Με τους Callas στην Atopos

Με τους Callas στην Atopos Facebook Twitter
«Όταν πηγαίναμε εκδρομές, στο αυτοκίνητο δεν έπαιζε Καζαντζίδη, αλλά Beatles». Φωτ.: Photoharrie/ LIFO
0


ΓΡΑΦΕΙ Η Νάντια Αργυροπούλου στον κατάλογο της έκθεσης «PeePee» των Callas: «Στις σημειώσεις μου, όσο μιλούσαμε, έγραψα μια ροή, ένα συνενοχικό, συνειρμικό σχεδόν κωδικό από λέξεις, όπως: προβολές, πορτρέτα, Warhol, Baudrillard και πατερι- κά κείμενα, έρωτας-σεξ-θάνατος, Bataille, ιεροτελεστία (όργιο-πανηγύρι), ο χορός του Ζαλόγγου, storytelling, ρομαντισμός, μελαγχολία, zines, αποστασιοποίηση, Μπιθικώτσης, low-fi geometry, απουσία τραγικού, Goddard, cool, σπασμωδικός (με εκρήξεις), θρησκευτικότητα, απομάγευση, άσυλο, storytelling, Balthus, Schiele, Kirchner, O θυρωρός της νύχτας της Καβάνι (και το Μανιφέστο της ήττας της Δημητρακάκη), Richard Kern (τσέκαρε το βίντεο "Face to panty ratio"), πλακόστρωτα εκκλησιών, Jarmusch (Dead Μan και μυστικές κοινωνίες), επανάληψη, λακωνικός, πρόκληση, μέθη. pee. Καθυστέρηση, pee».

Μπαίνω στο κτίριο της Atopos στη Σαλαμίνος, στο Μεταξουργείο, έχοντας στο μυαλό μου το κολλητικό ριφάκι του «Against the day» απ’ τον τελευταίο δίσκο («Objekt») των Callas. Οι Callas στέκονται κάτω απ’ τη -στρωμένη με αυτά τα πολύχρωμα χειροποίητα πλεκτά τους- σκηνή με τα λαμπάκια περιμετρικά της σκαλωσιάς, που θυμίζουν πανηγύρι σε κάποιο χωριό έξω απ’ την Κοζάνη.

«Όταν υποβάλαμε αίτηση στο Chelsea College Of Art, πήγαμε σαν ένα, μ’ ένα κοινό πορτφόλιο, μια βιντεοκασέτα VHS στην οποία παρουσιάζε τη δουλειά μας η μητέρα μας. Μαγείρευε χυλοπίτες κι έλεγε στην κάμερα “video art” και μετά έπεφταν τα video art που είχαμε κάνει». 

«Από μικροί ακούγαμε κιθαριστικά πράγματα και συγκροτήματα που έμπλεκαν τη μουσική με τα εικαστικά, όπως οι Velvet Underground, οι Stooges, οι Television Personalities, οι Wire και οι Sonic Youth», μου λέει ο Άρης ή ο Λάκης Ιωνάς, αυτά τα δυο αδέρφια που πάντα νόμιζα ότι ήταν δίδυμα, αλλά τελικά δεν είναι, θυμίζοντάς μου το βιβλίο του Μισέλ Τουρνιέ Τα Μετεωρολογικά και όλες τις θεωρίες περί διδύμων (ίσως και της δυαδικότητας, ότι όλα είναι 0-1-0-1).

