Η μεταξική Αθήνα μέσα από ένα μυθιστόρημα

Η μεταξική Αθήνα μέσα από ένα μυθιστόρημα Facebook Twitter
0

Από τον Χρήστο Παρίδη

Η μεταξική Αθήνα μέσα από ένα μυθιστόρημα Facebook Twitter

 

Στο νέο του μυθιστόρημα Άρια,ο κόσμος από την αρχή, (εκδόσεις Ψυχογιός), ο Δημήτρης Στεφανάκης μας μεταφέρει στην μεταξική  Αθήνα λίγο πριν από το Δεύτερο Παγκόσμιο πόλεμο.

Ένας διπλωμάτης, μία αρχαιολόγος, πράκτορες, μυστικές υπηρεσίες, το παλάτι, η αστυνομία, το παράνομο κομμουνιστικό κόμμα, ο πόλεμος, η κατοχή, η εξορία στην Αίγυπτο, όλα ενταγμένα αριστοτεχνικά στο πανόραμα μιας εποχής επικίνδυνης και συγχρόνως γοητευτικής.

Μία Ελλάδα που παραδόξως δεν μοιάζει να απέχει τόσο πολύ από το σήμερα.

 

Η μεταξική Αθήνα μέσα από ένα μυθιστόρημα Facebook Twitter

 

Μετά την Αλεξάνδρεια και το Παρίσι, τις σας έκανε να τοποθετήσετε τη δράση του τελευταίου σας μυθιστορήματος στην Αθήνα;

Προτού καν ολοκληρώσω το προηγούμενο μου βιβλίο, το Φιλμ νουάρ, είχα στο μυαλό μου μια άτυπη τριλογία του κοσμοπολιτισμού, μεταφέροντας τη δράση από την Αλεξάνδρεια και το Παρίσι στον ελλαδικό χώρο και στην Αθήνα. Ο λόγος ήταν προφανής: Μετά τη γενιά του ’30 οι συγγραφείς που τοποθετούν τη δράση των ηρώων τους στην πρωτεύουσα, περιορίζονται σε αποσπασματικά επεισόδια αδυνατώντας εντέλει να μας δώσουν μία συνολική εικόνα της πόλης σε διάφορες εποχές. Προσπάθησα, λοιπόν,  να ανοικοδομήσω  το μητροπολιτικό μύθο της Αθήνας, ξεκινώντας από εκείνη την εποχή.

 

Η χρονική απόσταση βοηθά έναν συγγραφέα να δει την εποχή σαν ένα μωσαϊκό ανθρώπινων συνηθειών και συμπεριφορών;

Είτε μιλάμε για μια άλλη εποχή είτε για το σήμερα,  αυτό που προέχει κάθε φορά, είναι ο άνθρωπος και  η λογοτεχνία. Η Ιστορία, ως αφηγηματικό φόντο, αποτελεί πρόσχημα, ίσως και μία ευκολία: η αναδρομή σε άλλες εποχές και η χρονική απόσταση ανεβάζει τον πήχη της γοητείας. Και στην περίπτωση της Άριας η γοητεία μιας Αθήνας του μεσοπολέμου η γοητεία είναι δεδομένη. Μία πόλη με ανθρώπινο μέτρο, με υπέροχους δρόμους και πάρκα, η αριστοκρατία, η κατασκοπία, ο έρωτας.

 

Πόσο βαθιά ερευνάτε τα απόκρυφα μιας εποχής πριν αρχίσετε να γράφετε;

Καθώς τώρα καταπιάνομαι με μια ιστορία που διαδραματίζεται στην Ελλάδα του 2013, καταλαβαίνω πόσο χρόνο ξοδεύω κάθε φορά  ερευνώντας, προκειμένου να ανασυστήσω μια ολόκληρη εποχή. Προσπαθώ να δίνω στον αναγνώστη την εντύπωση ότι έρχομαι από εκείνα τα χρόνια, γεμάτος πληροφορίες για μια διαφορετική καθημερινότητα από τη δική μας. Σημαντικό ρόλο σε αυτό παίζει ασφαλώς η ενορατική ικανότητα του συγγραφέα. Πολύτιμες ωστόσο είναι κι οι ανθρώπινες μαρτυρίες που αν χρησιμοποιηθούν σωστά μπορούν να ανασυστήσουν την χαμένη μαγεία του παρελθόντος.  Πρέπει να ξέρεις μονάχα πού να τις αναζητήσεις. Ορισμένες φορές, και μην σας φανεί παράξενο, τις αντλεί κανείς  από τη δεξαμενή των αναμνήσεων που έχει μέσα του.

 

Η μεταξική Αθήνα μέσα από ένα μυθιστόρημα Facebook Twitter

 

Αναψηλαφήσατε μια εποχή πολιτικών εντάσεων με το καθεστώς Μεταξά να επηρεάζει ακόμα και τη ζωή των ηρώων σας, χωρίς να παίρνετε πολιτική θέση.

