Η Θέμις Μπαζάκα, βαθιά ειλικρινής, μιλά για τις αρρώστιες της οικογένειας

Η Θέμις Μπαζάκα, βαθιά ειλικρινής, μιλά για τις αρρώστιες της οικογένειας Facebook Twitter
0

Όποιος επιχείρησε θεατρικά, κινηματογραφικά ή λογοτεχνικά να μιλήσει για τις «αρρώστιες» της οικογένειας –στο ελληνικό έδαφος, τουλάχιστον- κυνηγήθηκε πολύ. Στην Ελλάδα, ο θεσμός της οικογένειας, η μάνα ως αγία και κυρίαρχος, ο πατέρας ως μεγάλος απών ή δυνάστης, είναι ακόμη ψηλά, δεν σηκώνει αυτό το οικοδόμημα προσβολές, ούτε καν κριτική.


Ωστόσο, εδώ και δύο σεζόν, στο θέατρο «Δημήτρης Χορν» ανεβαίνει ένα τέτοιο έργο, που αποκαθηλώνει την οικογένεια από τα παραδεισένια ύψη της, απογυμνώνει τη μητρική φιγούρα από κάθε αγιοποιημένο πέπλο, μιλά για ό,τι σάπιο μπορεί να κρύβεται κάτω από το φαινομενικά πρόσχαρο οικογενειακό τραπέζι και οι θεατές φεύγουν ξέπνοοι, αλλά και λυτρωμένοι.


Ίσως επειδή πρόκειται για ξένο κείμενο, τον βραβευμένο με Πούλιτζερ «Αύγουστο» του Τρέισι Λετς, ένα έργο – παγίδα, υποδόριο, όμως, διανθισμένο με χιούμορ, κανονικότητα και πρωταγωνιστές απλούς ανθρώπους: πίσω του κρύβεται όλο το σκοτάδι, η βία και η πίεση που πολύ συχνά συνεπάγεται το να ανήκεις σε μία οικογένεια.

Το θέμα είναι το πώς διαχειρίζεσαι χαρακτηριστικά που δεν σ' αρέσουν, τα είχες δει στη μάνα σου και στον πατέρα σου, τα βλέπεις, έχεις δει το αποτέλεσμα και λες θα το αλλάξω, θα το απαλύνω, θα το διώξω. Επιλογές έχεις κάθε μέρα, κι αυτές είναι δικές σου αποκλειστικά.


Στο κέντρο της, η Βάιολετ Ουέστον, μια μάνα – δυνάστης σωμάτων και ψυχών, μία βιρτουόζος του χειρισμού, ένας απολύτως αρνητικός ήρωας που υποδύεται η Θέμις Μπαζάκα. Γι' αυτόν τον μισητό ήρωα, η παράσταση δικαίως θεωρείται η παράσταση της χρονιάς. Κάθε βράδυ το καμαρίνι της σπουδαίας ηθοποιού γεμίζει με προσωπικά δώρα, με άντρες και γυναίκες που ακόμη και κλαίγοντας, ομολογούν ότι είδαν ένα κομμάτι του εαυτού, της μητέρας και της οικογένειας τους επί σκηνής...

— Γιατί, λέτε, συμβαίνει αυτό; Γιατί τέτοια ταύτιση;

Καταρχάς γιατί έχουμε να κάνουμε με το πορτρέτο μιας οικογένειας, έστω και δυσλειτουργικής, οπότε μέσα σ' αυτό ο καθένας μπορεί να δει ή να αρνηθεί να δει πράγματα που τον αφορούν προσωπικά.


— Δεν μιλάς, όμως, εύκολα για την οικογένεια και τα θέματά της σε ελληνικό περιβάλλον...

Ναι, το πιστεύω. Δες τι έγινε με τον «Κυνόδοντα» και τον Λάνθιμο.

