Πράγματα που μου έκαναν εντύπωση στο Μουσείο της Γενιάς του ΄30

Πράγματα που μου έκαναν εντύπωση στο Μουσείο της Γενιάς του ΄30 Facebook Twitter
0

Το όπλο με το οποίο αυτοκτόνησε ο Καρυωτάκης

 

 

 

 

 

 

Ένα εξαώροφο κτήριο, μια χαρακτηριστική μεσοπολεμική πολυκατοικία στο κέντρο της Αθήνας, προστέθηκε και επίσημα στο δυναμικό του Μουσείου Μπενάκη. Πρόκειται για το κτήριο της οδού Κριεζώτου 3, όπου έζησε και εργάστηκε ο Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας από τα μέσα της δεκαετίας του '50 μέχρι τον θάνατό του, το 1994, το οποίο χτίστηκε από τον αρχιτέκτονα και καθηγητή στο Πολυτεχνείο Κωνσταντίνο Κιτσίκη το 1932.

Το 1989 κληροδοτήθηκε στο μουσείο από τον ίδιο τον καλλιτέχνη, μαζί με το περιεχόμενο του εργαστηρίου και της κατοικίας του, ενώ από το 1991 στέγαζε την Πινακοθήκη Γκίκα σε ένα μικρό μέρος του. Σήμερα, μετά την ολοκλήρωση της ανάπλασης του οικοδομήματος, ανοίγει τις πόρτες του προκειμένου να υποδεχθεί το κοινό στους εκθεσιακούς του χώρους, που απλώνονται και στους έξι ορόφους του, φιλοξενώντας μια πλούσια παρακαταθήκη από έργα ελληνικής τέχνης, με επίκεντρο τους δημιουργούς της Γενιάς του '30, έργα τα οποία χρονικά εκτείνονται από το τέλος του Α' Παγκοσμίου πολέμου και τη Μικρασιατική καταστροφή μέχρι τις παραμονές της δικτατορίας του 1967. Όπως τόνισε κατά τη χθεσινή παρουσίαση ο διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη Άγγελος Δεληβοριάς, αφού ευχαρίστησε όλους όσοι βοήθησαν στο άνοιγμα του νέου αυτού μουσειακού παραρτήματος, στην Πινακοθήκη Γκίκα παρουσιάζεται «όλη η πνευματική και καλλιτεχνική παραγωγή της γενιάς του '30 ως ενιαία και αδιαίρετη ενότητα».

Πράγματι, από το ισόγειο (όπου, παράλληλα, εκτίθεται η δωρεά της Λίτσας Παπασπύρου, ένα αστικό σαλόνι με έργα γαλλικής ζωγραφικής των πρώτων δεκαετιών του 20ού και έπιπλα 16ου-18ου αιώνα) μέχρι τον τρίτο όροφο εκτίθεται, σε προσπάθεια να αποτυπωθεί συνθετικά, υπερβαίνοντας τις ειδολογικές διαφορές, η συνολική ελληνική πνευματική δημιουργία της πεντηκονταπενταετίας 1922-1967, που αποτελεί το κλίμα μέσα στο οποίο ο Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας έζησε και διαμόρφωσε τις καλλιτεχνικές του αντιλήψεις. Η έκθεση αποτελεί «καθρέφτη μιας ολόκληρης εποχής, με ανθρώπους γεμάτους από καλλιέργεια και ευαισθησία», όπως τόνισε μιλώντας χθες η Εβίτα Αράπογλου, συγγραφέας της έκδοσης του Μουσείου Μπενάκη Κριεζώτου 3.

Τέλος, στον τρίτο όροφο του κτηρίου, ο οποίος είναι αφιερωμένος στον Γκίκα, εκτίθενται πίνακες, σχέδια, γλυπτά, σκηνικά, χειρόγραφα, εικονογραφημένες εκδόσεις, φωτογραφίες, καθώς και έπιπλα από το σπίτι του στην Ύδρα, ενώ οι δύο επόμενοι όροφοι, η κατοικία και το ατελιέ του, διατηρήθηκαν στην αρχική τους μορφή, προκειμένου να επιτρέψουν στον επισκέπτη να γνωρίσει τον προσωπικό κόσμο του καλλιτέχνη.

 

Ωρες λειτουργίας: Τετάρτη έως Κυριακή 10πμ - 6μμ. Κλειστό Δευτέρα, Τρίτη και επίσημες αργίες. Εισιτήριο 7 και 5 ευρώ. Είσοδος ελεύθερη σε ανέργους με κάρτα, ΑμΕΑ, εικαστικούς, κ.ά. 

