Στο φως το δαχτυλίδι της πρώτης μεγάλης αγάπης του Ναπολέοντα Βοναπάρτη

Στο φως το δαχτυλίδι της πρώτης μεγάλης αγάπης του Ναπολέοντα Βοναπάρτη Facebook Twitter
Το δαχτυλίδι πωλήθηκε στα 36.250, όχι τόσο για την καθαρή αξία των υλικών του, αλλά για τη βαθιά συναισθηματική ιστορία που κρυβόταν πίσω του.
0

Πριν γίνει μέγας στρατηγός και αυτοκράτορας, πριν ανακηρυχθεί ήρωας της Γαλλίας και γενναίος των μαχών, πριν ακόμη κι από τη Γαλλική Επανάσταση που ανέδειξε τον άσημο τότε Κορσικανό στα κορυφαία αξιώματα που του επιφύλασσε η ζωή και οι πράξεις του, ο Ναπολέων Βοναπάρτης ήταν ένας επίμονος σπουδαστής της Γαλλικής Σχολής Πολέμου. Υπήρξε από τους λίγους που ολοκλήρωσαν τη φοίτηση σε μόλις 12 μήνες, αντί για προβλεπόμενα δύο έτη. Η πίεση που ο θάνατος του πατέρα του ανάγκασε τον νεαρό -τότε- Ναπολέοντα να πάρει δραστικές αποφάσεις για τη ζωή του, να επισπεύσει καταστάσεις, να ηγηθεί για να αντεπεξέλθει στις οικονομικές απαιτήσεις.

To 1785, υπηρετώντας σε ένα στρατόπεδο της Valance, στη νοτιοανατολική Γαλλία γνωρίζει μία παράξενη, για την εποχή και τα ήθη της, γυναίκα, την Madame Grégoire du Colombier. Πρόκειται για μία καλλιεργημένη, γοητευτική κυρία που στο πρόσωπο του νεαρού και άπειρου λοχαγού βλέπει κάτι σαν υπόσχεση για το γαλλικό έθνος. Και αποφασίζει να τον θέσει υπό την προστασία της. 

Αν ληφθούν υπ' όψιν τα όσα αναφέρει στα απομνημονεύματα του ο κόμης Εμμανουέλ του Λα Καζ, συνοδός του Βοναπάρτη στον τόπο εξορίας του, την Αγία Έλενα, ανάμεσα στον μέγα στρατάρχη, που όλοι γνωρίζουν σήμερα και σ' αυτή τη γυναίκα αναπτύχθηκε μία τέτοια άδολη μορφή αγάπης, που κανείς από τους δύο δεν συνάντησε ξανά στον μετέπειτα βίο του. "Υπήρξαμε τα πιο αθώα πλάσματα που θα μπορούσαν ποτέ να υπάρξουν", συνήθιζε να αναφέρει ο Βοναπάρτης, γράφει ο κόμης, ο οποίος παραθέτει μία από τις συναντήσεις του ζευγαριού, στα μισά κάποιου θέρους των πρώτων χρόνων της γνωριμίας τους, με τα πιο τρυφερά λόγια. Δυο ερωτευμένοι που λες και όλη τους η ευτυχία κρυβόταν στο να απολαύσουν μαζί τις πρώτες στιγμές της ανατολής, τρώγοντας κεράσια...  

Στο φως το δαχτυλίδι της πρώτης μεγάλης αγάπης του Ναπολέοντα Βοναπάρτη Facebook Twitter
Ο Ναπολέων και η Κάρολιν τρώνε κεράσια. Πίνακας του Ferdinand Wachsmuth

Λίγο αργότερα, εκείνος θα έπαιρνε μετάθεση για άλλο σημείο της Γαλλίας, ακολουθώντας το όνειρό του να γίνει αστέρας των μαχών και εκείνη θα παντρευόταν τελικά έναν ευγενή, τον κόμη Gamparet του Bressieux, έναν αρκετά μεγαλύτερο της, πρώην μεγαλόσχημο του γαλλικού στρατού. Θα συνεχίσουν να αλληλογραφούν για αρκετά χρόνια, με θερμά λόγια. Το 1804 εκείνος, Αυτοκράτορας πια, θα ενημερωθεί από ένα ευγενικό γράμμα της ότι χρειάζεται τη βοήθεια του, τόσο εκείνη, όσο και ο αδελφός της. Εκείνος θα σπεύσει αμέσως να την ενισχύσει, στέλνοντας ως εκπρόσωπό του, την ίδια του τη μητέρα, τη Λετίζια Βοναπάρτη. 