Με τους Callas στην Atopos Facebook Twitter
Φωτ.: Photoharrie/ LIFO

Έχω την αίσθηση ότι ποτέ δεν θα καταφέρω να τους ξεχωρίσω πραγματικά, πάντα θα έχω την αμφιβολία στο πίσω μέρος του μυαλού μου, πάντα θα τους απευθύνω τον λόγο με μια γενική και όχι ονομαστική προσφώνηση. Αλλά κι αυτοί οι δυο είναι σαν ένα. Κάνουν τα πάντα μαζί, είναι παντού μαζί. «Όταν υποβάλαμε αίτηση στο Chelsea College Of Art, πήγαμε σαν ένα, μ’ ένα κοινό πορτφόλιο, μια βιντεοκασέτα VHS στην οποία παρουσιάζε τη δουλειά μας η μητέρα μας. Μαγείρευε χυλοπίτες κι έλεγε στην κάμερα “video art” και μετά έπεφταν τα video art που είχαμε κάνει. Μετά, σιδέρωνε κι έλεγε “φωτογραφία” και προβάλλονταν οι φωτογραφίες. Στο τέλος, ως βέρα Ελληνίδα μάνα, έλεγε “πάρτε τους, είναι καταπληκτικοί”. Φυσικά, οι Άγγλοι ενθουσιάστηκαν και μας πήραν στο πανεπιστήμιο».

Θυμάμαι την πρώτη φορά που είδα λάιβ τους Callas, πριν από τέσσερα-πέντε ή έξι χρόνια, ντυμένους με στολές Superman, με πολύχρωμα καφάσια γύρω τους, γυαλιά ηλίου, ένα παιδικό ντραμς σετ, μια ξεκούρδιστη κιθάρα, βαβούρα, πρωτόλειο πανκ, επιτηδευμένες παραφωνίες, η ουσία της art performance χωρίς πολυεπίπεδες αναλύσεις και μανιφέστα. Μόνο ένα: DIY or die. Το κατάλληλο τσιτάτο την κατάλληλη στιγμή.

Είχαν πίσω τους ένα υπέροχο fanzine, το «Velvet», που κυκλοφορούσε στην πόλη μ’ έναν indie ελιτισμό και μια αισθητική που αντιγράφηκε πολλάκις, έναν ακομπλεξάριστο κολεκτιβικτισμό που τους βοήθησε να συσπειρώσουν γύρω τους τα δημιουργικά μυαλά της Αθήνας και μια αεριωθούμενη ανάγκη να γίνονται κάθε μέρα και καλύτεροι. Πατέρας τους είναι ο σπουδαίος φωτογράφος Γιάννης Ιωνάς, ο οποίος κατέγραψε εικονοκλαστικά για δεκαετίες το ελληνικό θέατρο, αλλά ήταν συγχρόνως και σημαντικός καλλιτέχνης στη διαφήμιση και στο ρεπορτάζ. «Όταν πηγαίναμε εκδρομές, στο αυτοκίνητο δεν έπαιζε Καζαντζίδη, αλλά Beatles. Σίγουρα έχουμε επηρεαστεί απ’ την αισθητική του πατέρα μας κι επίσης είχαμε γνωρίσει το Ιστορικό Κέντρο από πολύ μικροί, αφού το γραφείο του ήταν στη Λεωχάρους και από τότε που θυμόμαστε τους εαυτούς μας τριγυρνούσαμε εκεί γύρω, στα στενάκια. Γι’ αυτό, το 2002, όταν γυρίσαμε απ’ την Αγγλία, ήταν φυσικό να εγκαταστήσουμε το στούντιό μας στην οδο Μιλτιάδου».

Τα πάρτι που ξεκίνησαν να διοργανώνουν κάθε χρονιά για τα γενέθλια του «Velvet» είναι πλέον θρυλικά, η περιοδεία του Velvet Bus έχει καταγραφεί στο υποσυνείδητο όσων το ζήσαμε ως η πραγματοποίηση ενός εφηβικού ροκ-ενρολ ονείρου κι οι εκθέσεις τους έφεραν βερολινέζικο αέρα στην πόλη. «Ρart time punks» τον Μάρτιο του 2007 στο ΔΕΣΤΕ στη Νέα Ιωνία (το απόσταγμα της DIY αισθητικής), η πρώτη τους ατομική στην AMP το 2008 με τίτλο «Lipstick» (με τον φοβερό κατάλογο που περιείχε το ομώνυμο σινγκλάκι σε βινύλιο), συμμετοχή και στις δυο αθηναϊκές μπιενάλε και τώρα το «PeePee» στην Atopos, σε αυτό το αριστουργηματικό κτίριο - μια χαρακτηριστική αστική κατοικία του 1912 με αυλή, χαγιάτι στον όροφο και αρχιτεκτονικές επιρροές απ’ τον νεοκλασικισμό.

