4 ταινίες, 4 οικογένειες στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

4 ταινίες, 4 οικογένειες στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
0

4 ταινίες από αυτές που πρωταγωνιστούν στα επιμέρους τμήματα του 56ου Διεθνούς Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, δύο ελληνικές, μια γερμανική και μια ισλανδική, πραγματεύονται τη βαθιά και βαριά επίδραση της οικογένειας στους κινηματογραφικούς "δράστες", αλλά και την επιδίωξη δημιουργίας της, μέσα από απρόβλεπτες και βίαιες καταστάσεις.

RAMS (ΔΕΣΜΟΙ ΑΙΜΑΤΟΣ)

4 ταινίες, 4 οικογένειες στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Facebook Twitter

Η καλύτερη από τις συμμετοχές στο επίσημο διαγωνιστικό πρόγραμμα, η ταινία του Γκρίμουρ Χάκοναρσον περιγράφει την προσπάθεια δύο αδελφών σε μια απομακρυσμένη περιοχή της Ισλανδίας, να σώσουν τα πρόβατα τους από μια μεταδοτική νόσο. Το πρόβλημα είναι πως ο Κίντι και ο Γκούμι, δυο ούτως ή άλλως λακωνικοί άνδρες κοντά στα 60 τους χρόνια, δεν μιλιούνται εδώ και δεκαετίες, αν και μένουν σε διπλανές φάρμες! Στην δεύτερη σκηνοθετική του απόπειρα μυθοπλασίας, ο Χάκοναρσον, με απλές και σίγουρες κινήσεις, φτιάχνει μια συγκινητική ιστορία επιβίωσης, καθώς επίσης και μια διαυγή αλληγορία της κρίσης, μιάς και το μοναδικό βιός δύο ανθρώπων που δεν γνωρίζουν τίποτε πέρα από τη γη και τα ζώα τους, απειλείται σε ένα καθόλα οργανωμένο κράτος, που αυστηρά και σταράτα τους ειδοποιεί πως δεν υπάρχει άλλη λύση από το να αποχωριστούν βίαια τα αγαπημένα, ζωντανά εργαλεία τους, περιμένοντας στωικά την προκαθορισμένη αποζημίωση. Χαρακτηριστικά, ένα νέο ζευγάρι ανάμεσα στους συμπολίτες που ζυγιάζουν τις απώλειες τους, αποφασίζουν να εγκαταλείψουν το επάγγελμα, παρά να ξοδέψουν 2 χρόνια με αβέβαιο μέλλον, την ίδια στιγμή που τα μεσήλικα αδέλφια στερεύουν από επιλογές και αντιμετωπίζουν το φάσμα της αεργίας και της ελεγχόμενης χρεοκοπίας με αντίθετη προσέγγιση. Βραβείο στο τμήμα Ένα Κάποιο Βλέμμα στο πρόσφατο φεστιβάλ Καννών (το ίδιο που είχε αποσπάσει και ο Κυνόδοντας του Γιώργου Λάνθιμου) σε ένα τέλεια ισορροπημένο διαμάντι, από μια χώρα που έχει ακόμη νωπά τα τραύματα του κραχ, με μια ιστορία βγαλμένη ειλικρινώς από τα σπλάχνα της.

VICTORIA

4 ταινίες, 4 οικογένειες στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Facebook Twitter