Όλα αυτά μία δεκαετία μετά την πρώτη γνωριμία τους και ενώ και οι δύο είχαν παντρευτεί άλλους ανθρώπους... Όταν πια συναντήθηκαν όλοι μαζί, εκείνος, η μητέρα του και η Caroline, ο Ναπολέων ενδιαφέρθηκε να μάθει την τύχη εκείνου του αγροκτήματος με τις κερασιές, στο οποίο είχαν περάσει κάποια από τα πιο ευτυχισμένα πρωινά της νιότης τους. Η Caroline του απάντησε ότι εκεί πλέον ζούσαν η αδελφή της με τον άντρα της. Όταν ο Αυτοκράτορας δήλωσε διατεθειμένος να ικανοποιήσει οποιαδήποτε ανάγκη τους, ως ένδειξη ευγνωμοσύνης για εκείνες τις ευτυχισμένες μέρες της ζωής τους, η γυναίκα αρνήθηκε ευγενικά, απαντώντας του ότι και μόνο ότι τις έζησαν ήταν ήδη ένα μεγάλο δώρο.

Δεν της απάντησε τίποτα και λίγες εβδομάδες μετά της προσέφερε ένα δαχτυλίδι. Στην πέτρα που το κοσμούσε, από φίνο ελεφαντόδοντο ήταν σκαλισμένη, με εξαιρετική λεπτομέρεια η σκηνή ανθρώπων που μαζεύουν φρούτα από δέντρα. Και φυσικά, τα δέντρα αυτά ήταν κερασιές. 

Το δαχτυλίδι έμεινε στην κατοχή της οικογένειας της Caroline για περισσότερα από 200 χρόνια. Πριν από περίπου έναν μήνα και συγκεκριμένα την Κυριακή της 26ης Μαρτίου, το κόσμημα βγήκε σε δημοπρασία, με την τιμή πώλησης του να εκτιμάται στα 15.000 - 20.000 ευρώ. Τελικώς, πωλήθηκε στα 36.250, όχι τόσο για την καθαρή αξία των υλικών του, αλλά για τη βαθιά συναισθηματική ιστορία που κρυβόταν πίσω του, την ιστορία της πραγματικής πρώτης αγάπης του Ναπολέοντα, πριν γίνει στρατηγός, πριν γίνει αυτοκράτορας, πριν καταλήξει αποδιοπομπαίος τράγος του έθνους που τον ανέδειξε κάποτε ήρωα... 

Στο φως το δαχτυλίδι της πρώτης μεγάλης αγάπης του Ναπολέοντα Βοναπάρτη Facebook Twitter
Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Οι Αθηναίοι / Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Από τις ανασκαφές στην Επίδαυρο και τη Νάξο, ο ομότιμος καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας αφηγείται μια ζωή αφιερωμένη στην ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Και όπως λέει, το πιο πολύτιμο εύρημα δεν ήταν αρχαιολογικό – ήταν η γυναίκα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Ιστορία μιας πόλης / Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Από το Ωδείο Αθηνών έως τη Σουηδία της εξορίας, ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος δεν υπήρξε μόνο ένας σπουδαίος αρχιτέκτονας, αλλά και ένας διανοούμενος που οραματίστηκε μια πιο δημοκρατική, λειτουργική και πολιτισμένη πόλη. Ποια είναι η παρακαταθήκη του στη σύγχρονη Ελλάδα; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Λουκά Μπαρτατίλα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Πώς κατανοούσαν οι αρχαίοι Έλληνες την ψυχική ασθένεια; Ήταν θεϊκή τιμωρία, παθολογία του σώματος ή ένα υπαρξιακό βάρος που αποτυπωνόταν στη λογοτεχνία και στο θέατρο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Γιώργο Καζαντζίδη, Αναπληρωτή Καθηγητή Λατινικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για τον τρόπο με τον οποίο η αρχαιοελληνική κοινωνία εξηγούσε, απεικόνιζε και αντιμετώπιζε τις ψυχικές διαταραχές.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Κάτω από την επιφάνεια της Λαυρεωτικής κρύβεται ένας λαβύρινθος από υπόγειες στοές και μυστικά που συνδέονται με τη δύναμη της αρχαίας Αθήνας. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον γεωλόγο Μάρκο Βαξεβανόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η Αθήνα της Μαρίας Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ποιος ήταν ο δεσμός της Μαρίας Κάλλας με την Αθήνα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Βασίλη Λούρα, δημιουργό του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στα άδυτα του Γεντί Κουλέ με τα άνθη του κακού

