Paleoart: Η τέχνη της απεικόνισης των προϊστορικών πλασμάτων Facebook Twitter

Paleoart: Η τέχνη της απεικόνισης των προϊστορικών πλασμάτων

0

Τον επόμενο μήνα, ο εκδοτικός οίκος Taschen, πρόκειται να κυκλοφορήσει το λεύκωμα Paleoart: Visions of a Prehistoric past, μια ματιά σε βάθος πάνω σε μια μορφή τέχνης που, από τη φύση της, οραματίζεται – μέσα από πίνακες, χαρακτικές, τοιχογραφίες και γλυπτά –τον τρόπο ζωής των θηρίων περασμένων εποχών, συνδυάζοντας ταυτόχρονα την πραγματικότητα με τη φαντασία και την επιστήμη με το ακατανόητο. Παρμένα από προσωπικές συλλογές, σπάνια αρχεία και συλλογές από μουσεία φυσικής ιστορίας, τα έργα που εμπεριέχονται στο βιβλίο εκτείνονται χρονικά από το 1830 έως το 1990 και έχουν επιλεγεί από τη συγγραφέα Zoë Lescaze και τον καλλιτέχνη Walton Ford. Στο παρακάτω απόσπασμα, το οποίο αποτελεί μέρος του προλόγου του βιβλίου, ο ίδιος ο Walton Ford γράφει αναφορικά με τη γοητεία που ένιωσε για αυτή την μορφή τέχνης, την Paleoart, και για το πώς γεννήθηκε η ιδέα αυτού του βιβλίου.

«H Paleoart είναι η σύγχρονη τέχνη μέσω της οποίας ανασκευάζεται το προϊστορικό παρελθόν, πρόκειται για μια εικαστική παράδοση που ξεκίνησε στην Αγγλία το 1830. Η εικόνα που έχουμε στο νου μας, για παράδειγμα για τον τυραννόσαυρο Rex, οφείλεται στην paleoart, και είναι αποτέλεσμα μιας διαδικασίας που ξεκινά από τα απολιθωμένα οστά. Αφού οι παλαιοντολόγοι ανακαλύψουν και ανασκάψουν τα απομεινάρια ενός προϊστορικού ζώου, ο καλλιτέχνης θα χρησιμοποιήσει αυτά τα δείγματα οστών με στόχο να φανταστεί πώς έδειχνε αυτό το πλάσμα όσο ήταν ζωντανό, προσθέτοντας επιπλέον τους μύες, το δέρμα, την υφή και το χρώμα. Όταν ο paleoartist σχεδιάσει και χρωματίσει το ζώο, θα τοποθετήσει το «ανακατασκευασμένο θηρίο» σε ένα πρωταρχικό περιβάλλον, που θα συμπληρώνεται από τα κατάλληλα φυτά και το τοπίο που αρμόζει. Το αποτέλεσμα που προκύπτει ως εικόνα του προϊστορικού ζώου μέσα στο περιβάλλον του είναι έργο της paleoart.

Η τέχνη της απεικόνισης πλασμάτων από τους προϊστορικούς χρόνους συναντάται πότε σε μουσεία φυσικής ιστορίας και σε πανεπιστήμια, κι άλλοτε σε αίθουσες με απολιθώματα, είτε σε επεξηγηματικούς πίνακες και γλυπτά που συνοδεύουν σκελετούς. Επιπλέον, συχνά γίνεται χρήση της σε βιβλία, εγκυκλοπαίδειες, επιστημονικά περιοδικά, ακόμη και σε παιδικά βιβλία. Οι γραμμές ανάμεσα στην ψυχαγωγία και την επιστήμη, είναι συχνά ασαφείς. Σήμερα πολλά παιδιά μεγαλώνουν παρέα με λούτρινα και πλαστικά παιχνίδια, ενώ χρησιμοποιούν αυτοκόλλητα και προσωρινά τατουάζ που αναπαριστούν δεινόσαυρους που έχουν εξαφανιστεί χρόνια πριν και κανείς άνθρωπος δεν έχει ποτέ αντικρύσει με τα ίδια του τα μάτια. Η αποδοχή αυτών των αναπαραστάσεων είναι συνολική: Όλοι δεχόμαστε σαν δεδομένες αυτές τις απεικονίσεις του προϊστορικού κόσμου».

