Μόνο να μην εξοργίσουμε κανέναν

Facebook Twitter
0

Είναι αλήθεια ότι το χαρτί καίγεται στους 451 βαθμούς Φάρεναϊτ; Είναι η απορία που έχει όποιος έχει διαβάσει το βιβλίο Fahrenheit 451. Στον κόσμο που δημιούργησε ο Ρέι Μπράντμπερι το 1953 οι πυροσβέστες δεν σβήνουν φωτιές αλλά τις ανάβουν. Η δουλειά τους είναι να κάψουν όσα βιβλία έχουν απομείνει, σε μια κοινωνία που τα έχει περιθωριοποιήσει και τα έχει καταστήσει παράνομα.

Η ιστορία που γράφτηκε σε μια νοικιασμένη γραφομηχανή στο υπόγειο της δημόσιας βιβλιοθήκης Powell του Λος Άντζελες, σήμερα χαρακτηρίζεται ως «επιστημονική φαντασία». Κάπως περίεργο για κάποιον που αντιμετώπιζε την τεχνολογία με καχυποψία: όταν έληξε η περίοδος των δικαιωμάτων του βιβλίου, οχτώ εκδοτικοί οίκοι ενδιαφέρθηκαν να το αναλάβουν υπό την προϋπόθεση να βγει και σε ebook. Ο συγγραφέας αντιστεκόταν σθεναρά: είχε απορρίψει το ίντερνετ, λέγοντας ότι «αποσπά την προσοχή. Είναι χωρίς νόημα – δεν είναι πραγματικό. Είναι κάπου στον αέρα.» Ήθελε να διατηρήσει το βιβλίο του σε χάρτινη εκδοχή αλλά τελικά το 2011, ένα χρόνο πριν πεθάνει, υποχώρησε.

Η ενδιαφέρουσα διαφοροποίηση αυτής της ιστορίας με άλλα βιβλία ανάλογης θεματολογίας, όπως είναι ο Μεγάλος Αδελφός, είναι ότι τα βιβλία δεν απαγορεύτηκαν εξ’ αρχής από μια απόφαση δικτάτορα αλλά έγιναν άχρηστα. Διάφορες μειονότητες άρχισαν να διαμαρτύρονται για τον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζονται, οπότε οι συγγραφείς άρχισαν να αποφεύγουν να γράφουν τη γνώμη τους- τα βιβλία άρχισαν να μοιάζουν μεταξύ τους, οπότε έγιναν βαρετά – στο τέλος το κράτος ανέλαβε τη βρώμικη δουλειά, δηλαδή τη συστηματική τους καταστροφή, καθιστώντας τα τελικά παράνομα. Το ρόλο της διασκέδασης ανέλαβε εξ’ ολοκλήρου η τηλεόραση, μεγάλες οθόνες πάνω σε τοίχους, ακουστικά στα αυτιά των ανθρώπων, άπειρες πληροφορίες, επιλεγμένες έτσι ώστε να είναι διασκεδαστικές και επιφανειακές, έτσι ώστε να μην απειλείται καμία κοινωνική ομάδα, σιγουρεύοντας την ηρεμία.

“Εκεί όπου καίγονται βιβλία, μια μέρα θα καίγονται άνθρωποι” έγραψε ο Χάινριχ Χάινε το 1820-1821 στο έργο του Almansor. Η φράση σήμερα είναι γραμμένη στην πλατεία Bebelplatz του Βερολίνου, όπου στις 10 Μαΐου του 1933 φοιτητές και καθηγητές του πανεπιστήμιου Humboldt έκαψαν 20.000 βιβλία υπό τη μουσική συνοδεία της ορχήστρας των SA και SS. H καταστροφή μέσω της φωτιάς έχει κάτι το τελετουργικό που δε συγκρίνεται με το θάψιμο ή με το σκίσιμο του χαρτιού. Το αποτέλεσμα είναι τελειωτικό, αυτό που μένει μετά δεν μοιάζει με το αρχικό αντικείμενο, μεταμορφώνεται στο τίποτα, σε μια χούφτα στάχτες.

To μνημείο στη Bebelplatz του Βερολίνου

Λίγα χρόνια μετά από αυτή τη μέρα που σημάδεψε την πόλη και δήλωσε τις προθέσεις των Ναζί οι βομβαρδισμοί των Συμμάχων στη Γερμανία κατέστρεψαν πάνω από δέκα εκατομμύριο βιβλία. Δυόμισι εκατομμύρια εξ αυτών βρισκόταν στην Staatsbibliothek του Βερολίνου.

Στις 4 Μαρτίου 1966 η Evening Standard δημοσίευσε μια συνέντευξη του Τζον Λένον όπου μεταξύ άλλων έλεγε:

«Ο χριστιανισμός θα χαθεί. Θα συρρικνωθεί και θα εξαφανιστεί. Δεν χρειάζεται να επιχειρηματολογήσω. Έχω δίκιο και θα αποδειχτεί. Τώρα είμαστε πιο δημοφιλείς από το Χριστό. Δεν ξέρω ποιος θα φύγει πρώτος – το ροκ εν ρολ ή ο Χριστιανισμός.»

