Για όλα έφταιγε ο Έκο...

Για όλα έφταιγε ο Έκο... Facebook Twitter
Παυλίνα Νάσιουτζικ
0

 

  

Ήταν μία πολύ αδύνατη κοπέλα, πολύ χλωμή, ελάχιστα μεγαλύτερη από εμάς, όπως συνειδητοποιήσαμε αργότερα.  Τότε όμως που τη γνωρίσαμε, στο Φροντιστήριο το οποίο μας προετοίμαζε για τις «καταραμένες» Πανελλήνιες, δεν είχαμε κανένα περιθώριο να την αντιμετωπίσουμε ως σχεδόν συνομήλικη. Ήταν μάλλον περίκλειστη, αρκετά άτεγκτη, μονίμως αγέλαστη κι επιπλέον τη συνόδευε ήδη κι εκείνο το σκοτεινό, πολύ πρόσφατο ακόμα τότε, οδυνηρό μυστικό που από κάποια στιγμή και πέρα συνδέθηκε, ερήμην της, άρρηκτα με τη ζωή της. Ήταν η πρώτη από αυτές τις «παράξενες» φήμες που αγαπούν τα ΜΜΕ και την αφορούσε. Διότι εκείνη ήταν βέβαια «η κόρη του Νάσιουτζικ».

 

Για εμάς βέβαια που είχαμε το πιστόλι των εξετάσεων στον κρόταφο, ήταν καταρχάς η εξαιρετική καθηγήτρια που μας έκανε Έκθεση. Εκείνη λοιπόν  μας παρέλαβε ως λίγο-πολύ «στραβάδια» με στερεότυπη σκέψη, διαμορφωμένη στο καλούπι ενός παιδαγωγικού συστήματος το οποίο δεν επέτρεπε «πετάγματα», αλλά αντιθέτως επέβαλε ομοιομορφία κι ένα βαθμό υποκρισίας στην Έκθεση  (όπου επιβραβευόταν κατά κανόνα το, αναμενόμενο, προβλέψιμο και προβλέψιμα γραμμένο, κοινωνικό «καθήκον»). Κι ανέλαβε λίγο να μας «αποσυντονίσει» δημιουργικά, λίγο να μας στρέψει το βλέμμα και σε  πιο απρόβλεπτα πεδία που δεν περιλάμβαναν οπωσδήποτε έτοιμες απαντήσεις. Κι έτσι τόλμησε, μεταξύ άλλων, να μας εισαγάγει στον Ουμπέρτο Έκο.  

 

Όχι στον Ουμπέρτο Έκο που είχε γράψει το «Όνομα του Ρόδου» και που θα τον ανακαλύπταμε, συμπτωματικά την ίδια εκείνη χρονιά, δια της… πλαγίας κινηματογραφικής οδού του Ζαν-Ζακ Ανό και βέβαια του Σον Κόνερυ. Αλλά τον Ουμπέρτο Έκο της «Σημειολογίας της Καθημερινής Ζωής» και των «Ελάχιστων Ημερολογίων»- τα τελευταία με τα κείμενα που δημοσιεύονταν τακτικά στο περιοδικό «Espresso». Ακόμα θυμάμαι πως το μυαλό μας, «καμμένο» ειδικά εκείνη τη χρονιά από τις «δογματικές» και «δισδιάστατες» διατυπώσεις που οφείλαμε να αποστηθίσουμε, αερίστηκε ευχάριστα και παραγωγικά από ένα σύντομο, περιεκτικό, κάθε άλλο παρά ακαδημαϊκό, διαποτισμένο με χιούμορ, «τρισδιάστατο» λόγο που αναβάπτιζε τα απολύτως «μπανάλ» επεισόδια και της δικής μας καθημερινότητας (από το πώς σερβίριζε η μάνα μας το κοτόπουλο, μέχρι το αν υπάρχουν «καλοί» και «κακοί» λύκοι) σε αφορμές κοινωνιολογικού στοχασμού. Χάρη στην καθηγήτριά μας που κατόρθωσε να κυκλοφορούμε όλοι με τις ελληνικές μεταφράσεις του Μαλλιάρη και της Γνωσης στις τσάντες, ο Έκο έγινε ο υγιής προβοκάτορας πολλών από τις αμετακίνητες τότε πεποιθήσεις μίας κατεξοχήν αμετακίνητης ως προς τις βεβαιότητες ηλικίας. Της εφηβείας μας.

 

Έτσι κύλησε η χρονιά, ο καθένας πήρε το δρόμο του, αλλά ανεξαρτήτως έκβασης, παραμείναμε «θιασώτες» του κοινωνιολόγου και μυθιστοριογράφου Ουμπέρτο Έκο. Θυμάμαι ακόμα με πόση επιμονή ρωτούσα μία Ιταλίδα φίλη που είχε τη χαρά να είναι φοιτήτριά του Έκο στο Πανεπιστήμιο της Μπολόνια πώς είναι σαν άνθρωπος. «Σαν τα γραπτά του», μου είχε απαντήσει για να με ξεφορτωθεί.

