Μια εντυπωσιακή εγκατάσταση στην Γκαλερί Καλφαγιάν

Μια εντυπωσιακή εγκατάσταση στην Γκαλερί Καλφαγιάν Facebook Twitter
Μαρία Λοϊζίδου, εγκατάσταση έκθεσης ‘Cropping Up’, 2014. Φωτογραφία: Χρήστος Σαρρής. Ευγενική παραχώρηση των Kalfayan Galleries, Αθήνα - Θεσσαλονίκη.
0

Μια εντυπωσιακή εγκατάσταση στην Γκαλερί Καλφαγιάν Facebook Twitter
Μαρία Λοιζίδου, Visages effacées, 2013 / Φωτογραφία, 80 X 145 εκ. / Ευγενική παραχώρηση των Kalfayan Galleries, Αθήνα - Θεσσαλονίκη.

 

Η πολυβραβευμένη Κύπρια καλλιτέχνις Μαρία Λοϊζίδου παρουσιάζει στην γκαλερί Καλφαγιάν την εγκατάσταση «Cropping Up». Στοιβαγμένα παλιά έπιπλα, κάποια καλυμμένα με πλαστικό, ανάμεσά τους κρυμμένες ανθρωπόμορφες χάρτινες κατασκευές, στους τοίχους φωτογραφίες προτομών χωρίς πρόσωπα από λευκό χαρτί, ένας χάρτης αγεωγράφητος με μαυρισμένη επιφάνεια και στο βάθος η μεγάλων διαστάσεων απρόσωπη προτομή «Memory Miss». Μια γυναίκα με χαμένη μνήμη, όπως και τα υπόλοιπα αντικείμενα αυτής της έκθεσης, όπως και η σύγχρονη Αθήνα της εγκατάλειψης.

Γιατί ξαφνικά η γκαλερί Καλφαγιάν θυμίζει, με όλα αυτά τα στοιβαγμένα στην είσοδό της έπιπλα, παλαιοπωλείο;

Επειδή κάνω μια έκθεση η οποία είναι βασισμένη στη συνάντησή μου με τον συγκεκριμένο χώρο, που είναι μια γκαλερί ανθρώπων που αποτελούν την 3η γενιά εμπόρων τέχνης. Οπότε, έχουμε μαζέψει κάποια παλιά έπιπλα συλλογής και η εγκατάσταση έγινε στην είσοδο της γκαλερί, μεταθέτοντας την πορεία που έχει συνήθως ένας επισκέπτης στον χώρο και προσπαθώντας να συνδέσουμε τι συμβαίνει μέσα και έξω, στο κέντρο της Αθήνας, αυτήν τη στιγμή. Γιατί μπορεί αυτή η νέα παρουσίαση να αφήσει κάτι καινούργιο. Σαν να αναφύεται κάτι που προκύπτει από τη σχέση των ανθρώπων και από τη συνάντησή τους σε έναν γεωγραφικό χώρο.

Λέτε ότι θέλετε να συνδέσετε το μέσα με αυτό που συμβαίνει έξω. Τι συμβαίνει έξω;

Είναι γεγονός ότι βρισκόμαστε σε μια περιοχή της Αθήνας που είναι σε ανακατάταξη γιατί έχει περάσει από μια παρακμή, όπου ό,τι φαίνεται και ό,τι μπορεί να φανεί εκ νέου αποκαλύπτεται στην πορεία μέσα από ό,τι μπορεί να προκαλέσει αυτό που θα φανεί. Και αυτό που προκαλεί είναι η συνάντηση διαφορετικών στοιχείων, η συνάντηση ανθρώπων συγκεκριμένες στιγμές και σε συγκεκριμένους χώρους, που μπορεί να μην αφήσουν να φανεί τίποτα.

Μια εντυπωσιακή εγκατάσταση στην Γκαλερί Καλφαγιάν Facebook Twitter
Μαρία Λοϊζίδου, εγκατάσταση έκθεσης ‘Cropping Up’, 2014. Φωτογραφία: Χρήστος Σαρρής. Ευγενική παραχώρηση των Kalfayan Galleries, Αθήνα - Θεσσαλονίκη.

Τι σηματοδοτεί το μεγάλο γλυπτό-απρόσωπο κεφάλι στο βάθος της γκαλερί;

Λέγεται «Memory Miss» και πρόκειται για ένα μεγάλο ανθρωπόμορφο γλυπτό που δεν έχει χαρακτηριστικά, ακριβώς γιατί θα μπορούσε να αναφέρεται σε έναν πρόγονο, σε έναν συγγενή όλων μας. Είναι, δηλαδή, η επίστρωση όλων αυτών των στρωμάτων που φαίνονται μέσα από την πατίνα. Ο τρόπος που έχει φτιαχτεί αφήνει να εννοηθεί ότι έχει μαζέψει ίχνη ιστορίας. Ήρθε να σφηνωθεί σε ένα συγκεκριμένο μέρος της γκαλερί και μέσα σε αυτό το στρίμωγμα δηλώνει ότι προσπαθεί να βρει τη θέση του μετακινούμενο, γι’ αυτό και στέκει επάνω στις συγκεκριμένες παλέτες με τροχάκια. Όλη αυτή η εφήμερη εγκατάσταση των πραγμάτων, λοιπόν, είναι έκδηλη.