Η Θέμις Μπαζάκα, βαθιά ειλικρινής, μιλά για τις αρρώστιες της οικογένειας Facebook Twitter
Τον φόβο του χρόνου τον έχουν όλοι. Κι εγώ τον έχω. Κυρίως, φοβάμαι μη γίνω ανήμπορη, μήπως και δεν προλάβω να κάνω αυτά που θέλω, να δω όλες αυτές τις ταινίες που δεν έχω δει, να διαβάσω τα βιβλία που δεν διάβασα. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO.. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


— Εσείς, πώς κατορθώσατε να θίξετε δύσκολα πράγματα (σχέσεις μητέρας – κόρης, ενδο-οικογενειακή βία, θανάσιμα μυστικά, αλκοολισμός, κ.α), όχι μόνο χωρίς να προκύψει δυσφορία, αλλά με την απόλυτη ανταπόκριση των θεατών;

Σου κάνει πιο εύκολη την παρακολούθηση της παράστασης το ότι έχει τρομερό χιούμορ. Αυτά είναι μικρά διαλείμματα ανακούφισης για τον κόσμο. Το ότι γελάει και μετά ξαναπαίρνει όλη αυτή τη βία και τη σκοτεινιά του έργου. Αυτός είναι ένας πάρα πολύ έξυπνος τρόπος να πεις πράγματα για την οικογένεια, χωρίς όλο αυτό να κουβαλά πάνω του μια δραματικότητα. Πιστεύω ότι η παράσταση κερδίζει τον κόσμο, λόγω του τρόπου που την ανέβασε ο Κωνσταντίνος (σ.σ.: Μαρκουλάκης). Δεν έχει σχέση με την ταινία. Μας το έλεγε από την αρχή ότι δεν ήθελε να ξεστρατίσει το κείμενο στη δραματικότητα. Αυτό έχει το προσόν να μην κάνει ένα σκληρό κείμενο ακόμη πιο απωθητικό για τον κόσμο. Το αποτέλεσμα είναι ο θεατής να χαλαρώνει, να ξεχνιέται και μετά να παγιδεύεται.

— Πώς ένας αρνητικός χαρακτήρας καταντά συμπαθής; Ποια είναι αυτή η γυναίκα και γιατί γεννά στους θεατές τόσο ετερόκλιτα συναισθήματα;

Η Βάιολετ είναι ένα καμένο κεφάλι από τα ναρκωτικά. Αλλά όλο αυτό που συμβαίνει κυρίως συμβαίνει από το μίσος προς τον εαυτό της. Το πιο πληγωτικό είναι ότι έκανε μια οικογένεια, μεγάλωσε παιδιά, έγινε όλη αυτή η ιστορία για να μη μείνει τελικά κανείς δίπλα της. Τρεις κόρες και οι τρεις καμένες. Ο κόσμος –είτε θεατής, είτε αναγνώστης- δεν ξέρει τι να κάνει με τη Βάιολετ: να την αγαπήσει ή να τη σιχαθεί; Είναι μία μάνα κυριαρχική και χειριστική, ένας άσος στο μανιπουλάρισμα. Αν κάπου ταυτίζεται κανείς είναι γιατί όλοι έχουμε υπάρξει χειριστικοί στη ζωή μας με τον ένα ή τον άλλο τρόπο: με πολλή αγάπη και με την επίφαση ότι «πολύ σ' αγαπώ»; Με ωμότητα και με κυνισμό; Ακόμη κι εγώ που μιλάω, είμαι σίγουρη ότι έχω φερθεί έτσι στο παιδί μου. Ευτυχώς, όχι συνειδητά. Η Βάιολετ το κάνει συνειδητά. Ξέρει τι κάνει. Πρόκειται, όμως, για μία μάνα που καθ' όλη τη διάρκεια του έργου δεν λέει ψέματα. Και φυσικά ξέρει όλη την αλήθεια και εκεί ξεκινά ένα παιχνίδι εξουσίας. Εκείνος ξέρει ότι εκείνη ξέρει, δεν μιλάει κανείς, κυρίως δεν μιλάει εκείνη για να μην τα τινάξει όλα στον αέρα, εκείνος καταλήγει στο αλκοόλ, εκείνη στα χάπια. Καταλήγουμε στο να έρχονται οι άνθρωποι στο καμαρίνι συγκλονισμένοι. Έχω γεμίσει από δώρα: μαντήλια και κολιέδες. Ακούω –και ξέρω τι σημαίνει- εκείνο το «είναι ίδια η μάνα μου!». Όλα αυτά για έναν αρνητικό χαρακτήρα, που, όμως γεννά συμπάθεια.


