Μάρκες και Παμούκ

Μάρκες και Παμούκ Facebook Twitter
0

ΑΠΟ ΤΟΝ ΓΙΩΡΓΟ-ΙΚΑΡΟ ΜΠΑΜΠΑΣΑΚΗ

 

Μάρκες και Παμούκ Facebook Twitter

1. Μύθος/Λόγος. Δύο πληθωρικοί παραμυθάδες που θα έλεγες ότι το μέλημά τους είναι να χαλιναγωγήσουν μια ατίθαση φαντασία. Μάρκες και Παμούκ. Τροβαδούροι των περιπλεγμένων καταστάσεων και τελάληδες του έρωτα. Με πλούσιο έργο. Με ορδές οπαδών. Με ρίζες στην Ιστορία, την οποία ανακατασκευάζουν μέσα από λογοτεχνικές διαθλάσεις.

2. Όνειρο/Reality. Ο Παμούκ (7 Ιουνίου 1952) θα μας θυμίσει τον Μισέλ Φουκώ, ο οποίος διατεινόταν ότι ουσιαστικά είναι χαρτογράφος. Παμούκ: «Η σοβαρή λογοτεχνία χαρτογραφεί τις ζωές μας και τις συγκρίνει με τις άλλες». Ο Γκάμπο, πάλι, ο Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες (6 Μαρτίου 1927), είναι ο νέος Θερβάντες μας, ξέρει ότι δεν είμαστε πλασμένοι από την ύλη που 'ναι φτιαγμένα τα όνειρα, αλλά είμαστε και χωμάτινοι, και παίζει σε όλο του το έργο με τη διαλεκτική όναρ/πραγματικότητα. Αμφότεροι, βαθιά χωμένοι στη reality, ξέρουν να ανοίγονται και στο υπερκείμενο, στο hypertext των ουρανών και των ονείρων, θυμίζουν αυτό που έλεγε ο Χρήστος Βακαλόπουλος, την «ονειρική υφή της πραγματικότητας».

3. Ρήση. Μια τουρκική παροιμία: Μια μέρα είδε κάποιος το Λίγο να τρέχει αλαφιασμένο. «Πού πας, που τρέχεις έτσι;» το ρώτησε. Και το Λίγο αποκρίθηκε: «Πάω να συναντήσω το Πολύ». Εδώ συνοψίζονται ο βίος και το έργο του Κολομβιανού Γκάμπο και του Τούρκου Ορχάν.

4. Στάση. Ορχάν: «Ένας συγγραφέας πρέπει να έχει πολύ κενό, ανεύθυνο χρόνο, να διαβάσει ένα βιβλίο, να μην κάνει τίποτε, να κοιτάζει έξω από το παράθυρο και να φαντάζεται. Με αυτό τον τρόπο αναπτύσσω την πλοκή των βιβλίων μου».

Γκάμπο: «Όταν έχεις ένα θέμα που σε κυνηγάει, αρχίζει να διογκώνεται στο κεφάλι σου για μεγάλο χρονικό διάστημα και την ημέρα που εκρήγνυται πρέπει να κάτσεις να το αποτυπώσεις σε μια γραφομηχανή ή αλλιώς διατρέχεις τον κίνδυνο να σκοτώσεις τη γυναίκα σου».

5. Success Story. Χιλιάδες σελίδες, το γράψιμο σαν λαχανιασμένο γάντζωμα από τη ζωή και εκκωφαντική επιτυχία. Τα βιβλία του Γκάμπο είναι σε κάθε σημείο του πλανήτη, στα χέρια των πιο αδιανόητων ανθρώπων, ενώ για μια συνέντευξη μισής ώρας απαιτεί (και λαμβάνει) πενήντα χιλιάδες δολάρια! Τα βιβλία του Ορχάν κυκλοφορούν σε καμιά εξηνταριά γλώσσες. Η συγγραφή είναι η μοίρα. Η επιτυχία είναι η σύζυγος.

6. Κόσμος. Ο Ορχάν από πιτσιρικάς φτιάχνει ξανά τον κόσμο, με τη φαντασία του, με ήρωες παρμένους από βιβλία άλλων, με χάρτες, με τους αγαπημένους του συγγραφείς. Και ο κόσμος του είναι η πόλη του. Η Ιστανμπούλ. «Αυτό που δίνει σε μια πόλη τον χαρακτήρα της δεν είναι μόνο η τοπογραφία της, τα κτίριά της αλλά και οι μυστικές και φανερές τυχαίες συναντήσεις, κάθε θύμηση, κάθε γράμμα, κάθε χρώμα και εικόνα που στριμώχνεται ανάμεσα στις αναμνήσεις των κατοίκων της μετά από πενήντα χρόνια ζωής, όπως εγώ, στους ίδιους δρόμους».