Μπαίνω στα δωμάτια. Οι οδηγίες λένε ότι πρέπει να μπεις μόνος σου. Ένα μικρό δωμάτιο, ένας προτζέκτορας κι ένας γυναικείος κώλος- προβολή στον τοίχο. Η δράση απούσα. Μόνο η αναπνοή που υποχρεώνει το ανθρώπινο σώμα σε μια σχεδόν ανεπαίσθητη κίνηση είναι ο μοναδικός παράγοντας που επεμβαίνει στην επαναλαμβανόμενη λούπα. Διπλανό δωμάτιο, μια πόρτα κλείνει, μια άλλη ανοίγει (κάπως σαν να παρατηρείς από ψηλά το αλισβερίσι σ’ έναν δρόμο με οίκους ανοχής - τη γειτονική οδό Ιάσονος, ας πούμε).

Ένας νέος χώρος, ένα άλλος κώλος, η ίδια αναπνοή. Ο θεατής-ηδονοβλεψίας παρατηρεί, δεν ξέρει πώς ν’ αντιδράσει, λόγω του μεγέθους νιώθει δέος, λόγω του θέματος νιώθει αμηχανία, κάποιος την ίδια στιγμή εκεί έξω γνωρίζει την παρούσα σύμβαση (είναι σαν να σε πιάνει κάποιος ν’ αυνανίζεσαι παρακολουθώντας πορνό στο DVD). Ύστερα από πέντε διαφορετικούς κώλους, ανεβαίνεις στον επάνω όροφο. Ένα κορίτσι φοράει ένα πορτοκαλί εσώρουχο. Μετά από λίγο αρχίζει να κατουράει. Το εσώρουχο μουσκεύει. Νιώθεις λίγο άβολα με την ουρολαγνική υπόσταση της προβολής. Το σοκ διαδέχεται μια παιδικότητα. «Έχει ένα είδος νοσταλγίας και μια παιδικότητα όλο αυτό. Επίσης, παίζουμε πάρα πολύ με τη σαγήνη σε όλο αυτό και σχολιάζουμε, μαζί με την περφόρμανς που κάνουμε εμείς στο αίθριο του χώρου, το τρίπτυχο σεξ-ζωή-θάνατος».

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σοπέν

Πέθανε Σαν Σήμερα / «Κύριοι, ιδού μια μεγαλοφυΐα!»: Πώς ο Σοπέν άνοιξε νέα εποχή στη μουσική για πιάνο

Σαν σήμερα, στις 17 Οκτωβρίου 1849, πεθαίνει από φυματίωση στο Παρίσι ο Πολωνός Φρεντερίκ Φρανσουά Σοπέν, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Ρομαντισμού και κορυφαίος πιανίστας.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Οι Αθηναίοι / Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Θυμάται ακόμα τα καμιόνια με τους νεκρούς στην κατοχή. Της λείπει η καλοσύνη που είχαν οι παλιοί Αθηναίοι. Ο Μάνος Χατζιδάκις της άλλαξε τη ζωή, ενώ θυμάται ακόμα την παρέα του Φλόκα. Ο Μπομπ Ντίλαν είχε δηλώσει στο «Rolling Stone» ότι αυτή και η Ουμ Καλσούμ είναι οι αγαπημένες του τραγουδίστριες. Η Νανά Μούσχουρη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO
ΦΩΤΗΣ ΒΑΛΛΑΤΟΣ
Αν γράψεις κακή κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ, θα λάβεις απειλές για τη ζωή σου: Mέσα στον ψηφιακό πόλεμο που αντιμετωπίζουν οι μουσικοκριτικοί

