Ο Ανρί Ρουσώ και πώς η ειλικρίνεια της ζούγκλας του υπερνίκησε τη χλεύη των ακαδημαϊκών

Ο Ανρί Ρουσώ και πώς η ειλικρίνεια της ζούγκλας του υπερνίκησε τη χλεύη των ακαδημαϊκών Facebook Twitter
0

Μια μεγάλη έκθεση ξεκινάει στο Musée d'Orsay, στο Παρίσι, στις 22 Μαρτίου και έρχεται να μας γνωρίσει καλύτερα έναν ιδιαίτερο καλλιτέχνη –τον Ανρί Ρουσώ. Με τίτλο «Ο τελώνης Ρουσώ. Αρχαϊκή Ειλικρίνεια» η έκθεση έρχεται να ασχοληθεί με μια μοναδική μορφή στην ιστορία της ευρωπαϊκής τέχνης, που ήταν ωστόσο σε επαφή με την εποχή της. Η έκθεση συγκρίνει την ζωγραφική του με αρκετές από τις πηγές της έμπνευσής του, οι οποίες περιελάμβαναν τόσο την ακαδημαϊκή ζωγραφική και τη νέα ζωγραφική, καθώς και με τους καλλιτέχνες της Πρωτοπορίας που ενθρόνισαν  ως  πατέρα της νεωτερικότητας τον τελώνη Ρουσώ.


Ο Αρχαϊσμός είναι το νήμα που συνδέει τα έργα αυτής της έκθεσης που παρουσιάστηκε αρχικά στο Παλάτι των Δόγηδων στη Βενετία το 2015 και ετοιμάζεται να ταξιδέψει στο Παρίσι. Απέχοντας από το να είναι ένας ακόμα εορτασμός του ναΐφ στυλ του Ρουσώ, η έκθεση θέλει να δείξει πόσο πολύ το έργο του ανήκει σε ένα κίνημα της δυτικής τέχνης το οποίο, στην Αμερική και την Ευρώπη, από τον 16ο αιώνα μέχρι τις πρώτες δεκαετίες του 20ου, υϊοθέτησε ένα στυλιστικό μοντέλο που ήταν αρχαϊκό, με το να θέτει -συνειδητά ή όχι- μία «αντικλασική» ζωγραφική απέναντι στην «επίσημη» ζωγραφική των διαφόρων εποχών. Έργα των Γκωγκέν, Σερά, Ντελωναί, Καντίσκι, Ριβέρα, Μαξ Ερνστ και Πικάσο, μαζί με αυτά λιγότερο γνωστών καλλιτεχνών, θα ζωντανέψουν τον πλούτο των διασυνδέσεων γύρω από τον Ρουσώ, τον καταλύτη που στράφηκε προς έναν πρωτότυπο τρόπο διερεύνησης της νεωτερικότητας.

Ο Ανρί Ρουσώ και πώς η ειλικρίνεια της ζούγκλας του υπερνίκησε τη χλεύη των ακαδημαϊκών Facebook Twitter
Henri Rousseau, dit Le Douanier Rousseau (1844-1910)n,. Portrait de Frumence Biche en civil, 1892n,. Nice, Musée International d’Art Naïf Anatole Jakovsky, N.Man.002.P0720 © Musée International d’Art Naïf Anatole Jakovsky, Nice
Ο Ανρί Ρουσώ και πώς η ειλικρίνεια της ζούγκλας του υπερνίκησε τη χλεύη των ακαδημαϊκών Facebook Twitter
Louis Anquetin (1861-1932) Henry Samary, vers 1890 Paris, musée d’Orsay © Musée d'Orsay, Dist. RMN-Grand Palais / Patrice Schmidt

 Ήταν αυτοδίδακτος και σύμφωνα με μαρτυρίες εντελώς άσχετος με τα δεδομένα προοπτικής συνθέσεων κι άλλα τεχνικά στοιχεία. Η τεχνοτροπία του θύμιζε αυτήν μικρού παιδιού, η ειλικρίνειά της ήταν όμως αυτή που τον έκανε ξεχωριστό. Οι κριτικοί τον υποδέχτηκαν με μεγάλες δόσεις ειρωνείας –είναι μάλιστα χαρακτηριστική η φράση ενός από αυτούς: «τα έργα του δεν τα κάνει με τα χέρια, μα με τα πόδια και με κλειστά μάτια!».