Το εναρκτήριο φιλμ του Φεστιβάλ αποτελεί το μοναδικό στην ιστορία του σινεμά ολοκληρωμένο μονοπλάνο σε πραγματικό χρόνο- αντίθετα με το κόλπο του Άλφρεντ Χίτσκοκ με τη Θηλειά (αναγκαστικά, λόγω του χρονικού περιορισμού του 20λεπτου reel) και του Birdman, το οποίο έδινε την εντύπωση της συνεχούς ροής, χωρίς να τηρεί, ούτε να θέλει να τηρήσει, αυστηρά τον κανόνα. Επί περίπου 2μιση ώρες, με σπινθηροβόλα εδάφια και περιττή φλυαρία, παρακολουθούμε χωρίς ανάσα και διακοπή το φλερτ ανάμεσα στη Βικτόρια, μια Ισπανίδα με πιανιστικό background, που δουλεύει υπάλληλος σε ένα μπαρ στο Βερολίνο, και τον Σόνε, έναν μικροαπατεώνα, ώσπου οι τρεις φίλοι του θα την μπλέξουν σε μια περιπέτεια εκβιασμού και ληστείας. Θα περίμενε κανείς πως η νεαρή κοπέλα θα συμμετείχε απρόθυμα στο κόλπο, αλλά η νεαρή ηρωίδα αντικαθιστά το εντελώς μεθυσμένο τέταρτο μέλος με τέτοιο ενθουσιασμό που δείχνει την απελπισμένη ανάγκη της να ενταχθεί, να ανήκει κάπου, να ανεβάσει τους παλμούς της και να ζήσει, μακριά από τους φίλους και τα λημέρια της, με μια αυτοσχέδια οικογένεια της τελευταίας στιγμής, παραβατική και ελάχιστα τυπική, όπως η απρόβλεπτη νύχτα στην πόλη, μέχρι το λυτρωτικό ξημέρωμα. Η επόμενη μέρα θα δικαιώσει το σημαδιακό όνομα της- φαίνεται πως ο Sonne, ο ήλιος της, όπως σημαίνει το όνομα του φίλου της στα γερμανικά, της έδωσε το φως που χρειαζόταν όλη της τη ζωή. Σε σκηνοθεσία Σεμπάστιαν Σίπερ, που έχασε την επίσημη υποβολή της χώρας του στα επερχόμενα Όσκαρ, γιατί η ταινία περιέχει παραπάνω από τον επιτρεπόμενο αγγλικό διάλογο, αλλά φιγουράρει σε πολλές υποψηφιότητες στα βραβεία της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας, έχοντας ήδη τιμηθεί στα βραβεία της Γερμανικής Ακαδημίας και στο φεστιβάλ Βερολίνου για τη φωτογραφία.

SILENT

4 ταινίες, 4 οικογένειες στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Facebook Twitter

4 χρόνια μετά το ντεμπούτο του με την Πόλη των Παιδιών, ο σκηνοθέτης Γιώργος Γκικαπέππας επιστρέφει με την ιστορία μιας νεαρής σπουδάστριας στο κλασσικό τραγούδι (με δεδομένες φιλοδοξίες, μεγάλες δυνατότητες και πρότυπο τη Μαρία Κάλλας), η οποία γυρίζει από την Πολωνία με ανεξήγητο, πλήρες μπλοκάρισμα στις φωνητικές της χορδές. Αδυνατώντας να βγάλει οποιονδήποτε ήχο, η Διδώ αποσύρεται σαν τρομαγμένο αγρίμι στο παλιό, έρημο πατρικό της και οι άνθρωποι του στενού περιβάλλοντος της την επισκέπτονται σταδιακά. Όλοι θέλουν να την βοηθήσουν, αλλά αυτό που τελικά συμβαίνει είναι να αναπληρώσουν με το χειμαρρώδη λόγο τους, απρόσκλητα και βίαια, την ανημπόρια της ψυχολογικής της "αφωνίας", χωρίς να τη σέβονται και να την υπολογίζουν ουσιαστικά. Ο Γκικαπέππας προβάλλει τα ευνουχιστικά κουσούρια μιας προοδευτικής οικογένειας αποκαλύπτοντας το παρελθόν και τις προεκτάσεις του. Είναι πάντα εύστοχος, με την Κίκα Γεωργίου και πάλι σε μια εξαιρετική ερμηνεία (ένα κουβάρι που χρησιμεύει ως σάκος του μποξ για τους υπόλοιπους), αν και η ταινία, η μια από τις δυο ελληνικές, μαζί με το Interruption του Γιώργου Ζώη, που διαγωνίζεται στο επίσημο πρόγραμμα, ίσως πετύχαινε αρτιότερα τον στόχο της με ένα σφιχτότερο μοντάζ.