 

Όσο για την Παυλίνα Νάσιουτζικ η μοίρα και κυρίως η ιδιότητα του πολιτιστικού ρεπόρτερ με έφερε να την «ξανασυναντήσω» αργότερα και μάλιστα υπό συνθήκες κάπως …φιλοπολεμικές. Ήταν την εποχή που άρχισαν να κάνουν ντόρο τα best-seller της: «Μύκονος blues», «Μαμάδες βορείων προαστίων» κλπ. Μου ήταν εξαιρετικά δύσκολο να αναγνωρίσω στη συγγραφέα τους τη φιλόλογο που είχε ήδη εκδώσει σοβαρές εργασίες. Κυρίως μου ήταν αδύνατον να αναγνωρίσω την καθηγήτρια που μας μύησε στο «περιβάλλον» εκείνου που έλεγε ότι «η μαζική κουλτούρα είναι αντι-κουλτούρα». Έγραψα ένα επικριτικό κείμενο τότε στην «Ελευθεροτυπία» με την πικρία του.. προδομένου. Στους διαξιφισμούς που ακολούθησαν όταν τηλεφώνησαν από τις εκδόσεις για να διαμαρτυρηθούν και να μου μεταφέρουν ότι η κυρία Νάσιουτζικ είναι έξαλλη μαζί μου, εξυπακούεται ότι δεν διευκρίνισα ότι για όλα…έφταιγε ο Έκο! Άλλωστε λίγο μετά πιο ψύχραιμα, πάλι σ΄εκείνον βρήκα την απάντηση για το «ατόπημα» της πρώην καθηγήτριάς μου: «Η υπερβολική συσσώρευση στοιχείων κιτς αποτελεί μία αξιοσημείωτη υφολογική πρόταση».  

 

Η τρίτη φορά που η «αναγκαστική» δημοσιότητα επισκέφτηκε την Παυλίνα Νάσιουτζικ ήταν για να της δώσει κι άλλη μία ιδιότητα. Είναι βέβαια η μητέρα του Νίκου Ρωμανού, πράγμα που σημαίνει ότι κλήθηκε για δεύτερη φορά στη ζωή της  να αντιμετωπίσει σθεναρά τα ΜΜΕ-κατά την άποψή μου κι επιτυχημένα διότι κατόρθωσε να μην απολογηθεί και να επιβεβαιώσει αν μη τι άλλο το μητρικό ρόλο ακόμα και στις πιο ακραίες συνθήκες. Η μητρική της μάχη ήταν βέβαια ως προς τα ΜΜΕ εκ των προτέρων χαμένη: «Γιατί η έννοια του αντικειμενικού, δημοσιογραφικά τουλάχιστον, εμπεριέχει την έννοια της αυθεντίας ή αλλιώς της αδιαπραγμάτευτης αλήθειας, που μόνο ως καθηλωτικός μηχανισμός μπορεί να λειτουργήσει μετατρέποντας την ειδησεογραφική παρουσίαση σε τρόπο πειθούς, δηλαδή μεθοδευμένη χειραγώγηση», προειδοποιούσε ο Έκο.

 

Έτσι σ΄αυτά τα παράλογα άλματα που επιβάλλει ο συνειρμός από χθες που η είδηση για το θανατο του μεγάλου της Σημειωτικής ταξίδεψε στον κόσμο, θυμήθηκα την παλιά μου καθηγήτρια. Και τι σχέση έχει η ιστορία της με τον Ιταλό διαννοητή τελικά; Μα «δεν υπάρχουν ιστορίες χωρίς νόημα», έγραφε ο Εκο στον «Μπαουντολίνο» του. 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κεχαγιάς

Βιβλίο / «Το να εκδίδεις βιβλία στην Ελλάδα είναι σαν να παίζεις στο καζίνο»

Η Γεννήτρια είναι ένας νέος εκδοτικός οίκος αφιερωμένος στη σύγχρονη λογοτεχνία. Ο εκδότης της, συγγραφέας και μεταφραστής, Παναγιώτης Κεχαγιάς, μιλά για τις δυσκολίες και τις χαρές του εγχειρήματος, για το πώς σκοπεύει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις μιας ιδιαίτερα ανταγωνιστικής αγοράς, καθώς και για τους πρώτους τίτλους που ετοιμάζεται να εκδώσει.
M. HULOT
Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Οι Αθηναίοι / Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Η εκτέλεση του Μπελογιάννη τον έκανε αριστερό. Η αυτοκτονία του Νίκου Πουλαντζά, μπροστά στα μάτια του, τον καθόρισε. Ο Κωνσταντίνος Τσουκαλάς, ένας από τους σημαντικότερους διανοούμενους της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, αφηγείται το προσωπικό του ταξίδι και την πνευματική περιπέτεια μιας ολόκληρης εποχής, από τη διανόηση του Παρισιού μέχρι τους δρόμους της πολιτικής και τις αίθουσες των πανεπιστημίων.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός» ΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Νίκος Μπακουνάκης / Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός»

