Με τον Φοίβο Δεληβοριά στο Σπήλαιο

Με τον Φοίβο Δεληβοριά στο Σπήλαιο Facebook Twitter
«Το Παγκράτι είναι μια γειτονιά γεμάτη πολυκατοικίες, που μέσα στην γκριζάδα τους κρύβουν πολλά μυστικά». Φωτ.: Photoharrie/ LIFO
0


ΤΟ ΠΑΓΚΡΑΤΙ ΤΟ αγαπώ πολύ. Το έχω συνδέσει με μια περίοδο ουσιαστικής ενηλικίωσης και πάντα το θεωρούσα την πιο πραγματική (με παρελθοντικούς όρους) γειτονιά της Αθήνας (οk, μαζί με την Κυψέλη). Μια «αυτόνομη» πόλη μέσα στην πόλη, ισορροπημένη ανάμεσα στο μεσοαστικό και μεγαλοαστικό παρελθόν και παρόν της, με χωροταξικές αντιθέσεις (ένα υπέροχο άλσος από τη μια, ένα σχεδόν απροσπέλαστο φράγμα με τραπεζοκαθίσματα από την άλλη), νέοι να πίνουν τον μυστηριώδη φραπέ στο Λέντζο και ηλικιωμένοι πάμφθηνο φίλτρου απέναντι στα McDonalds, πλατείες που παίζουν ακόμα μπάλα τα παιδιά (Βαρνάβα), η «αστεράτη» Σπονδή και το «θρυλικό» γιουβέτσι του Καραβίτη (από το 1927), ο Μαγεμένος Αυλός που «μυρίζει» ακόμα Χατζιδάκι και το πρώτο πολυσινεμά στο κέντρο της πόλης. Και πολλά άλλα.

Όπως ένα μαγαζί χαμένο στη Βασ. Γεωργίου Β', στο μη «κοσμοπολίτικο» κομμάτι του δρόμου, ανάμεσα σε κλασικές (πια) '70s πολυκατοικίες, κρυμμένο (χωρίς τζαμαρία) πίσω από μια πόρτα και μια ταμπέλα που γράφει «Σπήλαιο. Παμπ-Καφετέρια». Μια σουρεαλιστική αναπαράσταση σπηλαίου, ένα μικροσκοπικό μαγαζί που νομίζεις ότι έχεις διακτινιστεί στα σπήλαια του Διρού ή μάλλον στα σκηνικά μιας ταινίας του Εντ Γουντ. Όλοι οι τοίχοι είναι καλυμμένοι με κάτι μεταξύ σιλικόνης και αφρολέξ, με σχηματισμούς σταλακτιτών και έχουν τη μορφολογία μιας κανονικής σπηλιάς.

Στο μυαλό μου τον έχω σαν τον Έλληνα Stephin Merritt ή τον Sufjan Stevens, ένα παιδί-θαύμα που στα 16 του πήγε τα κομμάτια του στον Χατζιδάκι και αυτός τα κυκλοφόρησε χωρίς δεύτερη σκέψη στον Σείριο.

Από την οροφή κρέμεται κάτι που μοιάζει με ανάποδους φοίνικες (που όμως είναι κάποιο χριστουγεννιάτικο στολίδι) και από τα ηχεία (που κι αυτά έχουν «πέτρινο» περίβλημα) ακούγεται ένα medley από live της Αντζελας Δημητρίου που ερμηνεύει το «Σ' αγαπάω, κοίτα» και μετά το «Είσαι Αμαρτωλή». Ένα μικρό χριστουγεννιάτικο δέντρο βρίσκεται κάτω από τον καθρέφτη που τον στολίζει μια γιρλάντα που γράφει «Merry Christmas». Τριγύρω μας η Σούζι από την Αιθιοπία, η Νανά από τον Καύκασο και τρεις-τέσσερις ακόμα κυρίες που πίνουν το ποτό (ή μήπως τσάι) τους βαριεστημένα, περιμένοντας την πρώτη παρέα της βραδιάς.

