Φωτιά τώρα στου Ρέντη

Με την Άντζελα Δημητρακάκη στη Wee Dram

Με την Άντζελα Δημητρακάκη στη Wee Dram Facebook Twitter
«Γράφει κανείς συνήθως εμπνευσμένος απ’ τις ιστορίες των κοντινών του ανθρώπων, για τους κοντινούς του δαίμονες - για τι άλλο να γράψει;». Φωτό: Τhe Dreamer / LIFO
0

Είναι μια σκωτσέζικη παμπ στο κέντρο της Αθήνας ή τουλάχιστον κοντά στο κέντρο, στην Πανόρμου, όχι εκεί που είναι το «νησί» της Πανόρμου όμως, αλλά σ’ ένα μέρος λίγο πιο πάνω, ανάμεσα σε πολυκατοικίες με απλωμένα ρούχα, οικογένειες που βλέπουν τηλεόραση στο μπαλκόνι και άντρες με λευκά φανελάκια που σκύβουν στα κάγκελα για να δουν ποιος περνάει από κάτω και ποιος παρκάρει στη γωνία του τετραγώνου. Ο Ross, Σκωτσέζος απ’ το Εδιμβούργο (την «Αθήνα του Βορρά»), φοράει το παραδοσιακό κιλτ του και σερβίρει μπίρες, ουίσκι από το Speyside και από το Campbelltown, ενώ μια κοπέλα με μια κιθάρα στο χέρι διασκευάζει το «I will survive», το «Killing me softly» και το «Zombie» των Cranberries, προσπαθώντας να πιάσει τα «ψηλά» της Ντολόρες Ο’Ρίορνταν. Μια οθόνη στον τοίχο πίσω απ’ το μπαρ παίζει σαν ψηφιακή κορνίζα φωτογραφίες από εξωτικές παραλίες της Ταϊλάνδης της Πολυνησίας, με ενδιάμεσες εικόνες από τα σκωτσέζικα Χάιλαντς. Σ’ έναν άλλο τοίχο μια γκάιντα και δίπλα καδράκια με γνωστούς Σκωτσέζους λογοτέχνες και ήρωες.

Και τότε η Άντζελα Δημητρακάκη, που μεγάλωσε στην Αθήνα (του Νότου) αλλά τα τελευταία τέσσερα χρόνια μένει στο Εδιμβούργο (του Βορρά) και διδάσκει στο πανεπιστήμιο της πόλης, λέει: «Δεν μου αρέσει το Εδιμβούργο. Αέρας και αέρας. Τ’ ανεμοδαρμένα ύψη». Η Άντζελα είναι η συγγραφέας που το 1997 κυκλοφόρησε το βιβλίο Ανταρκτική και που στην έβδομη σελίδα του, εκεί στις αφιερώσεις, έγραφε τη φράση του Αλτουσέρ «Αλλά κι εδώ για να καταλάβει κανείς πρέπει ακόμη μια φορά να διηγηθεί την ιστορία, όπως τη διηγούνται στα παιδιά, από την αρχή. Ήταν μια φορά κι έναν καιρό...» και μετά τους στίχους των Pillow, οι οποίοι έλεγαν «And I look out, the clouds in the sky, don’t know what’s here for me, think I ’m left without the basics».

Στην πλατεία Νέας Σμύρνης μεγάλωσε η Άντζελα, «τότε που τα πρεζάκια ήταν τα πιο ωραία παιδιά και σ’ όλες άρεσαν οι ψηλοί, αδύνατοι τύποι με τα παντελόνια-μαύρους σωλήνες, τότε που μπορούσες να πας με ασφάλεια σε όλα αυτά τα μέρη ακόμα κι αν ήσουν 14 ετών και τότε που το να αισθάνεσαι ότι ανήκεις κάπου ήταν το πιο τέλειο συναίσθημα»