— Γιατί; Θέλω να πω είναι απολύτως χθόνια η συμπεριφορά της απέναντι σε όλους...

Δεν ξέρω, ειλικρινά δεν ξέρω. Ίσως αναγνωρίζουν αυτή τη μοναξιά. Μα τω Θεώ, δεν ξέρω. Εγώ δεν δούλεψα αυτή την ηρωίδα για να τη συμπαθήσουν. Δούλεψα έναν αρνητικό ήρωα. Και με έλκουν αυτοί οι ήρωες. Ο καλός είναι καλός. Έχει την καλοσύνη του. Αλλά στους αρνητικούς ψάχνεις το «γιατί». Αναζητάς τη ρίζα, το από πού ξεκίνησε και έγινε έτσι. Γιατί αυτή η γυναίκα στυλώνει τα πόδια και είναι έτοιμη να τους διαλύσει όλους, να τους πετάξει όλους έξω; Και πρόσεξε: ο άντρας της όλα αυτά τα ξέρει. Ξέρει ότι θα μείνει μόνη, απογυμνωμένη από παιδιά, γι' αυτό και προσλαμβάνει κάποιον να τη φροντίσει. Είναι μια ακραία περίπτωση, ναι, αλλά μπορεί να τη δει και συμβολικά κάποιος αυτή τη γυναίκα: δηλαδή, παιδιά, λίγο αγάπη και λίγο φροντίδα γιατί χανόμαστε. Και κάπως αλλιώς να βλέπουμε τη ζωή μας. Αν είσαι θεατής, το πρώτο πράγμα που σκέφτεσαι είναι «Θεέ μου, μη γίνω ποτέ έτσι. Μη γίνω τέτοιος γονιός». Γιατί είναι πάρα πολύ δύσκολο να είσαι γονιός, είναι το πιο δύσκολο πράγμα στον κόσμο. Οι άνθρωποι κάνουν παιδιά πολύ επιπόλαια. Και μιλάω και για εμένα. Όταν έμεινα έγκυος, η φάση μου ήταν «α, έμεινα έγκυος από τον άνθρωπο που αγαπάω. Α, θα κάνω παιδί. Τέλεια!». Όμως, αυτό είναι δεν είναι part time job, είναι για πάντα. Και πάνω σ' αυτό το μωρό που έρχεται μπορείς να γίνεις από σούπερ προστατευτικός έως σούπερ αδιάφορος, από το «θα είμαστε φιλαράκια», μέχρι δεν ξέρω εγώ τι... Όμως, δεν έχει φιλίες εδώ. Θέλει εκπαίδευση το να είσαι μάνα. Εγώ είχα επιλέξει να είμαι ειλικρινής. Ας πούμε, με ρώταγε κάτι η κόρη μου και της έλεγα «δεν ξέρω τι πρέπει να σου απαντήσω ή πώς πρέπει να φερθώ αυτή τη στιγμή, δεν έχω σπουδάσει μαμά, τώρα το μαθαίνω. Δεν είχα πέντε παιδιά πριν». Είχα αγωνία μην κάνω κανένα λάθος και δώσω μια απάντηση αυθόρμητη χωρίς να έχω ψαχτεί για να απαντήσω υπεύθυνα. Γιατί τα παιδιά σε κοιτάνε, εκεί που παίζουν, για παράδειγμα και σου λένε «μαμά, πού πάμε, όταν πεθαίνουμε;», «μαμά, τι είναι Θεός;» και άντε απάντα, όπως νομίζεις.

