Το φεστιβάλ που φτιάχνει ο Γιάννης Ζαχόπουλος θέλει πραγματικούς σινεφίλ

Το φεστιβάλ που φτιάχνει ο Γιάννης Ζαχόπουλος θέλει πραγματικούς σινεφίλ Facebook Twitter
«Ο σκηνοθέτης, Wim Vanacker, αναφέρει χαρακτηριστικά ότι το να επιλεχτείς στο πρόγραμμα τού TiSFF σημαίνει πολλά, περισσότερα και από το αν σε διάλεγαν στα φεστιβάλ με "οσκαρικές" υποψήφιες ταινίες ή στα φεστιβάλ με βαρύγδουπες ονομασίες.» Φωτ.: Αιμιλία Παναγιώτου / LIFO.gr
1

 

 

Ο Γιάννης Ζαχόπουλος,  ο άνθρωπος πίσω από τη σημαντικότερη ταινιοθήκη της πόλης και του κινηματογραφικού θησαυρού ΑΖΑ, είναι η ψυχή και ο διοργανωτής του Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους της Θεσσαλονίκης. Κοσμογυρισμένος, με  λατρευτική αφοσίωση στο καλό κινηματογράφο μας μιλά για το ετήσιο Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους που διοργανώνεται εδώ και 10 χρόνια στην πόλη και αποτελεί έναν από τους πιο δυνατούς και σύγχρονους τουριστικούς πόλους έλξης της Θεσσαλονίκης στο διεθνές πολιτιστικό πεδίο.

 

Το φεστιβάλ που φτιάχνει ο Γιάννης Ζαχόπουλος θέλει πραγματικούς σινεφίλ Facebook Twitter
Από 17 μέχρι και 22 Οκτωβρίου, στον κινηματογράφο Αλέξανδρο στο κέντρο της Θεσσαλονίκης.

— Από τον κινηματογραφικό θησαυρό ΑΖΑ της Θεσσαλονίκης στο Διεθνές Φεστιβάλ Μικρού Μήκους της πόλης. Ήταν μια φυσική συνέχεια η διοργάνωσή του ή ένας διακαής πόθος;

Ήταν δύο πράγματα. Το πρώτο είναι ότι έλειπε από τη Θεσσαλονίκη ένα τέτοιο Φεστιβάλ. Ο λόγος που παράτησα το management και το μηχανιλίκι, γιατί μηχανικός έχω υπάρξει και τεχνικός διευθυντής, είναι η απουσία μιας δημοτικής ταινιοθήκης. Το ΑΖΑ δημιουργήθηκε για να καλύψει το κενό μιας δημοτικής ταινιοθήκης στην πόλη. Είναι ένα βιντεοκλάμπ στο οποίο έχεις τη δυνατότητα να βρεις όποια ταινία θέλεις, το καλό σινεμά όλου του κόσμου, από το 1903 και μετά. Από τη Θεσσαλονίκη, όμως, έλειπε και ένα Φεστιβάλ Μικρού Μήκους που ακόμα η πόλη δεν έχει καταλάβει την αξία του. Πόλεις από Βρυξέλλες μέχρι Σεράγεβο επέκτειναν τη φήμη λόγω του Φεστιβάλ Μικρού Μήκους που φιλοξενούσαν. Η Θεσσαλονίκη πρέπει κάποια στιγμή να συνειδητοποιήσει ότι η ύπαρξη ενός τέτοιου Φεστιβάλ αποτελεί συνέχεια του τουρισμού. Ο δεύτερος λόγος είναι ότι πολλά παιδιά έμαθαν τον κινηματογράφο μέσα στο ΑΖΑ. Ένα άρθρο στο New Yorker, αναφέρει ότι τα κινηματογραφικά πανεπιστήμια είναι τα βιντεοκλάμπ. Αυτά λοιπόν τα παιδιά, πήγαν έξω σπούδασαν σινεμά, δούλεψαν στο Mega και σε διάφορες κινηματογραφικές εταιρείες στην Αθήνα και με πίεζαν να διοργανώσω ένα Φεστιβάλ Μικρού Μήκους για να παρουσιάσουν τις δουλειές τους. Ήταν μια παρότρυνση από τους «απόφοιτους» του ΑΖΑ.

— Το Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους ξεκίνησε το 2007 και συνεχίζει ακάθεκτο. Τι άλλαξε από την πρώτη χρονιά της διοργάνωσής του;

Τίποτα. Από τη πρώτη χρονιά δεσμεύτηκα ότι το Φεστιβάλ που θα διοργανώνω θα είναι βασισμένο μόνο στην ποιότητα, ούτε σε χορηγούς, ούτε σε budgets. Είμαστε οι πιο αυστηροί από όλους στην επιλογή ταινιών γι’ αυτό είμαστε και το μόνο ελληνικό Φεστιβάλ που συμπεριλαμβάνεται στη λίστα των πιο σημαντικών στο κόσμο. Η μελέτη που μας κατατάσσει στα καλύτερα του κόσμου ήταν γερμανική και λειτούργησε σαν οδηγός Φεστιβάλ  που αξίζει να στείλουν το έργο τους οι σκηνοθέτες. Από 2500 Φεστιβάλ, κατέληξαν σε 45 από τα οποία τα 28 είναι ευρωπαϊκά και μέσα σ’ αυτά είμαστε και εμείς, το μοναδικό Φεστιβάλ από την Ελλάδα. 

