Ο Αλέξανδρος Ψυχούλης βρίσκει την ομορφιά στους ανθρώπους που είναι συμφιλιωμένοι με τις ατέλειές τους

Ο Αλέξανδρος Ψυχούλης βρίσκει την ομορφιά στους ανθρώπους που είναι συμφιλιωμένοι με τις ατέλειές τους Facebook Twitter
Έργο του Αλέξανδρου Ψυχούλη, ο οποίος το 1997 εκπροσώπησε την Ελλάδα στην 47η Μπιενάλε της Βενετίας και απέσπασε το βραβείο BENESSE με το έργο του «Black Box», ενώ εκτός των άλλων έχει διακριθεί και με το βραβείο «Art Athina 2 ΕΜΣΤ» με το έργο «Καταρράκτης»
0

1837: Ο Γκέοργκ Μπύχνερ πεθαίνει αφήνοντας τέσσερα δυσανάγνωστα χειρόγραφα που κανείς δεν γνωρίζει την ύπαρξή τους για πάνω από 40 χρόνια.
1879: Τα χειρόγραφα υποβάλλονται σε χημική επεξεργασία, «συγκολλούνται» αυθαίρετα και εκδίδονται για πρώτη φορά.
1913: Το έργο παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο θέατρο. Από τότε και μέχρι σήμερα πλήθος σημαντικών καλλιτεχνών (Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, Βέρνερ Χέρτζογκ, Ρ. Φόρμαν, Ρόμπερτ Γουίλσον, Ουίλλιαμ Κέντριτζ, Νιλ ΛαΜπιουτ) προσπαθούν να λύσουν τον γρίφο του «Βόυτσεκ». 

 

Το έργο-σταθμός του γερμανικού θεάτρου που, αν και γράφτηκε το 1836, επηρέασε το θεατρικό τοπίο του εικοστού αιώνα όσο λίγα, ανεβαίνει για πρώτη φορά στο ΚΘΒΕ σε νέα μετάφραση του Αντώνη Γαλέου, σκηνοθεσία του Σταύρου Τσακίρη, σκηνικά-κοστούμια του εικαστικού Αλέξανδρου Ψυχούλη, μουσική του Μίνου Μάτσα και δραματολογία της Λουίζας Αρκουμανέα.

Αυτή είναι η πρώτη φορά παγκοσμίως που παρουσιάζεται σε ενιαία παράσταση ολόκληρο το αυθεντικό κείμενο του «Βόυτσεκ», δηλαδή και τα τέσσερα χειρόγραφα σχεδιάσματα του Μπύχνερ.

Μιλήσαμε με τον Αλέξανδρο Ψυχούλη για τα σκηνικά και τα διαδραστικά flash animation που δημιούργησε ειδικά για τον Βόυτσεκ, για την σύγχρονη τέχνη αλλά και για την ομορφιά... 

  

-Αλήθεια, ποια θα λέγατε πως είναι η βασική διαφορά στο πώς προσεγγίζετε μια εικαστική και μια θεατρική εγκατάσταση;

Η βασικότερη διαφορά είναι πως στο θέατρο όλα εκτυλίσσονται σε έναν δεδομένο χρόνο και χώρο και βιώνονται ταυτόχρονα από ένα σύνολο θεατών που συνήθως βρίσκονται σε απόσταση από το υλικό. Για να το πω πιο απλά μια «θεατρική εγκατάσταση» που χρησιμοποιείται από τους ηθοποιούς για να αφηγηθούν κάτι, θα βιωθεί από τον θεατή συλλογικά και μοναχικά ταυτόχρονα, από μια και μόνο οπτική γωνία και σε καθιστή θέση. Αυτό είναι ήδη αρκετό για να αλλάξω εντελώς τον τρόπο για τις εγκαταστάσεις που συνήθως κάνω σ' ένα μουσείο ή μια γκαλερί.

-Μιλήστε μου λίγο για τη δημιουργία των σκηνικών της παράστασης. Τι σας ενέπνευσε;

Το υλικό μέρος του σκηνικού είναι μια απλή λειτουργική μηχανή, φτιαγμένη για να φιλοξενήσει διαδραστικές προβολές ενώ ταυτόχρονα συγκαλύπτει μέρη της σκηνής αποκαλύπτοντας άλλα σε πολύ γρήγορο χρόνο. Είναι ένας εντελώς ουδέτερος χώρος που λειτουργεί σαν μεγεθυντής των αισθήσεων που γεννιούνται από τις ερμηνείες των ηθοποιών. Τα σκηνικά λοιπόν είναι φτιαγμένα για να φιλοξενούν διαδραστικά flash animation, που άλλοτε παίζουν τον ρόλο του φωτισμού κι άλλοτε δημιουργούν ήρωες που αλληλεπιδρούν με τον ηθοποιό.

-Και τα κοστούμια;

Τα κοστούμια φτιάχνουν χαρακτήρες που δεν μπορείς εύκολα να τους εντάξεις κάπου συγκεκριμένα χρονικά. Για παράδειγμα υπάρχουν κοστούμια που έχουν βασιστεί σε στολές του πρωσικού στρατού ταυτόχρονα μ' ένα μεσαιωνικό φόρεμα που σχεδίασε η δωδεκάχρονη κόρη μου μετά από συζητήσεις που κάναμε για το έργο.