Φωτογραφία
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Φωτογραφία / «Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Ο φωτορεπόρτερ Αχμέντ αλ-Αρίνι περιγράφει τις συνθήκες που οδήγησαν στην φωτογραφία που έχει κάνει το γύρο του κόσμου ως σύμβολο της ανθρωπιστικής καταστροφής που μαστίζει τη Λωρίδα.
THE LIFO TEAM
Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Φωτογραφία / Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Ο Αθηναίος φωτογράφος που έχει καταγράψει την ξέφρενη –αλλά και τρυφερή– νυχτερινή ζωή του Βερολίνου μπορεί να άργησε να βρει τον δρόμο του, αλλά μέσα από τη φωτογραφία νιώθει ότι τελικά η διαδρομή του απέκτησε ένα νόημα.
M. HULOT
Μια έκθεση με φωτογραφίες του Α. Εμπειρίκου που δεν έχουν παρουσιαστεί ποτέ πριν 

Φωτογραφία / Φωτογραφίες του Ανδρέα Εμπειρίκου παρουσιάζονται για πρώτη φορά σε μια νέα έκθεση

54 φωτογραφίες από το πολύτιμο αρχείο του θα παρουσιαστούν από την Eleftheria Tseliou Gallery, στον χώρο της Τοσίτσα 3, σε μια έκθεση που επιχειρεί να αναδείξει πως υπήρξε εξίσου σημαντικός ως φωτογράφος, όσο και ως ποιητής και ψυχαναλυτής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Το φωτογραφικό έργο της Ανιές Βαρντά σε μια νέα έκθεση/ Το Παρίσι της Ανιές Βαρντά έχει χιούμορ/ Η Ανιές Βαρντά εκτός από το σινεμά αγάπησε με πάθος και τη φωτογραφία/ Το ανορθόδοξο και διψασμένο για ζωή βλέμμα της Ανιές Βαρντά

Φωτογραφία / Η Ανιές Βαρντά εκτός από το σινεμά αγάπησε με πάθος και τη φωτογραφία

Μία νέα έκθεση στο Μουσείο Καρναβαλέ στο Παρίσι παρουσιάζει το ελάχιστα γνωστό φωτογραφικό έργο της σπουδαίας Γαλλίδας σκηνοθέτριας της Νουβέλ Βαγκ, αναδεικνύοντας τη λοξή και χιουμοριστική ματιά της στην πόλη του Παρισιού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι γονείς μου κρατιούνται χέρι-χέρι μετά τον υποβοηθούμενο θάνατό τους

Φωτογραφία / Οι γονείς μου κρατιούνται χέρι-χέρι μετά τον υποβοηθούμενο θάνατό τους

«Η ζωή τους γινόταν όλο και πιο δύσκολη. Δεν ήθελαν να πάνε σε οίκο ευγηρίας και κανένας από τους δύο δεν ήθελε να ζήσει χωρίς τον άλλον. Έτσι έφυγαν από τη ζωή μαζί». Η πιο προσωπική φωτογραφία του Martin Roemers
THE LIFO TEAM
Αποτυπώνοντας την ολοκληρωτική χαρά του ποδοσφαίρου σε μια και μόνο στιγμή

Φωτογραφία / Αποτυπώνοντας την έκσταση του ποδοσφαίρου σε μερικά κλικ

Ο φωτογράφος André Coelho βρέθηκε στο στάδιο Nilton Santos στο Ρίο ντε Τζανέιρο, που ήταν γεμάτο με χιλιάδες οπαδούς της Μποταφόγκο που δεν μπόρεσαν να ταξιδέψουν για να δουν την αγαπημένη τους ομάδα από κοντά.
THE LIFO TEAM
Νίκος Οικονομόπουλος: «Οι μοδάτοι φωτογραφίζουν σήμερα με φιλμ· αλλά η ψηφιακή είναι μακράν ανώτερη φωτογραφία»

Νίκος Οικονομόπουλος / Νίκος Οικονομόπουλος: «Οι μοδάτοι φωτογραφίζουν σήμερα με φιλμ· αλλά η ψηφιακή είναι μακράν ανώτερη φωτογραφία»

Σε μια σπάνια συνέντευξή του, ο διεθνούς φήμης φωτογράφος του Magnum μιλά στον M. Hulot για την συναρπαστική φωτογραφική του ανέλιξη και τις σκέψεις του πάνω στα αιώνια διλήμματα της τέχνης του.
M. HULOT
Αγκαλιές και φιλιά στο τέλος του κόσμου. H τρυφερή μελαγχολία στις εικόνες του Spyros Rennt

Spyros Rennt / «Το κουίρ είναι το βάρος που σηκώνουμε απέναντι στην κοινωνία που δεν μας αγκαλιάζει»

Φίλοι, γνωστοί, άγνωστοι, εραστές: Στο τέταρτο φωτογραφικό του βιβλίο «Intertwined», ο Έλληνας καλλιτέχνης Spyros Rennt στρέφει το βλέμμα του προς μια πιο ήσυχη πλευρά της κουίρ επαφής.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