Πάντα πίστευα ότι ο καλός συγγραφέας, είναι ο αναποφάσιστος συγγραφέας, ο συγγραφέας που δεν αποφασίζει για λογαριασμό του αναγνώστη. Καταγράφεις τα γεγονότα, κρατώντας αποστάσεις, εμβαθύνοντας πολύ περισσότερο στην ανθρώπινη ύπαρξη και πολύ λιγότερο σε συγκεκριμένες απόψεις και δόγματα. Δεν είναι η δουλειά του συγγραφέα να παίρνει αποφάσεις.

 

Ο κεντρικός σας ήρωας είναι ένας διπλωμάτης καριέρας ο οποίος ακολουθεί την Βρετανική Αρχαιολογική Σχολή στις ανασκαφές των Μυκηνών το 1939. Μιλήστε μας λίγο για τον ρόλο των ξένων αρχαιολόγων στα χρόνια του πολέμου.

Οι αρχαιολόγοι είχαν ανέκαθεν κλασική παιδεία, ήξεραν καλά τα ελληνικά, και το γεγονός ότι ταξίδευαν σε όλη την Ελλάδα για ανασκαφές, τους καθιστούσε σε περιόδους κρίσης, ιδανικούς πράκτορες. Όσο για τη Βρετανική Αρχαιολογική Σχολή στο Κολωνάκι παραμένει ίδια κι απαράλλαχτη, σε σημείο που νομίζεις ότι ξαφνικά μεταφέρθηκες στη δεκαετία του 1930.

 

Η μεταξική Αθήνα μέσα από ένα μυθιστόρημα Facebook Twitter

 

Κάνετε αναφορά σε αρκετά πραγματικά πρόσωπα που έπαιξαν καταλυτικό ρόλο στην εποχή…

Ένας από αυτούς είναι ο  Ντέιβιντ Μπάλφουρ, γνωστός ως Πατήρ Δημήτριος, που προπολεμικά ιερουργούσε στο παρεκκλήσι του Ευαγγελισμού ως εξομολόγος της βασιλικής οικογένειας. Στην Αίγυπτο πέταξε τα ράσα και φόρεσε τη στολή του αξιωματικού της Βρετανικής Υπηρεσίας Πληροφοριών. Ο ρόλος του στις μεταπολεμικές εξελίξεις στην Ελλάδα θεωρείται ζοφερός. Είναι εκείνος που επηρέασε αποφασιστικά τον Τσόρτσιλ στην απόφασή του να συντρίψει τον ΕΛΑΣ με κάθε τρόπο, ακόμα και με Εμφύλιο.

 

Ο Γουοτερχάους που παίζει σημαντικό ρόλο στο μυθιστόρημα σας είναι επίσης αληθινό πρόσωπο.

Ο διάσημος αυτός ιστορικός Τέχνης έπαιξε επίσης σημαντικό ρόλο στις πολιτικές εξελίξεις στην Μέση Ανατολή που προηγούνται του Εμφυλίου. Εκείνος πίστευε ότι η Ελλάδα θα μπορούσε να εφαρμόσει  το ιταλικό μοντέλο αφομοίωσης της αριστεράς στο κοινοβουλευτισμό αλλά διαψεύσθηκε οικτρά. Προσπάθησε, πάντως, από ό,τι φαίνεται, να αποτρέψει τον Εμφύλιο.

 

Βάζετε τον ήρωα σας να παρακολουθεί το Σύμφωνο του Λιβάνου, εντάσσετε πραγματικές προσωπικότητες, τι θελήσατε τελικά να κάνετε με την Άρια ;

Δεν είμαι συγγραφέας προθέσεων. Αυτό που εντέλει προέκυψε είναι το πανόραμα μιας εποχής που ορίζει σε μεγάλο βαθμό και το σήμερα. Ίδιες δυνάμεις, ίδια πολιτικά ήθη, ίδια ονόματα, ανερμάτιστοι πολιτικοί με σχεδόν προδοτική στάση.

 

Η μεταξική Αθήνα μέσα από ένα μυθιστόρημα Facebook Twitter

 

Ο χαρακτηρισμός «προδοτικός» δεν είναι επικίνδυνος;

Δεν μπορώ να δεχτώ ότι τον Εμφύλιο τον επινόησαν οι αριστεροί ή οι Εγγλέζοι. Υπήρχε φοβερή φτώχεια, ταλαιπωρία χρόνων, μόλις είχε τελειώσει ένας παγκόσμιος πόλεμος με μία κυβέρνηση που είχε διαφύγει στο Κάιρο εγκαταλείποντας το λαό στο έλεος της τύχης του. Και τι έκαναν εκεί; Ενθάρρυναν απλώς τις ζυμώσεις που μας οδήγησαν σε εθνική τραγωδία. Παραθέτω  πραγματικό γεγονός που συνέβη στην Εύβοια, όταν αντάρτες συλλαμβάνουν μερικούς διπλωμάτες τη στιγμή που προσπαθούν να διαφύγουν στην Αίγυπτο. Εκείνοι προφασίζονται ότι θέλουν να συνεχίσουν τον αγώνα κατά των Γερμανών από το Κάιρο. Οι καλά ενημερωμένοι αντάρτες όμως απαντούν:«Και πότε πολεμάτε αφού όλη τη μέρα τη βγάζετε με κοκτέηλ στην ταράτσα του Σέφερντ;»

 

Στην Άρια όμως πρωταγωνιστεί η Αθήνα.