Η Θέμις Μπαζάκα, βαθιά ειλικρινής, μιλά για τις αρρώστιες της οικογένειας Facebook Twitter
Σου κάνει πιο εύκολη την παρακολούθηση της παράστασης το ότι έχει τρομερό χιούμορ. Αυτά είναι μικρά διαλείμματα ανακούφισης για τον κόσμο. Το ότι γελάει και μετά ξαναπαίρνει όλη αυτή τη βία και τη σκοτεινιά του έργου. Φωτο: Studio Kominis


— Θεωρείτε ότι η συμπεριφορά της είναι απόρροια του φύλου των παιδιών της; Θεωρείτε ότι θα φερόταν το ίδιο αν, για παράδειγμα, είχε τρεις γιους;

Αυτή είναι μια ερώτηση που δεν την έχω κάνει στον εαυτό μου. Πολύ ενδιαφέρον αυτό που λέτε. Σίγουρα ο χειρισμός θα ήταν ο ίδιος. Ωστόσο, ναι, πιστεύω ότι αυτό είναι ένα θέμα. Η σχέση μάνας – γιου, αυτό το «η μάνα μου» και «η μάνα μου» και ο τρόπος που ανατρέφονται τα αγόρια είναι μια ψυχοπάθεια εξαπλωμένη σε όλον τον κόσμο, ο δεσμός που έχουν τα αγόρια με τη μάνα τους είναι παθογενής. Εκεί που η μάνα πρέπει να είναι αυστηρή, λογική, καθοδηγητική, εκεί που πρέπει να είναι οδηγός δηλαδή στο μεγάλωμα ενός αγοριού, να είναι χυμένη. Δεν έχω αγόρι, δεν ξέρω, αλλά θέλει διαφορετικό τρόπο από τα κορίτσια.


— Εξηγείτε, όμως, κάπως τη μανία που έχει με τις κόρες;

Οι κόρες! Η μία της μοιάζει, η άλλη είναι πιο δειλή και η τρίτη είναι ένα κορίτσι χαμένο που αγωνίζεται να βρει κάποιον να την παντρευτεί για να σωθεί. Και νιώθει περιφρόνηση για τα ίδια της τα παιδιά. Σα να μονολογεί «μα, καμία;». Καμία να μην της μοιάζει, δηλαδή. Αυτό συμβαίνει πάρα πολύ συχνά στις οικογένειες. Είναι οι γονείς και τα χαμένα τους όνειρα αυτή η υπόθεση. Οι γονείς που μεγαλώνουν παιδιά, πιστεύοντας ότι θα γίνουν αυτό που εκείνοι δεν κατάφεραν. Όχι παιδιά που θα γίνουν αυτόνομες οντότητες με δική τους σκέψη και δική τους κρίση, που θα είναι ευχαριστημένα με αυτό που κάνουν από το πιο ταπεινό μέχρι το πιο μεγάλο, που θα μπουν δυνατά μέσα στη ζωή.


— Είναι και ένα κείμενο που θίγει τον χρόνο και τη μοναξιά, ένα δίπολο που απασχολεί τους πάντες...