Ο Ρουσώ γεννήθηκε το 1844 στο Λαβάλ της ΒΔ Γαλλίας, από πατέρα γανωματή, ενώ η μητέρα του ήταν εγγονή αξιωματούχου του στρατού του Μ. Ναπολέοντα. Ήταν μόλις 15 ετών όταν η οικογένειά του πτώχευσε, ενώ το 1864 περνά έναν ολόκληρο μήνα στη φυλακή, κατηγορούμενος πως έκλεψε χρήματα και γραμματόσημα. Στη συνέχεια κατατάσσεται στο πεζικό και ισχυρίζεται ότι είχε προσφέρει υπηρεσίες και στο Μεξικό,  ιστορία που μάλλον είναι προϊόν της φαντασίας του. Το παρωνύμιό του Τελωνειακός το χρωστά  στην εργασία του στο τελωνειακό γραφείο του Παρισιού (1871-93), αν και στην πραγματικότητα δεν ανήλθε ποτέ στο αξίωμα του τελωνειακού. Η αγάπη του για την τέχνη φάνηκε από την αρχή –υπήρξε καλός ερασιτέχνης βιολιστής και μάλιστα πήρε δίπλωμα από τη Γαλλική Μουσική Ακαδημία για ένα βαλς που συνέθεσε ονόματι Clémence. Έγραψε επίσης και θεατρικά έργα, όπως το: «Επίσκεψη στην Παγκόσμια Έκθεση του 1889» και την  «Εκδίκηση Ρωσίδας Ορφανής». Σε ηλικία περίπου 35 ετών ξεκινά να ζωγραφίζει και το 1886 εκθέτει γεμάτος αυτοπεποίθηση τέσσερα έργα του στο περίφημο Salon des Indépendants, την παριζιάνικη αίθουσα που λειτουργούσε ως αντίποδας του επίσημου Salon. Καταφέρνει, μάλιστα, να πάρει επίσημη άδεια αντιγραφέα έργων από το Λούβρο.

Ο Ανρί Ρουσώ και πώς η ειλικρίνεια της ζούγκλας του υπερνίκησε τη χλεύη των ακαδημαϊκών Facebook Twitter
Henri Rousseau, dit Le Douanier Rousseau (1844-1910)n,. La charmeuse de serpents, 1907n,. Paris, musée d’Orsay © RMN-Grand Palais (musée d'Orsay) / Hervé Lewandowski

Ήταν αυτοδίδακτος και σύμφωνα με μαρτυρίες εντελώς άσχετος με τα δεδομένα προοπτικής συνθέσεων κι άλλα τεχνικά στοιχεία. Η τεχνοτροπία του θύμιζε αυτήν μικρού παιδιού, η ειλικρίνειά της ήταν όμως αυτή που τον έκανε ξεχωριστό. Οι κριτικοί τον υποδέχτηκαν με μεγάλες δόσεις ειρωνείας –είναι μάλιστα χαρακτηριστική η φράση ενός από αυτούς: «τα έργα του δεν τα κάνει με τα χέρια, μα με τα πόδια και με κλειστά μάτια!». Αφελής και ευκολόπιστος, φαινόταν να πιστεύει τις περιπαικτικές κολακείες που του επιφύλασσαν και συνέχισε να ζωγραφίζει, χωρίς να πτοείται, παίρνοντας πρόωρη συνταξιοδότηση, ώστε να ασχοληθεί με τη ζωγραφική απερίσπαστος. Την τελευταία δεκαετία του 19ου αιώνα βρίσκει το αγαπημένο του θέμα, τη Ζούγκλα, και αρχίζει να περνάει ατελείωτες ώρες στον Βοτανικό Κήπο, μελετώντας βαλσαμωμένα ζώα και τροπικά φυτά. Μαζί με τον Ζωολογικό Κήπο και τα εικονογραφημένα βιβλία ήταν η πηγή της έμπνευσής του, παρόλο που ισχυριζόταν ότι τις σκηνές τις εμπνεύστηκε από την ανύπαρκτη θητεία του στο Μεξικό. Η αρχέγονη ενέργεια που ανέδιναν τα έργα του τον ανησυχούσε και τον έκανε να ανοίγει τα παράθυρα του ατελιέ για να την αφήσει να βγει, όπως χαρακτηριστικά έλεγε.

