Αποστολή στις Κάννες: Το κάστρο του παγκόσμιου σινεμά κλείνει το μάτι στην τηλεόραση

Αποστολή στις Κάννες: Το κάστρο του παγκόσμιου σινεμά κλείνει το μάτι στην τηλεόραση Facebook Twitter
H Tίλντα Σουίντον πρωταγωνιστεί στην ταινία «Okja» του Νοτιοκορεάτη Μπονγκ Τζουν Χο σε παραγωγή του Netflix.
0

Το μείζον θέμα στο επετειακό Φεστιβάλ Καννών είναι αν το εκλεκτικό, σνομπ προπύργιο του καλλιτεχνικού κινηματογράφου υποκύπτει, έστω και αργά, στις σειρήνες των τηλεοπτικών shows ή αν απλώς κάνει μια εξαίρεση, τσαλαβουτώντας στο σύγχρονο ρεύμα. Για πρώτη φορά θα φιλοξενηθούν, ως ειδικά events, τα δύο πρώτα επεισόδια από τον νέο, αγρίως αναμενόμενο τρίτο κύκλο του «Twin Peaks» του Ντέιβιντ Λιντς, 26 χρόνια μετά το μεγάλο splash στις μικρές οθόνες, καθώς και η επιστροφή της Τζέιν Κάμπιον στο «Top of the lake». Ο εκλέκτορας Τιερί Φρεμό, λεκτικά ευέλικτος, επικοινωνιακός και σταράτος, όπως το συνηθίζει, δήλωσε πως το σινεμά παραμένει το επίκεντρο, «μια μοναδική Τέχνη στην οποία θα δώσουμε έμφαση», αλλά κρατά τα μάτια ανοιχτά στον κόσμο που το περιβάλλει. «Περίεργος», λοιπόν, ο Φρεμό για την εποχή που τρέχει με ταχύτητες οπτικής ίνας, πρόθυμος να γιορτάσει τα 70 χρόνια του θεσμού, ατενίζοντας, με τον τρόπο και τους όρους του βέβαια, το μέλλον, αντί να γιορτάζει το παρελθόν, αλλά δείχνει και τα δόντια του όταν προκαλείται. 

 

Στο επίσημο διαγωνιστικό πρόγραμμα περιλαμβάνονται δύο ταινίες παραγωγής του Netflix, το «The Meyerowitz Stories» του Νόα Μπάουμπακ και το «Okja» του Νοτιοκορεάτη Μπονγκ Τζουν Χο. Κι ενώ η επιλογή τους έγινε καθαρά με κριτήριο τους σκηνοθέτες που τα υπογράφουν (αυτό ίσχυε ανέκαθεν στο Φεστιβάλ), η εξαιρετικά περιορισμένη τους διανομή στις αίθουσες αντίκειται στις αρχές του ίδιου του θεσμού, ο οποίος απευθύνεται κυρίως εκεί. Ένας νόμος που ισχύει στη Γαλλία και θέλει τις ταινίες να περιμένουν αρκετούς μήνες για να προβληθούν στην τηλεόραση μετά τη διανομή τους στα σινεμά βρίσκει παγερά αδιάφορο το αφεντικό του Netflix, τον Τεντ Σαράντος, ο οποίος φέρεται να είπε πρόσφατα πως δεν έχει καμία πρόθεση να σώσει αυτά τα παλιά παριζιάνικα σινεμά. Ο Φρεμό υπεραμύνθηκε της παράδοσης, ανταπαντώντας πως ακριβώς αυτόν το δεσμό καλλιεργούν το Φεστιβάλ και ο ίδιος, ο οποίος έσωσε τρεις απειλούμενες παλιές αίθουσες στην ιδιαίτερη πατρίδα του (όπως και των αδελφών Λιμιέρ), τη Λιόν, και χειροκροτεί τις προσπάθειες του Κουέντιν Ταραντίνο με μια αντίστοιχη περίπτωση στο Beverly Hills και του Νάνι Μορέτι στη Ρώμη. Για φέτος και μόνο, ταινίες που δεν έχουν εξασφαλίσει διανομή στη Γαλλία συμπεριλαμβάνονται στο επίσημο πρόγραμμα, αλλά από το 2018 αποκλείονται, συνεπώς το Netflix θα πρέπει να ψάξει μια εναλλακτική πλατφόρμα κυκλοφορίας για να παρακάμψει τον κανονισμό ή απλώς να καταφύγει σε άλλα φεστιβάλ, προσπερνώντας τις σκληρές, αυστηρά σινεφίλ Κάννες. Ή, πάλι, να ακολουθήσει το παράδειγμα του ανταγωνιστικού Amazon και να υιοθετήσει μια πιο χαλαρή πολιτική για τον χρόνο που μεσολαβεί ανάμεσα στις αίθουσες και την τηλεόραση, υπέρ του theatrical release. 

