Ναπολέων: Μια ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, που χάθηκε στην έρευνα

Ο Ναπολέων, μια ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, που χάθηκε στην έρευνα Facebook Twitter
1

Αν ζούσε σήμερα ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ, θα έκλεινε τα 95 του χρόνια. Αν ήταν υγιής και ακμαίος, πιθανόν θα είχε κάνει μέχρι δύο ταινίες μετά το «Μάτια Ερμητικά Κλειστά» του 1999, για τις οποίες θα είχαν γραφτεί μυριάδες κείμενα υπερ-ανάλυσής τους. Άλλωστε, αυτοί ήταν οι ρυθμοί του από τη δεκαετία του '70 κι έπειτα, αφού είχε αποφασίσει ήδη να ασχοληθεί με τα βασικά κινηματογραφικά είδη και κάθε του ταινία να είναι σημείο αναφοράς για το καθένα. Σχέδιο μεγαλεπήβολο, αλλά πιο εφικτό από αυτό που τον ταλαιπώρησε μετά το τέλος της «Οδύσσειας του Διαστήματος» το 1968. Μόλις είχε κάνει ένα φιλμ που αποτελεί μέχρι σήμερα κολοσσιαία πρόκληση για κάθε θεατή που θα θελήσει να αναμετρηθεί (δεν μπορώ να βρω καταλληλότερο ρήμα που να περιγράφει τη συγκεκριμένη προβολή) μαζί του και ήδη ξεκινούσε το πρότζεκτ που ονόμασε «η μεγαλύτερη ταινία που θα γινόταν ποτέ».

Η έρευνά του πάνω στη ζωή του Γάλλου στρατηγού αποκάλυπτε μια πολυεπίπεδη προσωπικότητα, έναν ιδιοφυή άνθρωπο με σπάνιες ηγετικές ικανότητες, αλλά κυριευμένο ταυτόχρονα από εμμονικό πάθος για την Ιωσηφίνα ντε Μποαρναί.

Σύμφωνα με μια συνέντευξη ενός εκ των βοηθών του, ο Κιούμπρικ ήδη από τα μέσα του '60 διάβαζε πολύ για εξέχουσες προσωπικότητες της παγκόσμιας ιστορίας με σκοπό να βρει την ιδανική για να σχεδιάσει ένα μεγάλο φιλμ εποχής, βασισμένο πάνω της. Η πρώτη του σκέψη ήταν ο Ιούλιος Καίσαρ, αλλά λίγο καιρό μετά άρχισε να μιλά αποκλειστικά για ένα όνομα, τον Ναπολέοντα Βοναπάρτη. Η έρευνά του πάνω στη ζωή του Γάλλου στρατηγού αποκάλυπτε μια πολυεπίπεδη προσωπικότητα, έναν ιδιοφυή άνθρωπο με σπάνιες ηγετικές ικανότητες αλλά κυριευμένο ταυτόχρονα από εμμονικό πάθος για την Ιωσηφίνα ντε Μποαρναί – πρόκειται για στοιχεία που δραματουργικά μπορούσαν να στηρίξουν περισσότερες από μία ταινίες κι έπρεπε να συνδυαστούν αρμονικά. Η παραγωγή του φιλμ άρχισε δειλά να οργανώνεται και κύριο μέλημα του Κιούμπρικ ήταν η εξονυχιστική σπουδή της ζωής του Ναπολέοντα, αλλά και η ενδελεχής μελέτη της εποχής του, ώστε η αναβίωση της να είναι ορθή και λεπτομερής.

Ο Ναπολέων, μια ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, που χάθηκε στην έρευνα Facebook Twitter
Ο Κιούμπρικ ήδη από τα μέσα του '60 διάβαζε πολύ για εξέχουσες προσωπικότητες της παγκόσμιας ιστορίας με σκοπό να βρει την ιδανική για να σχεδιάσει ένα μεγάλο φιλμ εποχής, βασισμένο πάνω της.