Ο Ανρί Ρουσώ και πώς η ειλικρίνεια της ζούγκλας του υπερνίκησε τη χλεύη των ακαδημαϊκών Facebook Twitter
Henri Rousseau, dit Le Douanier Rousseau (1844-1910) La Carriole du Père Junier, 1908 Paris, musée de l’Orangerie © RMN-Grand Palais (musée de l’Orangerie) / Franck Raux

Έχοντας ήδη ζωγραφίσει μερικά από τα καλύτερα έργα του, ο Ρουσώ παρέμενε στην αφάνεια, μέχρι την στιγμή που τον ανακάλυψε τυχαία ο Πικάσο, βλέποντας έναν πίνακά του σε κάποιο παλιατζίδικο. Ο καταστηματάρχης του τον πούλησε φθηνά, προτρέποντάς τον να τον χρησιμοποιήσει ως καμβά για ένα δικό του έργο! Ο Πικάσο αναζήτησε τον Ρουσώ και μαζί με την παρέα του τον επισκέφθηκαν στο ατελιέ του, όπου τους ενθουσίασε ο πρωτογονισμός του και η παντελής απουσία ακαδημαϊκών επιρροών και συμβάσεων, παρόλο που το όνειρο του Τελωνειακού ήταν να ζωγραφίζει με τον ακαδημαϊκό τρόπο και πίστευε ότι το είχε καταφέρει. Ο Ντελωναί, μάλιστα, συστήνει το 1907 τον ζωγράφο στη μητέρα του, η οποία αυθόρμητα του έδωσε την πρώτη και μοναδική παραγγελία που πήρε ποτέ, με αποτέλεσμα να ζωγραφίσει την «Γητεύτρα των φιδιών». Το μυστηριακό, ονειρικό πορτρέτο της γυναίκας που γητεύει φίδια με τη μουσική της συμπεριλαμβάνεται στα έργα που θα δει στην έκθεση ο επισκέπτης.

Ο Ρουσώ συνέχισε την καλλιτεχνική του πορεία απολαμβάνοντας τη συναναστροφή με τους καινούριους του φίλους και χωρίς να διστάζει να ασκήσει κριτική στη μοντέρνα τέχνη, λέγοντας πως την έβρισκε ακατανόητη. Ο ίδιος, καταφέρνει να προαπεικονίσει τη φαντασία των υπερρεαλιστών, με τη φρέσκια και αφελή ματιά του στον κόσμο. Το 1908, ο Πικάσο οργάνωσε  στο ατελιέ του ένα φαγοπότι προς τιμή του Ρουσώ και μαζί με τον Μονέ, τον Σεζάν, τον Ματίς και τον Μπρακ, αφού τον έβαλαν να καθίσει σε ένα αυτοσχέδιο θρόνο, τον προσκυνούσαν περιπαικτικά, παρόλο που πολλοί από αυτούς πίστευαν πως είχε πετύχει την Απόλυτη Ζωγραφική. Ο Τελωνειακός, πιστεύοντας ακράδαντα πως του αξίζουν οι τιμές που του αποδίδονται, αφού πρώτα ευχαρίστησε τον Απολιναίρ για το ποίημα που είχε γράψει προς τιμήν του, λέγεται ότι στράφηκε προς τον Πικάσο και είπε την ακατανόητη φράση: «Εμείς οι δυο είμαστε οι μεγαλύτεροι ζωγράφοι της εποχής μας: εσείς στο αιγυπτιακό ύφος κι εγώ στο μοντέρνο».

Ο Ανρί Ρουσώ και πώς η ειλικρίνεια της ζούγκλας του υπερνίκησε τη χλεύη των ακαδημαϊκών Facebook Twitter
Henri Rousseau, dit Le Douanier Rousseau (1844-1910) La Guerre, vers 1894 Paris, musée d’Orsay © Musée d'Orsay, dist. RMN-Grand Palais / Patrice Schmidt
Ο Ανρί Ρουσώ και πώς η ειλικρίνεια της ζούγκλας του υπερνίκησε τη χλεύη των ακαδημαϊκών Facebook Twitter
Adolphe William Bouguereau (1825-1905)Égalité devant la mort, 1848 Paris, musée d'Orsay, dation, RF 2010 7 © Musée d'Orsay, dist. RMN-Grand Palais / Patrice Schmidt

Ο Ρουσώ παρέμενε στην αφάνεια, μέχρι την στιγμή που τον ανακάλυψε τυχαία ο Πικάσο, βλέποντας έναν πίνακά του σε κάποιο παλιατζίδικο. Ο καταστηματάρχης του τον πούλησε φθηνά, προτρέποντάς τον να τον χρησιμοποιήσει ως καμβά για ένα δικό του έργο! Ο Πικάσο αναζήτησε τον Ρουσώ και μαζί με την παρέα του τον επισκέφθηκαν στο ατελιέ του, όπου τους ενθουσίασε ο πρωτογονισμός του και η παντελής απουσία ακαδημαϊκών επιρροών και συμβάσεων

