέση τους σε άλλους τρεις: την αιωνιότητα, τον θάνατο, και το να χάνεις τον έλεγχο», σύμφωνα με τη Robyn, την ανατρεπτική Σουηδή pop star που έχει ενσωματώσει αυτή τη μαγική φόρμουλα στις διαχρονικές της επιτυχίες και σε λίγες μέρες είναι έτοιμη να κυκλοφορήσει τη νέα, έκτη δισκογραφική της δουλειά με τίτλο «Honey», προς ικανοποίηση των πολυάριθμων fans της παγκοσμίως, οι οποίοι έπρεπε να περιμένουν οχτώ ολόκληρα χρόνια γι' αυτήν τη στιγμή.

Ωστόσο, δεν θα πρέπει να προκαλεί εντύπωση αυτή η συνειδητή της απόσυρση από τη μουσική δράση: η Robyn έχει κατακτήσει μέσα στην πολύχρονη καριέρα της το δικαίωμα να παίζει το παιχνίδι της μουσικής βιομηχανίας με τους δικούς της όρους, παίρνοντας προσωπικό χρόνο, όταν αυτός φαντάζει απαραίτητος.

Στη συγκεκριμένη περίπτωση έμοιαζε μονόδρομος, καθώς μέσα στη δεκαετία γνώρισε πολλές δυσκολίες και άτυχες στιγμές. Έχασε τον καλύτερο της φίλο, συνεργάτη και μέντορα Christian Falk, είχε έναν άσχημο χωρισμό με τον ερωτικό της σύντροφο, τον παραγωγό Max Vitali (δύο απώλειες που αποτυπώνονται στο τελευταίο της single «Missing U»), μπήκε σε έναν κύκλο ψυχοθεραπείας στην προσπάθειά της να επουλώσει τραύματα της παιδικής ηλικίας και τελικά έμεινε με ένα μεγάλο ερωτηματικό για το αν θα πρέπει να συνεχίσει να γράφει νέα μουσική.

Είναι η μόνη pop star που έχει καταφέρει το αδιανόητο: στην εποχή που το mainstream είναι το νέο εναλλακτικό και το εναλλακτικό το νέο mainstream, η Σουηδή είναι αυτή που έχει καθορίσει το ίδιο έντονα με τους χορευτικούς της ύμνους, τον ψυχικό κόσμο ανθρώπων που ανήκουν σε κάθε πλευρά του μπερδεμένου πια στρατοπέδου προτιμήσεων.

Την ίδια στιγμή, η οκταετής της απουσία δημιούργησε ένα τρανταχτό κενό, αναδεικνύοντας έτσι την έντονη επίδρασή της στο σύγχρονο, pop τοπίο. Το αποτύπωμα της Robyn, δηλαδή αυτό το μεθυστικό κράμα σεξουαλικής έκστασης, ευφορίας και μελαγχολίας που εκπέμπει η ηλεκτρονική της pop και έχει στιγματίσει ανθρώπους με διαφορετικές ηχητικές καταβολές και προορισμούς, μπορεί να ανιχνευθεί σε όλο εκείνο το κομμάτι της «ανήσυχης» πλευράς των charts και σε ανερχόμενες pop stars όπως η Lorde, η Charli XCX, ακόμη και η Dua Lipa.

 

Robyn - Honey

Πέρα όμως από το καθαρά ηχητικό κομμάτι, ο τρόπος με τον οποίο η Robyn έχει διατηρήσει ακέραιη την καλλιτεχνική της αυτονομία όλα αυτά τα χρόνια έχει αποτελέσει οδηγό για τις επίδοξες pop stars του αύριο, οι οποίες προσπαθούν με τη βοήθεια της δημιουργικής ελευθερίας που προσφέρουν τα νέα μέσα διάθεσης της μουσικής να πάρουν την κατάσταση στα χέρια τους.

Περισσότερο, όμως, είναι η μόνη pop star που έχει καταφέρει το αδιανόητο: στην εποχή που το mainstream είναι το νέο εναλλακτικό και το εναλλακτικό το νέο mainstream, η Σουηδή είναι αυτή που έχει καθορίσει το ίδιο έντονα με τους χορευτικούς της ύμνους τον ψυχικό κόσμο ανθρώπων που ανήκουν σε κάθε πλευρά του μπερδεμένου πια στρατοπέδου προτιμήσεων.

Βέβαια, αν ανατρέξουμε στις σημαντικότερες στιγμές της σταδιοδρομίας της, θα διαπιστώσουμε πως πέτυχε τα παραπάνω παίρνοντας μερικές θαρραλέες και βαθιά αντισυμβατικές αποφάσεις, ενάντια στους μηχανισμούς της μουσικής βιομηχανίας της εποχής.

Η Robyn κουβαλάει το επαναστατικό μικρόβιο από τους γονείς της, οι οποίοι είχαν δημιουργήσει μία πειραματική θεατρική ομάδα που είχε ως στόχο να αμφισβητήσει τις συμβατικές γνώσεις της κοινωνίας. Ορμώμενη με μία ριζοσπαστική φεμινιστική ιδεολογία στον κόσμο της μουσικής, είχε δηλώσει στην πρώτη της συνέντευξη, στην ηλικία των 16, σε μουσικό περιοδικό της χώρας της, πως «δεν θα γίνω προϊόν, αλλά όποια επιθυμώ εγώ να γίνω».

