Ο performer Θανάσης Ακοκκαλίδης κρέμεται από μια ταράτσα για να πολεμήσει την υψοφοβία του

Ο performer Θανάσης Ακοκκαλίδης κρέμεται από μια ταράτσα για να πολεμήσει την υψοφοβία του Facebook Twitter
Το έργο μου λέγεται «Μην κοιτάς κάτω» και η αφορμή είναι ο φοβία μου για το ύψος... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
1

Ο χορευτής, ηθοποιός και χορογράφος Θανάσης Ακοκκαλίδης συμμετέχει στο «As Οne», το μεγάλο πρότζεκτ του οργανισμού ΝΕΟΝ και του Ινστιτούτου «Μαρίνα Αμπράμοβιτς» (ΜΑΙ), με μια άκρως ενδιαφέρουσα και ριψοκίνδυνη περφόρμανς. Ενώ έχει υψοφοβία, αποφάσισε να ανέβει σε ένα κτίριο και να αναμετρηθεί με τον φόβο του. Από την Πέμπτη 10 Μαρτίου μέχρι την Κυριακή 13 Μαρτίου θα κρέμεται κυριολεκτικά στο κενό, στην παλιά εγκαταλελειμμένη πολυκατοικία απέναντι από την κεντρική είσοδο του Μουσείου Μπενάκη της Πειραιώς. Θα κάθεται για 8 ώρες στο κουβούκλιο της ταράτσας του κτιρίου, έχοντας να αντιμετωπίσει το κρύο, τον ήλιο, τη βροχή και τον τεράστιο φόβο του.

— Είναι η πρώτη φορά που συνεργάζεσαι με τη Μαρίνα Αμπράμοβιτς;

Ναι, πρώτη φορά συνεργάζομαι με τη Μαρίνα Αμπράμοβιτς και την ομάδα της. Ωστόσο, την είχα συναντήσει πριν από 4 χρόνια στη Νέα Υόρκη, ενώ βρισκόμουν στο θερινό πρόγραμμα του Robert Wilson στο Watermill Center.


— Πώς αποφάσισες να συμμετάσχεις στο «As Οne»;

Δημοσιοποιήθηκε μια ανοιχτή πρόσκληση τον Δεκέμβριο από τον οργανισμό ΝΕΟΝ και το ΜΑΙ σχετικά με το πρότζεκτ και δήλωσα συμμετοχή.

Ο φόβος είναι έμφυτος σε όλα τα ζωντανά όντα. Είναι ένστικτο. Πρόκειται για μια φυσιολογική και μάλιστα σωτήρια αντίδραση του οργανισμού, προκειμένου να αντιμετωπίσει έναν κίνδυνο. Θα προσπαθήσω να έρθω σε διάλογο με τον φόβο μου. 


— Μπορείς να περιγράψεις τι είναι αυτό που κάνεις;

Το έργο μου λέγεται «Μην κοιτάς κάτω» και η αφορμή είναι ο φοβία μου για το ύψος. Θα ανέβω στην «κορυφή» ενός εγκαταλελειμμένου κτιρίου απέναντι από το Μουσείο Μπενάκη και θα στέκομαι, θα κάθομαι στην άκρη επί οκτώ ώρες, για τέσσερις μέρες.


— Σε βοηθάει η Μέθοδος Αμπράμοβιτς να υλοποιήσεις την ιδέα σου;

Στην αρχή, και για μεγάλο διάστημα, μελετούσα τα έργα της. Ο στόχος μου ήταν να κατανοήσω τον τρόπο που αντιλαμβάνεται την περφόρμανς. Η Marina Abramovic είναι μοναδική. Προσεγγίζει την καλλιτεχνική δημιουργία μέσα από μια σειρά δράσεων με πρωταγωνίστρια την ίδια. Το σώμα της είναι το μέσον και το αντικείμενο. Οι δράσεις της, αν και σκληρές και ακραίες, ξεχωρίζουν για το πνευματικό τους περιεχόμενο και τον κοινωνικό προβληματισμό που αγγίζουν. Όσο την πλησίαζα μέσα από το έργο της, τόσο έμενα θετικά έκπληκτος από τον τρόπο που αντιλαμβάνεται τη ζωή. Στη συνέχεια, μου δόθηκε η ευκαιρία να βιώσω μερικές πρωτότυπες ασκήσεις από τη μέθοδό της, ασκήσεις ψυχοσωματικής ετοιμότητας, πειθαρχίας, συγκέντρωσης και αυτοελέγχου. Με αυτήν τη λογική, ναι, χρειάστηκε να εντρυφήσω στη Μέθοδο Αμπράμοβιτς. Επίσης, για την υλοποίηση όλων των ιδεών ήταν πολύτιμη η βοήθεια των συνεργατών της, Paula Garcia και Serge Le Borgne.