Μουσική / Έγραψες αρνητική κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ; Την έβαψες

Πέντε μουσικοί συντάκτες εξηγούν πώς ασκούν την κριτική τους σε μια εποχή όπου η γνώμη για μια σούπερ σταρ μπορεί να προκαλέσει διαδικτυακό εκφοβισμό, παρενόχληση ή ακόμα και αποκάλυψη προσωπικών στοιχείων.
THE LIFO TEAM
Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Σαν Σήμερα / Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Edith Piaf: «Το σπουργιτάκι» που ξεκίνησε από τους δρόμους του Παρισιού και δοξάστηκε όσο λίγοι. Αυτή είναι η ζωή της, το τέλος που της επιφύλασσε η Καθολική εκκλησία και ένα απόσπασμα από μία συνέντευξή της.
ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΚΟΛΟΒΟΥ
«Mara Gibb»: Μια space όπερα για ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας

Μουσική / Μια ελληνική space όπερα για τη μυστική ζωή ενός non-binary εξωγήινου

Το «Secret life of Mara Gibb» του Prins Obi έχει για κεντρικό ήρωα ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας. Ο ήχος έχει ρίζες στην ψυχεδέλεια αλλά δεν μένει εκεί. Παίζει να είναι και η καλύτερη δουλειά του μετά τους Baby Guru.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
ΕΠΕΞ INDIRA PAGANOTTO INTERVIEW

Μουσική / H Ιndira Paganotto φέρνει στην Αθήνα την απίθανη psy-techno της και μια στρατιά νίντζα

Είναι περήφανη για τις ιταλικές και τις ισπανικές της ρίζες, και για τη μουσική της. Το στυλ της, χωρίς κανόνες ή κουτάκια, ανεβάζει τον πήχη, μαζί και τις προσδοκίες μας για την εμφάνισή της στο Techniques.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Το πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής για τη νέα σεζόν περιλαμβάνει το Πρώτο Κοντσέρτο για πιάνο του Μπραμς με τον διεθνώς αναγνωρισμένο πιανίστα Αλεξέι Βολόντιν, και η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στην ιστορία αυτού του αριστουργήματος που γεννήθηκε μέσα από τη μοιραία γνωριμία του συνθέτη με την Κλάρα Σούμαν.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Είναι true, έχει vibe: Γι’ αυτό ο νεαρόκοσμος αγαπάει τη Θώδη

Μουσική / «Είναι true, έχει vibe»: Αν δεν το έχετε καταλάβει, οι 20άρηδες αγαπούν τη Θώδη

Βρεθήκαμε σε ένα γλέντι στον Ταύρο όπου ακόμη και οι teenagers διασκέδαζαν, φύγαμε με καλτσάκια που έγραφαν «Με κλαρίνο στο Πεκίνο» και με την ευχή να βρούμε πάρκινγκ στο κέντρο.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
ΖΟΡΝΤΙ ΣΑΒΑΛ: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Μουσική / Jordi Savall: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Ο διακεκριμένος μουσικός κάνει μουσική σαν να ανακαλύπτει νέα, όμορφα μέρη. Επιστρέφει στην Αθήνα και συμπράττει με τη Διαπολιτισμική Ορχήστρα της ΕΛΣ σε μια συναυλία που υμνεί την ενωτική φύση της Μεσογείου. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
REWORKS 2025 - Τα νέα / ανερχόμενα ονόματα του φετινού φεστιβάλ

Μουσική / Κρατήστε σημειώσεις: Αυτά είναι τα ανερχόμενα ονόματα του φετινού Reworks

Μέσα σε πέντε μέρες το κορυφαίο φεστιβάλ ηλεκτρονικής μουσικής φέρνει στη Θεσσαλονίκη πολυσυλλεκτικά, απρόβλεπτα και ατμοσφαιρικά sets που συνδυάζουν την εγκεφαλική με τη χορευτική διάσταση.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