Μανώλης Αγγελόπουλος: Η μεγάλη φωνή που γεννήθηκε μέσα σ' έναν τσιγγάνικο καταυλισμό

Μανώλης Αγγελόπουλος: Η μεγάλη φωνή που γεννήθηκε μέσα σ' έναν τσιγγάνικο καταυλισμό Facebook Twitter
Δεν είχε ρίζες ο Μανώλης Αγγελόπουλος, ήταν μικρός ακόμα όταν έφυγε με την οικογένειά του από την Καβάλα για να πάει στον Αγ. Αθανάσιο Δράμας και λίγο αργότερα σε καταυλισμό στο Ηράκλειο της Κρήτης
0

Μία από τις πιο μεγάλες φωνές που ακούστηκαν ποτέ, τόσο μεγάλη που ορισμένοι τη συγκρίνουν με αυτή του Στέλιου Καζαντζίδη, ήταν η φωνή του Μανώλη Αγγελόπουλου. Ακόμη και σήμερα οι Αθίγγανοι σε όλη την Ελλάδα αποτίουν φόρο τιμής στον μεγάλο Μανώλη της φυλής τους.

Γεννήθηκε στην Καβάλα στις 8 Απριλίου του 1939. Οι γονείς του Ηλιακός Αγγελόπουλος και Ερασμία, ήταν Αθίγγανοι μικροπωλητές. Ο πατέρας του είχε αγάπη στη μουσική, έπαιζε μπουζούκι και κιθάρα. Ο Μανώλης είχε και έναν αδερφό μικρότερο. Τον Λεύτερη. Δεν είχε ρίζες ο Μανώλης Αγγελόπουλος, ήταν μικρός ακόμα όταν έφυγε με την οικογένειά του από την Καβάλα για να πάει στον Αγ. Αθανάσιο Δράμας και λίγο αργότερα σε καταυλισμό στο Ηράκλειο της Κρήτης.

Εκεί έμεινε μέχρι την πρώιμη εφηβεία του, τότε δηλαδή που έχασε τον πατέρα του. Η απώλεια οδήγησε την υπόλοιπη οικογένεια στην Αθήνα και πιο συγκεκριμένα, στα κάτω Πετράλωνα.

Στις αρχές του 1958 ήρθε η πρώτη μεγάλη επιτυχία. Ήταν το τραγούδι του Στράτου Ατταλίδη «Μαγκάλα», που ξεπέρασε τις 100.000 πωλήσεις και αποτέλεσε το αντίπαλον δέος της «Μαντουμπάλας» του Στέλιου Καζαντζίδη.

Ήταν ο άντρας του σπιτιού πια και ο άγραφος νόμος έλεγε ότι πρέπει να εργαστεί για να ζήσει την οικογένειά του. Έκανε πολλές δουλειές εκείνη την εποχή. Από πωλητής χαλιών, λουστράκος στον Πειραιά, γκαρσόν σε καφέ, σιδεράς.

Το πάθος του όμως με τη μουσική, τον οδηγούσε στα νυχτερινά κέντρα της Αγίας Βαρβάρας και τον Πετραλώνων για να ακούσει και να σιγοτραγουδήσει τις επιτυχίες της εποχής.

Ο άνθρωπος που «οσμίστηκε» αμέσως το ταλέντο του ήταν ξάδελφός του και μουσικός στην ορχήστρα του Στέλιου Καζαντζίδη. Ο Ανέστος Αθανασίου, δεξιοτέχνης του μπουζουκιού. O δεύτερος ήταν o λαϊκός συνθέτης Θεόδωρος Δερβενιώτης.

Έτσι, στα τέλη του 1956 άρχισε τις εμφανίσεις σε λαϊκό κέντρο του Χαϊδαρίου, δίπλα στον Στράτο Παγιουμτζή και τη Σωτηρία Μπέλλου, ενώ ηχογράφησε και το πρώτο του δισκάκι με το τραγούδι του Τόλη Εσδρά «Τρέξε στα τσαντίρια μάνα».

