Fear and Desire: To χαμένο ντεμπούτο του Στάνλεϊ Κιούμπρικ

Fear and Desire: To χαμένο ντεμπούτο του Στάνλεϊ Κιούμπρικ Facebook Twitter
Ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ έφτασε στο σημείο να κλειδαμπαρώσει την ταινία στο αρχείο του...
0

Για πρώτη φορά προβάλλεται στην Ελλάδα το χαμένο ντεμπούτο του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, Fear and Desire, μια ταινία που γύρισε το 1953 και ο σκηνοθέτης αποκήρυξε, φτάνοντας στο σημείο να την κλειδαμπαρώσει στο αρχείο του και να μην αφήνει κανέναν να την προβάλει, ώσπου μια σωστή κόπια ανακαλύφθηκε πολύ πρόσφατα, αποκαταστάθηκε και λύθηκε το διπλό μυστήριο: με τι θέμα και ποιό τρόπο ρίχτηκε στη μάχη του σινεμά ένας από τους πιό επινοητικούς εκπροσώπους του και γιατί δεν ήθελε, από νωρίς, όπως φαίνεται και από συνέντευξη του το 1966, δεν ήθελε ούτε να ακούει για την πρώτη του ταινία;


Παραδόξως, το Fear and Desire δεν είναι ένα genre movie, κάτι που θα αποτελούσε ιδανική πλατφόρμα εξάσκησης ενός ορμητικού νέου filmmaker πάνω σε είδος και φόρμουλα. Περισσότερο κλίνει προς ένα δραματικό σινεμά με ψυχολογικές νύξεις, χωρίς ωστόσο τις θεατρικές καταβολές ενός Καζάν, που επηρέαζε πολλούς εκείνη την εποχή. Απηχεί τις αναζητήσεις του Στάνλεϊ Κιούμπρικ γύρω από τη φύση και τις συγκρούσεις του ανθρώπου, έχοντας ως θέμα την περιπλάνηση 4 στρατιωτών σε εχθρικό έδαφος και την προσπάθεια τους να περάσουν σε φίλιο στρατόπεδο στην άλλη όχθη του ποταμιού, κατασκευάζοντας μια σχεδία. Κι ενώ το Όσο Υπάρχουν Άνθρωποι του Φρεντ Ζίνεμαν, της ίδιας χρονιάς, σάρωνε στα Όσκαρ με μυθιστορηματική δομή, σμιλεμένες ερμηνείες και ακαδημαϊκή μαστοριά, το Fear and Desire στριφογυρίζει εκτός τόπου και χρόνου (στα δάση του Σαν Γκάμπριελ στην Καλιφόρνια, για να ακριβολογούμε) με ποιητική διάθεση, στιλιζαρισμένες ερμηνείες, εσωτερικούς μονολόγους, στοχαστικούς διαλόγους και μια γενικότερη post-apocalyptic αίσθηση, σα να βρισκόμαστε σε μια ρημαγμένη χώρα δίχως όνομα, με ψυχικά σακατεμένους επισκέπτες, τους στρατιώτες δηλαδή, που συμπεριφέρονται σαν μακάβριοι πρωταγωνιστές από επεισόδιο της Ζώνης του Λυκόφωτος.

Fear and Desire: To χαμένο ντεμπούτο του Στάνλεϊ Κιούμπρικ Facebook Twitter
Το αποτέλεσμα διαθέτει αψάδα και μια κάποια εικαστική τόλμη. Αλλά δε δικαιώνει τον σκηνοθέτη...