- Από τον Νίκο Γκοντούλα

 

Paleoart: Η τέχνη της απεικόνισης των προϊστορικών πλασμάτων Facebook Twitter
Adolphe François Pannemaker, The Primitive World, 1857. Courtesy of Taschen.
Paleoart: Η τέχνη της απεικόνισης των προϊστορικών πλασμάτων Facebook Twitter
Ely Kish, Tyrannosaurus and Edmontosaurus, c. 1976. © Canadian Museum of Nature
Paleoart: Η τέχνη της απεικόνισης των προϊστορικών πλασμάτων Facebook Twitter
Zdenek Burian, Mammoth (Elephas primigenius), 1941.
Paleoart: Η τέχνη της απεικόνισης των προϊστορικών πλασμάτων Facebook Twitter
Konstantin Konstantinovich Flyorov, Tarbosaurus and armored dinosaur, c. 1955. © Borrissiak Paleontological Institute RAS.
Paleoart: Η τέχνη της απεικόνισης των προϊστορικών πλασμάτων Facebook Twitter
Philip Henry Delamotte, Model-Room at the Crystal Palace, 1853.
Paleoart: Η τέχνη της απεικόνισης των προϊστορικών πλασμάτων Facebook Twitter
Edouard Riou (engraved by Laurent Hotelin and Alexandre Hurel), The Ichthyosaur and the Plesiosaur, 1863. Courtesy of Taschen.
Paleoart: Η τέχνη της απεικόνισης των προϊστορικών πλασμάτων Facebook Twitter
To εξώφυλλο του βιβλίου "Paleoart: Visions of a Prehistoric Past", εκδόσεις Taschen.

 

 

 

 

 

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: η ιστορία του underground περιοδικού «Ανοιχτή Πόλη»

Βιβλίο / «Ανοιχτή Πόλη»: Ένα από τα πιο επιδραστικά εναλλακτικά έντυπα της Ελλάδας

Οι δημιουργοί του Κώστας Μανδηλάς και Βλάσσης Ρασσιάς, καταγράφουν την πορεία του στο βιβλίο «Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: Η ιστορία του περιοδικού “Ανοιχτή Πόλη”».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει το διήγημα «Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ» της Πατρίσια Χάισμιθ

Lifo Videos / Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει ένα διήγημα της Πατρίσια Χάισμιθ

«Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ»: Μια ιστορία έρωτα, αγάπης, αφοσίωσης, ανταγωνισμού, μίσους και φόνου μεταξύ ενός ζευγαριού και ενός σιαμέζικου γάτου, ένα μυστηριώδες διήγημα της δημιουργού των πιο σαγηνευτικών αντιηρώων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Βιβλίο / Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Ολοένα περισσότερο διευρύνεται η τάση έκδοσης κλασικών και σπάνιων κειμένων σε μικρό μέγεθος που τοποθετούνται δίπλα στο ταμείο και συνιστούν την προσπάθεια ενός εκδοτικού οίκου να φέρει σπουδαία έργα στο ευρύ αναγνωστικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Βιβλίο / I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Η θεωρητικός, εικαστικός, κριτικός, συγγραφέας και εκδότρια Κρις Κράους μπορεί να μην άλλαξε τα δεδομένα στον αγγλόφωνο κόσμο εκδίδοντας τα βιβλία των Γάλλων θεωρητικών αλλά προκάλεσε άπειρες συζητήσεις με το πρωτότυπο φεμινιστικό βιβλίο της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Βιβλίο / Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Ένα τολμηρό καλλιτεχνικό project έγινε η αφορμή για να κάνει ο εικαστικός René Habermacher ένα ταξίδι στη θάλασσα με πλήρωμα έξι ναύτες κι έναν καπετάνιο, απαθανατίζοντας μια σουρεαλιστική εμπειρία που κατέληξε σε ναυάγιο. Το βιβλίο «The Pleasure Principle» καταγράφει αυτό το ταξίδι μέσα από φωτογραφίες του René, κείμενα και εικαστικά έργα, σε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έκδοση.
M. HULOT
Νίκος Μάντης «Το χιόνι του καλοκαιριού»

Το πίσω ράφι / Για τις απουσίες που μας κάνουν αργούς στα αισθήματα

Καλοκαίρι στην Πελοπόννησο, στη σκιά της δεκαετίας του ’80: ένα πληγωμένο παιδί, μια μητέρα που επιστρέφει αλλαγμένη και μυστικά που βαραίνουν τη σιωπή των ενηλίκων - αυτά ξετυλίγει ο Νίκος Α. Μαντής στο πρώτο του μυθιστόρημα.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Νέα βιβλία που περιμένουμε ως το τέλος του χρόνου, και κάποιες επανεκδόσεις

Fall Preview 2025 / 13 βιβλία που περιμένουμε ως το τέλος της χρονιάς

Ο πάντα επίκαιρος Καβάφης, νέα, σύγχρονα και παλιότερα ονόματα της λογοτεχνικής σκηνής και κάποιες ξεχωριστές επανεκδόσεις που δικαίως θα διεκδικήσουν χώρο στη βιβλιοθήκη όλων, βιβλιόφιλων και μη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Εμανουέλ Καρέρ «Ένα ρωσικό μυθιστόρημα»

Το πίσω ράφι / Ένα επτασφράγιστο μυστικό που προκάλεσε αμηχανία και πάταγο

Προκλητικός, ωμός, συχνά σοκαριστικός, ο Εμανουέλ Καρέρ εξερευνά στο «Ένα ρωσικό μυθιστόρημα» το οικογενειακό του παρελθόν, φέρνοντας σε δύσκολη θέση ακόμα και τα πιο κοντινά του πρόσωπα.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