Ο πρόεδρος του ΕΛΙΒΙΠ, στην πρώτη του συνέντευξη, μιλά στη LIFO για τους στόχους και τις δράσεις του ιδρύματος και για το προσωπικό του όραμα για το βιβλίο. Ποιος ο ρόλος των μεταφράσεων στην πολιτιστική διπλωματία και πώς θα αυξηθεί η φιλαναγνωσία; 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόναθαν Κόου

I was there / Τζόναθαν Κόου: «Το να είσαι κυνικός δείχνει τεμπελιά στη σκέψη»

Ο διάσημος Βρετανός συγγραφέας βρέθηκε στην Αθήνα και μίλησε για τη συγγραφή ως «πολυτέλεια για λίγους», την εκλογή Τραμπ ως «έκφραση απόγνωσης» και τη «woke» κουλτούρα ως πράξη ενσυναίσθησης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Σαν σήμερα  / Πολ Όστερ: «Οι χαμένες ευκαιρίες αποτελούν μέρος της ζωής στον ίδιο βαθμό με τις κερδισμένες»

Σαν σήμερα 30 Απριλίου, το 2024 πεθαίνει ο σπουδαίος Αμερικανός συγγραφέας και μετρ της σύμπτωσης, που κατάφερε να συνδυάσει την προοπτική των άπειρων φανταστικών κόσμων με το ατελείωτο κυνήγι των ευκαιριών και τη νουάρ ατμόσφαιρα με τα πιο ανήκουστα αυτοβιογραφικά περιστατικά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ηλίας Μαγκλίνης: «Η ανάκριση»

Το Πίσω Ράφι / «Γιατί δεν μου μιλάς ποτέ για τον εφιάλτη σου, μπαμπά;»

Η «Ανάκριση» του Ηλία Μαγκλίνη, ένα από τα πιο ενδιαφέροντα πεζά των τελευταίων χρόνων, φέρνει σε αντιπαράθεση έναν πατέρα που βασανίστηκε στη Χούντα με την κόρη του που «βασανίζεται» ως περφόρμερ στα χνάρια της Μαρίνα Αμπράμοβιτς.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Πέντε κλασικά έργα που πρέπει κανείς να διαβάσει

Βιβλίο / 5 κλασικά βιβλία που κυκλοφόρησαν ξανά σε νέες μεταφράσεις

Η κλασική λογοτεχνία παραμένει εξαιρετικά επίκαιρη, κι αυτό το αντιλαμβάνεται κανείς ανατρέχοντας στους τίτλους της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής και σε έργα των Τζόις, Κουτσί, Κάφκα, Αντρέγεφ και Τσβάιχ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Τάσος Θεοφίλου: «Η φυλακή είναι το LinkedΙn των παρανόμων» ή «Το πορνό και το Κανάλι της Βουλής είναι από τα πιο δημοφιλή θεάματα στη φυλακή»

Βιβλίο / Τάσος Θεοφίλου: «Όταν μυρίζω μακαρόνια με κιμά θυμάμαι τη φυλακή»

Με αφορμή το βιβλίο-ντοκουμέντο «Η φυλακή», ο Τάσος Θεοφίλου μιλά για την εμπειρία του εγκλεισμού, για τον αθέατο μικρόκοσμο των σωφρονιστικών ιδρυμάτων –μακριά απ’ τις εικόνες που αναπαράγουν σειρές και ταινίες– και για το πώς η φυλακή λειτουργεί σαν το LinkedIn των παρανόμων.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Βιβλίο / Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Chanel, Dior και πολλοί ακόμα οίκοι υψηλής ραπτικής «ντύνουν» τα shows τους με τη μουσική του. Στο «Remixed», την αυτοβιογραφία-παλίμψηστο των επιρροών και των εμμονών του, ο ενορχηστρωτής της σύγχρονης catwalk κουλτούρας μας ξεναγεί σε έναν κόσμο όπου μουσική και εικόνα γίνονται ένα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Βιβλίο / Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Λίγοι είναι οι ποιητικά γραμμένοι εκκλησιαστικοί στίχοι που δεν φέρουν τη σφραγίδα αυτού του ξεχωριστού υμνωδού και εκφραστή της βυζαντινής ποιητικής παράδοσης που τίμησαν οι σύγχρονοί μας ποιητές, από τον Οδυσσέα Ελύτη μέχρι τον Νίκο Καρούζο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Τα 5 πιο σημαντικά βιβλία του Μάριο Βάργκας Λιόσα

Βιβλίο / Τα 5 πιο σημαντικά βιβλία του Μάριο Βάργκας Λιόσα

Η τελευταία μεγάλη μορφή της λατινοαμερικάνικης λογοτεχνίας που πίστευε πως «η λογοτεχνία μπορεί να αλλάξει την πραγματικότητα» έφυγε την Κυριακή σε ηλικία 89 ετών. Ξεχωρίσαμε πέντε από τα πιο αξιόλογα μυθιστορήματά του.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