Μια βαβυλωνιακή πινακίδα περιέχει το πρώτο δελτίο παραπόνων στην ιστορία

Μια βαβυλωνιακή πινακίδα περιέχει το πρώτο δελτίο παραπόνων στην ιστορία Facebook Twitter
Πήλινη πινακίδα σφηνοειδούς γραφής του 1.750 π. Χ. που περιέχει την πρώτη σωζόμενη επιστολή παραπόνων για εμπορική συναλλαγή στην ιστορία.
0

Αν νομίζετε πως οι γεμάτες οργή επιστολές «σεντόνια» σε εταιρείες και παρόχους υπηρεσιών είναι κάτι που επινοήθηκε τη σύγχρονη εποχή, είστε πολύ γελασμένοι.

Τα ελαττωματικά προϊόντα και οι πονηροί έμποροι που εξαπατούν τους αδαείς αλλά και έμπειρους στις συναλλαγές υπάρχουν από την αυγή της εμπορικής δραστηριότητας του ανθρώπου και πολύ νωρίς εκείνοι που ένιωθαν να τους πνίγει το δίκιο πέρασαν από τις προφορικές διαμαρτυρίες στις γραπτές.

Και όταν λέμε πολύ νωρίς, εννοούμε το 1.750 π.Χ. Πώς το ξέρουμε αυτό; Από μια βαβυλωνιακή πήλινη πινακίδα που ανακαλύφθηκε κατά τη διάρκεια ανασκαφών στην Ουρ του σημερινού Ιράκ.

Το εύρημα αυτό του Sir Leonard Woolley, σπουδαίου αρχαιολόγου που λέγεται ότι υπήρξε ένας από τους πρώτους «σύγχρονους» αρχαιολόγους, υπό την έννοια ότι τηρούσε λεπτομερή ημερολόγια και ήταν εξαιρετικά μεθοδικός στις ανασκαφές τους, είναι ουσιαστικά μια  επιστολή διαμαρτυρίας του έξαλλου Νάνι προς τον Έα-νάσιρ, ο οποίος τον εξαπάτησε σε μια συναλλαγή με χαλκό.

Κατά την ανασκαφή του Sir Leonard Woolley και του νεαρού βοηθού του Max Mallowan (μετέπειτα συζύγου της γνωστής συγγραφέως μυστηρίου Agatha Christie, η οποία λέγεται ότι από εκεί εμπνεύστηκε την περιπέτεια του Ηρακλή Πουαρό «Θάνατος στην Μεσοποταμία»), στην οικία του Έα-νάσιρ βρέθηκαν πάρα πολλές πήλινες πινακίδες από οργισμένους συνεργάτες που διεκδικούσαν τα χρήματα ή το εμπόρευμα που τους είχε τάξει.

Η πήλινη πινακίδα έχει 11,6 εκ. μήκος, 5 εκ. πλάτος και πάχος 2,6 εκ., ενώ έχει υποστεί ελαφριά φθορά. Αποκτήθηκε το 1953 από το Βρετανικό Μουσείο και εξακολουθεί να αποτελεί μέρος της συλλογής του, αν και δυστυχώς αυτή την στιγμή δεν εκτίθεται.

Μεταφράστηκε από τον Λίο Οπενχάιμ στο βιβλίο του «Επιστολές από την Μεσοποταμία» και λέει τα ακόλουθα:  

Πες στον Έα-νάσιρ: ο Νάνι στέλνει το ακόλουθο μήνυμα:

«Όταν ήρθες, μου είπες τα εξής: "Θα δώσω στον Γκίμιλ-Σιν (όταν έλθει) ράβδους χαλκού εξαιρετικής ποιότητας". Έφυγες αλλά δεν έπραξες όπως υποσχέθηκες. Παρουσίασες ράβδους που δεν ήταν καλές στον αγγελιαφόρο μου (Σιτ-Σιν) και είπες: "Αν θέλεις πάρ' τες, αν δεν τις θέλεις ξεκουμπίσου!".