 

Ο Φρεμό, εκπροσωπώντας έναν φορέα αντίστασης στο εκλαϊκευμένο θέαμα, καλείται να αποδεχτεί μια τάση ετών, χωρίς να προδώσει τα όποια ιδανικά του. Προσπαθεί να συμπλεύσει με την τάση, διατηρώντας τα καλοστεκούμενα επιχειρήματά του, μέσω ανθρώπων που γνωρίζει και εμπιστεύεται, για να μην πει κανείς πως παραδόθηκε αίφνης και αμαχητί.

 

Ταραντίνο, Μορέτι, Λιντς και Κάμπιον, διόλου τυχαία, είναι παλιοί νικητές του Χρυσού Φοίνικα εδώ στις Κάννες και η άτυπη ομερτά των auteurs καθαγιάζει ακόμη και την τηλεοπτική τους λοξοδρόμηση στα μάτια του Φρεμό, ο οποίος είπε χαρακτηριστικά πως δεν υπήρξε ποτέ μεγάλος fan του «Twin Peaks» και του θορύβου γύρω από αυτό, αλλά δείχνει τη γενναιοδωρία του προσφέροντας το βήμα σε δημιουργούς με τους οποίους έχει αποκτήσει στενή σχέση με τα χρόνια. Η προσωπική μου γνώμη είναι πως ο Φρεμό, εκπροσωπώντας έναν φορέα αντίστασης στο εκλαϊκευμένο θέαμα, καλείται να αποδεχτεί μια τάση ετών, χωρίς να προδώσει τα όποια ιδανικά του. Προσπαθεί να συμπλεύσει με την τάση, διατηρώντας τα καλοστεκούμενα επιχειρήματά του, μέσω ανθρώπων που γνωρίζει και εμπιστεύεται, για να μην πει κανείς πως παραδόθηκε αίφνης και αμαχητί. Το «Top of the Lake: Cina Girl» και το «Twin Peaks» απέχουν από το ρίσκο, λόγω υπογραφής και εγνωσμένης αξίας. Αν ο Φρεμό επέλεγε αγνώστους, τότε θα μιλούσαμε για ανορθόδοξη προσέγγιση. Αλλά οι αλλαγές στις Κάννες γίνονται αργά και, όπως διαπίστωσα και από τη συνάντηση που είχα μαζί του στην Αθήνα, ο Φρεμό φαίνεται ανοιχτός σε προκλήσεις, αλλά δεν διατίθεται να κόψει τον λώρο με έναν κύκλο δημιουργών κι ένα συγκεκριμένο κύκλο εργασιών, αφήνοντας δειλά ανοιχτό το παράθυρο για τους νέους να παρεισφρήσουν. Αν το πείραμα πάει καλά, αν δηλαδή το κοινό τσιμπήσει, οι διαπιστευμένοι δημοσιογράφοι παρακολουθήσουν τις προβολές και αντιδράσουν θετικά, θα προχωρήσει, με την προϋπόθεση πως οι Αμερικανοί θα βάλουν λίγο νερό στο κρασί τους και θα σεβαστούν την πάγια δέσμευση των Καννών στις αίθουσες, κυρίως τις γαλλικές. Και το ενδεχόμενο της σύμπραξης γαλλικών κεφαλαίων με ξένο προϊόν στον τομέα της τηλεόρασης δεν θα πρέπει να αποκλειστεί…

 

Αποστολή στις Κάννες: Το κάστρο του παγκόσμιου σινεμά κλείνει το μάτι στην τηλεόραση Facebook Twitter
Ο Άνταμ Σάντλερ και ο Ντάστιν Χόφμαν πρωταγωνιστούν στο «The Meyerowitz Stories» του Νόα Μπάουμπακ.