Με τον Φοίβο Δεληβοριά στο Σπήλαιο Facebook Twitter
Φωτ.: Photoharrie/ LIFO

Και τότε ανοίγει η πόρτα και μπαίνει ο Φοίβος και το πρώτο πράγμα που λέει είναι: «Εδώ θα έπρεπε να γυριστεί ένα ελληνικό sitcom. Θα ήταν, ας πούμε, το στέκι όλων των πρωταγωνιστών» (σκέφτομαι ότι έχει στο μυαλό του κάτι σαν το Central Perk στα «Φιλαράκια»). Ο Φοίβος έχει χιούμορ. Τον γνωρίζω περίπου δέκα χρόνια και μέσα απο αυτή την παροιμιώδη μειλιχιότητά του (που δεν χάνει ποτέ) βγάζει ένα εκπληκτικό υποδόριο χιούμορ, το οποίο, άλλωστε, είναι εμφανές και στους στίχους του. Τον θαυμάζω γιατί είναι ίσως ο μοναδικός καλλιτέχνης της γενιάς του που έχει επιλέξει τον ελληνικό στίχο, αλλά είναι τόσο μεγάλος γνώστης της διεθνούς indie (και όχι μόνο) δισκογραφίας, της ποπ κουλτούρας και των σύγχρονων αστικών νευρώσεων.

Ένας κανονικός άνθρωπος στην κατάλληλη θέση, που ακόμα και τη θητεία του στο στρατό (συνήθως η πιο άχαρη καλλιτεχνικά φάση των μουσικών) τη σημειολόγησε εξαιρετικά σε μια από τις μουσικές του παραστάσεις (ΚαΨιΜι). Στο μυαλό μου τον έχω σαν τον Έλληνα Stephin Merritt ή τον Sufjan Stevens, ένα παιδί-θαύμα που στα 16 του πήγε τα κομμάτια του στον Χατζιδάκι και αυτός τα κυκλοφόρησε χωρίς δεύτερη σκέψη στον Σείριο. Στα ηχεία τώρα παίζει Μάκη Χριστουδουλόπουλο και οι πρώτοι πελάτες (κάτι εξηντάρηδες που έχουν έρθει μόνοι τους) έχουν αρχίζει να χορεύουν ζεϊμπέκικο, ενώ οι «πεταλούδες» χτυπάνε άρρυθμα παλαμάκια.

Ο Φοίβος έχει έτοιμο τον νέο του δίσκο, που θα κυκλοφορήσει σε λίγες ημέρες. «Στην αρχή ο τίτλος εργασίας ήταν "Ο Μεγάλος Νευρωτικός" και το είχα σκεφτεί σαν 12 τραγούδια που είναι έτοιμα, τελειωμένα, και για κάποιον τεχνικό λόγο δεν μπορούν να αποσταλούν μέσω e-mail στον παραλήπτη τους. Τελικά, θα λέγεται "Ο Αόρατος Άνθρωπος" και είναι πολύ διαφορετικός από ό,τι έχω κάνει μέχρι τώρα. Είμαι πιο ηλεκτρονικός και πιο ακουστικός. Μπήκαμε στο στούντιο μόνο 3 άτομα, ο Γιώργος ο Κοτσάνος, που παίζει 30 διαφορετικά όργανα, ο μπασίστας Σταμάτης Σταματάκης κι εγώ, που έπαιξα πλήκτρα και κιθάρες».

Και τότε σταματάνε τα ελληνικά λαϊκά και η υπέροχη Σούζι, που είναι πίσω από το μπαρ και εκτελεί και χρέη DJ, βάζει ένα αριστουργηματικό αιθιοπικό tribal κομμάτι που ενθουσιάζει τον Φοίβο και απογοητεύει τους θαμώνες που βρίσκονται ήδη στο τέταρτο σπέσιαλ ουίσκι. Έξω έχει αρχίσει να χιονίζει ελαφρά.