Για ποιον με περνάς, ώστε να συμπεριφέρεσαι σε κάποιον σαν εμένα με τέτοια περιφρόνηση; Έστειλα ως αγγελιαφόρους κυρίους όπως εμείς για να πάρουν το πουγγί με τα χρήματά μου (που σου είχα δώσει), αλλά μου συμπεριφέρθηκες με τέτοια περιφρόνηση, στέλνοντάς τους πίσω με άδεια χέρια πολλές φορές, και μάλιστα μέσα από εχθρικά εδάφη. Υπάρχει κανείς ανάμεσα στους εμπόρους που συναλλάσσονται με την Ντιλμούν που να μου έχει φερθεί με αυτόν τον τρόπο;

Μόνο εσύ αντιμετωπίζεις τον αγγελιαφόρο μου με περιφρόνηση! Εξαιτίας εκείνης της (αμελητέας) αργυρής μνας που σου οφείλω, νιώθεις ελεύθερος να μιλάς με αυτόν τον τρόπο, ενώ έχω δώσει στο παλάτι εκ μέρους σου 1.080 λίβρες χαλκού και ο Ούμι-άμπουμ έχει επίσης δώσει 1.080 λίβρες χαλκού, χώρια όσα γράψαμε και οι δύο σε σφραγισμένη πινακίδα που φυλάσσεται στον ναό του Σαμάς.

Πώς μου φέρθηκες για τον χαλκό αυτόν; Έχεις κρατήσει το πουγγί με τα χρήματα μου σε εχθρικά εδάφη, πλέον εσύ οφείλεις να μου αποκαταστήσεις (τα χρήματα μου) πλήρως. 

Να γνωρίζεις πως (από εδώ και στο εξής) δεν πρόκειται να δεχθώ από εσένα χαλκό που να μην είναι εξαιρετικής ποιότητας. (Από εδώ και στο εξής) θα διαλέγω και θα παίρνω τις ράβδους μία μία στη δική μου αυλή και θα ασκήσω εναντίον σου το δικαίωμα μου απόρριψης επειδή μου συμπεριφέρθηκες με περιφρόνηση».

 

Μια βαβυλωνιακή πινακίδα περιέχει το πρώτο δελτίο παραπόνων στην ιστορία Facebook Twitter
Πρόσθια όψη. Η πήλινη πινακίδα έχει 11,6 εκ. μήκος, 5 εκ. πλάτος και πάχος 2,6 εκ., ενώ έχει υποστεί ελαφριά φθορά.
Μια βαβυλωνιακή πινακίδα περιέχει το πρώτο δελτίο παραπόνων στην ιστορία Facebook Twitter
Οπίσθια όψη.

 

Ήδη από την αρχή της καταλαβαίνουμε ότι συντάχθηκε από γραφέα, όπως και οι περισσότερες επιστολές, καθώς ξεκινά με την συνήθη φράση «Πες στον...».

Η διατύπωση της επιστολής παραπόνου του εξαπατημένου Νάνι, ιδίως η φράση «για ποιον με περνάς;» θυμίζει πάρα πολύ αντιδράσεις σύγχρονων ανθρώπων.

Ο Έα-νάσιρ πήρε το «πουγγί» του, αυτό που σήμερα θα ονομάζαμε «κεφάλαιο κίνησης» μιας επιχείρησης, και του υποσχέθηκε πως θα αγόραζε για λογαριασμό του ράβδους χαλκού υψηλής ποιότητας.

Ενδιαφέρον έχει και το ότι αναφέρεται η Ντιλμούν, μια πολιτεία στον Περσικό Κόλπο που εικάζεται ότι βρισκόταν κοντά στο σημερινό Μπαχρέιν. Την εποχή εκείνη κάποιοι έμποροι αναφέρονταν ως «άλικ Ντιλμούν», που στην κυριολεξία σημαίνει «εκείνος που πηγαίνει στην Ντιλμούν», και ήταν όσοι έκαναν εμπόριο στον Περσικό Κόλπο, μια περιοχή όπου η εμπορία χαλκού αποτελούσε σημαντικό μέρος των συναλλαγών που διεξάγονταν εκεί. 