 

Röyksopp & Robyn - Monument

Στο επόμενο επεισόδιο άρνησής της να συμμορφωθεί στους κανόνες, δεν δέχτηκε να υπογράψει συμβόλαιο για την κυκλοφορία των δίσκων της στις Η.Π.Α, με τη δισκογραφική να βρίσκει τελικά το άτομο που έψαχνε στη μετέπειτα star Britney Spears.

Αργότερα, το 1998, το δεύτερο άλμπουμ της «My Truth» έγινε πλατινένιο στη χώρα της, αλλά δεν κυκλοφόρησε επίσης ποτέ στην άλλη μεριά του Ατλαντικού, καθώς η Robyn αρνήθηκε να αποδεχτεί το αίτημα της δισκογραφικής της και να αφαιρέσει δύο τραγούδια από την tracklist, στα οποία έπαιρνε θέση υπέρ των εκτρώσεων, πράγμα, φυσικά, απαράδεκτο για το μέσο Αμερικανό πολίτη.

Η κορύφωση ήρθε το 2004 με την απόφασή της να απομακρυνθεί εντελώς από τον όμιλο της BMG και να δημιουργήσει, ενάντια σε κάθε επιχειρηματική λογική, τη δικιά της δισκογραφική Konichiwa, έτσι ώστε να απολαμβάνει, με κάθε τίμημα, την καλλιτεχνική ελευθερία που επιθυμούσε.

Εμπνεόμενη από την indie τάση εκείνης της περιόδου και παίρνοντας ιδέες για το πώς θα μπορούσε να λειτουργήσει το σχέδιό της από την πειραματική pop δυάδα των συμπατριωτών της The Knife, ένωσε τελικά τις δυνάμεις της με τον ανεξάρτητο μουσικό παραγωγό Klas Åhlund για να πραγματοποιήσει μία νέα αρχή στην καριέρα της. Αυτή ήρθε αρχικά το 2005 με το συμβολικά ομότιτλο άλμπουμ «Robyn», συνεχίστηκε για τα καλά με την «Body Talk» τριλογία το 2010 και το κομμάτι σταθμό «Dancing On My Own» που συνδέθηκε με τη δημοφιλή σειρά «Girls» και απ' ό,τι φαίνεται θα κορυφωθεί με την επερχόμενη κυκλοφορία της.

 

Robyn - Dancing On My Own

Σχετικά με αυτήν, δήλωσε πως δεν την ενδιέφεραν τόσο οι μελωδίες και τα συμβατικά τραγούδια με αρχή, μέση και τέλος, με άλλα λόγια οι τεράστιες pop επιτυχίες, όσο η σύλληψη και μεταφορά των συναισθημάτων που ένιωθε όλη αυτή την περίεργη οχταετία, προς το κοινό.

Συνοδοιπόροι της σε αυτή την προσπάθεια ήταν ο σταθερός της συνεργάτης τα τελευταία χρόνια Klas Åhlund, ο ιδρυτής της βρετανικής indie pop μπάντας Metronomy Joseph Mount και παραγωγός με την '80s αισθητική Kindness ή κατά κόσμων Adan Bainbridge, με το άλμπουμ μέχρι στιγμής να έχει αποσπάσει διθυραμβικά σχόλια από τον Guardian και τους New York Times, με τους τελευταίους να χαρακτηρίζουν το single «Honey» ως αριστούργημα.

Μέσα σε όλα αυτά τα χρόνια, η Robyn έχει αναδειχθεί στην απόλυτη εναλλακτική pop star, σε είδωλο για την LGBTQ κοινότητα και σε μία γυναίκα-σύμβολο για το τι σημαίνει να είσαι πετυχημένη και αποδεκτή, χωρίς απαραίτητα να ξεπουλάς το καλλιτεχνικό σου όραμα.

Σε μία εποχή όπου ο φεμινισμός, η ανεξαρτησία και οι ιδεολογίες τείνουν να γίνουν λέξεις-καραμέλες, χάνοντας το νόημά τους, η παρουσία και η επιστροφή της σχεδόν 40χρονης Robyn στο μουσικό προσκήνιο έρχεται να μας υπενθυμίσει πως υπάρχουν πράγματι επιδραστικά πρόσωπα στο pop βασίλειο που συνεχίζουν να υπηρετούν τις ιδέες τους χωρίς να ενδιαφέρονται για το κόστος. Αυτός είναι ο ορισμός της ελευθερίας και η Robyn την έχει κατακτήσει επάξια με τις επιλογές της. Το νέο της άλμπουμ είναι απλώς μία ακόμη απόδειξη.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

PinkPantheress: H απόλυτη ποπ σταρ της Gen Z

Μουσική / PinkPantheress: Από το παιδικό της δωμάτιο στo παγκόσμιo Billboard

Η καριέρα της γεννήθηκε μέσα από τα social media, αλλά είναι κάτι παραπάνω από αυτό. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η μουσική της, μια lo-fi μείξη bedroom pop, drum ‘n’ bass και UK garage, δεν μπαίνει σε κανένα κουτάκι, είτε ηχητικό είτε αισθητικό.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Μουσική / Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Με αφορμή την εμφάνισή του στο φετινό Release Athens, ο δημοφιλής τραγουδοποιός μιλά στη LiFΟ για το νέο του άλμπουμ «Μπρανκαλεόνε», για την ποίηση, την τραπ και τον ΛΕΞ, τις ευκαιρίες που δίνει στους ανθρώπους, καθώς και για την ωμή, απρόκλητη βία που τον οδήγησε να γράψει το τραγούδι «Ένα αλλιώτικο παιδάκι» για τον Ζακ Κωστόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