Mια έκθεση με τα μοναδικά σκίτσα του Γκόγια στη Νέα Υόρκη

Mια έκθεση με τα μοναδικά σκίτσα του Γκόγια στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
0
Mια έκθεση με τα μοναδικά σκίτσα του Γκόγια στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter

Το National Arts Club παρουσιάζει την σπάνια σειρά σκίτσων,  του Ισπανού μεγάλου ζωγράφου  Francisco de Goya. Τα σπάνια σκίτσα είχαν γίνει δωρεά το 1994 από τον Robert Henri. Ωστόσο, μόλις τον περασμένο χειμώνα ένας αρχειοθέτης ανακάλυψε τα σκίτσα της συλλογής που είχαν μείνει άγνωστα επί σειρά ετών.

Ο Γκόγια θεωρείται ως ο σημαντικότερος Ισπανός καλλιτέχνης στα τέλη του 18ου και αρχές του 19ου αιώνα. Θεωρείται ο τελευταίος των Old Masters και ταυτόχρονα ο πρώτος των Μοντέρνων λόγω  του ευρέως φάσματος του έργου του. Στα τέλη του 18ου αιώνα, μια ασθένεια άφησε τον Γκόγια χωρίς  ακοή αναγκάζοντάς τον να αποχωρήσει από την κοινωνία. Κατά τη διάρκεια αυτού του χρόνου το έργο του πήρε μια δραματική στροφή και έκανε μια πειραματική διαδρομή. Τα χαρακτικά δημιουργήθηκαν ακριβώς  μέσα σε αυτό το διάστημα.

Τα Los Caprichos είναι μια σειρά από 80 έργα που απεικονίζουν σύμφωνα με την περιγραφή «τα αναρίθμητα κουσούρια και τις ανοησίες που υπάρχουν βρεθούν σε οποιαδήποτε πολιτισμένη κοινωνία, από τις κοινές προκαταλήψεις και τη δόλια πρακτική, την άγνοια και την  ιδιοτέλεια».

Αν και φαίνονται σκοτεινά και μακάβρια αποδεικνύουν το αιχμηρό χιούμορ του καλλιτέχνη. Καθώς επίσης και τη δυσφορία του για την αυτοκρατορική αυλή και τον κλήρο, παρά την τεράστια αποδοχή και δημοτικότητα που είχε, όπως και την εύνοια της Αυλής του Καρόλου ΙΙΙ. Προς το τέλος της ζωής του, άλλωστε, ο Γκόγια εγκατέλειψε την Ισπανία και μετακόμισε στο Μπορντό, όπου και έζησε μέχρι το θάνατό του το 1828.

Το έργο Ο ύπνος της λογικής γεννάει τέρατα : El sueño de la razón produce monstrous είναι το πιο διάσημο από αυτή τη σειρά έργων, η οποία  υπηρέτησε ως πειραματική πλατφόρμα, στην οποία η δεξιοτεχνία και η σύνθεση του Γκόγια τεντώθηκαν σε σουρεαλιστικό όρια. Είναι το τεσσαρακοστό τρίτο (43ο) από τα 80 έργα που αποτελούν τη σειρά χαρακτικών Los Caprichos (Τα Καπρίτσια) και αρχικά επρόκειτο να βρίσκεται στην πρώτη σελίδα. Αποτελείται από ένα σκίτσο που αναπαριστά τον ίδιο τον καλλιτέχνη, να ακουμπάει το κεφάλι του σε ένα τραπέζι, καθώς κουκουβάγιες και νυχτερίδες τον περικυκλώνουν ενώ καλύπτει το κεφάλι με τα χέρια του. Οι κουκουβάγιες (που συμβολίζουν την ανοησία) και οι νυχτερίδες (που συμβολίζουν την αμάθεια) είναι έτοιμες να του επιτεθούν. Αυτή η εικόνα μπορεί να θεωρηθεί ως μία απεικόνιση των επιπτώσεων της καταπίεσης της λογικής και, επομένως, σαν υιοθέτηση από τον καλλιτέχνη διαφωτιστικών ιδεών. Ωστόσο, μπορεί επίσης να ερμηνευθεί ως συνεισφορά του Γκόγια στη δημιουργική διαδικασία και το Ρομαντικό πνεύμα-την απελευθέρωση της φαντασίας, των συναισθημάτων ακόμα και των εφιαλτών. Αναμφισβήτητα το πιο διάσημο έργο της σειράς, που έχει γίνει είδωλο, και ο τίτλος του συχνά αναφέρεται ως γνωμικό του Γκόγια. Ο Γκόγια είχε αρχικά απέσυρε την σειρά αυτή των έργων του λόγω της ισπανικής Ιεράς Εξέτασης, με μόνο 27 αντίγραφα  να έχουν πουληθεί. Η ακριβής μετάφραση της λέξης Caprichos σημαίνει «καπρίτσια» ή αμέριμνος τρέλα, αλλά ο Γκόγια ανατρέπει τον ορισμό αυτό σε κάτι πιο σκοτεινό και δυσοίωνο. 

 

Mια έκθεση με τα μοναδικά σκίτσα του Γκόγια στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Capricho № 39: Hasta su abuelo (And so was his grandfather)

Mια έκθεση με τα μοναδικά σκίτσα του Γκόγια στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Los caprichos - No hay quien nos desate

Mια έκθεση με τα μοναδικά σκίτσα του Γκόγια στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Caprichos - No. 52 - Lo que puede un Sastre!

Mια έκθεση με τα μοναδικά σκίτσα του Γκόγια στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Caprichos - Should God forgive her She was her mother

Mια έκθεση με τα μοναδικά σκίτσα του Γκόγια στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Caprichos -She prays for her

 

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