Στις αρχές του 1958 ήλθε η πρώτη μεγάλη επιτυχία, που του άνοιξε τον δρόμο προς την κορυφή. Ήταν το τραγούδι του Στράτου Ατταλίδη «Μαγκάλα», που ξεπέρασε τις 100.000 πωλήσεις και αποτέλεσε το αντίπαλο δέος της «Μαντουμπάλας» του Στέλιου Καζαντζίδη.

Συνεργάστηκε με πολλούς σύνθετες όπως Aθανασίου, Καραπατάκη, Καλδάρα, Ατταλίδη, Μπακάλη, Καρανικόλα, Δερβενιώτη, Αργύρη Βαμβακάρη, Μητσάκη Χιώτη, Τσιτσάνη, με στιχουργούς όπως Παπαγιαννοπούλου, Κολοκοτρώνη, Δαλέζιο, Βίρβο, Σοφό κ.ά.

Μανώλης Αγγελόπουλος: Η μεγάλη φωνή που γεννήθηκε μέσα σ' έναν τσιγγάνικο καταυλισμό Facebook Twitter
Στο γάμο του με την Αννούλα Βασιλείου

Γνωρίστηκε και ερωτεύτηκε την Αννούλα Βασιλείου, στη δισκογραφική της Columbia όπου έκανε δοκιμαστικά για να γίνει τραγουδίστρια. Παντρεύτηκαν και άρχισαν να δουλεύουν μαζί στα νυχτερινά κέντρα. Ο κόσμος τους λάτρευε. Απέκτησαν τρία παιδιά, τον Ηλία, τη Μαρία και το Στάθη.

Μερικά από τα πιο σημαντικά τραγούδια του Μανώλη Αγγελόπουλου είναι:

 

«Τα μαύρα μάτια σου» (Αγγελόπουλος/Μπιζάνη)

«Όσο αξίζεις εσύ» (Καλδάρας)

«Φαρίντα» (Τσιτσάνης)

«Μαγκάλα» (Ατταλίδης/Βασιλειάδης)

«Φεγγάρι χλωμό» (Μπιθικώτσης/Γκούτης)

«Έφυγε κι ακόμα πάει» (Πετσάς)

«Μη με ξεχνάς» (Δερβενιώτης/Βίρβος)

«Τσιγγάνας Γάλα» (Καμπουρίδης/Σπυρόπουλος)

 

«Ρίχτε στο γυαλί φαρμάκι» (Καλδάρας/Παπαγιαννοπούλου)

«Μουσταφάς» (Δερβενιώτης/Βίρβος)

«Η μάνα η Γκρέκα» (Μηλιός/Μαλκώτσης)

«Όταν χορεύεις μάτια μου» (Χρ. Νικολόπουλος/Χαψιάδης)

 

Μανώλης Αγγελόπουλος - Ειν' ευτυχής ο άνθρωπος, 1983 Λυκαβηττός

Το καλοκαίρι του 1983 έδωσε δύο συναυλίες του στο Θέατρο του Λυκαβηττού. Εκεί ο Μανώλης Αγγελόπουλος γνώρισε τις δύο όψεις της δημοσιότητας. Από τη μία καταχειροκροτήθηκε από το κατάμεστο θέατρο και από την άλλη δέχθηκε ρατσιστικές επιθέσεις από την ελίτ της εποχής.

Πέθανε στις 2 Απριλίου 1989 σε νοσοκομείο του Λονδίνου, μία εβδομάδα προτού συμπληρώσει τα πενήντα του χρόνια, εξαιτίας επιπλοκών από εγχείρηση καρδιάς (τριπλό μπάι-πας), στην οποία είχε υποβληθεί στις 14 Ιανουαρίου του 1989.