Για τον ξύλινο λόγο των πρωταγωνιστών βοήθησε σημαντικά η απειρία του Κιούμπρικ επί του έμψυχου δυναμικού, καθώς πριν από το Fear and Desire είχε σκηνοθετήσει μόνο ντοκιμαντέρ, και είχε βέβαια ειδικευθεί, με διάκριση και αναγνώριση, στον τομέα της φωτογραφίας. Την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του την γύρισε σχεδόν μόνος του, σε σενάριο του φίλου του Χάουαρντ Σάκλερ, που αργότερα διακρίθηκε γράφοντας το θεατρικό Η Μεγάλη Λευκή Ελπίδα, μουσική του συμμαθητή του Τζέραρντ Φριντ, που μετέπειτα εργάστηκε πολύ στην τηλεόραση, με σκορ για τον Άνθρωπο της ΑΝΚΛ και τις Ρίζες, και κυρίως συνολική αρωγή από την πρώτη σύζυγο του. Αυτό που απασχόλησε τον Κιούμπρικ ήταν να δώσει σχήμα στον φόβο και ένταση στην επιθυμία των στρατιωτών. Για να το καταφέρει, έκανε εναλλαγές νατουραλιστικού διαλόγου με φωναχτές σκέψεις εφιαλτικού τόνου (κάτι που δεν πέτυχε) και, αυτό που θα τον χαρακτήριζε στη συνέχεια της καριέρας του, ασυνήθιστες γωνίες λήψεις με σκηνές που ξάφνιαζαν, όταν διέκοπταν τη φαινομενικά στρωτή ροή. Οι τολμηροί φωτισμοί στην ταινία κλέβουν την παράσταση: άπλετο φως που διαχέεται πάνω στα κουρασμένα σώματα, κιαροσκούρο με εντονότερη αντίθεση μέσα στο δάσος, σκιάσεις που προκαλούν σασπένς, μια ντοκιμενταρίστικη συνάντηση των ανδρών με μια γυναίκα, που καταλήγει σε φλασιά αγωνίας. Η φιλοδοξία του μόλις 25χρονου Κιούμπρικ είναι εμφανής. Οι ιδέες του, επίσης. Το αποτέλεσμα διαθέτει αψάδα και μια κάποια εικαστική τόλμη. Αλλά δεν τον δικαιώνει. Λόγω της θρυλικής του τελειομανίας, ο αμερικανός σκηνοθέτης δεν θέλησε να το εντάξει στην φιλμογραφία του. Παρακολουθώντας το, φαντάζομαι πως δεν θα χαιρόταν καθόλου με τις αρετές, αλλά θα κόλλαγε στα λάθη, τις ατέλειες και, φευ, τις ασυγχώρητες ατεχνίες. Περισσότερο θα απογοητευόταν, από την πειραματική όψη και την ασχημάτιστη σεναριακή ροή, και είναι ένα από τα ελάχιστα έργα που ο Κιούμπρικ δεν συμμετείχε καθόλου στο σενάριο.


Πολλές φορές, τσαντισμένοι, απογοητευμένοι, ή απλώς φαντασμένοι σκηνοθέτες αποκληρώνουν έργα τους για λόγους που αφορούν μόνο τους ίδιους, και που στη συντριπτική τους πλειοψηφία οφείλονται στο frustration για το τελικό μοντάζ που δεν έχουν. Αυτό δεν ενδιαφέρει τον κριτικό και τον θεατή, παρά μόνο σε επίπεδο ρεπορτάζ και σινεκουτσομπολιού. Στην περίπτωση του Fear and Desire, ο εμμονικός οραματιστής είχε δίκιο. Στη επόμενα 45 δημιουργικά του χρόνια, έκανε καλύτερες ταινίες για τη βία (Κουρδιστό Πορτοκάλι), το υπαρξιακό (2001), τον πόλεμο (Paths of Glory), ακόμη και τον πόλεμο που συνορεύει με την τρέλα και την παράνοια (Full Metal Jacket). Το ντεμπούτο του χρησιμεύει σαν χαλαρή επίσκεψη προς ανίχνευση των υλικών μιας ιδιοφυΐας.


Προβάλλεται μαζί με το ημίωρο ντοκιμαντέρ Seafarers, το πρώτο έγχρωμο φιλμ που σκηνοθέτησε ο Κιούμπρικ, επίσης το 1953, και που είναι μια καλοδιεκπεραιωμένη ψιλοπροπαγάνδα υπέρ του συνδικάτου των ναυτικών, του τύπου, τι θαρραλέοι, υπεύθυνοι επαγγελματίες και οικογενειάρχες είναι οι ταξιδιάρηδες ναυτικοί μας...


Σημείωση: ένας από τους στρατιώτες στο Fear and Desire είναι και ο Πολ Μαζέρσκι, ένας ηθοποιός, σεναριογράφος και απίστευτα άνισης απόδοσης και κυμαινόμενης καριέρας σκηνοθέτης, που ξεκίνησε να κάνει "χειροποίητες" ταινίες στα 60ς, επηρεάστηκε αμετάκλητα από το ευρωπαϊκό σινεμά και υπέγραψε τα υπέροχα "Down and Out in Beverly Hills" και "Unmarried Woman", χωρίς να μπορεί να συνέλθει ποτέ από τις εμπορικές αποτυχίες που ακολούθησαν. Δικό του και το τρυφερότατο road movie Harry and Tonto, με τον γηραιό Αρτ Κάρνι και την γάτα του. Ο Μαζέρσκι πέθανε πριν από μια εβδομάδα.

Fear and Desire: To χαμένο ντεμπούτο του Στάνλεϊ Κιούμπρικ Facebook Twitter
Ένας από τους στρατιώτες στο Fear and Desire είναι και ο Πολ Μαζέρσκι που πέθανε πριν από μια εβδομάδα...
Οθόνες
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