ΤΟ ΞΥΠΝΗΜΑ ΤΗΣ ΑΝΟΙΞΗΣ

4 ταινίες, 4 οικογένειες στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Facebook Twitter

Η επιστροφή του σπουδαίου και πάντα μαχητικού Κωνσταντίνου Γιάνναρη με το Ξύπνημα της Άνοιξης, η αυλαία της τριλογίας της βίας που ξεκίνησε με το Από την Άκρη της Πόλης και συνεχίστηκε με τον Όμηρο, φέρνει στο προσκήνιο την άνομη αφύπνιση μιας παρέας εφήβων στην Αθήνα του σήμερα, σε μια περιπέτεια απότομης και βίαιης ενηλικίωσης. Εκτός από τις κοινωνικές παραμέτρους που ευνοούν την παραβατική συμπεριφορά, ο Γιάνναρης δεν παραγνωρίζει καθόλου το ρόλο της οικογένειας στη διαμόρφωση ενός δυναμικού μωσαϊκού: από την περίπτωση της μάνας του πρωταγωνιστή που δεν έχει πετρώσει ανεπιστρεπτί από την απώλεια του ενός παιδιού της, την ίδια στιγμή που ο πατέρας, παλιός καλός αριστερός, ζητιανεύει βοήθεια από τα πρώην συντρόφια για τα δάνεια και τα ανοίγματα για τη δουλειά που πάει κατά διαόλου, μέχρι την κοκέτα, ακόμη νέα μητέρα της πρωταγωνίστριας που παρακολουθεί με ελαφρότητα και αμεριμνησία την κυνικά τιμωρητική κόρη της, η γονεϊκή ευθύνη αποτελεί ανεξίτηλο κομμάτι της κάθαρσης, με τις όψιμες αντιδράσεις των γονιών στις πράξεις των παιδιών να ποικίλουν αγρίως. Κανείς δεν ξεφεύγει, ούτε βέβαια οι Αλβανοί, που, ειρωνικά, λειτουργούν ως το πιο δεμένο πρότυπο από τους υπόλοιπους. Ομολογώ πως η ταινία του Γιάνναρη μου προκάλεσε ανάμεικτες αντιδράσεις στην αρχή. Αισθάνθηκα πως η πάντα θερμή, συνομωτική εμπλοκή του σκηνοθέτη με τους χαρακτήρες, (τα νέα παιδιά στην τρέλα της εφηβείας, την τυχαιότητα της δράσης τους, την ασυνειδησία των αποφάσεων, και τη φόρα της δύναμης που αποκτούν ως ετερόκλητη, αντίρροπη, συναρπαστική συμμορία) αναβάλλεται από μια σχεδόν ανακριτική αποστασιοποίηση, αλλά και από τη μορφή στοπ-καρέ ημερολογίου, εν είδει selfies που καταγράφουν σταθμούς σε ένα κινηματογραφικό λεύκωμα. Η αρχική αμηχανία μου υποχωρεί όσο περνούν οι μέρες. Οι αναφορές του Γιάνναρη (και είναι πολλές, φιλοσοφικές, θεατρικές, λογοτεχνικές) ισορροπούν με τα κίνητρα των (παρ)ορμητικών ανθρώπων που επιχειρεί να μεταφράσει με φούρια στο σινεμά. Θα ξαναδώ το Ξύπνημα της Άνοιξης τον Φεβρουάριο, που αναμένεται να βγει στις αθηναϊκές αίθουσες.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Οθόνες / Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Χάρι Λάιτον, όπου ο Χάρι Μέλινγκ συνάπτει μια BDSM σχέση με τον Σκάρσγκαρντ, ήδη από το τρέιλερ έχει πυροδοτήσει συζητήσεις για τον σεξουαλικό προσανατολισμό του Σουηδού πρωταγωνιστή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