Παρατηρώ, πάντως, ότι και τα υπόλοιπα γλυπτά σας είναι απρόσωπα…

Ακριβώς. Είναι σβησμένα πρόσωπα, visages effacés, τα οποία είναι μικρές φιγούρες σε χαρτί, μινιατούρες που έχουν φωτογραφηθεί και που συγχρόνως έχουν ακυρωθεί ως γλυπτά, ως αντικείμενα, κι έχει μείνει μόνο η εικόνα τους η οποία και διεκδικεί την ταυτότητά τους.

Μια εντυπωσιακή εγκατάσταση στην Γκαλερί Καλφαγιάν Facebook Twitter
Μαρία Λοϊζίδου, εγκατάσταση έκθεσης ‘Cropping Up’, 2014. Φωτογραφία: Χρήστος Σαρρής. Ευγενική παραχώρηση των Kalfayan Galleries, Αθήνα - Θεσσαλονίκη.

Όλα αυτά, βέβαια, δεν είναι αυτόνομα αλλά μέρος ενός συνόλου μιας εγκατάστασης.

Μπορούμε να πούμε και τα δύο. Το όλον γίνεται κέλυφος για να μαζέψει όλα αυτά τα αντικείμενα και τα έργα, λαμβάνοντας υπ’ όψιν πού είναι τοποθετημένο – έτσι εμπεριέχει και εμπεριέχεται.  Έχοντας κάνει τις σπουδές μου στη Γαλλία τη δεκαετία του ’80, περίοδο κατά την οποία η «εγκατάσταση» ήταν κυρίαρχη, αυτό είναι κάτι που έχω δουλέψει κι έχω μάθει. Επομένως, με ενδιαφέρει η σχέση μου με τον χώρο, δηλαδή το μέρος όπου κάνουμε μια έκθεση ή μια παρουσίαση. Πάντα λαμβάνω υπ’ όψιν μου την ιστορία του χώρου, την αρχιτεκτονική του σύνθεση και το πού βρίσκεται, γιατί πιστεύω ότι, πάνω απ’ όλα, μια δουλειά πρέπει να εντάσσεται στο κοινωνικό πλαίσιο του χρόνου και του τόπου στον οποίο παρουσιάζεται.

Είτε πρόκειται για σύγχρονη γκαλερί είτε για παροπλισμένο χώρο, επεμβαίνετε πάντα;

Ναι. Παραδείγματος χάριν, το 2008 η εγκατάσταση «Living small» έγινε στο αίθριο του Μπενάκη στην Πειραιώς, όπου εγκατέστησα δύο μεγάλα θερμοκήπια. Το έργο πραγματοποιήθηκε μέσα σε αυτές τις εγκαταστάσεις.

Συνειδητοποιώ ότι όλα αυτά τα παλιά αντικείμενα κουβαλούν το καθένα τη δική του «μνήμη», αλλά έτσι στοιβαγμένα είναι σαν οι άνθρωποι να θέλουν να απαλλαγούν από την ιστορία τους, να σβήσουν τη μνήμη τους, όπως εσείς κάνετε με τα σβησμένα πρόσωπα των γλυπτών σας.

Ακριβώς! 

Μια εντυπωσιακή εγκατάσταση στην Γκαλερί Καλφαγιάν Facebook Twitter
Μαρία Λοϊζίδου, Visages effacées, 2013 / Φωτογραφία, 145 x 80 εκ. / Φωτογραφία: Μάριελ Κουβέλη. / Με την ευγενική παραχώρηση των Kalfayan Galleries, Αθήνα - Θεσσαλονίκη.