Η Άντζελα διηγήθηκε τότε τις αθηναϊκές μυθολογίες των ’90s. Τα Εξάρχεια, τα μαγαζιά στα «κρυμμένα» κάθετα στενάκια της Σκουφά, πάρτι σε σπίτια που κράταγαν μέχρι το επόμενο μεσημέρι, συναυλίες, κασέτες με mixtapes που σου έκαναν δώρο οι φίλοι σου, φοιτητικά διαμερίσματα με αφίσες των Nirvana στους τοίχους και βόλτες στην πόλη κι έξω απ’ αυτήν. «Στη Little Wing, στα ηλεκτρονικά στο Αλεποχώρι, στο λούνα παρκ στην παραλιακή, στο ιρλανδέζικο μπαρ στην Παροικιά, στο φαράγγι της Σαμαριάς, στην πορεία του Πολυτεχνείου, στο βιβλιοπωλείο Παρά Πέντε, στο νερό διακόσια μέτρα απόσταση από την παραλία του Μυλοπότα, στην πλατεία Νέας Σμύρνης, στην πλατεία Νέας Σμύρνης (σε άλλο σημείο)».

Στην πλατεία Νέας Σμύρνης μεγάλωσε η Άντζελα, «τότε που τα πρεζάκια ήταν τα πιο ωραία παιδιά και σ’ όλες άρεσαν οι ψηλοί, αδύνατοι τύποι με τα παντελόνια-μαύρους σωλήνες, τότε που μπορούσες να πας με ασφάλεια σε όλα αυτά τα μέρη ακόμα κι αν ήσουν 14 ετών και τότε που το να αισθάνεσαι ότι ανήκεις κάπου ήταν το πιο τέλειο συναίσθημα». Στα ’80s, αμφιλεγόμενη δεκαετία, αθωότητα, synth pop και μετα-πανκ. «Για τη δεκαετία του ’80 έχω γράψει το καλύτερο πράγμα που έχω γράψει ποτέ. Έχει κυκλοφορήσει στα γερμανικά και στα γαλλικά και είναι η ιστορία τεσσάρων goth κοριτσιών απ’ το Περιστέρι που ανακαλύπτουν ένα υπόγειο ποτάμι, το οποίο δεν τρέχει. Όμως, κάποια στιγμή το ποτάμι τρέχει και τότε συμβαίνει κάτι τραγικό. Όλο αυτό είναι μια μεταφορά για εκείνη τη δεκαετία που ζήσαμε».

Μετά την Ανταρκτική, η Άντζελα κυκλοφόρησε το Άνοιγμα της μύτης, ένα βιβλίο με διηγήματα για ένα κορίτσι που ήταν επιρρεπές στα ατυχήματα, για παραισθησιογόνες ιστορίες σε μουσικά φεστιβάλ, κι ένα άλλο, που έχει τίτλο Φωτοφοβία και έκλειψη, και μετά την Αντιθάλασσα, το Μανιφέστο της ήττας (το απόλυτο αριστούργημά της, ένα βιβλίο με φιλοσοφική βάση και συναρπαστική μη γραμμική πλοκή) και πριν από δύο χρόνια το Μέσα σ’ ένα κορίτσι σαν κι εσένα (τα γράμματα απελπισίας, ανασφάλειας και υψηλής ευφυΐας μια Ελληνοαμερικανίδας λεσβίας).

«Γράφει κανείς συνήθως εμπνευσμένος απ’ τις ιστορίες των κοντινών του ανθρώπων, για τους κοντινούς του δαίμονες - για τι άλλο να γράψει; Αν ήμουν ο Πελέβιν, θα έγραφα για τους Σοβιετικούς... Όλοι οι άνθρωποι βγάζουν από μέσα τους αυτό που θέλουν να ξορκίσουν, αλλά παράλληλα θέλουν να στείλουν κι ένα μήνυμα σ’ ένα μπουκάλι προς τον εαυτό τους. Και το σχήμα αυτού του μπουκαλιού είναι το σχήμα ενός βιβλίου». Ένας DJ έχει αναλάβει τη μουσική. Παίζει το «Born to be wild» και μετά το «Whole lotta love». Μια παρέα μεταλάδων απ’ το διπλανό τραπέζι «χτυπάει» ρυθμικά το κεφάλι. Η Άντζελα θυμάται ξανά τη Νέα Σμύρνη, τον κωδικό supersalt, τους Λάτρεις του Δυσλεξικού Διαβόλου και το Νέο Πλήθος.

