Ο Αλέξανδρος Ψυχούλης βρίσκει την ομορφιά στους ανθρώπους που είναι συμφιλιωμένοι με τις ατέλειές τους

Ο Αλέξανδρος Ψυχούλης βρίσκει την ομορφιά στους ανθρώπους που είναι συμφιλιωμένοι με τις ατέλειές τους Facebook Twitter
Έργο του Αλέξανδρου Ψυχούλη, ο οποίος το 1997 εκπροσώπησε την Ελλάδα στην 47η Μπιενάλε της Βενετίας και απέσπασε το βραβείο BENESSE με το έργο του «Black Box», ενώ εκτός των άλλων έχει διακριθεί και με το βραβείο «Art Athina 2 ΕΜΣΤ» με το έργο «Καταρράκτης»
0

1837: Ο Γκέοργκ Μπύχνερ πεθαίνει αφήνοντας τέσσερα δυσανάγνωστα χειρόγραφα που κανείς δεν γνωρίζει την ύπαρξή τους για πάνω από 40 χρόνια.
1879: Τα χειρόγραφα υποβάλλονται σε χημική επεξεργασία, «συγκολλούνται» αυθαίρετα και εκδίδονται για πρώτη φορά.
1913: Το έργο παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο θέατρο. Από τότε και μέχρι σήμερα πλήθος σημαντικών καλλιτεχνών (Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, Βέρνερ Χέρτζογκ, Ρ. Φόρμαν, Ρόμπερτ Γουίλσον, Ουίλλιαμ Κέντριτζ, Νιλ ΛαΜπιουτ) προσπαθούν να λύσουν τον γρίφο του «Βόυτσεκ». 

 

Το έργο-σταθμός του γερμανικού θεάτρου που, αν και γράφτηκε το 1836, επηρέασε το θεατρικό τοπίο του εικοστού αιώνα όσο λίγα, ανεβαίνει για πρώτη φορά στο ΚΘΒΕ σε νέα μετάφραση του Αντώνη Γαλέου, σκηνοθεσία του Σταύρου Τσακίρη, σκηνικά-κοστούμια του εικαστικού Αλέξανδρου Ψυχούλη, μουσική του Μίνου Μάτσα και δραματολογία της Λουίζας Αρκουμανέα.

Αυτή είναι η πρώτη φορά παγκοσμίως που παρουσιάζεται σε ενιαία παράσταση ολόκληρο το αυθεντικό κείμενο του «Βόυτσεκ», δηλαδή και τα τέσσερα χειρόγραφα σχεδιάσματα του Μπύχνερ.

Μιλήσαμε με τον Αλέξανδρο Ψυχούλη για τα σκηνικά και τα διαδραστικά flash animation που δημιούργησε ειδικά για τον Βόυτσεκ, για την σύγχρονη τέχνη αλλά και για την ομορφιά... 

  

-Αλήθεια, ποια θα λέγατε πως είναι η βασική διαφορά στο πώς προσεγγίζετε μια εικαστική και μια θεατρική εγκατάσταση;

Η βασικότερη διαφορά είναι πως στο θέατρο όλα εκτυλίσσονται σε έναν δεδομένο χρόνο και χώρο και βιώνονται ταυτόχρονα από ένα σύνολο θεατών που συνήθως βρίσκονται σε απόσταση από το υλικό. Για να το πω πιο απλά μια «θεατρική εγκατάσταση» που χρησιμοποιείται από τους ηθοποιούς για να αφηγηθούν κάτι, θα βιωθεί από τον θεατή συλλογικά και μοναχικά ταυτόχρονα, από μια και μόνο οπτική γωνία και σε καθιστή θέση. Αυτό είναι ήδη αρκετό για να αλλάξω εντελώς τον τρόπο για τις εγκαταστάσεις που συνήθως κάνω σ' ένα μουσείο ή μια γκαλερί.

-Μιλήστε μου λίγο για τη δημιουργία των σκηνικών της παράστασης. Τι σας ενέπνευσε;

Το υλικό μέρος του σκηνικού είναι μια απλή λειτουργική μηχανή, φτιαγμένη για να φιλοξενήσει διαδραστικές προβολές ενώ ταυτόχρονα συγκαλύπτει μέρη της σκηνής αποκαλύπτοντας άλλα σε πολύ γρήγορο χρόνο. Είναι ένας εντελώς ουδέτερος χώρος που λειτουργεί σαν μεγεθυντής των αισθήσεων που γεννιούνται από τις ερμηνείες των ηθοποιών. Τα σκηνικά λοιπόν είναι φτιαγμένα για να φιλοξενούν διαδραστικά flash animation, που άλλοτε παίζουν τον ρόλο του φωτισμού κι άλλοτε δημιουργούν ήρωες που αλληλεπιδρούν με τον ηθοποιό.

