Ναπολέων: Μια ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, που χάθηκε στην έρευνα

Ο Ναπολέων, μια ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, που χάθηκε στην έρευνα Facebook Twitter
1

Αν ζούσε σήμερα ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ, θα έκλεινε τα 95 του χρόνια. Αν ήταν υγιής και ακμαίος, πιθανόν θα είχε κάνει μέχρι δύο ταινίες μετά το «Μάτια Ερμητικά Κλειστά» του 1999, για τις οποίες θα είχαν γραφτεί μυριάδες κείμενα υπερ-ανάλυσής τους. Άλλωστε, αυτοί ήταν οι ρυθμοί του από τη δεκαετία του '70 κι έπειτα, αφού είχε αποφασίσει ήδη να ασχοληθεί με τα βασικά κινηματογραφικά είδη και κάθε του ταινία να είναι σημείο αναφοράς για το καθένα. Σχέδιο μεγαλεπήβολο, αλλά πιο εφικτό από αυτό που τον ταλαιπώρησε μετά το τέλος της «Οδύσσειας του Διαστήματος» το 1968. Μόλις είχε κάνει ένα φιλμ που αποτελεί μέχρι σήμερα κολοσσιαία πρόκληση για κάθε θεατή που θα θελήσει να αναμετρηθεί (δεν μπορώ να βρω καταλληλότερο ρήμα που να περιγράφει τη συγκεκριμένη προβολή) μαζί του και ήδη ξεκινούσε το πρότζεκτ που ονόμασε «η μεγαλύτερη ταινία που θα γινόταν ποτέ».

Η έρευνά του πάνω στη ζωή του Γάλλου στρατηγού αποκάλυπτε μια πολυεπίπεδη προσωπικότητα, έναν ιδιοφυή άνθρωπο με σπάνιες ηγετικές ικανότητες, αλλά κυριευμένο ταυτόχρονα από εμμονικό πάθος για την Ιωσηφίνα ντε Μποαρναί.

Σύμφωνα με μια συνέντευξη ενός εκ των βοηθών του, ο Κιούμπρικ ήδη από τα μέσα του '60 διάβαζε πολύ για εξέχουσες προσωπικότητες της παγκόσμιας ιστορίας με σκοπό να βρει την ιδανική για να σχεδιάσει ένα μεγάλο φιλμ εποχής, βασισμένο πάνω της. Η πρώτη του σκέψη ήταν ο Ιούλιος Καίσαρ, αλλά λίγο καιρό μετά άρχισε να μιλά αποκλειστικά για ένα όνομα, τον Ναπολέοντα Βοναπάρτη. Η έρευνά του πάνω στη ζωή του Γάλλου στρατηγού αποκάλυπτε μια πολυεπίπεδη προσωπικότητα, έναν ιδιοφυή άνθρωπο με σπάνιες ηγετικές ικανότητες αλλά κυριευμένο ταυτόχρονα από εμμονικό πάθος για την Ιωσηφίνα ντε Μποαρναί – πρόκειται για στοιχεία που δραματουργικά μπορούσαν να στηρίξουν περισσότερες από μία ταινίες κι έπρεπε να συνδυαστούν αρμονικά. Η παραγωγή του φιλμ άρχισε δειλά να οργανώνεται και κύριο μέλημα του Κιούμπρικ ήταν η εξονυχιστική σπουδή της ζωής του Ναπολέοντα, αλλά και η ενδελεχής μελέτη της εποχής του, ώστε η αναβίωση της να είναι ορθή και λεπτομερής.

Ο Ναπολέων, μια ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, που χάθηκε στην έρευνα Facebook Twitter
Ο Κιούμπρικ ήδη από τα μέσα του '60 διάβαζε πολύ για εξέχουσες προσωπικότητες της παγκόσμιας ιστορίας με σκοπό να βρει την ιδανική για να σχεδιάσει ένα μεγάλο φιλμ εποχής, βασισμένο πάνω της.