Βιβλίο
0

Φωτιά τώρα στου Ρέντη

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νέα βιβλία που περιμένουμε ως το τέλος του χρόνου, και κάποιες επανεκδόσεις

Fall Preview 2025 / 13 βιβλία που περιμένουμε ως το τέλος της χρονιάς

Ο πάντα επίκαιρος Καβάφης, νέα, σύγχρονα και παλιότερα ονόματα της λογοτεχνικής σκηνής και κάποιες ξεχωριστές επανεκδόσεις που δικαίως θα διεκδικήσουν χώρο στη βιβλιοθήκη όλων, βιβλιόφιλων και μη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Εμανουέλ Καρέρ «Ένα ρωσικό μυθιστόρημα»

Το πίσω ράφι / Ένα επτασφράγιστο μυστικό που προκάλεσε αμηχανία και πάταγο

Προκλητικός, ωμός, συχνά σοκαριστικός, ο Εμανουέλ Καρέρ εξερευνά στο «Ένα ρωσικό μυθιστόρημα» το οικογενειακό του παρελθόν, φέρνοντας σε δύσκολη θέση ακόμα και τα πιο κοντινά του πρόσωπα.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Ζυμώνοντας ψωμί και ταριχεύοντας έναν νεκρό στην αρχαία Αίγυπτο

Αναγνώσεις / Ζυμώνοντας ψωμί και ταριχεύοντας έναν νεκρό στην αρχαία Αίγυπτο

Πώς ήταν η ζωή στην αρχαία Αίγυπτο; Ένας Αμερικανός αρχαιολόγος περιγράφει το 24ωρο των ανθρώπων κάθε ιδιότητας και κοινωνικής τάξης στις Θήβες της αρχαίας Αιγύπτου μέσα από ιστορίες που θα μπορούσαν να είναι αληθινές.
THE LIFO TEAM
Ανί Ερνό: «Όπως η σεξουαλική επιθυμία, έτσι και η μνήμη δεν σταματά ποτέ»

Βιβλίο / Ανί Ερνό: «Όπως η σεξουαλική επιθυμία, έτσι και η μνήμη δεν σταματά ποτέ»

Η Γαλλίδα συγγραφέας που τιμήθηκε με το Νόμπελ Λογοτεχνίας γεφυρώνει, με τη μυθιστορηματοποίηση της μνήμης, τη μεγάλη λογοτεχνία, από τον Μαρσέλ Προυστ μέχρι τον σύγχρονό μας Εντουάρ Λουί. Γεννήθηκε σαν σήμερα το 1940.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
ΕΠΕΞΕΡΓ. Παύλος Μεθενίτης «Αμανίτα μουσκάρια»

Το πίσω ράφι / Όταν μια ολόκληρη διμοιρία ανταρτών ξεκληρίστηκε από παραισθησιογόνα μανιτάρια

Στηριγμένο σε πραγματικά γεγονότα, το μυθιστόρημα «Αμανίτα μουσκάρια» του Παύλου Μεθενίτη εξερευνά το ζήτημα των ουσιών ως καταφύγιο αλλά και ως καταστροφή, και μας παρασύρει σ’ ένα ταξίδι ποτισμένο από την ελληνική πραγματικότητα, παραμονές της οικονομικής κρίσης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Arsenale: Το πιο απρόσμενο βιβλιοπωλείο των Κυκλάδων φτιάχτηκε στην Ανάφη

Βιβλίο / Arsenale: Το πιο απρόσμενο βιβλιοπωλείο των Κυκλάδων φτιάχτηκε στην Ανάφη

Σε ένα νησί που μετρά λιγότερους από 300 μόνιμους κατοίκους, ένα παλιό καραβόσπιτο μεταμορφώθηκε σε ένα καταφύγιο πολιτισμού γεμάτο βιβλία, μουσικές και μικρούς θησαυρούς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μαρκ Τουέιν, «Οι περιπέτειες του Χακ Φιν»