Ο Γκάμπο επινοεί τη μικρή κοινότητα Μακόντο. Και γεννήθηκε στη μαγική σαν ήχος πόλη Αρακατάκα, μια πόλη μόλις δέκα χιλιάδων κατοίκων, κυρίως αναλφάβητων, αλλά με καλπάζουσα φαντασία. Εικόνες και λέξεις. Αμφότεροι οι Ορχάν και Γκάμπο θα μείνουν παθιασμένοι μια ζωή με τη ζωγραφική. Αλλά θα εκφραστούν με τις λέξεις. Και θα θριαμβεύσουν.

7. Επίτευγμα. Ιδού πώς συμπυκνώνει ο Τζέραλντ Μάρτιν, ο βιογράφος του Μάρκες, το επίτευγμα του ξακουστού μυθιστορήματος Εκατό χρόνια μοναξιά: «Αυτό είναι, λοιπόν. Ένας άνθρωπος που γράφει για το χωριό, το έθνος και τον κόσμο χρησιμοποιώντας τις ανακαλύψεις των μεγάλων δυτικών μύθων (Ελλάδα, Ρώμη, Αγία Γραφή, το Χίλιες και Μία Νύχτες), τους σπουδαίους δυτικούς κλασικούς (Ραμπελαί, Θερβάντες, Τζόυς) και τους σπουδαιότερους προδρόμους από τη δική του ήπειρο (Μπόρχες, Αστούριας, Καρπεντιέρ, Ρούλφο) για να παραγάγει ένα έργο –έναν καθρέφτη– μέσα στον οποίο η ήπειρός του επιτέλους αναγνωρίζει τον εαυτό της και ως εκ τούτου βρίσκει μια παράδοση. Αν ο Μπόρχες ήταν εκείνος που σχεδίασε το εικονοληπτικό σκόπευτρο (σαν άλλος αδελφός Λυμιέρ), ο Γκαρσία Μάρκες είναι εκείνος ο οποίος προσφέρει την πρώτη πραγματικά μεγάλη απεικόνιση».

radiobookspotting.blogspot.gr/

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σκοτ Φιτζέραλντ «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ»

Το πίσω ράφι / «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ». Ένα αριστούργημα. Δίχως υπερβολή

O Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ ζωντανεύει την εκλεπτυσμένη βαρβαρότητα της αμερικανικής αστικής τάξης, το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου και μαζί τη διάλυση μιας κολοσσιαίας ψευδαίσθησης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Βιβλίο / Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Ντε Γουίτ αποδεικνύει ότι οι καλοί συγγραφείς πάντα δικαιώνονται. Και το βιβλίο της «Οι Άγγλοι καταλαβαίνουν το μαλλί», τη σπάνια ευφυΐα της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Προδημοσίευση / Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Μια αποκλειστική πρώτη δημοσίευση από το εν εξελίξει βιβλίο «Ανθός ΜεταΝοήματος» της Μαρίας Μήτσορα, μιας αθόρυβης πλην σημαντικότατης παρουσίας στην ελληνική λογοτεχνία, που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη μέσα στο 2026.
THE LIFO TEAM
«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Βιβλίο / Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της εποχής μας. Στη συνέντευξή της στη LifO δίνει (ανάμεσα σε άλλα) οδηγίες για το γράψιμο και τη ζωή, τη γνώμη της για τον Πλάτωνα αλλά και για την αξία των συμβολικών μύθων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Βιβλίο / Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Στο νέο βιβλίο του, που κυκλοφορεί δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ρόμπι Ρόμπερτσον, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος The Band, μιλάει για όσα έζησε με τον διάσημο σκηνοθέτη και κολλητό του στο ηδονιστικό Χόλιγουντ της δεκαετίας του '70.
THE LIFO TEAM
Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Βιβλίο / Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Τα έργα-σταθμοί της λογοτεχνίας, από την υψηλή ποίηση μέχρι τη μυθοπλασία, ανέκαθεν αποτύπωναν τα ακραία σημεία των καιρών, γι’ αυτό είναι επίκαιρα. Παραθέτουμε τέσσερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που βγήκαν πρόσφατα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ζοζέ Σαραμάγκου: Η ζωή ενός αντισυμβατικού συγγραφέα

Βιβλίο / Ζοζέ Σαραμάγκου: «Πιστεύω πως ό,τι είναι να γίνει δικό μας, θα φτάσει τελικά στα χέρια μας»

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο σπουδαίος Πορτογάλος λογοτέχνης που ξεκίνησε να γράφει για να δοκιμάσει «τι στ’ αλήθεια μπορεί ν’ αξίζει ως συγγραφέας» και έφτασε να πάρει Νόμπελ Λογοτεχνίας.
ΕΛΠΙΔΑ ΜΟΥΡΚΑΚΟΥ