Πράγματα που μου έκαναν εντύπωση στο Μουσείο της Γενιάς του ΄30

Πράγματα που μου έκαναν εντύπωση στο Μουσείο της Γενιάς του ΄30 Facebook Twitter
0

Το όπλο με το οποίο αυτοκτόνησε ο Καρυωτάκης

 

 

 

 

 

 

Ένα εξαώροφο κτήριο, μια χαρακτηριστική μεσοπολεμική πολυκατοικία στο κέντρο της Αθήνας, προστέθηκε και επίσημα στο δυναμικό του Μουσείου Μπενάκη. Πρόκειται για το κτήριο της οδού Κριεζώτου 3, όπου έζησε και εργάστηκε ο Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας από τα μέσα της δεκαετίας του '50 μέχρι τον θάνατό του, το 1994, το οποίο χτίστηκε από τον αρχιτέκτονα και καθηγητή στο Πολυτεχνείο Κωνσταντίνο Κιτσίκη το 1932.

Το 1989 κληροδοτήθηκε στο μουσείο από τον ίδιο τον καλλιτέχνη, μαζί με το περιεχόμενο του εργαστηρίου και της κατοικίας του, ενώ από το 1991 στέγαζε την Πινακοθήκη Γκίκα σε ένα μικρό μέρος του. Σήμερα, μετά την ολοκλήρωση της ανάπλασης του οικοδομήματος, ανοίγει τις πόρτες του προκειμένου να υποδεχθεί το κοινό στους εκθεσιακούς του χώρους, που απλώνονται και στους έξι ορόφους του, φιλοξενώντας μια πλούσια παρακαταθήκη από έργα ελληνικής τέχνης, με επίκεντρο τους δημιουργούς της Γενιάς του '30, έργα τα οποία χρονικά εκτείνονται από το τέλος του Α' Παγκοσμίου πολέμου και τη Μικρασιατική καταστροφή μέχρι τις παραμονές της δικτατορίας του 1967. Όπως τόνισε κατά τη χθεσινή παρουσίαση ο διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη Άγγελος Δεληβοριάς, αφού ευχαρίστησε όλους όσοι βοήθησαν στο άνοιγμα του νέου αυτού μουσειακού παραρτήματος, στην Πινακοθήκη Γκίκα παρουσιάζεται «όλη η πνευματική και καλλιτεχνική παραγωγή της γενιάς του '30 ως ενιαία και αδιαίρετη ενότητα».

Πράγματι, από το ισόγειο (όπου, παράλληλα, εκτίθεται η δωρεά της Λίτσας Παπασπύρου, ένα αστικό σαλόνι με έργα γαλλικής ζωγραφικής των πρώτων δεκαετιών του 20ού και έπιπλα 16ου-18ου αιώνα) μέχρι τον τρίτο όροφο εκτίθεται, σε προσπάθεια να αποτυπωθεί συνθετικά, υπερβαίνοντας τις ειδολογικές διαφορές, η συνολική ελληνική πνευματική δημιουργία της πεντηκονταπενταετίας 1922-1967, που αποτελεί το κλίμα μέσα στο οποίο ο Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας έζησε και διαμόρφωσε τις καλλιτεχνικές του αντιλήψεις. Η έκθεση αποτελεί «καθρέφτη μιας ολόκληρης εποχής, με ανθρώπους γεμάτους από καλλιέργεια και ευαισθησία», όπως τόνισε μιλώντας χθες η Εβίτα Αράπογλου, συγγραφέας της έκδοσης του Μουσείου Μπενάκη Κριεζώτου 3.

Τέλος, στον τρίτο όροφο του κτηρίου, ο οποίος είναι αφιερωμένος στον Γκίκα, εκτίθενται πίνακες, σχέδια, γλυπτά, σκηνικά, χειρόγραφα, εικονογραφημένες εκδόσεις, φωτογραφίες, καθώς και έπιπλα από το σπίτι του στην Ύδρα, ενώ οι δύο επόμενοι όροφοι, η κατοικία και το ατελιέ του, διατηρήθηκαν στην αρχική τους μορφή, προκειμένου να επιτρέψουν στον επισκέπτη να γνωρίσει τον προσωπικό κόσμο του καλλιτέχνη.

 

Ωρες λειτουργίας: Τετάρτη έως Κυριακή 10πμ - 6μμ. Κλειστό Δευτέρα, Τρίτη και επίσημες αργίες. Εισιτήριο 7 και 5 ευρώ. Είσοδος ελεύθερη σε ανέργους με κάρτα, ΑμΕΑ, εικαστικούς, κ.ά. 