Λίγο μετά την «Οδύσσεια», λοιπόν, τότε που σύμφωνα με τη γνωστή θεωρία συνωμοσίας σχεδίαζε μαζί με τη ΝΑSΑ την προσελήνωση, ο Κιούμπρικ και οι βοηθοί του αλώνισαν την Ευρώπη για να δουν από κοντά κάθε μέρος που επισκέφθηκε ο Ναπολέων. Όσο απίθανο κι αν ακούγεται, υπάρχουν σήμερα 15.000 φωτογραφίες περίπου από υποψήφιες τοποθεσίες γυρισμάτων που τραβήχτηκαν σε ένα διάστημα περίπου 2 χρόνων. Ο Κιούμπρικ έτεινε προς Γαλλία και Ιταλία για τις βασικές σκηνές, ενώ θα ερχόταν και προς τα Βαλκάνια, καθώς εδώ μπορούσε να νοικιάσει φθηνότερα κομπάρσους για στρατό, πράγμα που το σκέφτεσαι όταν θέλεις να νοικιάσεις 40.000 άτομα. Η άποψή του για τις μάχες ήταν αδιαπραγμάτευτη: ήθελε τεράστιους αριθμούς ατόμων, ώστε να πετύχει ακριβή αναπαράσταση, καθώς, όσα διάβαζε για τη διαχείριση των μαχών από τον Ναπολέοντα, του έδιναν την εντύπωση πως αν κινηματογραφούσε τις πολυπληθείς μάζες στρατιωτών πανοραμικά, θα δημιουργούσε ένα ανυπέρβλητο, σχεδόν χορογραφικό θέαμα.

Ο Κιούμπρικ είχε βρει και τον Ναπολέοντά του στο πρόσωπο του Ντέιβιντ Χέμινγκς, ενώ για τον ρόλο της Ιωσηφίνας προτιμούσε την Όντρεϊ Χέπμπορν. Ήθελε κι άλλα γνωστά ονόματα για τους δεύτερους ρόλους και μάλλον δεν θα είχε πρόβλημα να κλείσει όποιον ήθελε – το πρότζεκτ ήταν πολύ ελκυστικό για όλους. Πνίγηκε, όμως, στην έρευνα. Είδε όποια ταινία είχε γυριστεί ως τότε γι' αυτόν, διάβασε όσο περισσότερα βιβλία μπορούσε, μέχρι και για τις καθημερινές του συνήθειες, ενώ είχε πάντα και την επιμέλεια των εξαντλητικών ερευνών για τις τοποθεσίες. Μάζεψε έναν τεράστιο όγκο πληροφοριών, που, αν και ήταν άριστα οργανωμένος, τον καταπλάκωσε. Κατάφερε να φτιάξει ένα σενάριο, όμως η καταραμένη σκέψη πως πρέπει να δημιουργήσει τη μεγαλύτερη ταινία που έγινε ποτέ μόνο κακό μπορούσε να κάνει. Οι διορθώσεις επί διορθώσεων είχαν ήδη δημιουργήσει μεγάλο κόστος (πριν καν αρχίσουν τα γυρίσματα), ενώ βρέθηκε και σε κακό timing. Το μνημειώδες έπος του Σεργκέι Μπονταρτσούκ «Πόλεμος και Ειρήνη» (που περιείχε τον Ναπολέοντα) πέρασε τα όρια της Σοβιετικής Ένωσης και προβαλλόταν στη Δύση, ενώ το 1970 το «Βατερλό», επίσης του Μπονταρτσούκ, ήταν για το στούντιό του οικονομικό Βατερλό. Όλα αυτά οδήγησαν στην απόφαση να μη χρηματοδοτηθεί τελικά το όνειρο του Κιούμπρικ, που κράτησε σε κούτες όση δουλειά είχε κάνει, ελπίζοντας πως μια μέρα θα τις ξανάνοιγε.

Ο Ναπολέων, μια ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, που χάθηκε στην έρευνα Facebook Twitter
Σημειώσεις του Κιούμπρικ. ©Taschen