 

Το μεγαλύτερο όνομα που θα δώσει το «παρών» στο Φεστιβάλ είναι ο δις βραβευμένος με Όσκαρ σκηνοθεσίας Αλεχάντρο Γκονζάλεζ Ινιάριτου. Ωστόσο, ο Μεξικανός, μαζί με τον συμπατριώτη του, τον μάγο διευθυντή φωτογραφίας Εμάνιουελ Λουμπέτσκι, δεν έρχονται στις Κάννες για να παρουσιάσουν ταινία, αλλά ένα ιδιαίτερο video installation με τίτλο Carne y Arena και θέμα τους πρόσφυγες, και το οποίο οι δημοσιογράφοι θα δουν με υποβολή συμμετοχής και αντίστοιχη πρόσκληση σε ειδική αίθουσα – ακόμα μια καινοτομία που παραπέμπει σε διευρυμένη παραδοχή μια νέας, ψηφιακής εποχής στις Κάννες. Όχι πως δεν φιγουράρουν πασίγνωστοι σκηνοθέτες στο επίσημο διαγωνιστικό: από τον Μίκαελ Χάνεκε, που πάει για ρεκόρ με τρίτο Χρυσό Φοίνικα, τους δύο Ρώσους, τον Σεργκέι Λόζνιτσα και τον Αντρέι Σβιάγκιντσεφ, τον Τοντ Χέινς και τον Μισέλ Χαζαναβίσιους για την ταινία με θέμα τον Γκοντάρ, τους αδελφούς Σάφντι με το Good Time, που είναι το wild card του Φεστιβάλ και η γνήσια εκπροσώπηση του αμερικανικού ανεξάρτητου κινηματογράφου, μέχρι τους σχετικά νεότερους, τον Γιώργο Λάνθιμο, τον Ούγγρο Κορνέλ Μουτρουκσό, τον Ρούμπεν Όστλουντ της Ανωτέρας Βίας και τρεις (ουφ, ευτυχώς, δεν θα έχουμε γκρίνια) γυναίκες, τη Σοφία Κόπολα με το remake του Beguiled, τη Λιν Ράμσεϊ και τη Ναόμι Καβάζε. 

 

Στο τμήμα Ένα Κάποιο Βλέμμα εντύπωση προκαλεί η «υποβάθμιση» των Λοράν Καντέ και Μίτσελ Φράνκο, όπως είχε συμβεί πρόπερσι με τον Απιτσατπόνγκ Βερεσεθάκουλ, ενώ ιστορικά ονόματα, όπως ο Ρόμαν Πολάνσκι, η Ανιές Βαρντά και ο Κλοντ Λανζμάν δείχνουν ταινίες τους σε ειδικές προβολές, εκεί που χωράνε, στην ίδια κατηγορία, ο εκλιπών Αμπάς Κιαροστάμι με το 24 Frames και η Κρίστεν Στιούαρτ με το Come Swim – γενέθλια έχει το Φεστιβάλ, ότι θέλει κάνει…

Οι δημοσιογράφοι που κυνηγάνε τις συνεντεύξεις με σταρ είναι αυτοί που παραπονιούνται, καθώς η πιο διάσημη όλων, η Νικόλ Κίντμαν, που φέτος έτυχε να παίζει σε 4 (!) ταινίες του Φεστιβάλ, μάλλον δεν θα δώσει παραπάνω χρόνο εκτός από τις ήδη πολλές συνεντεύξεις Τύπου στις οποίες αναγκαστικά θα παραστεί. Εκτός από την προσθήκη των σίριαλ, η σχέση αγάπης-μίσους του Φεστιβάλ με το βαρύ Χόλιγουντ ήταν ένα από τα θέματα που έθιξε ο Φρεμό, έντεχνα αποφεύγοντας να υποπέσει στη διάκριση ανάμεσα στο εμπορικό και στο καλλιτεχνικό, αποκαλύπτοντας πως ήθελε τον Τζορτζ Κλούνι με το Suburbicon του, αλλά έμαθε στην απονομή των Σεζάρ πως δεν θα ήταν έγκαιρα έτοιμο, πως το ίδιο ισχύει με τον Αλεξάντερ Πέιν, πως το Alien Covenant του Ρίντλεϊ Σκοτ έβγαινε την ίδια εβδομάδα στις αίθουσες και δεν θα ήθελε να συμπέσει (κάτι όμως που έχει γίνει αρκετές φορές στο παρελθόν, όπως, για παράδειγμα, με τον Κώδικα Ντα Βίντσι), ενώ ξερά παραδέχτηκε πως τους Πειρατές της Καραϊβικής δεν τους ήθελε καθόλου!

 

Αποστολή στις Κάννες: Το κάστρο του παγκόσμιου σινεμά κλείνει το μάτι στην τηλεόραση Facebook Twitter
H Νικόλ Κίντμαν, που φέτος έτυχε να παίζει σε 4 (!) ταινίες του Φεστιβάλ, εμφανίζεται και στο «Top of the Lake: Cina Girl».

 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