Θεός και Κράτος

Θεός και Κράτος Facebook Twitter
0

Μ όπως Μιχαλοπούλου: Τα βιβλία δεν αλλάζουν μόνο τον τρόπο να διαβάζουμε βιβλία αλλά αλλάζουν και τον τρόπο να αλλάζουμε τη ζωή, τον τρόπο να τη δεξιωνόμαστε έτσι ώστε να μπορούμε να την αλλάξουμε. Το να εμμένεις στη συνθηματολογία σε κάνει πληκτικό και ακυρώνει ακόμα και τις πιο έντιμες προθέσεις. Το κόλπο είναι το έντιμο να συνδυάζεται με το έντονο, με το πρωτότυπο και ό,τι προκαλεί ένα ξάφνισμα που σε κινητοποιεί, ψυχή τε και σώματι. Πάνω, λοιπόν, που πήξαμε στους πηγμένους και τους παιγμένους που, συχνά και κυρίως με το αζημίωτο, παίζουν με την εκάστοτε επικαιρότητα, έρχονται φωνές όπως αυτή που ακούμε στο μυθιστόρημα Η Γυναίκα του Θεού (εκδ. Καστανιώτης): «Πολλοί θέλουν να πιστεύουν πως το σχέδιο του Θεού σκόνταψε στην άρνηση του ανθρώπου. Βολική εξήγηση για πλάσματα σαν εμάς, που τρέφονται με τύψεις. Στην πραγματικότητα το σχέδιο σκόνταψε στην αδυναμία του ίδιου του Θεού να δημιουργήσει έναν κόσμο αντάξιό Του. Όχι ηθικολογικά, αλλά νοητικά και αισθητηριακά. Έναν κόσμο που θα μπορούσε να συνδιαλεχθεί με τον Θεό στη βάση της ισότητας και της δημιουργίας. Η δημιουργία εξέπεσε, όχι ο άνθρωπος». Ας το ακούσουμε πάλι: «Η δημιουργία εξέπεσε, όχι ο άνθρωπος».


Η έμπειρη συγγραφέας Αμάντα Μιχαλοπούλου (Αθήνα, 1966) δείχνει πώς μπορείς να υπερβείς το υπαρξιακό αδιέξοδο δημιουργικά, όχι γογγύζοντας και γκρινιάζοντας αλλά μελετώντας, επινοώντας, δημιουργώντας. Η φαντασία συνδυάζεται με τη μελέτη και το αποτέλεσμα είναι πλούσιο και γονιμοποιό. Η Γυναίκα του Θεού δεν είναι μυθιστόρημα που το διαβάζεις και το αφήνεις στο ράφι αλλά βιβλίο στο οποίο επανέρχεσαι. Το ξαναπιάνεις, το σκαλίζεις, διαβάζεις πάλι πολύτιμες σελίδες του για να στοχαστείς με τη σειρά του. Και για να γελάσεις. Και για να συγκινηθείς. Διαβάζοντάς το θυμήθηκα δύο άλλα τέτοια βιβλία, τον Αναγνώστη του Σαββατοκύριακου του Δημήτρη Φύσσα (εκδ. Εστία) και τη Διαθήκη της Μαρίας (εκδ. Ίκαρος) του Τοϊμπίν. Και στα δύο, όπως και σε αυτό της Μιχαλοπούλου, το διάβασμα οδηγεί σε άλλους διαδρόμους γνώσεις, σε αναζητήσεις που πάνε πέρα από τη λογοτεχνία, για να ξαναγυρίσουν σ' αυτήν με τον γυλιό ακόμα πιο γεμάτο.


Στις σελίδες της Γυναίκας του Θεού συναντάμε τον Θερβάντες και τον Σπινόζα, τον Χέγκελ και τον Καντ, την περιλάλητη ανεμόσκαλα του Βίτγκενσταϊν και τον Άνθρωπο χωρίς ιδιότητες του Ρόμπερτ Μούζιλ, τον Πασκάλ και τον Λακάν. Συναντάμε παρατηρήσεις για τη χθαμαλή καθημερινότητα και στοχασμούς για την έννοια του ιερού, αλλά και αποφάνσεις για την ιερότητα πολλών στιγμών της καθημερινότητας. Μαθαίνουμε ότι η Δευτέρα Παρουσία έχει ήδη συντελεστεί. Γινόμαστε πιο πλήρεις ή, έστω, λιγότερο οδυνηρά ανεπαρκείς. Εύγε, Αμάντα Μιχαλοπούλου!