Τον φόβο του χρόνου τον έχουν όλοι. Κι εγώ τον έχω. Κυρίως, φοβάμαι μη γίνω ανήμπορη, μήπως και δεν προλάβω να κάνω αυτά που θέλω, να δω όλες αυτές τις ταινίες που δεν έχω δει, να διαβάσω τα βιβλία που δεν διάβασα. Με πιάνει ένα τέτοιο πράμα, τύπου, «στάσου, σε λίγο δεν θα μπορώ να διαβάσω;», όχι μην κυκλοφορήσω στον δρόμο και δεν με κοιτάνε γιατί δεν είμαι κουκλάρα. Ξέρεις, το ζωτικό, να είμαι γερή μέχρι το τέλος, το οποίο είναι αναπόφευκτο. Ε, μα με αυτό το πράγμα αναμετριούνται όλοι οι άνθρωποι στη ζωή. Όσο πιο πολύ διαβάζεις, όσο πιο πολύ συζητάς, όσο πιο πολύ περιβάλλεσαι από κόσμο που έχει κάτι να σου πει, τόσο μεγαλύτερη δύναμη παίρνεις. Κατά καιρούς τρως και τις ήττες σου. Ας πούμε, όταν η κόρη μου μου είχε πει, «α, έγινα 30», της είχα πει γελώντας, «έλα, σοβαρά;!». Και μιλάμε για ένα κορίτσι απλό που ούτε βάφεται, ούτε έχει κανένα ναρκισσισμό. Αλλά αυτό δεν το γλιτώνει κανείς. Αρκεί να μη γίνεται εμμονή.

Η Θέμις Μπαζάκα, βαθιά ειλικρινής, μιλά για τις αρρώστιες της οικογένειας Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


— Σε αρκετές κριτικές έχει γραφτεί ότι πρόκειται για ένα διδακτικό έργο. Συμφωνείτε;

Εγώ δεν πιστεύω στον διδακτισμό στο θέατρο. Εγώ πιστεύω στους ανθρώπους που βλέπουν και παίρνουν ό,τι θέλουν. Έχω ακούσει και το τι κακό έργο είναι αυτό. «Δεν με συγκίνησε, είστε πάρα πολύ καλοί, αλλά δεν μου άρεσε». Δεν δουλεύω λοιπόν με αυτή την πρόθεση, παρά μόνο με ειλικρίνεια. Εγώ είμαι ο αγωγός. Το τι θα δει ο καθένας είναι δικό του θέμα.

Τι μένει, λοιπόν, απ' όλο αυτό το σφαγείο;

Ότι πάνω απ' όλα είναι η αγάπη. Η καθαρή αγάπη, αυτή που δεν περιμένεις ανταπόκριση. Έτσι πρέπει να αγαπάς το παιδί σου. Ακόμη κι αν σε παρατήσει; Δεν έχει σημασία. Ακόμη και τότε. Αυτό πιστεύω ότι είναι το μόνο που μπορεί να κάνει ένας άνθρωπος για το παιδί του. Ότι θα είσαι εκεί ό,τι κι αν γίνει, ότι θα είσαι στο πλάι του μέχρι να πεθάνεις, οτιδήποτε κι αν συμβεί. Είναι βασικό να έχεις δίπλα σου ανθρώπους που σ' αγαπάνε, που σ' εκτιμάνε. Δεν έχεις έναν άντρα βλάκα που κοιτάζει νεότερα κορίτσια, δεν έχεις μια μάνα που σου λέει «πώς είσαι έτσι; Πάχυνες! Μη φας». Το πιο δύσκολο πράγμα είναι να μη σ' αγαπάνε γι' αυτό που είσαι. Θα σου πω κάτι που έλεγα πάντα στην κόρη μου: «Όποιος σου πει ότι είσαι αδύνατη, χοντρή, αργή, δύστροπη, όποιος χαρακτηρισμός κι αν σε βρει, εσύ θα λες ''μμμ, έτσι είμαι. Κι εμένα μου αρέσει. Δεν θα νιώσεις ούτε ένα δευτερόλεπτο υποτίμηση. Γιατί οι άνθρωποι και κυρίως αυτοί που βρίσκονται σε θέσεις ανώτερες από εσένα, είναι έτοιμοι να πουν ό,τι θέλουν, που φυσικά μαρτυρά τη νεύρωσή τους και τη συναισθηματική τους αστάθεια. Εκεί, λοιπόν, λες «τέλεια, είμαι διαφορετική, είμαι μία και μοναδική». Αυτό, θέλω να σου πω, το λέω 15 φορές την ημέρα και στον εαυτό μου.