Πηγές: Sansimera, wikipedia, pathfinder

Το άρθρο αυτό δημοσιεύθηκε στο LIFO.gr το 2015 από την Α. Κολοβού. © LIFO 2015

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παιδί Τραύμα: Τραγουδάκια λέω που αύριο θα ξεχαστούν, δεν κάνω καμία επανάσταση, δεν αλλάζω τον κόσμο

Μουσική / Παιδί Τραύμα: «Τραγουδάκια λέω, που αύριο θα ξεχαστούν, δεν αλλάζω τον κόσμο»

Στο νέο του άλμπουμ, το Παιδί Τραύμα χρησιμοποιεί τις έννοιες της φυγής και της συγχώρεσης για να μιλήσει για το αδιέξοδο του ψηφιακού κόσμου και την αναζήτηση της αλήθειας με τραγούδια που ξεφεύγουν από το mainstream.   
M. HULOT
Οι Tame Impala φτιάχνουν έναν δίσκο εμπνευσμένο από τα bush doofs της Αυστραλίας

Μουσική / «Deadbeat» των Tame Impala: Μια lo-fi ωδή στα rave πάρτι από ένα σπουδαίο συγκρότημα

Είναι η πρώτη του δουλειά που δεν περιέχει ούτε μια ροκ στιγμή. Σύμφωνα με τον Chris Deville: «Οι Tame Impala έχουν μεταμορφωθεί σταδιακά από ένα από τα σπουδαιότερα ροκ συγκροτήματα της γενιάς τους σε… κάτι άλλο».
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών τιμά τη μνήμη του Οδυσσέα Ελύτη με αφορμή τα τριάντα χρόνια από τον θάνατό του, παρουσιάζοντας το «Μονόγραμμα» του Γιώργου Κουρουπού, που βασίζεται στο ομότιτλο έργο του μεγάλου Έλληνα ποιητή, στις 24 Οκτωβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Μουσική / Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Αυτό που κάνει η Lou στην ελληνική μουσική σκηνή είναι μοναδικό και θαρραλέο: queer μουσική για κάγκουρες με εφόδιο τις μουσικές της γνώσεις και επίγνωση αυτού που εκπροσωπεί, κάνοντας το τραπ όχημα για να περάσει τα μηνύματά της.
M. HULOT
Σοπέν

Πέθανε Σαν Σήμερα / «Κύριοι, ιδού μια μεγαλοφυΐα!»: Πώς ο Σοπέν άνοιξε νέα εποχή στη μουσική για πιάνο

Σαν σήμερα, στις 17 Οκτωβρίου 1849, πεθαίνει από φυματίωση στο Παρίσι ο Πολωνός Φρεντερίκ Φρανσουά Σοπέν, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Ρομαντισμού και κορυφαίος πιανίστας.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Οι Αθηναίοι / Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Θυμάται ακόμα τα καμιόνια με τους νεκρούς στην κατοχή. Της λείπει η καλοσύνη που είχαν οι παλιοί Αθηναίοι. Ο Μάνος Χατζιδάκις της άλλαξε τη ζωή, ενώ θυμάται ακόμα την παρέα του Φλόκα. Ο Μπομπ Ντίλαν είχε δηλώσει στο «Rolling Stone» ότι αυτή και η Ουμ Καλσούμ είναι οι αγαπημένες του τραγουδίστριες. Η Νανά Μούσχουρη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO
ΦΩΤΗΣ ΒΑΛΛΑΤΟΣ
Αν γράψεις κακή κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ, θα λάβεις απειλές για τη ζωή σου: Mέσα στον ψηφιακό πόλεμο που αντιμετωπίζουν οι μουσικοκριτικοί

Μουσική / Έγραψες αρνητική κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ; Την έβαψες

Πέντε μουσικοί συντάκτες εξηγούν πώς ασκούν την κριτική τους σε μια εποχή όπου η γνώμη για μια σούπερ σταρ μπορεί να προκαλέσει διαδικτυακό εκφοβισμό, παρενόχληση ή ακόμα και αποκάλυψη προσωπικών στοιχείων.
THE LIFO TEAM