Λίγο μετά την «Οδύσσεια», λοιπόν, τότε που σύμφωνα με τη γνωστή θεωρία συνωμοσίας σχεδίαζε μαζί με τη ΝΑSΑ την προσελήνωση, ο Κιούμπρικ και οι βοηθοί του αλώνισαν την Ευρώπη για να δουν από κοντά κάθε μέρος που επισκέφθηκε ο Ναπολέων. Όσο απίθανο κι αν ακούγεται, υπάρχουν σήμερα 15.000 φωτογραφίες περίπου από υποψήφιες τοποθεσίες γυρισμάτων που τραβήχτηκαν σε ένα διάστημα περίπου 2 χρόνων. Ο Κιούμπρικ έτεινε προς Γαλλία και Ιταλία για τις βασικές σκηνές, ενώ θα ερχόταν και προς τα Βαλκάνια, καθώς εδώ μπορούσε να νοικιάσει φθηνότερα κομπάρσους για στρατό, πράγμα που το σκέφτεσαι όταν θέλεις να νοικιάσεις 40.000 άτομα. Η άποψή του για τις μάχες ήταν αδιαπραγμάτευτη: ήθελε τεράστιους αριθμούς ατόμων, ώστε να πετύχει ακριβή αναπαράσταση, καθώς, όσα διάβαζε για τη διαχείριση των μαχών από τον Ναπολέοντα, του έδιναν την εντύπωση πως αν κινηματογραφούσε τις πολυπληθείς μάζες στρατιωτών πανοραμικά, θα δημιουργούσε ένα ανυπέρβλητο, σχεδόν χορογραφικό θέαμα.

Ο Κιούμπρικ είχε βρει και τον Ναπολέοντά του στο πρόσωπο του Ντέιβιντ Χέμινγκς, ενώ για τον ρόλο της Ιωσηφίνας προτιμούσε την Όντρεϊ Χέπμπορν. Ήθελε κι άλλα γνωστά ονόματα για τους δεύτερους ρόλους και μάλλον δεν θα είχε πρόβλημα να κλείσει όποιον ήθελε – το πρότζεκτ ήταν πολύ ελκυστικό για όλους. Πνίγηκε, όμως, στην έρευνα. Είδε όποια ταινία είχε γυριστεί ως τότε γι' αυτόν, διάβασε όσο περισσότερα βιβλία μπορούσε, μέχρι και για τις καθημερινές του συνήθειες, ενώ είχε πάντα και την επιμέλεια των εξαντλητικών ερευνών για τις τοποθεσίες. Μάζεψε έναν τεράστιο όγκο πληροφοριών, που, αν και ήταν άριστα οργανωμένος, τον καταπλάκωσε. Κατάφερε να φτιάξει ένα σενάριο, όμως η καταραμένη σκέψη πως πρέπει να δημιουργήσει τη μεγαλύτερη ταινία που έγινε ποτέ μόνο κακό μπορούσε να κάνει. Οι διορθώσεις επί διορθώσεων είχαν ήδη δημιουργήσει μεγάλο κόστος (πριν καν αρχίσουν τα γυρίσματα), ενώ βρέθηκε και σε κακό timing. Το μνημειώδες έπος του Σεργκέι Μπονταρτσούκ «Πόλεμος και Ειρήνη» (που περιείχε τον Ναπολέοντα) πέρασε τα όρια της Σοβιετικής Ένωσης και προβαλλόταν στη Δύση, ενώ το 1970 το «Βατερλό», επίσης του Μπονταρτσούκ, ήταν για το στούντιό του οικονομικό Βατερλό. Όλα αυτά οδήγησαν στην απόφαση να μη χρηματοδοτηθεί τελικά το όνειρο του Κιούμπρικ, που κράτησε σε κούτες όση δουλειά είχε κάνει, ελπίζοντας πως μια μέρα θα τις ξανάνοιγε.

Ο Ναπολέων, μια ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, που χάθηκε στην έρευνα Facebook Twitter
Σημειώσεις του Κιούμπρικ. ©Taschen

