Αποστολή στις Κάννες: "Redoutable" και "Meyerowitz Stories" στο μικροσκόπιο

Αποστολή στις Κάννες: "Redoutable" και "Meyerowitz Stories" στο μικροσκόπιο Facebook Twitter
Ο Λουί Γκαρέλ, σε μια πολύ δύσκολη μεταμόρφωση, ενσάρκωσε πολύ πειστικά τον Γκοντάρ.
0

Κι ενώ λέγεται πως ο Ζαν Λυκ Γκοντάρ βλέπει μόνο ποδόσφαιρο στην τηλεόραση, στο σπίτι του στην Ελβετία, ο Μισέλ Χαζαναβίσιους έσπασε το κεφάλι του για να βρει τι οδήγησε έναν από τους σπουδαιότερους και πιο επιδραστικούς δημιουργούς του 20ου αιώνα, στο να πάρει διαζύγιο από τη νεαρότατη σύζυγό του, την μόλις 19 ετών Αν Βιαζέμσκι, πρωταγωνίστρια του στο La Chinoise, ένα χρόνο μετά την ταινία και το γάμο τους, και ταυτόχρονα να "χωρίσει" επίσημα και πανηγυρικά από το ρηξικέλευθο σινεμά του, και ολόκληρη την κοινωνία. Και μετά την αναπάντεχη, παγκόσμια επιτυχία του The Artist, και την παταγώδη αποτυχία του remake του Φραντζ Τσίνεμαν, The Search, τα καταφέρνει περίφημα και διασκεδαστικά, φτιάχνοντας ένα φιλμ εντελώς αλά Γκοντάρ, βασισμένο στο "μαρτυριάρικο" μυθιστόρημα της Βιαζέμσκι. Ο τίτλος είναι Redoutable, και αντίθετα από τη ρίζα της αμφιβολίας στη λέξη, σημαίνει τρομερός και πανίσχυρος, όπως και το υποβρύχιο που επαναλαμβάνεται ως επωδός στην ταινία, και παραπέμπει σε μια μοιρολατρική θεώρηση της ζωής. Ο Χαζαναβίσιους κατασκευάζει μια πλοκή γύρω από τη σύντομη σχέση του Γκοντάρ με τη δεύτερη, μετά την Άννα Καρίνα του Masculin-Feminin, μούσα του για να περιγράψει κινηματογραφικά, με μια παιγνιώδη δομή που μοιράζεται σε κεφάλαια, βινιέτες και αντικρουόμενης σημασίας, σχεδόν σουρεαλιστικά και πολύ γκονταρικά τσιτάτα, την απογοήτευση του Γάλλου συνδημιουργού του νέου κύματος με το επαναστατικό ρεύμα του Μάη του '68. Η απόφαση του να δώσει τέλος στην περσόνα του τρομερού παιδιού και να κατέβει στα φλεγόμενα αμφιθέατρα, όπου οι φοιτητές οσμίστηκαν την ανταγωνιστική του προβοκάτσια και τον έκραξαν κανονικά, προς μεγάλη του αδιαφορία, είχε σαν αποτέλεσμα την στροφή του προς τον ποθούμενο σκληρό ριζοσπαστισμό, την συνειδητή απόδραση του σε ένα αδιαπέραστο σύμπαν με ταινίες που άλλοτε θυμίζουν αχνά ποιoς ήταν, και πιο συχνά μοιάζουν να βγήκαν από το μυαλό του με αποκλειστικό παραλήπτη τον ίδιο. Σε πείσμα του παντοδύναμου υποβρυχίου, ο αμφίβολος Γκοντάρ βασανιζόταν από το διαχωρισμό σινεμά και πολιτικής, και στη διαδρομή των περίπλοκων αξιωμάτων του, έθαβε τους συναδέλφους του (τον Τρυφό, τον Μπερτολούτσι, τον Φερέρι), βασάνιζε ψυχολογικά τη γυναίκα που τον λάτρευε, και προσέβαλε τους φίλους του, τους γνωστούς του, ακόμη και τους φαν που τον πλησίαζαν για να του εκφράσουν τον θαυμασμό τους, από την πιο mainstream Περιφρόνηση μέχρι τον εμβληματικό Τρελό Πιερό. Ωστόσο, ο Λουί Γκαρέλ, σε μια πολύ δύσκολη μεταμόρφωση, τον ενσάρκωσε πολύ πειστικά, ως ένα ανθρώπινο καρτούν που πέφτει και σπάει τα γυαλιά του (συμβολίζοντας την περιστασιακή μυωπία του προς το περιβάλλον), επιδίδεται σε λεκτικά αστεία και gags για να κάνει τη διαφορά αλλά και τον έξυπνο, έναν ψυχρό διανοούμενο σε μυστική αποστολή- ένα πλάσμα που βγήκε από τη διασταύρωση αμερικάνικου b-movie και τα Cahiers du Cinema. Ποτέ, ωστόσο, στην ταινία, δεν σκιτσάρεται ως τέρας, γιατί η σατιρική της προσέγγιση συνάδει με το αυτοδημιούργητο, μυθολογικό κουβάρι που ήταν ο Γκοντάρ. Αν και προσωπικά το απόλαυσα (διότι δεν προσποιείται πως είναι διατριβή ή απόλυτη βιογραφία και ο Χαζαναβίσιους ξέρει να παίζει καλή μπάλα χωρίς τη μπάλα στα πόδια), δεν είμαι καθόλου σίγουρος για την υποδοχή του φιλμ από ένα κοινό που δε νοιάζεται ιδιαίτερα για ένα κεφάλαιο στη ζωή ενός σκηνοθέτη, τους φανατικούς Γκονταρικούς, που ίσως δεν θα ήθελαν να δουν το είδωλο τους μέσα από το ελαφρύ και υποκειμενικό βλέμμα μια ενδεχομένως πικραμένης πρώην, αλλά και τον ίδιο τον Γκοντάρ, που από ότι είπε ο Χαζαναβίσιους, δεν του απάντησε ποτέ όταν του έστειλε το σενάριο για να του πει τη γνώμη του, και στη συνέχεια τον προσκάλεσε να το δει. Αναμενόμενο...