Το φεστιβάλ που φτιάχνει ο Γιάννης Ζαχόπουλος θέλει πραγματικούς σινεφίλ Facebook Twitter
Φωτ.: Αιμιλία Παναγιώτου / LIFO.gr

— Πρόκειται για ένα Φεστιβάλ με ειδικό κοινό;

Θέλει πραγματικούς σινεφίλ. Για μένα τα φιλμ μας είναι ποιοτικά πιο ψηλά από τις ταινίες που βλέπουμε στους κινηματογράφους. Πέρυσι είχαμε 900 συμμετοχές, φέτος οι συμμετοχές έφτασαν τις 1480. Αυτό σημαίνει ότι 1480 σκηνοθέτες ή παραγωγοί ή διανομείς ξέρουν το έργο μας. Δεν γίνεσαι γνωστός αν δεν έχεις κάποιο καλό όνομα. Ο σκηνοθέτης, Wim Vanacker, αναφέρει χαρακτηριστικά ότι το να επιλεχτείς στο πρόγραμμα τού TiSFF σημαίνει πολλά, περισσότερα και από το αν σε διάλεγαν στα φεστιβάλ με «οσκαρικές» υποψήφιες ταινίες ή στα φεστιβάλ με βαρύγδουπες ονομασίες.

Τα φιλμ μικρού μήκους σε τι διαφέρουν από τα μεγάλα; Είναι νέοι δημιουργοί, οι ιδέες, η μικρή διάρκεια προβολής τους;

Το ακροατήριο στο Φεστιβάλ Μικρούς Μήκους στις Βρυξέλλες και το ανάλογο στο Φεστιβάλ της Ισπανίας ήταν συγκριτικά ποιοτικότερο από τους θεατές τόσο του δικού μας Φεστιβάλ όσο και των Φεστιβάλ Ταινιών Μεγάλου Μήκους. Σαν τρελός ήθελα να έχω τέτοιας ποιότητας σινεφίλ στην πόλη μου. Εδώ συναντάμε τους θεατές που ενθουσιάζονται και αυτούς που μιζεριάζουν και δεν είναι με τίποτα ευχαριστημένοι.

Έχει μια αβάντα η ταινία μικρού μήκους, μπορεί να είναι όλο το έργο μια ανθρώπινη αντίδραση, μια ερωτική αντίδραση, μια πολιτική αντίδραση των ηρώων, αλλά αναμφισβήτητα κάτι αξέχαστο.

— Ποιο είναι εκείνο το χαρακτηριστικό που τοποθετεί  το Φεστιβάλ Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης σε ένα από τα καλύτερα του είδους στην Ευρώπη;

Η φοβερά αυστηρή επιλογή με βάση την κινηματογραφική ποιότητα και καμιά άλλου είδους επιρροή. Στα οχτώ χρόνια ζωής του Φεστιβάλ δεν θα συναντήσεις κάποιον που να έμεινε δυσαρεστημένος από την ποιότητα των ταινιών που παρακολούθησε. Επιμένω να περάσω την ιδέα ότι η ύπαρξη και συνέχιση του Φεστιβάλ είναι μια τουριστική επένδυση για τη Θεσσαλονίκη, όπως έγινε με το Σεράγεβο. City of cinema είναι το Σεράγεβο όχι η Θεσσαλονίκη και αυτό λόγω του Φεστιβάλ Μικρού Μήκους. Το Φεστιβάλ Δράμας διέθετε την περασμένη χρονιά 500.000 budget, το Φεστιβάλ Νάουσας είχε 250.000 budget, το δικό μας Φεστιβάλ είχε 5.000 budget πέρυσι, 3.000 φέτος. Μ’ αυτό το ελάχιστο ποσό που θα δοθεί μετά από αρκετούς μήνες και ελαττωμένο λόγω εφορίας μπορεί να στεριώσει το Φεστιβάλ; Το Φεστιβάλ δεν χρειάζεται μόνο ποιότητα, αλλά επισκέπτες, μεγάλα ονόματα και στήριξη, να ακουστεί. Λειτουργεί 5- 7 μέρες είναι διεθνές, προϋποθέτει ετήσια δουλειά και οργάνωση και διαφημίζει τόσο τη Θεσσαλονίκη όσο και τους σκηνοθέτες που λαμβάνουν μέρος.

