4 ταινίες, 4 οικογένειες στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

4 ταινίες, 4 οικογένειες στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
0

4 ταινίες από αυτές που πρωταγωνιστούν στα επιμέρους τμήματα του 56ου Διεθνούς Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, δύο ελληνικές, μια γερμανική και μια ισλανδική, πραγματεύονται τη βαθιά και βαριά επίδραση της οικογένειας στους κινηματογραφικούς "δράστες", αλλά και την επιδίωξη δημιουργίας της, μέσα από απρόβλεπτες και βίαιες καταστάσεις.

RAMS (ΔΕΣΜΟΙ ΑΙΜΑΤΟΣ)

4 ταινίες, 4 οικογένειες στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Facebook Twitter

Η καλύτερη από τις συμμετοχές στο επίσημο διαγωνιστικό πρόγραμμα, η ταινία του Γκρίμουρ Χάκοναρσον περιγράφει την προσπάθεια δύο αδελφών σε μια απομακρυσμένη περιοχή της Ισλανδίας, να σώσουν τα πρόβατα τους από μια μεταδοτική νόσο. Το πρόβλημα είναι πως ο Κίντι και ο Γκούμι, δυο ούτως ή άλλως λακωνικοί άνδρες κοντά στα 60 τους χρόνια, δεν μιλιούνται εδώ και δεκαετίες, αν και μένουν σε διπλανές φάρμες! Στην δεύτερη σκηνοθετική του απόπειρα μυθοπλασίας, ο Χάκοναρσον, με απλές και σίγουρες κινήσεις, φτιάχνει μια συγκινητική ιστορία επιβίωσης, καθώς επίσης και μια διαυγή αλληγορία της κρίσης, μιάς και το μοναδικό βιός δύο ανθρώπων που δεν γνωρίζουν τίποτε πέρα από τη γη και τα ζώα τους, απειλείται σε ένα καθόλα οργανωμένο κράτος, που αυστηρά και σταράτα τους ειδοποιεί πως δεν υπάρχει άλλη λύση από το να αποχωριστούν βίαια τα αγαπημένα, ζωντανά εργαλεία τους, περιμένοντας στωικά την προκαθορισμένη αποζημίωση. Χαρακτηριστικά, ένα νέο ζευγάρι ανάμεσα στους συμπολίτες που ζυγιάζουν τις απώλειες τους, αποφασίζουν να εγκαταλείψουν το επάγγελμα, παρά να ξοδέψουν 2 χρόνια με αβέβαιο μέλλον, την ίδια στιγμή που τα μεσήλικα αδέλφια στερεύουν από επιλογές και αντιμετωπίζουν το φάσμα της αεργίας και της ελεγχόμενης χρεοκοπίας με αντίθετη προσέγγιση. Βραβείο στο τμήμα Ένα Κάποιο Βλέμμα στο πρόσφατο φεστιβάλ Καννών (το ίδιο που είχε αποσπάσει και ο Κυνόδοντας του Γιώργου Λάνθιμου) σε ένα τέλεια ισορροπημένο διαμάντι, από μια χώρα που έχει ακόμη νωπά τα τραύματα του κραχ, με μια ιστορία βγαλμένη ειλικρινώς από τα σπλάχνα της.

VICTORIA

4 ταινίες, 4 οικογένειες στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Facebook Twitter

Το εναρκτήριο φιλμ του Φεστιβάλ αποτελεί το μοναδικό στην ιστορία του σινεμά ολοκληρωμένο μονοπλάνο σε πραγματικό χρόνο- αντίθετα με το κόλπο του Άλφρεντ Χίτσκοκ με τη Θηλειά (αναγκαστικά, λόγω του χρονικού περιορισμού του 20λεπτου reel) και του Birdman, το οποίο έδινε την εντύπωση της συνεχούς ροής, χωρίς να τηρεί, ούτε να θέλει να τηρήσει, αυστηρά τον κανόνα. Επί περίπου 2μιση ώρες, με σπινθηροβόλα εδάφια και περιττή φλυαρία, παρακολουθούμε χωρίς ανάσα και διακοπή το φλερτ ανάμεσα στη Βικτόρια, μια Ισπανίδα με πιανιστικό background, που δουλεύει υπάλληλος σε ένα μπαρ στο Βερολίνο, και τον Σόνε, έναν μικροαπατεώνα, ώσπου οι τρεις φίλοι του θα την μπλέξουν σε μια περιπέτεια εκβιασμού και ληστείας. Θα περίμενε κανείς πως η νεαρή κοπέλα θα συμμετείχε απρόθυμα στο κόλπο, αλλά η νεαρή ηρωίδα αντικαθιστά το εντελώς μεθυσμένο τέταρτο μέλος με τέτοιο ενθουσιασμό που δείχνει την απελπισμένη ανάγκη της να ενταχθεί, να ανήκει κάπου, να ανεβάσει τους παλμούς της και να ζήσει, μακριά από τους φίλους και τα λημέρια της, με μια αυτοσχέδια οικογένεια της τελευταίας στιγμής, παραβατική και ελάχιστα τυπική, όπως η απρόβλεπτη νύχτα στην πόλη, μέχρι το λυτρωτικό ξημέρωμα. Η επόμενη μέρα θα δικαιώσει το σημαδιακό όνομα της- φαίνεται πως ο Sonne, ο ήλιος της, όπως σημαίνει το όνομα του φίλου της στα γερμανικά, της έδωσε το φως που χρειαζόταν όλη της τη ζωή. Σε σκηνοθεσία Σεμπάστιαν Σίπερ, που έχασε την επίσημη υποβολή της χώρας του στα επερχόμενα Όσκαρ, γιατί η ταινία περιέχει παραπάνω από τον επιτρεπόμενο αγγλικό διάλογο, αλλά φιγουράρει σε πολλές υποψηφιότητες στα βραβεία της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας, έχοντας ήδη τιμηθεί στα βραβεία της Γερμανικής Ακαδημίας και στο φεστιβάλ Βερολίνου για τη φωτογραφία.