Από τα συμφραζόμενα της συγκεκριμένης αλλά και από άλλες πήλινες πινακίδες που βρέθηκαν, ο Νάνι ήταν έμπορος χαλκού στην Ουρ και όσο έλειπε ο Έα-νάσιρ παρείχε στο όνομα του τελευταίου σημαντικές ποσότητες χαλκού στα ανάκτορα. Δηλαδή ο Νάνι εξαπατήθηκε διπλά. 

Μια βαβυλωνιακή πινακίδα περιέχει το πρώτο δελτίο παραπόνων στην ιστορία Facebook Twitter
Ο Sir Leonard Woolley (δεξιά) φωτογραφίζεται με αρχαιολογικό εύρημα.

Όμως δεν ήταν ο μόνος. Κατά την ανασκαφή του Sir Leonard Woolley και του νεαρού βοηθού του Max Mallowan (μετέπειτα συζύγου της γνωστής συγγραφέως μυστηρίου Agatha Christie, η οποία λέγεται ότι από εκεί εμπνεύστηκε την περιπέτεια του Ηρακλή Πουαρό «Θάνατος στην Μεσοποταμία»), στην οικία του Έα-νάσιρ βρέθηκαν πάρα πολλές πήλινες πινακίδες από οργισμένους συνεργάτες που διεκδικούσαν τα χρήματα ή το εμπόρευμα που τους είχε τάξει.

Στο βιβλίο του W. F. Leemans σχετικά με το διεθνές εμπόριο στην αρχαία Βαβυλωνία αναφέρονται κι αναλύονται οι επιστολές εμπόρων όπως ο Αρμπιτουράμ, ο οποίος ήδη από την αρχή της επιστολής του είχε εξαλείψει τον συνήθη χαιρετισμό ευγενείας, κάτι που σημαίνει πως δεν είχε τον Έα-νάσιρ σε καμία εκτίμηση.

Αυτό αποδεικνύεται από δύο ακόμα πήλινες πινακίδες όπου αναφέρεται ότι κι εκείνος του είχε δώσει ένα κεφάλαιο κίνησης και απαιτούσε να του επιστραφεί, όπως θα έκανε σήμερα κάποιος που είχε δανείσει λεφτά σε κάποιον συνεργάτη. Κάτι παρόμοιο είχε συμβεί και στους Ίλι-ιντίναμ, Σούμι-άμπουμ και άλλους.

Το πιο αξιοσημείωτο είναι πως ο Έα-νάσιρ είχε κρατήσει στο σπίτι του όλες αυτές τις επιστολές παραπόνων και ως πραγματικός απατεωνίσκος δεν φαίνεται να ίδρωνε ιδιαίτερα το αυτί του. Όπως εξάλλου συμβαίνει και με τους σημερινούς απατεώνες, γιατί απ' ό,τι φαίνεται το «ουδέν καινόν υπό τον ήλιον» ισχύει απόλυτα όταν έχουμε να κάνουμε με την ανθρώπινη φύση.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 22.4.2018

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Πώς κατανοούσαν οι αρχαίοι Έλληνες την ψυχική ασθένεια; Ήταν θεϊκή τιμωρία, παθολογία του σώματος ή ένα υπαρξιακό βάρος που αποτυπωνόταν στη λογοτεχνία και στο θέατρο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Γιώργο Καζαντζίδη, Αναπληρωτή Καθηγητή Λατινικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για τον τρόπο με τον οποίο η αρχαιοελληνική κοινωνία εξηγούσε, απεικόνιζε και αντιμετώπιζε τις ψυχικές διαταραχές.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Κάτω από την επιφάνεια της Λαυρεωτικής κρύβεται ένας λαβύρινθος από υπόγειες στοές και μυστικά που συνδέονται με τη δύναμη της αρχαίας Αθήνας. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον γεωλόγο Μάρκο Βαξεβανόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η Αθήνα της Μαρίας Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ποιος ήταν ο δεσμός της Μαρίας Κάλλας με την Αθήνα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Βασίλη Λούρα, δημιουργό του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στα άδυτα του Γεντί Κουλέ με τα άνθη του κακού

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Είμαστε στον τάφο βρε παιδιά, θέλετε να μπούμε ακόμη βαθύτερα;»