Ο Ανρί Ρουσώ και πώς η ειλικρίνεια της ζούγκλας του υπερνίκησε τη χλεύη των ακαδημαϊκών Facebook Twitter
Henri Rousseau, dit Le Douanier Rousseau (1844-1910)Les Pêcheurs à la ligne, 1908-1909n Paris, musée de l’Orangerie © RMN-Grand Palais (musée de l’Orangerie) / Hervé Lewandowski
Ο Ανρί Ρουσώ και πώς η ειλικρίνεια της ζούγκλας του υπερνίκησε τη χλεύη των ακαδημαϊκών Facebook Twitter
Επάνω: Félix Vallotton (1865-1925) Le Toast, 1902 Paris, musée d’Orsay © Musée d'Orsay, Dist. RMN-Grand Palais / Patrice Schmidt... Αριστερά: Henri Rousseau, dit Le Douanier Rousseau (1844-1910) La Noce (Une noce à la campagne), vers 1905 Paris, musée de l’Orangerie© RMN-Grand Palais (musée de l’Orangerie) / Hervé Lewandowski

Το 1910 ο Ρουσώ τραυματίζεται στο πόδι, η σοβαρότητα του τραύματός του, όμως, δεν γίνεται αντιληπτή από τους γιατρούς στο νοσοκομείο, με αποτέλεσμα να μολυνθεί και να πεθαίνει σε ηλικία 66 ετών. Θάβεται στον τάφο ενός απόρου και ένα μήνα μετά οι φίλοι του κάνουν έρανο για να αναγείρουν μνήμα στη γενέτειρά του. Είχε μόλις εκθέσει στο Salon des Indépendants το αριστούργημά του «Όνειρο», το οποίο ανήκει στο MoMA και θα παρουσιαστεί στο Musée d'Orsay. Μια ολόγυμνη γυναίκα βρίσκεται ξαπλωμένη σε βελούδινο ανάκλιντρο, περιτριγυρισμένη από πολύχρωμα άνθη και πλούσια βλάστηση, σε μυριάδες αποχρώσεις του πράσινου, ένας ιθαγενής παίζει αυλό, ενώ δυο λιοντάρια ατενίζουν με περίεργα βλέμματα το γυμνό κορμί που παραπέμπει στην οδαλίσκη του Ingres ή του Francois Boucher. Τον πίνακα συνοδεύει μια ποιητική λεζάντα του ίδιου του ζωγράφου:

Yadwigha, falling into sweet sleep,
heard in a lovely dream
the sounds of a musette
played by a kind enchanter.
While the moon shone
on the flowers, the verdant trees,
the wild snakes lent an ear
to the instrument's gay airs.

Ο Ανρί Ρουσώ είχε κάποτε πει: «Όταν βρίσκομαι στον Βοτανικό Κήπο και παρατηρώ τα παράξενα φυτά από εξωτικούς τόπους, μου φαίνεται πως μπαίνω σ' ένα όνειρο...»

Ο Ανρί Ρουσώ και πώς η ειλικρίνεια της ζούγκλας του υπερνίκησε τη χλεύη των ακαδημαϊκών Facebook Twitter
Επάνω: Paul Gauguin (1848-1903) L’Atelier de Schuffenecker, 1920n,. Paris, musée d’Orsay © Musée d'Orsay, Dist. RMN-Grand Palais / Patrice Schmidt... Δεξιά: Henri Rousseau, dit Le Douanier Rousseau (1844-1910) L’Enfant à la poupée, 1904-1905 Paris, musée de l’Orangerie © RMN-Grand Palais (musée de l’Orangerie) / Franck Raux

Ο Ανρί Ρουσώ και πώς η ειλικρίνεια της ζούγκλας του υπερνίκησε τη χλεύη των ακαδημαϊκών Facebook Twitter
Henri Rousseau, dit Le Douanier Rousseau (1844-1910) Le Navire dans la tempête, vers 1899 Paris, musée de l’Orangerie © RMN-Grand Palais (musée de l’Orangerie) / Franck Raux
Ο Ανρί Ρουσώ και πώς η ειλικρίνεια της ζούγκλας του υπερνίκησε τη χλεύη των ακαδημαϊκών Facebook Twitter
Henri Rousseau, dit Le Douanier Rousseau (1844-1910) La Fabrique de chaises à Alfortville, vers 1897Paris, musée de l’Orangerie © RMN-Grand Palais (musée de l’Orangerie) / Franck Raux
Ο Ανρί Ρουσώ και πώς η ειλικρίνεια της ζούγκλας του υπερνίκησε τη χλεύη των ακαδημαϊκών Facebook Twitter
Henri Rousseau, dit Le Douanier Rousseau (1844-1910) Promeneurs dans un parc, 1900-1910 Paris, musée de l’Orangerie © RMN-Grand Palais (musée de l’Orangerie) / Hervé Lewandowski

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