  

Ο Αλέξανδρος Ψυχούλης βρίσκει την ομορφιά στους ανθρώπους που είναι συμφιλιωμένοι με τις ατέλειές τους Facebook Twitter
Εικόνα απ' τις δοκιμές του έργου

-Πώς βιώνετε εσείς το έργο και την παράσταση;

Ο Βόυτσεκ του Μπύχνερ, είναι ένα δύσκολο κείμενο, ή καλύτερα ένα άθροισμα ημιτελών αποσπασμάτων που χρειάζονται αποκρυπτογράφηση. Η μεγάλη του γοητεία ωστόσο είναι αυτή η αποσπασματικότητά του, τα κενά του, τα σκοτάδια του κειμένου και των χαρακτήρων που σε προκαλούν να τα συμπληρώσεις ερμηνευτικά. Συχνά έχω την αίσθηση πως αυτό το κείμενο είναι «κλειστές πόρτες σε έναν γιγάντιο συμπαγή τοίχο». Ανοίγεις μια πόρτα και συναντάς ένα απόσπασμα ζωής τόσο πειστικό που σε κάνει αυτόματα να φαντάζεσαι το πριν και το μετά. Αυτό είναι χαρακτηριστικό των καλών συγγραφέων. Η οξυδέρκεια της παρατήρησης που κατορθώνει να σε τραβάει μέσα σε μια κατάσταση για την οποία πριν δεν γνώριζες τίποτα, ή απλώς νόμιζες ότι γνώριζες κάτι.

-Έχετε αγωνία πριν από μια θεατρική πρεμιέρα για το πώς θα εισπράξει ο κόσμος το έργο σας; Και πώς διαφέρουν τα συναισθήματά σας με αυτά που έχετε πριν τα εγκαίνια μιας έκθεσης;

Γενικώς δεν έχω τέτοιου είδους αγωνίες. Στις θεατρικές παραστάσεις όμως υπάρχει το άγχος της προετοιμασίας και της οργανικής συνεργασίας των όσων κάνεις με αυτά των υπολοίπων συντελεστών της παράστασης. Είναι μια συλλογική δουλειά που απαιτεί να παραμερίζεις τους εγωισμούς σου και να σκοτώνεις την βεβαιότητα της αυτάρκειά σου. Σε αντίθεση με το ό,τι είναι απαραίτητο σε ένα εικαστικό έργο, στο θέατρο κανένα συνθετικό του κομμάτι δεν πρέπει να είναι αυτάρκες.

Δεν είμαι περήφανος για κανένα έργο μου. Δεν νομίζω πως έχω κάνει ποτέ κάτι που έχει τελειώσει. Όλα βρίσκονται σε μια διαρκή εξέλιξη.

-Ποια είναι η γνώμη σας για την ελληνική σύγχρονη τέχνη και τη σχέση της με όσα ζούμε αυτήν την περίοδο;

Γίνονται πράγματα σπουδαία ή ασήμαντα όπως κάθε άλλη περίοδο. Η διαφορά σήμερα είναι πως η διεθνής σκηνή ρίχνει λοξά βλέμματα προς εμάς λόγω της δημοσιότητας που έχει πάρει η Ελληνική κρίση κι αυτή η ματιά αποκαλύπτει ένα χρόνιο πρόβλημα: η ελληνική εικαστική σκηνή είναι κατά κανόνα απογοητευτικά εσωστρεφής ή υπερβολικά μιμητική. Φαντάζομαι ότι πάντα επιπλέουν οι εξαιρέσεις.

-Απ' όλα τα έργα τέχνης που έχετε κάνει, για ποιο θα λέγατε πως είστε πιο περήφανος;

Δεν είμαι περήφανος για κανένα έργο μου. Δεν νομίζω πως έχω κάνει ποτέ κάτι που έχει τελειώσει. Όλα βρίσκονται σε μια διαρκή εξέλιξη.

-Τι είναι για σας η ομορφιά;

Τελευταία, όλο και πιο συχνά, όταν συναναστρέφομαι ανθρώπους που είναι συμφιλιωμένοι με τις ατέλειές τους, νομίζω πως βρίσκω επάνω τους την απάντηση σ' αυτή την ερώτηση.

Ο Αλέξανδρος Ψυχούλης βρίσκει την ομορφιά στους ανθρώπους που είναι συμφιλιωμένοι με τις ατέλειές τους Facebook Twitter
Αλέξανδρος Ψυχούλης, “Meristematrix”, 2011, στυλό διαρκείας σε χαρτί, 100 Χ 146 εκ., παραχώρηση a.antonopoulou.art
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Θέατρο / Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Με το βραβείο Χορν στις αποσκευές του αλλά και την ερμηνεία του στο ρόλο του Πολυνείκη στον Οιδίποδα του Ρόμπερτ Άικ, ο νεαρός ηθοποιός βρίσκεται ήδη «στον καλό δρόμο». Βραβεία, σημαντικοί ρόλοι, το θέατρο σήμερα. Πώς τα βλέπει όλα αυτά;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