Τον Οκτώβρη του 1933, ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», Ε. Θωμόπουλος, επισκέφθηκε τις φυλακές του Γεντί Κουλέ στη Θεσσαλονίκη, περιηγήθηκε στο εσωτερικό τους και μίλησε με κατάδικους και μελλοθάνατους.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
ΔΟΥΝΕΙΚΑ

Ρεπορτάζ / Σκάνδαλο παιδεραστίας στα Δουνέικα: Το αποκρουστικό πρόσωπο της «αγίας» ελληνικής κοινωνίας

Η υπόθεση παιδεραστίας στα Δουνέικα, ένα χωριό 900 κατοίκων κοντά στην Αμαλιάδα, τη δεκαετία του ’80, φέρνει στο φως όχι μόνο τα φρικιαστικά εγκλήματα «ευυπόληπτων πολιτών», αλλά και τη συνωμοσία της σιωπής και την υποκρισία που επικρατεί σε κλειστές κοινωνίες.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Ιστορία μιας πόλης / Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Γιατί ο Διάλογος Μηλίων και Αθηναίων είναι τόσος σημαντικός για το έργο του Θουκυδίδη; Ποια ήταν η αθηναϊκή αντίληψη για τη δύναμη και τη δικαιοσύνη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Σπύρο Ράγκο, καθηγητή αρχαίας ελληνικής φιλολογίας και φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για όσα αποκαλυπτικά μάς λέει ακόμα και σήμερα ο διάλογος.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μοναχική διαδρομή του πρώτου Ευρωπαίου φιλέλληνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πρώτος Ευρωπαίος φιλέλληνας και η άγνωστη ιστορία του

Ο Γερμανός ιστορικός Μαρτίνος Κρούσιος πέρασε το μεγαλύτερο μέρος του 16ου αιώνα μελετώντας την Ελλάδα της οθωμανικής κατοχής –τη γλώσσα, τα έθιμα, τα ρούχα, τα τραγούδια– χωρίς να φύγει ποτέ από την πατρίδα του.
THE LIFO TEAM
Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ποια είναι η σημασία του μυθιστορήματος «Οι Ρωμιοπούλες»; Με ποιο τρόπο αποτυπώθηκε η Αθήνα στη ζωή και το έργο της Πηνελόπης Δέλτα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον ιστορικό Τάσο Σακελλαρόπουλο, υπεύθυνο των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, για τη σχέση της συγγραφέως με την πόλη που τη σημάδεψε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!» / Φρίκη και ανθρώπινα ράκη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!»: Στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Τα dirty '30s & late '20s «ακολουθούν» τον δημοσιογράφο Χρήστο Εμ. Αγγελομάτη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 και διασώζουν εικόνες αποτροπιασμού που δύσκολα περιγράφονται. Παρά «τις άναρθρες κραυγές» και «τα στριγκά ξεφωνητά» που άκουσε στην είσοδο, ο ρεπόρτερ πέρασε την πύλη. Τι αντίκρισε;
DIRTY '30S & LATE '20S
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιον θεωρούσαν «άσχημο» στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν και «άσχημα» αγαλματίδια στην αρχαία Αθήνα

Μικρά αγαλματίδια ή γλυπτά λατρευτικού ή θρησκευτικού συνήθως χαρακτήρα, που απεικονίζουν ανθρώπινες ή ζωικές μορφές: τα ειδώλια. Είναι όλα oμοιόμορφα ή υπάρχουν και ενδιαφέρουσες, συχνά αναπάντεχες, διαφοροποιήσεις; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Αναστασία Μεϊντάνη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η ιστορία του κούρου Αριστοδίκου που στάθηκε ορόσημο της ελληνικής τέχνης

Αρχαιολογία / Κούρος Αριστόδικος: Ένα άγαλμα ορόσημο στην αρχαία ελληνική Τέχνη

Το άγαλμα, λίγο μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους, έχει ύψος 1,95 μ., είναι σμιλεμένο σε παριανό μάρμαρο, χρονολογείται από τους μελετητές γύρω στα 510-500 π.Χ., αποτελεί το τελευταίο δείγμα της μεγάλης σειράς των αττικών κούρων και αποκαλύπτει ποιες ήταν οι ταφικές συνήθειες στην Αθήνα εκείνης της εποχής.
THE LIFO TEAM
Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