Η συνέντευξη πέρασε απαρατήρητη στην Αγγλία. Όταν αναδημοσιεύτηκε μερικούς μήνες αργότερα σε ένα περιοδικό της Αμερικής ξύπνησε τα άγρια ένστικτα κάποιων πιστών. Ο ραδιοφωνικός σταθμός KLUE του Τέξας οργάνωσε την καταστροφή των δίσκων των Beatles, παρακινώντας τον κόσμο να τους κάψει σε μια πλατεία. Ήταν άλλη μια περίπτωση κάποιας ομάδας που θεώρησε προσβλητική μια ιδέα – η αντίδραση ήταν να κάψει τον φορέα. Η αντίδραση ήταν κάπως υπερβολική: ο Τζον Λένον είχε άδικο, ο Χριστιανισμός δεν εξαφανίστηκε.

Το 2003 ο Ρέι Μπράντμπερι ανακάλυψε ότι με το πέρασμα των χρόνων οι εκδότες της Ballantine είχαν αφαιρέσει 75 αποσπάσματα του βιβλίου, φοβούμενοι ότι θα μολύνουν το μυαλό των νέων. Η σημερινή λογοκρισία είναι ίσως άλλης μορφής, λιγότερο άμεση, ο φόβος είναι ο ίδιος με τον φόβο των ανθρώπων του βιβλίου: να μη θιχτεί η μια ή η άλλη κοινωνική ομάδα, ώστε να αποφευχθούν οι ταραχές, οι αντιδράσεις και οι διαμαρτυρίες. Ο Μπράντμπερι αντέδρασε με πίκρα, σχολιάζοντας:

«Ο λόγος είναι προφανής. Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να κάψει κανείς ένα βιβλίο. Και ο κόσμος είναι γεμάτος με ανθρώπους που περιφέρονται με αναμμένα σπίρτα. Κάθε μειονότητα, Βαπτιστές, Ενωτικοί, Ιρλανδοί, Ιταλοί, Υπερήλικες, Βουδιστές, Ζεν, Σιωνιστές, Φεμινίστριες, Ρεπουμπλικάνοι, πιστεύουν ότι έχουν τη θέληση, το δικαίωμα, την υποχρέωση να ανάψουν τη φωτιά, να ρίξουν κηροζίνη. Κάθε ηλίθιος εκδότης που βλέπει τον εαυτό του ως την πηγή αυτού του λευκού βαρετού άζυμου χυλού λογοτεχνίας γλείφει την γκιλοτίνα του και παρακολουθεί όποιον συγγραφέα τολμάει να εκφέρει κάτι περισσότερο από ψίθυρο ή να γράψει κάτι περισσότερο από ένα νανούρισμα.»

2002: Κάψιμο βιβλίων της σειράς Χάρι Πότερ στο Μεξικό

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σκοτ Φιτζέραλντ «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ»

Το πίσω ράφι / «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ». Ένα αριστούργημα. Δίχως υπερβολή

O Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ ζωντανεύει την εκλεπτυσμένη βαρβαρότητα της αμερικανικής αστικής τάξης, το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου και μαζί τη διάλυση μιας κολοσσιαίας ψευδαίσθησης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Βιβλίο / Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Ντε Γουίτ αποδεικνύει ότι οι καλοί συγγραφείς πάντα δικαιώνονται. Και το βιβλίο της «Οι Άγγλοι καταλαβαίνουν το μαλλί», τη σπάνια ευφυΐα της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Προδημοσίευση / Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Μια αποκλειστική πρώτη δημοσίευση από το εν εξελίξει βιβλίο «Ανθός ΜεταΝοήματος» της Μαρίας Μήτσορα, μιας αθόρυβης πλην σημαντικότατης παρουσίας στην ελληνική λογοτεχνία, που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη μέσα στο 2026.
THE LIFO TEAM
«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Βιβλίο / Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της εποχής μας. Στη συνέντευξή της στη LifO δίνει (ανάμεσα σε άλλα) οδηγίες για το γράψιμο και τη ζωή, τη γνώμη της για τον Πλάτωνα αλλά και για την αξία των συμβολικών μύθων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Βιβλίο / Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Στο νέο βιβλίο του, που κυκλοφορεί δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ρόμπι Ρόμπερτσον, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος The Band, μιλάει για όσα έζησε με τον διάσημο σκηνοθέτη και κολλητό του στο ηδονιστικό Χόλιγουντ της δεκαετίας του '70.
THE LIFO TEAM
Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Βιβλίο / Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Τα έργα-σταθμοί της λογοτεχνίας, από την υψηλή ποίηση μέχρι τη μυθοπλασία, ανέκαθεν αποτύπωναν τα ακραία σημεία των καιρών, γι’ αυτό είναι επίκαιρα. Παραθέτουμε τέσσερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που βγήκαν πρόσφατα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