Ο performer Θανάσης Ακοκκαλίδης κρέμεται από μια ταράτσα για να πολεμήσει την υψοφοβία του Facebook Twitter
Ο φόβος είναι η αφετηρία της ιδέας μου. Ωστόσο, χρειάστηκε να κάνω ενδοσκόπηση για να καταλάβω τι με απασχολεί περισσότερο τώρα και τι θα ήθελα να μεταδώσω στον κόσμο... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ο performer Θανάσης Ακοκκαλίδης κρέμεται από μια ταράτσα για να πολεμήσει την υψοφοβία του Facebook Twitter
Δεν έχω πιστέψει ακόμα ότι αυτός που θα ανέβει εκεί πάνω είμαι εγώ. Δεν έρχομαι αντιμέτωπος μόνο με το ύψος αλλά και με τις καιρικές συνθήκες και ασφαλώς με τη μακρά διάρκεια... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO


— Η ίδια λέει ότι είναι οι φόβοι της που ενεργοποιούν την τέχνη της και το ίδιο θα έπρεπε να κάνει κάθε καλλιτέχνης. Αυτός ήταν ο λόγος που σε ώθησε να επικεντρωθείς σε αυτό που κάνεις;

Ο φόβος είναι η αφετηρία της ιδέας μου. Ωστόσο, χρειάστηκε να κάνω ενδοσκόπηση για να καταλάβω τι με απασχολεί περισσότερο τώρα και τι θα ήθελα να μεταδώσω στον κόσμο. Το «Μην κοιτάς κάτω» φέρει ένα αισιόδοξο μήνυμα με μια αιχμή διαμαρτυρίας για την εποχή στην οποία ζούμε. Μας προτρέπει να έρθουμε αντιμέτωποι με τους φόβους με τους οποίους η κοινωνία μάς μπολιάζει καθημερινά και οι οποίοι μας αποδυναμώνουν. Να κάνουμε τα δυσάρεστα συναισθήματα σύμμαχό μας. Θέλει ατομική πρωτοβουλία. Ο φόβος είναι έμφυτος σε όλα τα ζωντανά όντα. Είναι ένστικτο. Πρόκειται για μια φυσιολογική και μάλιστα σωτήρια αντίδραση του οργανισμού, προκειμένου να αντιμετωπίσει έναν κίνδυνο. Θα προσπαθήσω να έρθω σε διάλογο με τον φόβο μου. Να τον ακούσω και να με ακούσει.


— Όπως και να 'χει, η περφόρμανς αυτή χρειάζεται μεγάλη δύναμη, ακόμα και για έναν άνθρωπο εξοικειωμένο με τον κίνδυνο. Χρειάστηκε ψυχολογική και σωματική προετοιμασία για να έρθεις σε αντιπαράθεση με την υψοφοβία σου;

Δεν έχω πιστέψει ακόμα ότι αυτός που θα ανέβει εκεί πάνω είμαι εγώ. Δεν έρχομαι αντιμέτωπος μόνο με το ύψος αλλά και με τις καιρικές συνθήκες και ασφαλώς με τη μακρά διάρκεια. Επιστρατεύω θάρρος, πίστη, εμπιστοσύνη και ψυχραιμία. Είναι μια πρόκληση που με περιμένει και ανυπομονώ να τη συναντήσω.

Ο performer Θανάσης Ακοκκαλίδης κρέμεται από μια ταράτσα για να πολεμήσει την υψοφοβία του Facebook Twitter
Επιστρατεύω θάρρος, πίστη, εμπιστοσύνη και ψυχραιμία... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ο performer Θανάσης Ακοκκαλίδης κρέμεται από μια ταράτσα για να πολεμήσει την υψοφοβία του Facebook Twitter
Δουλεύουμε αρκετό καιρό με ανθρώπους που ειδικεύονται σε αυτού του είδους τα εγχειρήματα, ώστε το έργο να καταστεί απόλυτα ασφαλές... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO


— Έχεις πάρει τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας;

Φυσικά, η οργάνωση έχει πάρει όλα τα απαραίτητα μέτρα. Δουλεύουμε αρκετό καιρό με ανθρώπους που ειδικεύονται σε αυτού του είδους τα εγχειρήματα, ώστε το έργο να καταστεί απόλυτα ασφαλές.

ΥΓ.: Λίγες ώρες μετά το τέλος της πρώτης μέρας, ο Θανάσης μού έστειλε το εξής μήνυμα: «Πολύ δύσκολο να συμφιλιωθείς με αυτόν το φόβο. Πρέπει να συμφιλιωθείς με τις καιρικές συνθήκες, με τους ήχους, μ' εσένα».

 

 

Info:

As One

10/03/2016 - 24/04/2016

 

Μουσείο Μπενάκη

Πειραιώς 138

Είσοδος Ελεύθερη

Απευθύνεται σε ηλικίες 15 ετών και πάνω

Είσοδος έως  45 λεπτά πριν το κλείσιμο

 

Περισσότερες πληροφορίες για το αναλυτικό πρόγραμμα και την περφόρμανς του Θανάση Ακοκκαλίδη εδώ

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