— Είναι η μάνα, λέτε, ο μοναδικός υπεύθυνος για την πορεία μας στη ζωή;

Το πρώτο και μεγαλύτερο σημείο αναφοράς για όλους τους ανθρώπους είναι η μάνα τους. Είναι μια σχέση που μας προσδιορίζει για όλη την υπόλοιπη μας ζωή. Όμως, η ευθύνη μιας μάνας δεν είναι για «ό,τι γίνει», δεν είναι μόνο αυτή στην όλη ιστορία του καθενός. Μπορεί, δηλαδή, να έχεις τραύματα, αλλά αν είσαι ανοιχτός, αν διαβάζεις, αν μπορείς να κρίνεις, να σκεφτείς και να δουλέψεις τον εαυτό σου, τα καλύπτεις. Δεν μπορούμε να πούμε ότι ο γονιός είναι ο απόλυτος υπεύθυνος για την πορεία ζωής ενός ανθρώπου. Ας μην ξεχνάμε και τα γονίδια, υπάρχει κληρονομικότητα σε πάρα πολλά πράγματα, από ασθένειες, μέχρι συμπεριφορές. Το θέμα, όμως, δεν είναι ούτε σε αυτά. Είναι εσύ τι κάνεις με αυτά. Το θέμα είναι το πώς διαχειρίζεσαι χαρακτηριστικά που δεν σ' αρέσουν, τα είχες δει στη μάνα σου και στον πατέρα σου, τα βλέπεις, έχεις δει το αποτέλεσμα και λες θα το αλλάξω, θα το απαλύνω, θα το διώξω. Επιλογές έχεις κάθε μέρα, κι αυτές είναι δικές σου αποκλειστικά. Ας πούμε, αυτό που κάνει η Μπάρμπαρα στο έργο, που συνειδητοποιεί ότι η μάνα της τη μανιπιουλάρει και πάει να τη ρίξει ακόμη πιο βαθιά στη λάσπη, ότι τελικά θα τη φάει ζωντανή και σηκώνεται και φεύγει και την αφήνει μόνη, είναι η πιο αισιόδοξη νότα στο έργο. Είναι η ελπίδα η ίδια, είναι η απόδειξη ότι όποιος κι αν σ' έφερε στον κόσμο, ό,τι γονίδια κι αν κουβαλάς κι όποιο παρελθόν, έχεις πάντα την επιλογή.

Η Θέμις Μπαζάκα, βαθιά ειλικρινής, μιλά για τις αρρώστιες της οικογένειας Facebook Twitter
Πάνω απ' όλα είναι η αγάπη. Η καθαρή αγάπη, αυτή που δεν περιμένεις ανταπόκριση. Έτσι πρέπει να αγαπάς το παιδί σου. Ακόμη κι αν σε παρατήσει; Δεν έχει σημασία. Ακόμη και τότε. Αυτό πιστεύω ότι είναι το μόνο που μπορεί να κάνει ένας άνθρωπος για το παιδί του. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Ιnfo:

Αύγουστος

Θέατρο Χορν

Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης

Σκηνικά: Αθανασία Σμαραγδή

Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη

Μουσική σύνθεση: Μίνως Μάτσας

Πρωταγωνιστούν: Θέμις Μπαζάκα, Μαρία Πρωτόπαππα, Βίκυ Βολιώτη, Μαρίνα Ασλάνογλου, Αλέξανδρος Μυλωνάς, Μάνος Βακούσης, Μαρία Κατσιαδάκη, Νίκος Αλεξίου, Θύμιος Κούκιος, Κώστας Ανταλόπουλος, Aurora Marion, Αλίκη Κακολύρη

Στο ρόλο του σερίφη ο Αλέξανδρος Λουίζος

ΑΓΟΡΑ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