Το φεστιβάλ που φτιάχνει ο Γιάννης Ζαχόπουλος θέλει πραγματικούς σινεφίλ Facebook Twitter
Φωτ.: Αιμιλία Παναγιώτου / LIFO.gr

— Υπάρχει επικοινωνία και διάδραση με ανάλογα Φεστιβάλ σε Αθήνα και Ευρώπη;

Ναι, ασφαλώς. Η Αθήνα διέθετε το psarokokalo και κάθε χρόνο φιλοξενούσε 1-2 από τα καλύτερα μικρού μήκους δικά μας και εμείς πράτταμε το ίδιο εδώ. Ωστόσο, αυτή τη στιγμή δεν γνωρίζω επακριβώς για το πώς θα συνεχίσει την πορεία του το psarokokalo. Με τα Φεστιβάλ Μικρού Μήκους, υπάρχει επαφή με αυτό των Βρυξελλών αν και τα περισσότερα αφορούν αφιερώματα. Δεν σας κρύβω ότι θέλει κυνήγι. Από το Νοέμβριο που θα ξεκινήσω την προετοιμασία του επόμενου Φεστιβάλ χρειάζομαι τουλάχιστον 5 ώρες σε καθημερινή βάση, η αλληλογραφία, η επαφή με τους δημιουργούς, όλα απαιτούν χρόνο και οργάνωση.

— Τι σημαίνει για το δικό σας Φεστιβάλ, καλή ταινία, καλή δουλειά;

Να είναι κινηματογραφικά καλή δουλειά, οπτικά όμορφη, να διαθέτει ένα σημαντικό μήνυμα, να έχει ανατροπές ώστε να μην καταντάει προβλέψιμο το έργο. Οι περισσότερες ταινίες που διαθέτουμε είναι 25- 40 λεπτά, πιο ολοκληρωμένες δουλειές με μεγάλα σενάρια, αν και ο χρόνος είναι κάτι γενικό. Θέλω ο κόσμος να χειροκροτήσει την ταινία και να του μείνει αξέχαστη. Υπάρχουν θεατές από το πρώτο Φεστιβάλ που θυμούνται ποιες ταινίες είδαν και ποια ξεχώρισαν. Έχει μια αβάντα η ταινία μικρού μήκους, μπορεί να είναι όλο το έργο μια ανθρώπινη αντίδραση, μια ερωτική αντίδραση, μια πολιτική αντίδραση των ηρώων, αλλά αναμφισβήτητα κάτι αξέχαστο. Εγώ θυμάμαι όλα όσα έχουμε δείξει τόσα χρόνια.

Το φεστιβάλ που φτιάχνει ο Γιάννης Ζαχόπουλος θέλει πραγματικούς σινεφίλ Facebook Twitter
Φωτ.: Αιμιλία Παναγιώτου / LIFO.gr

— Πόσες ταινίες θα έχουν την ευκαιρία να διακριθούν στο Φεστιβάλ και ποια η μετέπειτα τύχη τους;

Αυτό που είναι σημαντικό για μας, είναι οι ταινίες που μας έχουν στείλει έχουν ήδη διακριθεί, έχουν λάβει σημαντικά βραβεία. Η τρέλα η δική μου είναι να ανακαλύψω τα έργα που θα διακριθούν μέχρι το τέλος του 2015 και το 2016. Ποια θα είναι στα επόμενα 5 για τα Όσκαρ, ποια στα επόμενα 10 για τα καλύτερα ευρωπαϊκά; Η γλύκα είναι να βρούμε τα έργα που θα πάρουν τα βραβεία. Ο κόσμος θα δει σημαντικό σινεμά.

  

*Από Δευτέρα 17 μέχρι και Σάββατο 22 Οκτωβρίου, στο Πολιτιστικό Κέντρο Αλέξανδρος, Εθνικής Αμύνης 1, περιοχή Λευκού Πύργου. Τηλ.: 2310 270.073,

Ώρες προβολών: 17:00 – 24:00

Τιμές εισιτηρίων:, Είσοδος 5 ευρώ

To πλήρες πρόγραμμα εδώ.  

1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 ντοκιμαντέρ που μας συγκλόνισαν στο Καστελλόριζο

Οθόνες / Η αποκαλυπτική ματιά 6 ξεχωριστών ντοκιμαντέρ του «Beyond Borders»

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
ΒΟΥΓΟΝΙΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Βουγονία»: Κριτική για τη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου

«Είναι περιπέτεια η "Βουγονία", fun και πιο περίπλοκη απ’ ότι δείχνει» - Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος καταγράφει τις εντυπώσεις του από την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια
Ο άνθρωπος είναι κινητή εγκυκλοπαίδεια! Θυμάμαι μια φορά που προσπαθούσα να βρώ μια αγαπημένη ταινία που είχα δει στην ερτ 2 και δεν ήξερα ποια ήταν μια και δεν είχα δει τα πρώτα 5 λεπτά. Του είπα την περίληψη και πριν τελειώσω μου λέει "Monsieur Hire" του Πατρίς Λεκόντ! Δεν έχει γίνει διανομή στη Ελλάδα, μόνο στην τηλεόραση παίχτηκε μια φορά!!! Το έχω μου λέει!! Έτσι ξαναείδα την ταινία που με είχε συγκινήσει στα 20 μου!!!!!!