Φωτογραφία
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Juergen Teller, ο φωτογράφος που αποθέωσε την ατέλεια 

Φωτογραφία / Juergen Teller, ο φωτογράφος που αποδόμησε το glamour έρχεται στην Αθήνα

Στις εικόνες του ξεδιπλώνει με θάρρος, ωμότητα και χιούμορ την ανθρώπινη ιστορία. Διέλυσε τη γυαλιστερή όψη των περιοδικών και έβαλε, μέσω αυτών, σε κάθε σπίτι τις αντιθέσεις ενός ολόκληρου κόσμου. Σύντομα θα εγκαινιάσει το Onassis Ready με την έκθεση «you are invited».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Νίκος Φλώρος είναι ο τελευταίος φωτορεπόρτερ μιας άλλης Αθήνας

Φωτογραφία / Ο Νίκος Φλώρος είναι ο τελευταίος φωτορεπόρτερ μιας άλλης Αθήνας

Μέσα σε μια ξεχασμένη στοά της Πανεπιστημίου, ένα από τα παλαιότερα φωτογραφεία της Αθήνας φυλά φιλμ και αρνητικά που κρύβουν μισό αιώνα ζωής της πόλης – από πολιτικές πορείες και εγκλήματα μέχρι καθημερινές στιγμές που έχουν χαθεί για πάντα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Φωτογραφία / Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Σήμερα, η Meiselas θεωρείται ότι άνοιξε τον δρόμο όχι μόνο για τους πολιτικά δεσμευμένους φωτογράφους που καταγράφουν προσεκτικά, προβληματίζονται και πλαισιώνουν το έργο τους, αλλά και για τους φωτογράφους που επίμονα εργάζονται σε συνεργασία με τα θέματά τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Φωτογραφία / «Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Τριάντα χρόνια μετά την πρώτη του κυκλοφορία επανεκδίδεται αυτό τον μήνα το φωτογραφικό λεύκωμα της Adrienne Salinger με πορτρέτα εφήβων στα υπνοδωμάτιά τους, σε μια εποχή πριν τα smartphones και τα social media.
THE LIFO TEAM
Nelly's: Η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση για τη σπουδαιότερη Ελληνίδα φωτογράφο

Φωτογραφία / Nelly's: Η κορυφαία Ελληνίδα φωτογράφος

Πεθαίνει σαν σήμερα η γυναίκα που είναι μέχρι τις μέρες μας η πιο γνωστή Ελληνίδα φωτογράφος. Ποια ήταν η Έλλη Σουγιουλτζόγλου; Και πώς έφτασε να φωτογραφίζει διάσημες χορεύτριες στην Ακρόπολη; Η Αλίκη Τσίργιαλου, υπεύθυνη των φωτογραφικών αρχείων του Μουσείου Μπενάκη μας εξηγεί.
M. HULOT
«Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Φωτογραφία / «Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Ο φωτορεπόρτερ Αχμέντ αλ-Αρίνι περιγράφει τις συνθήκες που οδήγησαν στην φωτογραφία που έχει κάνει το γύρο του κόσμου ως σύμβολο της ανθρωπιστικής καταστροφής που μαστίζει τη Λωρίδα.
THE LIFO TEAM
Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Φωτογραφία / Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Ο Αθηναίος φωτογράφος που έχει καταγράψει την ξέφρενη –αλλά και τρυφερή– νυχτερινή ζωή του Βερολίνου μπορεί να άργησε να βρει τον δρόμο του, αλλά μέσα από τη φωτογραφία νιώθει ότι τελικά η διαδρομή του απέκτησε ένα νόημα.
M. HULOT
Μια έκθεση με φωτογραφίες του Α. Εμπειρίκου που δεν έχουν παρουσιαστεί ποτέ πριν 

Φωτογραφία / Φωτογραφίες του Ανδρέα Εμπειρίκου παρουσιάζονται για πρώτη φορά σε μια νέα έκθεση

54 φωτογραφίες από το πολύτιμο αρχείο του θα παρουσιαστούν από την Eleftheria Tseliou Gallery, στον χώρο της Τοσίτσα 3, σε μια έκθεση που επιχειρεί να αναδείξει πως υπήρξε εξίσου σημαντικός ως φωτογράφος, όσο και ως ποιητής και ψυχαναλυτής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