«Το Παγκράτι είναι μια γειτονιά γεμάτη πολυκατοικίες, που μέσα στην γκριζάδα τους κρύβουν πολλά μυστικά. Υπάρχουν βιβλιοπωλεία με σπάνια βιβλία, υπάρχει εδώ το Σπήλαιο, υπάρχει το καφέ Βαρνάβα στην ομώνυμη πλατεία κοντά στο σπίτι μου, υπάρχει ένα ρεμπετάδικο, "Η Παλιά Μαρκίζα", που μαζεύει ακόμα τους λούμπεν της περιοχής. Είναι μια περιοχή όπου έρχεσαι αντιμέτωπος με τη διεστραμμένη πλευρά της μικροαστικής ζωής» μου λέει και εξαφανίζεται μέσα στην παγκρατιώτικη νύχτα.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ENRICO SANGIULIANO INTERVIEW

Μουσική / Enrico Sangiuliano: «Μπορώ να διαμορφώσω ήχους που δεν υπάρχουν»

O μουσικός παραγωγός που έχει βραβευτεί τρεις συνεχόμενες χρονιές ως best-selling techno artist, με αφορμή την πρόσφατη κυκλοφορία του, μιλάει για τον τρόπο που αντιλαμβάνεται τη μουσική, σαν να βάζει «τάξη στο χάος».
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
O Πασχάλης Τερζής δεν προκάλεσε ποτέ, ούτε έβλαψε κανένα

Μουσική / O Πασχάλης Τερζής δεν προκάλεσε ποτέ, ούτε έβλαψε κανένα

Ένας από τους σημαντικότερους λαϊκούς τραγουδιστές μίλησε στη LiFO λίγο πριν αποσυρθεί από το τραγούδι. Με αφορμή τις ανακοινώσεις για την επιστροφή του αναδημοσιεύουμε μια σπάνια συνέντευξη.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Μουσική / Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Το «For those dancing alone in their apartment» είναι ένα μουσικό πείραμα για όσα άτομα ψάχνουν ευκαιρία να ξεφύγουν, χορεύοντας μόνα στο σαλόνι, στην κουζίνα, στο υπνοδωμάτιο, ανάλογα με τη διάθεσή τους και για όσο το επιθυμούν.
M. HULOT
Ody Icons Περφόρμερ, μουσικός, δραματουργός, συνθέτης 

Οι Αθηναίοι / Ody Icons: «Δεν γίνεται να μη διεκδικήσεις τον χώρο που σου αναλογεί»

Περφόρμερ, μουσικός. Μεγάλωσε σε περιβάλλον που αγαπούσε την Ανατολή, ήταν λαϊκό και καθόλου εστέτ, κι αυτό επηρέασε τη μουσική του. Γι' αυτό δεν καταλαβαίνει τι εννοούν στην Ελλάδα όταν τον ρωτούν «γιατί τόσο τουμπερλέκι;». Ο Ody Icons αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Σεμίνα Διγενή / Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Ένα ηχητικό ντοκιμαντέρ της Σεμίνας Διγενή για τον αγνό πρίγκηπα του rock and roll. Ακούγονται:  Δημήτρης Πουλικάκος, Μελίνα Σιδηροπούλου,  Δήμητρα Γαλάνη, Κώστας Φέρρης, Γιάννης Αγγελάκας κ.α.
THE LIFO TEAM
Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Μουσική / Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Σιχαίνονται τις πελατειακές σχέσεις, είναι unapologetic, αγαπούν τα συμπεριληπτικά dancefloors, αδιαφορούν για τον αλγόριθμο και προσπαθούν να επιβιώσουν σε μια πολύ ανταγωνιστική σκηνή. 7 νέοι λόκαλ DJs μιλούν στη LifO.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Γιώργος Χατζηνάσιος

Μουσική / Γιώργος Χατζηνάσιος: «Ότι τι; Είναι ηλίθιοι όσοι ακούνε ελαφρολαϊκά;»

Έγινε συνθέτης για να μπορέσει να παντρευτεί τη γυναίκα του. Πιστεύει πως όποιος λέξη «ελαφρός» είναι απαίσια. Πρόλαβε την εποχή που τους τραγουδιστές τούς καταλάβαινες από τον ήχο της φωνής τους - τώρα δεν τους ξεχωρίζει. Ο Γιώργος Χατζηνάσιος αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral χορευτικά πάρτι της χρονιάς

Μουσική / Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral πάρτι της χρονιάς

Η Βάσω Καζαντζίδου και η Μαρινέλα Αμπντουραχμάνι γνωρίστηκαν τυχαία σε ένα αθηναϊκό κλαμπ. Δύο χρόνια μετά, αυτή η συνάντηση γέννησε ένα από τα πιο δημοφιλή mobile queer events σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