Υπήρξαν κέρδη από αυτή την κοπιαστική δουλειά ή πήγαν όλα χαμένα τελικά; Η ιστορία έδειξε πως υπήρξαν. Αρχικά, ο ίδιος ο Κιούμπρικ βοηθήθηκε σε ό,τι είχε να κάνει με την οπτική ανάπλαση της εποχής όταν έκανε τον «Μπάρι Λίντον» το 1975, η ιστορία του οποίου τελειώνει λίγα χρόνια πριν αρχίσει αυτή του Ναπολέοντα, ένα έργο-υπόδειγμα παρουσίασης φυσικών τοπίων σε ταινία εποχής, που παραμένει αξεπέραστο ως σήμερα. Επίσης, το σύνολο των σημειώσεων παρέμεινε, δεν καταστράφηκε, με αποτέλεσμα να είναι προσβάσιμο για όποιον σκεφτόταν να ξαναπιάσει το πρότζεκτ. Έτσι, πριν από μερικούς μήνες το HBO ανακοίνωσε πως προτίθεται να γυρίσει μια μίνι σειρά βασισμένη στις σημειώσεις του Κιούμπρικ, με εμπλεκόμενο τον Στίβεν Σπίλμπεργκ ως παραγωγό και τον Κάρι Φουκουνάγκα (του πρώτου «True Detective») να κουβαλά το βαρύ φορτίο της σκηνοθεσίας. Τέλος, όλη η δουλειά του Κιούμπρικ εικονογραφήθηκε και αποτυπώθηκε σε 10 μικρά βιβλία που κυκλοφόρησαν ως ένα ενιαίο σε μια limited έκδοση-φετίχ της Taschen, που ουσιαστικά προσφέρει στους τυχερούς που την απέκτησαν ένα δαιδαλώδες μεν, αλλά σπάνιο εργαλείο για να φτιάξουν οι ίδιοι τη μεγαλύτερη ταινία που έγινε ποτέ. Σύμφωνα με τον Κιούμπρικ, αυτό ήταν το λιγότερο που άξιζε στη μεγαλύτερη προσωπικότητα της Ιστορίας, αλλά, αφού δεν το κατάφερε εκείνος, δεν ξέρω πόσο εφικτό είναι να συμβεί στο μέλλον.

Ο Ναπολέων, μια ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, που χάθηκε στην έρευνα Facebook Twitter
Eικονογράφηση στολών του γαλλικού στρατού. ©Taschen
Ο Ναπολέων, μια ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, που χάθηκε στην έρευνα Facebook Twitter
Αλληλογραφία. ©Taschen
Ο Ναπολέων, μια ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, που χάθηκε στην έρευνα Facebook Twitter
Κοστούμια. ©Taschen
Ο Ναπολέων, μια ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, που χάθηκε στην έρευνα Facebook Twitter
Φωτογραφικό αρχείο. ©Taschen
Ο Ναπολέων, μια ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, που χάθηκε στην έρευνα Facebook Twitter
Η κρεβατοκάμαρα της Ιωσηφίνας, στο Μαλμεσόν της Γαλλίας (φωτογραφία από την αναζήτηση τοποθεσιών για τα γυρίσματα) ©Taschen
Ο Ναπολέων, μια ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, που χάθηκε στην έρευνα Facebook Twitter
Βατερλό, Βέλγιο (φωτογραφία από την αναζήτηση τοποθεσιών για τα γυρίσματα) ©Taschen
Ο Ναπολέων, μια ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, που χάθηκε στην έρευνα Facebook Twitter
Αφίσα. ©Taschen
Ο Ναπολέων, μια ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, που χάθηκε στην έρευνα Facebook Twitter
Οι ιδέες του Κιούμπρικ για την επανεκκίνηση της παραγωγής του "Ναπολέων" μετά την ολοκλήρωση της ταινίας "Το Κουρδιστό Πορτοκάλι". ©Taschen
Ο Ναπολέων, μια ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, που χάθηκε στην έρευνα Facebook Twitter
Μαλμεσόν (φωτογραφία από την αναζήτηση τοποθεσιών για τα γυρίσματα) ©Taschen
Ο Ναπολέων, μια ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, που χάθηκε στην έρευνα Facebook Twitter
Aναγνωριστικό από την αναζήτηση τοποθεσιών για τα γυρίσματα. ©Taschen
Ο Ναπολέων, μια ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, που χάθηκε στην έρευνα Facebook Twitter
Φωτογραφία από έρευνα για τα κοστούμια, 1968 (στολή Γάλλου γρεναδιέρου) ©Taschen
Οθόνες
1