Το πίσω ράφι / Το μυθιστόρημα του Μαρκ Τουέιν που έθαψαν οι κριτικοί και το αποθέωσε ο Χέμινγουεϊ

Στις «Περιπέτειες του Χακ Φιν» ο Μαρκ Τουέιν έπλασε τον πιο ελεύθερο ήρωα της αμερικανικής λογοτεχνίας, που αρνήθηκε τους κανόνες της κοινωνίας του και ένωσε την τύχη του με έναν σκλάβο δραπέτη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Ο Σάχης του Ιράν και η Αμερική που δεν μπορούσε να φανταστεί την ζωή χωρίς αυτόν

Βιβλίο / Ο Σάχης του Ιράν και η Αμερική που δεν μπορούσε να φανταστεί τη ζωή χωρίς αυτόν

Ένα νέο βιβλίο με τίτλο «Βασιλεύς των Βασιλέων», όπως αποκαλούσε τον εαυτό του ο Ρεζά Παχλαβί, εστιάζει στις διαδοχικές κυβερνήσεις των ΗΠΑ που «αποδέχτηκαν πρόθυμα τις φαντασιώσεις του, τόσο για τον εαυτό του όσο και για τη χώρα του».
THE LIFO TEAM
Γωγώ Ατζολετάκη: «Οι άνθρωποι της τρίτης ηλικίας δεν είναι “ληγμένα προϊόντα”»

Βιβλίο / Γωγώ Ατζολετάκη: «Οι άνθρωποι της τρίτης ηλικίας δεν είναι “ληγμένα προϊόντα”»

Σταρ Ελλάς στα νιάτα της, διακρίθηκε ως ηθοποιός, θιασάρχης, ραδιοφωνική παραγωγός, δοκιμάστηκε επίσης στη συγγραφή έχοντας κυκλοφορήσει μέχρι τώρα επτά βιβλία μαζί με το πρόσφατο «Η τρίτη άνοιξη» (εκδ. Επίμετρο), που έδωσε και το έναυσμα γι’ αυτήν τη συνέντευξη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
O Δημήτρης Γκιώνης, οι ένδοξες μέρες της «Ελευθεροτυπίας» και το σημερινό μιντιακό σούπερ μάρκετ

Οι Αθηναίοι / O Δημήτρης Γκιώνης, οι ένδοξες μέρες της «Ελευθεροτυπίας» και το σημερινό μιντιακό σούπερ μάρκετ

Ο 81χρονος δημοσιογράφος και συγγραφέας που για δεκαετίες διηύθηνε τις πολιτιστικές σελίδες της Ελευθεροτυπίας, αφηγείται τη συναρπαστική καριέρα του στη LiFO
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Κλαίρη Μιτσοτάκη: «Η αξιοπρέπεια και η φιλία είναι τα θεμέλια της ζωής μας»

Βιβλίο / Κλαίρη Μιτσοτάκη: «Η αξιοπρέπεια και η φιλία είναι τα θεμέλια της ζωής μας»

Η σπουδαία μεταφράστρια, που έχει αφιερώσει μεγάλο μέρος της δουλειάς της στον Μαρσέλ Προυστ, μας ξεναγεί στον πολύπλοκο κόσμο του και εκφράζει τον θυμό της για την πανταχού παρούσα απάτη της εποχής μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η αλήθεια για τον «Συνταγματάρχη» Πάρκερ, τον διαβόητο μάνατζερ του Έλβις Πρίσλεϊ

Βιβλίο / Η αλήθεια για τον «Συνταγματάρχη» Πάρκερ, τον διαβόητο μάνατζερ του Έλβις Πρίσλεϊ

Ένα νέο βιβλίο με τίτλο «Ο Συνταγματάρχης και ο Βασιλιάς» εξερευνά τη συναρπαστική ζωή ενός ακούραστου κομπιναδόρου που προσπαθούσε απεγνωσμένα να ανακαλύψει εκ νέου τον εαυτό του.
THE LIFO TEAM