 

 
Το Meyerowitz Stories (θυμίζω, σε παραγωγή Netflix, που γιουχάρεται συστηματικά με το που εμφανίζεται στους τίτλους αρχής, στις μεγάλες οθόνες των Καννών) είναι μια οικογενειακή κομεντί, νεοϋορκέζικη, πικρή κι αστεία, όπως άλλωστε όλες οι ταινίες του Νόα Μπάουμπακ, και περιστρέφεται γύρω από την καταλυτική επίδραση που έχει ένας γηραιός εικαστικός καλλιτέχνης στα τρία ενήλικα παιδιά του. Εγωπαθής και κακός πατέρας, ο senior Μέγιερβιτς έχει αφήσει μάλλον αρνητικό στίγμα στους δυο γιούς και την κόρη του, ζει με την τέταρτη, αλκοολική γυναίκα του και ασχολείται ακόμη με ένα έργο που ποτέ δεν έλαβε την αναγνώριση που, όπως πιστεύει, του άξιζε. Ο αιώνια άνεργος Άνταμ Σάντλερ και ο πλούσιος λογιστής Μπεν Στίλερ είναι οι δυο γιοί από διαφορετικές μητέρες και τα απωθημένα τους απέναντι στον Ντάστιν Χόφμαν αποκτούν μια κλιμακούμενη κωμική δυναμική, όταν το απών από την ανατροφή του, ανδρικό πρότυπο, αρρωσταίνει, λίγες ημέρες πριν από τη συμμετοχή του σε μια ομαδική έκθεση, όχι και τόσο τιμητική, αλλά πάντως ενθαρρυντική στα μάτια του παρεξηγημένου auteur. Χωρίς να προσθέτει κάτι σημαντικό στη σειρά των κινηματογραφικών παρατηρήσεων του, ο Μπάουμπακ ανεβάζει πίστα στο παίξιμο των συνήθως εγκλωβισμένων στις μανιέρες τους, Στίλερ και Σάντλερ, και οδηγεί το περιβόητο timing του Χόφμαν σε ένα πορτρέτο αποχρώσεων, που εξανθρωπίζει μια αντιπαθή, εκνευριστική περσόνα.