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Οθόνες / Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Ένα υπέροχο κινηματογραφικό αφιέρωμα στο στέκι της Πλάκας, με παλιές δόξες, όπως το «Brief Encounter» και το «Roman Holiday» αλλά και πιο σύγχρονες, όπως το κομψοτέχνημα «In the Mood for Love» και το σπαραχτικό «Cold War».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Lifo Videos / Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Ο βραβευμένος σκηνοθέτης και σεναριογράφος Βασίλης Κεκάτος, μαζί με την πρωταγωνίστριά του, Δάφνη Πατακιά, μιλούν για όσα έζησαν στα γυρίσματα της ταινίας «Οι άγριες μέρες μας» – μιας ιστορίας με χαρακτήρες που είναι «γλυκά τσογλανάκια».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Οθόνες / «Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Ένα αποκαλυπτικό ελληνικό ντοκιμαντέρ που αποτυπώνει την ωμή αλήθεια για το άθλημα του bodybuilding –έναν κόσμο όπου δοκιμάζονται τα όρια σώματος και πνεύματος– έρχεται στις αίθουσες την Πέμπτη 29 Μαΐου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Είναι η «Κιούκα» η «ελληνική ταινία της χρονιάς»;

The Review / Τι είναι αυτό που κάνει την ταινία «Κιούκα» να συζητιέται τόσο;

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την ταινία «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού» του 31χρονου Κωστή Χαραμουντάνη. Πώς καταφέρνει το όραμα ενός millennial σκηνοθέτη να ξεχωρίζει στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά — και γιατί αξίζει την προσοχή μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Οθόνες / Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Με αφορμή την έξοδο του «Oh, Canada» στις εγχώριες αίθουσες, ανατρέχουμε στο σύνολο της καριέρας ενός σταρ που οι περισσότεροι θεωρούμε δεδομένο, ίσως επειδή όσα κάνει στην οθόνη φαντάζουν τόσο ανεπιτήδευτα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ανταπόκριση από τις Κάννες / Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ως άλλος Αμερικανός στο Παρίσι του ’60, ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ με τη φετινή του συμμετοχή, το ασπρόμαυρο «Nouvelle Vague», αποτίνει φόρο τιμής στον θρυλικό auteur του γαλλικού Νέου Κύματος, υπενθυμίζοντάς μας την τέχνη (και το θράσος) της νεότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Οθόνες / Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Ο Θοδωρής Σελέκος μεγάλωσε στο Νέο Ηράκλειο και ασχολείται με τον κινηματογράφο . Στα πρώτα του βήματα ήταν μέρος της κολεκτίβας ATH KIDS. Έχει σκηνοθετήσει βιντεοκλίπ για καλλιτέχνες όπως ο Ethismos, ο Saske, οι Sworr και διαφημιστικά για brands όπως η Muerte Inc. Παλιότερα άκουγε περισσότερη hip-hop μουσική. Τώρα ακούει jazz και soul. Η πρώτη ταινία μικρού μήκους του ονομάζεται «Can you water a garden with tears?». Του αρέσει η ησυχία και οι αργές ταινίες.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Κάννες 2025 / Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Στην τελετή έναρξης του Φεστιβάλ Καννών, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο εξαπέλυσε για ακόμη μία φορά σφοδρή κριτική κατά της αμερικανικής πολιτικής, μια μικρή γαλλική ταινία εγκαινίασε το φεστιβάλ, ενώ οι λαμπερές σταρ υποχρεώθηκαν να περιορίσουν τις ημίγυμνες εμφανίσεις τους στο κόκκινο χαλί.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι τελοσπάντων αυτός ο Λεός Καράξ;

Οθόνες / Λεός Καράξ: Ποιος είναι ο σκηνοθέτης του Holy Motors;

«Δεν είμαι εγώ», δηλώνει ο ασυμβίβαστος Γάλλος δημιουργός στον τίτλο της φιλμικής του αυτοβιογραφίας, εντείνοντας το μυστήριο γύρω από το πρόσωπό του και προσθέτοντας ακόμη μία ψηφίδα σε ένα συναρπαστικό καλλιτεχνικό work in progress.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Μυθολογίες / «Όποτε θέλω να κλάψω, βλέπω το The Hours»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Το πρώτο ερωτικό σκίρτημα ήρθε με το Persona του Μπέργκμαν. Όταν είδε το Happy Together του Wong Kar-Wai, ήθελε να ουρλιάξει. Τα παθιασμένα συναισθήματα έχουν τον πρώτο λόγο στην κινηματογραφική λίστα του ηθοποιού και σκηνοθέτη.