Ν όπως Νικολοπούλου: Θεός και Κράτος ήταν ο τίτλος ενός εμπρηστικού πονήματος του θυελλώδους Μιχαήλ Μπακούνιν. Το βιβλίο της Μιχαλοπούλου καταπιάνεται με τον Θεό. Το βιβλίο, πολύ πυκνό και δριμύ, της Βάσως Νικολοπούλου (Αθήνα, 1956) με τον χθόνιο τίτλο Καιρός ήταν (εκδ. Εστία) καταπιάνεται με το κράτος, με την καταγωγή του, με τη βία του, με το πώς απλώνεται εντός μας, με την κοινωνία και την ψυχοπαθολογία της. Μικρά κείμενα συνθέτουν ένα μεγάλο, στη σημασία του, όλο. Ο τρόπος είναι μια arte povera που σουγιαδιάζει. Κοφτές φράσεις, ρυθμός που σε χτυπάει στα μηνίγγια, ένας σκληρός βόμβος, μια επαναφορά στους τρόπους του Μίλτου Σαχτούρη και του Ε.Χ. Γονατά. Πετσόκομμα του περιττού, φάουλ στη φλυαρία, εμμονή στο ουσιώδες, τα μπλουζ της χαρμολύπης. Λίγες λέξεις, πολλές εικόνες. Το κράτος πανταχού παρόν, χωρίς καν μία μνεία σε δαύτο. Και θα βρεις, αναγνώστη, τραγούδια: Kinks και Ανταμό, Βίκυ Λέανδρος και Carlos Santana, ηλεκτρισμός και πενιές, «Θα σου κλείσω το στόμα με χίλια φιλιά», και περιπλανήσεις, dérives όπως έλεγε ο Γκι Ντεμπόρ ήδη από τη δεκαετία του 1950, στο κέντρο του κράτους, εκεί όπου «χτυπάει η μηχανική καρδιά της πόλης», για να θυμηθούμε τον Νίκο-Αλέξη Ασλάνογλου. «Ύστερα λίγη Σταδίου, μικρή στροφή προς Ευριπίδου για να ψωνίσουμε τραπεζομάντιλο πλαστικό με ζωγραφισμένα μυρωδάτα λεμόνια, πο πο οι νεραντζιές οι λεμονιές με πεθαίνουν, και πίσω πάλι στη Σταδίου προς το Σύνταγμα, αχ μην ξεχάσεις – μπουκίτσες για να τα καταπίνω γρήγορα σαν τα λάθη σου, μεγάλα λάθη σαν τα χέρια σου, και χοπ Περικλέους, λίγη Ρόμβης, και μετά Αγία Ειρήνη βοήθησέ μας να τα βγάλουμε πέρα, πάρε μου κι ένα βιβλίο εγγυημένο για τα βράδια, θέλω να 'χει ιστορίες με δράκους, ιστορίες με φίδια φαρμακερά».
Εύγε, Βάσω Νικολοπούλου!

radiobookspotting.blogspot.gr/

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σκοτ Φιτζέραλντ «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ»

Το πίσω ράφι / «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ». Ένα αριστούργημα. Δίχως υπερβολή

O Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ ζωντανεύει την εκλεπτυσμένη βαρβαρότητα της αμερικανικής αστικής τάξης, το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου και μαζί τη διάλυση μιας κολοσσιαίας ψευδαίσθησης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Βιβλίο / Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Ντε Γουίτ αποδεικνύει ότι οι καλοί συγγραφείς πάντα δικαιώνονται. Και το βιβλίο της «Οι Άγγλοι καταλαβαίνουν το μαλλί», τη σπάνια ευφυΐα της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Προδημοσίευση / Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Μια αποκλειστική πρώτη δημοσίευση από το εν εξελίξει βιβλίο «Ανθός ΜεταΝοήματος» της Μαρίας Μήτσορα, μιας αθόρυβης πλην σημαντικότατης παρουσίας στην ελληνική λογοτεχνία, που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη μέσα στο 2026.
THE LIFO TEAM
«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Βιβλίο / Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της εποχής μας. Στη συνέντευξή της στη LifO δίνει (ανάμεσα σε άλλα) οδηγίες για το γράψιμο και τη ζωή, τη γνώμη της για τον Πλάτωνα αλλά και για την αξία των συμβολικών μύθων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Βιβλίο / Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Στο νέο βιβλίο του, που κυκλοφορεί δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ρόμπι Ρόμπερτσον, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος The Band, μιλάει για όσα έζησε με τον διάσημο σκηνοθέτη και κολλητό του στο ηδονιστικό Χόλιγουντ της δεκαετίας του '70.
THE LIFO TEAM
Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Βιβλίο / Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Τα έργα-σταθμοί της λογοτεχνίας, από την υψηλή ποίηση μέχρι τη μυθοπλασία, ανέκαθεν αποτύπωναν τα ακραία σημεία των καιρών, γι’ αυτό είναι επίκαιρα. Παραθέτουμε τέσσερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που βγήκαν πρόσφατα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ζοζέ Σαραμάγκου: Η ζωή ενός αντισυμβατικού συγγραφέα

Βιβλίο / Ζοζέ Σαραμάγκου: «Πιστεύω πως ό,τι είναι να γίνει δικό μας, θα φτάσει τελικά στα χέρια μας»

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο σπουδαίος Πορτογάλος λογοτέχνης που ξεκίνησε να γράφει για να δοκιμάσει «τι στ’ αλήθεια μπορεί ν’ αξίζει ως συγγραφέας» και έφτασε να πάρει Νόμπελ Λογοτεχνίας.
ΕΛΠΙΔΑ ΜΟΥΡΚΑΚΟΥ