 

Χρειάζεται ο καλλιτέχνης σήμερα όλα τα μέσα που του προσφέρονται για να εκφραστεί;

Οι ανάγκες της εποχής επιβάλλουν στον καλλιτέχνη να μπορεί να κινηθεί μέσα από πολλά μέσα. Σίγουρα η παιδεία και οι εμπειρίες του καθενός καθορίζουν αυτό που παρουσιάζει, υπό το πρίσμα μιας πρακτικής που επιβάλλεται. Στη δική μου περίπτωση, οι ανάγκες του χώρου ως αρχιτεκτονικού οικοδομήματος αντανακλούν τις ποιότητες της δικής μου δουλειάς που άπτονται της γλυπτικής, ακριβώς γιατί έχω παιδεία κλασικού γλύπτη. Αλλά με ενδιαφέρουν και τα σύγχρονα μέσα, καθώς όλοι οι καλλιτέχνες έχουμε την τάση να τα χρησιμοποιούμε όταν αυτό διευκολύνει την ταυτότητα του έργου, είτε αυτό είναι το βίντεο, είτε η φωτογραφία, είτε ό,τι μας παρέχεται σήμερα. Πιστεύω ότι ένας σύγχρονος καλλιτέχνης έχει την ευχέρεια να χρησιμοποιεί πολλά μέσα και από τη δική μου εμπειρία θα έλεγα ότι όταν ξέρεις πολύ καλά ένα είδος, προστατεύεσαι από τα υπόλοιπα, καθώς ξέρεις τι είναι λάθος και τι σωστό. Στο τέλος επιλέγεις ό,τι επιβάλλει περισσότερο η θεματική της εκάστοτε έκθεσης.

 

Μαρία Λοϊζίδου

"Cropping Up"

Kalfayan Galleries (Χάρητος 11, Κολωνάκι, Αθήνα)

www.kalfayangalleries.com

 

 

Σύντομο βιογραφικό σημείωμα:

Μετά τις σπουδές της στη École Nationale des Beaux-Arts  στη Λυών, η εικαστικός Μαρία Λοϊζίδου, έζησε στο Παρίσι και στη συνέχεια εγκαταστάθηκε στη Λευκωσία. Το 2014 ήταν short-listed για το Curate Award των Fondazione Prada και Qatar Museum Authorities. Η Λοϊζίδου έχει εκθέσει διεθνώς σε πολυάριθμες ατομικές και ομαδικές εκθέσεις (Μπιενάλε της Βενετίας, 1986, 2004, 2006, Μπιενάλε Καΐρου, 2010 κ.ά.), της έχει ανατεθεί η δημιουργία έργων σε δημόσιους χώρους (Futuroscope, Poitiers, 1991, Fatima, Πορτογαλία, 2007 κ.ά.), έχει  εκπονήσει ποικίλα in situ πρότζεκτς σε μουσεία (Musée d’ Art Moderne de Saint Etienne, 2010; Beaux Arts de Lyon, 2005; Μουσείο Μπενάκη, Αθήνα, 2008; Bozar, Βρυξέλλες, 2012), και έχει λάβει μέρος σε πλήθος διαλέξεων και ομιλίων. Στις πρόσφατες εκθέσεις της περιλαμβάνονται: Yeosu International Art Festival 2014; A New Necessity - Community & Territory; “Curating Body, The Cached Space” (ατομική), Κυπριακό Μουσείο, Λευκωσία (2014);  “Συλλογική Αυτοβιογραφία” (ατομική), Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Αθήνα (2013);  4η κ’ 2η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης; “Privileged Access” (ατομική), Kalfayan Galleries, Θεσσαλονίκη; “Living Small” (ατομική), Μουσείο Μπενάκη, Αθήνα (2008). Το έργο της πραγματεύεται θέματα που απασχολούν τον άνθρωπο μέσα στην καθημερινότητά του και απομονώνουν στιγμές συνδιαλλαγών του «άλλου», των σχέσεων γενικά που καταγράφουν και υποστηρίζουν τη δύναμη της ευθραυστότητας. Η συνεργασία της με την AA & U For Architecture, Art and Urbanism της επιτρέπει να εστιάσει σε ανάλογα θέματα διεπιστημονικού επιπέδου. Η Μαρία Λοϊζίδου εκπροσωπείται από τις Kalfayan Galleries, Αθήνα – Θεσσαλονίκη. 

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

12 διαμάντια από την έκθεση «Από τον Μονέ στον Πικάσο» και η ιστορία τους

Εικαστικά / 12 διαμάντια στην έκθεση «Από τον Μονέ στον Γουόρχολ» και η ιστορία τους

Από τα 84 έργα που φιλοξενεί η έκθεση, επιλέξαμε αυτά στα οποία αξίζει να σταθούμε, καθώς περιηγούμαστε στην ιστορία, στον πλούτο και στην περιπλοκότητα των κινημάτων της τέχνης τα τελευταία 130 χρόνια.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Εκθέσεις Δεκέμβριος 2025

Εικαστικά / Ο Δεκέμβρης έχει εκθέσεις που δεν χάνονται

Η έκθεση «Από τον Monet στον Warhol», που άνοιξε πριν από λίγες μέρες, δικαίως μονοπωλεί το ενδιαφέρον μας, όπως και το αφιέρωμα στο έργο της Λίλα ντε Νόμπιλι. Η λίστα μας όμως δεν εξαντλείται σε αυτές τις δύο!
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