Ήρθε η ώρα να χτίσουμε το μύθο της από την αρχή. Στην πραγματικότητα ο μητροπολιτικός μύθος της Αθήνας  τώρα οικοδομείται, εκτός των άλλων και με τη λογοτεχνία. Αν σηκώσεις το κεφάλι περπατώντας στους Αθηναϊκούς δρόμους, αντικρίζεις μια πόλη βουτηγμένη στο παρελθόν – ένα γοητευτικό παρελθόν που το μυθιστόρημα αξίζει να  αναδείξει. Η αρχιτεκτονική της γλώσσα είναι μέρος της Ιστορίας της. Η καθημερινότητα που αναδεικνύεται στα χρόνια της «Άριας» μοιάζει να έχει εκλείψει αλλά στην πραγματικότητα είναι παρούσα. Σας δίνω ένα παράδειγμα: Στις 27 Οκτωβρίου του 1940, ημέρα Κυριακή,  είχε ασυνήθιστη ζέστη.Ο κόσμος λιαζόταν στα ζαχαροπλαστεία και τα καφενεία της πλατείας Συντάγματος και διάβαζε τα κυριακάτικα φύλλα των εφημερίδων. Πόσο απέχει αυτό από τις δικές μας συνήθειες; Σαν να μην άλλαξε τίποτε, σαν να μην πέρασε μια μέρα. Ήρθε η ώρα να οικοδομήσουμε έναν μύθο και για την Αθήνα, όπως έκαναν άλλοι για τη Θεσσαλονίκη, την Κωνσταντινούπολη, την Αλεξάνδρεια, τη Βηρυτό, τη Σμύρνη, το Παρίσι.


 

 To μυθιστόρημα του Δημήτρη Στεφανάκη "Άρια. Ο κόσμος από την αρχή" κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ


 

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον Ούγγρο συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Βιβλίο / Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του που έχει τίτλο “House of Cards”, ο Σουηδός πρώην διεθνής Γιόνας Έρικσον περιγράφει τις ταπεινωτικές μετρήσεις βάρους στα σεμινάρια διαιτητών της UEFA
THE LIFO TEAM
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: η ιστορία του underground περιοδικού «Ανοιχτή Πόλη»

Βιβλίο / «Ανοιχτή Πόλη»: Ένα από τα πιο επιδραστικά εναλλακτικά έντυπα της Ελλάδας

Οι δημιουργοί του Κώστας Μανδηλάς και Βλάσσης Ρασσιάς, καταγράφουν την πορεία του στο βιβλίο «Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: Η ιστορία του περιοδικού “Ανοιχτή Πόλη”».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει το διήγημα «Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ» της Πατρίσια Χάισμιθ

Lifo Videos / Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει ένα διήγημα της Πατρίσια Χάισμιθ

«Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ»: Μια ιστορία έρωτα, αγάπης, αφοσίωσης, ανταγωνισμού, μίσους και φόνου μεταξύ ενός ζευγαριού και ενός σιαμέζικου γάτου, ένα μυστηριώδες διήγημα της δημιουργού των πιο σαγηνευτικών αντιηρώων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Βιβλίο / Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Ολοένα περισσότερο διευρύνεται η τάση έκδοσης κλασικών και σπάνιων κειμένων σε μικρό μέγεθος που τοποθετούνται δίπλα στο ταμείο και συνιστούν την προσπάθεια ενός εκδοτικού οίκου να φέρει σπουδαία έργα στο ευρύ αναγνωστικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Βιβλίο / I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Η θεωρητικός, εικαστικός, κριτικός, συγγραφέας και εκδότρια Κρις Κράους μπορεί να μην άλλαξε τα δεδομένα στον αγγλόφωνο κόσμο εκδίδοντας τα βιβλία των Γάλλων θεωρητικών αλλά προκάλεσε άπειρες συζητήσεις με το πρωτότυπο φεμινιστικό βιβλίο της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Βιβλίο / Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Ένα τολμηρό καλλιτεχνικό project έγινε η αφορμή για να κάνει ο εικαστικός René Habermacher ένα ταξίδι στη θάλασσα με πλήρωμα έξι ναύτες κι έναν καπετάνιο, απαθανατίζοντας μια σουρεαλιστική εμπειρία που κατέληξε σε ναυάγιο. Το βιβλίο «The Pleasure Principle» καταγράφει αυτό το ταξίδι μέσα από φωτογραφίες του René, κείμενα και εικαστικά έργα, σε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έκδοση.
M. HULOT