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Είμαστε στον τάφο βρε παιδιά, θέλετε να μπούμε ακόμη βαθύτερα;»

Τον Οκτώβρη του 1933, ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», Ε. Θωμόπουλος, επισκέφθηκε τις φυλακές του Γεντί Κουλέ στη Θεσσαλονίκη, περιηγήθηκε στο εσωτερικό τους και μίλησε με κατάδικους και μελλοθάνατους.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
ΔΟΥΝΕΙΚΑ

Ρεπορτάζ / Σκάνδαλο παιδεραστίας στα Δουνέικα: Το αποκρουστικό πρόσωπο της «αγίας» ελληνικής κοινωνίας

Η υπόθεση παιδεραστίας στα Δουνέικα, ένα χωριό 900 κατοίκων κοντά στην Αμαλιάδα, τη δεκαετία του ’80, φέρνει στο φως όχι μόνο τα φρικιαστικά εγκλήματα «ευυπόληπτων πολιτών», αλλά και τη συνωμοσία της σιωπής και την υποκρισία που επικρατεί σε κλειστές κοινωνίες.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Ιστορία μιας πόλης / Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Γιατί ο Διάλογος Μηλίων και Αθηναίων είναι τόσος σημαντικός για το έργο του Θουκυδίδη; Ποια ήταν η αθηναϊκή αντίληψη για τη δύναμη και τη δικαιοσύνη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Σπύρο Ράγκο, καθηγητή αρχαίας ελληνικής φιλολογίας και φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για όσα αποκαλυπτικά μάς λέει ακόμα και σήμερα ο διάλογος.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μοναχική διαδρομή του πρώτου Ευρωπαίου φιλέλληνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πρώτος Ευρωπαίος φιλέλληνας και η άγνωστη ιστορία του

Ο Γερμανός ιστορικός Μαρτίνος Κρούσιος πέρασε το μεγαλύτερο μέρος του 16ου αιώνα μελετώντας την Ελλάδα της οθωμανικής κατοχής –τη γλώσσα, τα έθιμα, τα ρούχα, τα τραγούδια– χωρίς να φύγει ποτέ από την πατρίδα του.
THE LIFO TEAM
Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ποια είναι η σημασία του μυθιστορήματος «Οι Ρωμιοπούλες»; Με ποιο τρόπο αποτυπώθηκε η Αθήνα στη ζωή και το έργο της Πηνελόπης Δέλτα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον ιστορικό Τάσο Σακελλαρόπουλο, υπεύθυνο των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, για τη σχέση της συγγραφέως με την πόλη που τη σημάδεψε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!» / Φρίκη και ανθρώπινα ράκη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!»: Στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Τα dirty '30s & late '20s «ακολουθούν» τον δημοσιογράφο Χρήστο Εμ. Αγγελομάτη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 και διασώζουν εικόνες αποτροπιασμού που δύσκολα περιγράφονται. Παρά «τις άναρθρες κραυγές» και «τα στριγκά ξεφωνητά» που άκουσε στην είσοδο, ο ρεπόρτερ πέρασε την πύλη. Τι αντίκρισε;
DIRTY '30S & LATE '20S
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