SILENT

4 ταινίες, 4 οικογένειες στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Facebook Twitter

4 χρόνια μετά το ντεμπούτο του με την Πόλη των Παιδιών, ο σκηνοθέτης Γιώργος Γκικαπέππας επιστρέφει με την ιστορία μιας νεαρής σπουδάστριας στο κλασσικό τραγούδι (με δεδομένες φιλοδοξίες, μεγάλες δυνατότητες και πρότυπο τη Μαρία Κάλλας), η οποία γυρίζει από την Πολωνία με ανεξήγητο, πλήρες μπλοκάρισμα στις φωνητικές της χορδές. Αδυνατώντας να βγάλει οποιονδήποτε ήχο, η Διδώ αποσύρεται σαν τρομαγμένο αγρίμι στο παλιό, έρημο πατρικό της και οι άνθρωποι του στενού περιβάλλοντος της την επισκέπτονται σταδιακά. Όλοι θέλουν να την βοηθήσουν, αλλά αυτό που τελικά συμβαίνει είναι να αναπληρώσουν με το χειμαρρώδη λόγο τους, απρόσκλητα και βίαια, την ανημπόρια της ψυχολογικής της "αφωνίας", χωρίς να τη σέβονται και να την υπολογίζουν ουσιαστικά. Ο Γκικαπέππας προβάλλει τα ευνουχιστικά κουσούρια μιας προοδευτικής οικογένειας αποκαλύπτοντας το παρελθόν και τις προεκτάσεις του. Είναι πάντα εύστοχος, με την Κίκα Γεωργίου και πάλι σε μια εξαιρετική ερμηνεία (ένα κουβάρι που χρησιμεύει ως σάκος του μποξ για τους υπόλοιπους), αν και η ταινία, η μια από τις δυο ελληνικές, μαζί με το Interruption του Γιώργου Ζώη, που διαγωνίζεται στο επίσημο πρόγραμμα, ίσως πετύχαινε αρτιότερα τον στόχο της με ένα σφιχτότερο μοντάζ.

ΤΟ ΞΥΠΝΗΜΑ ΤΗΣ ΑΝΟΙΞΗΣ

4 ταινίες, 4 οικογένειες στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Facebook Twitter

Η επιστροφή του σπουδαίου και πάντα μαχητικού Κωνσταντίνου Γιάνναρη με το Ξύπνημα της Άνοιξης, η αυλαία της τριλογίας της βίας που ξεκίνησε με το Από την Άκρη της Πόλης και συνεχίστηκε με τον Όμηρο, φέρνει στο προσκήνιο την άνομη αφύπνιση μιας παρέας εφήβων στην Αθήνα του σήμερα, σε μια περιπέτεια απότομης και βίαιης ενηλικίωσης. Εκτός από τις κοινωνικές παραμέτρους που ευνοούν την παραβατική συμπεριφορά, ο Γιάνναρης δεν παραγνωρίζει καθόλου το ρόλο της οικογένειας στη διαμόρφωση ενός δυναμικού μωσαϊκού: από την περίπτωση της μάνας του πρωταγωνιστή που δεν έχει πετρώσει ανεπιστρεπτί από την απώλεια του ενός παιδιού της, την ίδια στιγμή που ο πατέρας, παλιός καλός αριστερός, ζητιανεύει βοήθεια από τα πρώην συντρόφια για τα δάνεια και τα ανοίγματα για τη δουλειά που πάει κατά διαόλου, μέχρι την κοκέτα, ακόμη νέα μητέρα της πρωταγωνίστριας που παρακολουθεί με ελαφρότητα και αμεριμνησία την κυνικά τιμωρητική κόρη της, η γονεϊκή ευθύνη αποτελεί ανεξίτηλο κομμάτι της κάθαρσης, με τις όψιμες αντιδράσεις των γονιών στις πράξεις των παιδιών να ποικίλουν αγρίως. Κανείς δεν ξεφεύγει, ούτε βέβαια οι Αλβανοί, που, ειρωνικά, λειτουργούν ως το πιο δεμένο πρότυπο από τους υπόλοιπους. Ομολογώ πως η ταινία του Γιάνναρη μου προκάλεσε ανάμεικτες αντιδράσεις στην αρχή. Αισθάνθηκα πως η πάντα θερμή, συνομωτική εμπλοκή του σκηνοθέτη με τους χαρακτήρες, (τα νέα παιδιά στην τρέλα της εφηβείας, την τυχαιότητα της δράσης τους, την ασυνειδησία των αποφάσεων, και τη φόρα της δύναμης που αποκτούν ως ετερόκλητη, αντίρροπη, συναρπαστική συμμορία) αναβάλλεται από μια σχεδόν ανακριτική αποστασιοποίηση, αλλά και από τη μορφή στοπ-καρέ ημερολογίου, εν είδει selfies που καταγράφουν σταθμούς σε ένα κινηματογραφικό λεύκωμα. Η αρχική αμηχανία μου υποχωρεί όσο περνούν οι μέρες. Οι αναφορές του Γιάνναρη (και είναι πολλές, φιλοσοφικές, θεατρικές, λογοτεχνικές) ισορροπούν με τα κίνητρα των (παρ)ορμητικών ανθρώπων που επιχειρεί να μεταφράσει με φούρια στο σινεμά. Θα ξαναδώ το Ξύπνημα της Άνοιξης τον Φεβρουάριο, που αναμένεται να βγει στις αθηναϊκές αίθουσες.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