Αποστολή στις Κάννες: "Redoutable" και "Meyerowitz Stories" στο μικροσκόπιο Facebook Twitter
O Μπάουμπακ με τον Άνταμ Σάντλερ και τον Ντάστιν Χόφμαν.
Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Οθόνες / Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Με αφορμή τα σημερινά του γενέθλια, ανατρέχουμε στην καριέρα ενός ηθοποιού με την ερμηνευτική στόφα των μεγάλων ονομάτων του New Hollywood, μα καταδικασμένου να εργάζεται σε καιρούς που η κινηματογραφική βιομηχανία δεν ξέρει τι να κάνει μαζί του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Οθόνες / Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Η ελληνικής καταγωγής Αυστραλή σκηνοθέτιδα πίσω από το «Ten Pound Poms» μιλά στη LiFO για τη στάση των Αυστραλών απέναντι στους μετανάστες, την ταινία της που εξόργισε την ομογένεια, και το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος ακόμη κι όταν το έργο σου έχει δει πολύς κόσμος.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

Οι Αθηναίοι / Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

«Τρεις Χάριτες», «Βίρα τις Άγκυρες», «Δις εξαμαρτείν», «Safe Sex», «Το Κλάμα βγήκε από τον Παράδεισο», «Μπαμπάδες με ρούμι». Λίγοι μας έχουν κάνει να γελάσουμε τόσο τα τελευταία 30 χρόνια όσο ο Μιχάλης Ρέππας. Ο ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης που εξαιτίας του «το Τζέλα Δέλτα δεν είχε φουγάρα» αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Μια ταινία που η Τζέιν Όστιν θα ήταν περήφανη να είχε σκηνοθετήσει, η Λίντσεϊ Λόχαν ανταλλάζει σώμα με την Τζέιμι Λι Κέρτις ξανά μετά από 22 χρόνια κι ένας μεταλλαγμένος Μπάμπι εκδικείται για τον θάνατο της μαμάς του. – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Νεαρές μητέρες»: Είναι καλοκαιρινή επιλογή μία ταινία των αδελφών Νταρντέν; 

The Review / «Νεαρές μητέρες»: Tα κατάφεραν πάλι οι αδελφοί Νταρντέν; 

Τι κάνει τις «νεαρές μητέρες» να ξεχωρίζουν από τις προηγούμενες δουλειές των Βέλγων δημιουργών; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητάνε για τη βραβευμένη ταινία που παίζεται στους θερινούς κινηματογράφους της Αθήνας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Οθόνες / American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Η American Apparel πουλούσε απελευθέρωση, αλλά πίσω από τις βιτρίνες και το φίνο βαμβάκι το brand ήταν βουτηγμένο στα σκάνδαλα: σεξουαλική παρενόχληση, κατάχρηση εξουσίας και ένα εργασιακό κλίμα που κάθε άλλο παρά cool ήταν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Movies

Οθόνες / Η σπαρταριστή επιστροφή των «Τρελών Σφαιρών» και 9 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ο Λίαμ Νίσον δείχνει την κωμική στόφα του, η Άλισον Μπρι και ο Ντέιβ Φράνκο πρωταγωνιστούν στην πιο αναμενόμενη ταινία τρόμου της χρονιάς, η νέα ταινία των αδερφών Νταρντέν και 4 επανεκδόσεις – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Είδαμε την ταινία που διασκευάζει ο Γιώργος Λάνθιμος

Οθόνες / Η ταινία στην οποία βασίστηκε ο Λάνθιμος: Ένα κρυμμένο νοτιοκορεατικό διαμάντι

Η επικείμενη κυκλοφορία του «Bugonia» στάθηκε αφορμή για να επισκεφτούμε ξανά την κινηματογραφική του πηγή, το cult «Save the Green Planet!», έναν από τους κρυμμένους θησαυρούς του νοτιοκορεατικού σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