Υπήρξαν κέρδη από αυτή την κοπιαστική δουλειά ή πήγαν όλα χαμένα τελικά; Η ιστορία έδειξε πως υπήρξαν. Αρχικά, ο ίδιος ο Κιούμπρικ βοηθήθηκε σε ό,τι είχε να κάνει με την οπτική ανάπλαση της εποχής όταν έκανε τον «Μπάρι Λίντον» το 1975, η ιστορία του οποίου τελειώνει λίγα χρόνια πριν αρχίσει αυτή του Ναπολέοντα, ένα έργο-υπόδειγμα παρουσίασης φυσικών τοπίων σε ταινία εποχής, που παραμένει αξεπέραστο ως σήμερα. Επίσης, το σύνολο των σημειώσεων παρέμεινε, δεν καταστράφηκε, με αποτέλεσμα να είναι προσβάσιμο για όποιον σκεφτόταν να ξαναπιάσει το πρότζεκτ. Έτσι, πριν από μερικούς μήνες το HBO ανακοίνωσε πως προτίθεται να γυρίσει μια μίνι σειρά βασισμένη στις σημειώσεις του Κιούμπρικ, με εμπλεκόμενο τον Στίβεν Σπίλμπεργκ ως παραγωγό και τον Κάρι Φουκουνάγκα (του πρώτου «True Detective») να κουβαλά το βαρύ φορτίο της σκηνοθεσίας. Τέλος, όλη η δουλειά του Κιούμπρικ εικονογραφήθηκε και αποτυπώθηκε σε 10 μικρά βιβλία που κυκλοφόρησαν ως ένα ενιαίο σε μια limited έκδοση-φετίχ της Taschen, που ουσιαστικά προσφέρει στους τυχερούς που την απέκτησαν ένα δαιδαλώδες μεν, αλλά σπάνιο εργαλείο για να φτιάξουν οι ίδιοι τη μεγαλύτερη ταινία που έγινε ποτέ. Σύμφωνα με τον Κιούμπρικ, αυτό ήταν το λιγότερο που άξιζε στη μεγαλύτερη προσωπικότητα της Ιστορίας, αλλά, αφού δεν το κατάφερε εκείνος, δεν ξέρω πόσο εφικτό είναι να συμβεί στο μέλλον.

Ο Ναπολέων, μια ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, που χάθηκε στην έρευνα Facebook Twitter
Eικονογράφηση στολών του γαλλικού στρατού. ©Taschen
Ο Ναπολέων, μια ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, που χάθηκε στην έρευνα Facebook Twitter
Αλληλογραφία. ©Taschen
Ο Ναπολέων, μια ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, που χάθηκε στην έρευνα Facebook Twitter
Κοστούμια. ©Taschen
Ο Ναπολέων, μια ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, που χάθηκε στην έρευνα Facebook Twitter
Φωτογραφικό αρχείο. ©Taschen
Ο Ναπολέων, μια ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, που χάθηκε στην έρευνα Facebook Twitter
Η κρεβατοκάμαρα της Ιωσηφίνας, στο Μαλμεσόν της Γαλλίας (φωτογραφία από την αναζήτηση τοποθεσιών για τα γυρίσματα) ©Taschen
Ο Ναπολέων, μια ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, που χάθηκε στην έρευνα Facebook Twitter
Βατερλό, Βέλγιο (φωτογραφία από την αναζήτηση τοποθεσιών για τα γυρίσματα) ©Taschen
Ο Ναπολέων, μια ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, που χάθηκε στην έρευνα Facebook Twitter
Αφίσα. ©Taschen
Ο Ναπολέων, μια ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, που χάθηκε στην έρευνα Facebook Twitter
Οι ιδέες του Κιούμπρικ για την επανεκκίνηση της παραγωγής του "Ναπολέων" μετά την ολοκλήρωση της ταινίας "Το Κουρδιστό Πορτοκάλι". ©Taschen
Ο Ναπολέων, μια ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, που χάθηκε στην έρευνα Facebook Twitter
Μαλμεσόν (φωτογραφία από την αναζήτηση τοποθεσιών για τα γυρίσματα) ©Taschen
Ο Ναπολέων, μια ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, που χάθηκε στην έρευνα Facebook Twitter
Aναγνωριστικό από την αναζήτηση τοποθεσιών για τα γυρίσματα. ©Taschen
Ο Ναπολέων, μια ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, που χάθηκε στην έρευνα Facebook Twitter
Φωτογραφία από έρευνα για τα κοστούμια, 1968 (στολή Γάλλου γρεναδιέρου) ©Taschen
Οθόνες
1

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Οθόνες / Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Χάρι Λάιτον, όπου ο Χάρι Μέλινγκ συνάπτει μια BDSM σχέση με τον Σκάρσγκαρντ, ήδη από το τρέιλερ έχει πυροδοτήσει συζητήσεις για τον σεξουαλικό προσανατολισμό του Σουηδού πρωταγωνιστή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