-Και τα κοστούμια;

Τα κοστούμια φτιάχνουν χαρακτήρες που δεν μπορείς εύκολα να τους εντάξεις κάπου συγκεκριμένα χρονικά. Για παράδειγμα υπάρχουν κοστούμια που έχουν βασιστεί σε στολές του πρωσικού στρατού ταυτόχρονα μ' ένα μεσαιωνικό φόρεμα που σχεδίασε η δωδεκάχρονη κόρη μου μετά από συζητήσεις που κάναμε για το έργο.

  

Ο Αλέξανδρος Ψυχούλης βρίσκει την ομορφιά στους ανθρώπους που είναι συμφιλιωμένοι με τις ατέλειές τους Facebook Twitter
Εικόνα απ' τις δοκιμές του έργου

-Πώς βιώνετε εσείς το έργο και την παράσταση;

Ο Βόυτσεκ του Μπύχνερ, είναι ένα δύσκολο κείμενο, ή καλύτερα ένα άθροισμα ημιτελών αποσπασμάτων που χρειάζονται αποκρυπτογράφηση. Η μεγάλη του γοητεία ωστόσο είναι αυτή η αποσπασματικότητά του, τα κενά του, τα σκοτάδια του κειμένου και των χαρακτήρων που σε προκαλούν να τα συμπληρώσεις ερμηνευτικά. Συχνά έχω την αίσθηση πως αυτό το κείμενο είναι «κλειστές πόρτες σε έναν γιγάντιο συμπαγή τοίχο». Ανοίγεις μια πόρτα και συναντάς ένα απόσπασμα ζωής τόσο πειστικό που σε κάνει αυτόματα να φαντάζεσαι το πριν και το μετά. Αυτό είναι χαρακτηριστικό των καλών συγγραφέων. Η οξυδέρκεια της παρατήρησης που κατορθώνει να σε τραβάει μέσα σε μια κατάσταση για την οποία πριν δεν γνώριζες τίποτα, ή απλώς νόμιζες ότι γνώριζες κάτι.

-Έχετε αγωνία πριν από μια θεατρική πρεμιέρα για το πώς θα εισπράξει ο κόσμος το έργο σας; Και πώς διαφέρουν τα συναισθήματά σας με αυτά που έχετε πριν τα εγκαίνια μιας έκθεσης;

Γενικώς δεν έχω τέτοιου είδους αγωνίες. Στις θεατρικές παραστάσεις όμως υπάρχει το άγχος της προετοιμασίας και της οργανικής συνεργασίας των όσων κάνεις με αυτά των υπολοίπων συντελεστών της παράστασης. Είναι μια συλλογική δουλειά που απαιτεί να παραμερίζεις τους εγωισμούς σου και να σκοτώνεις την βεβαιότητα της αυτάρκειά σου. Σε αντίθεση με το ό,τι είναι απαραίτητο σε ένα εικαστικό έργο, στο θέατρο κανένα συνθετικό του κομμάτι δεν πρέπει να είναι αυτάρκες.

Δεν είμαι περήφανος για κανένα έργο μου. Δεν νομίζω πως έχω κάνει ποτέ κάτι που έχει τελειώσει. Όλα βρίσκονται σε μια διαρκή εξέλιξη.

-Ποια είναι η γνώμη σας για την ελληνική σύγχρονη τέχνη και τη σχέση της με όσα ζούμε αυτήν την περίοδο;

Γίνονται πράγματα σπουδαία ή ασήμαντα όπως κάθε άλλη περίοδο. Η διαφορά σήμερα είναι πως η διεθνής σκηνή ρίχνει λοξά βλέμματα προς εμάς λόγω της δημοσιότητας που έχει πάρει η Ελληνική κρίση κι αυτή η ματιά αποκαλύπτει ένα χρόνιο πρόβλημα: η ελληνική εικαστική σκηνή είναι κατά κανόνα απογοητευτικά εσωστρεφής ή υπερβολικά μιμητική. Φαντάζομαι ότι πάντα επιπλέουν οι εξαιρέσεις.

-Απ' όλα τα έργα τέχνης που έχετε κάνει, για ποιο θα λέγατε πως είστε πιο περήφανος;

Δεν είμαι περήφανος για κανένα έργο μου. Δεν νομίζω πως έχω κάνει ποτέ κάτι που έχει τελειώσει. Όλα βρίσκονται σε μια διαρκή εξέλιξη.

-Τι είναι για σας η ομορφιά;

Τελευταία, όλο και πιο συχνά, όταν συναναστρέφομαι ανθρώπους που είναι συμφιλιωμένοι με τις ατέλειές τους, νομίζω πως βρίσκω επάνω τους την απάντηση σ' αυτή την ερώτηση.

Ο Αλέξανδρος Ψυχούλης βρίσκει την ομορφιά στους ανθρώπους που είναι συμφιλιωμένοι με τις ατέλειές τους Facebook Twitter
Αλέξανδρος Ψυχούλης, “Meristematrix”, 2011, στυλό διαρκείας σε χαρτί, 100 Χ 146 εκ., παραχώρηση a.antonopoulou.art
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