Το Τάβλι του Δημήτρη Κεχαΐδη σε μια αυλή στου Ψυρρή

Το Τάβλι του Δημήτρη Κεχαΐδη σε μια αυλή στου Ψυρρή Facebook Twitter
0

Το μονόπρακτο έργο του Δημήτρη Κεχαϊδη "Το τάβλι", είναι ένα από τα ωραιότερα ελληνικά έργα που έχουν γραφτεί.

Για μένα, πάντα, -μόνο του ή μαζί με το άλλο του μισό, τη "Βέρα"-, φτιάχνουν μια μοναδική ατμόσφαιρα της ελληνικής πραγματικότητας. Από το 1972 που πρωτοανέβηκε στο θέατρο μέχρι σήμερα, αυτή η επιφάνεια της Ελλάδας μπορεί να αλλάζει, η ουσία της παραμένει η ίδια.

Η ιστορία είναι απλή. Δυο άντρες, ο Φώντας και ο Κόλια και μια παρτίδα τάβλι. Οσο κρατάει, ο ένας προσπαθεί να πείσει τον άλλο να στήσουν μια κομπίνα και πιάσουν την καλή. Οσο κρατάει δυο εντελώς διαφορετικοί άνθρωποι παίζουν στις ζαριές την προσωπικότητα, τις ανάγκες και τα όνειρά τους. Μια κομπίνα. Το ανάγλυφο μιας χώρας φωτίζεται σε μια αυλή.

Η δύναμη που έχει το "Τάβλι" σαν έργο αποδεικνύεται διαρκώς. Δεν υπάρχει θεατρική χρονιά που δε συμπεριλαμβάνεται σε κάποιο ρεπερτόριο. Από αύριο έως το τέλος του μήνα θα το δούμε στην Αυλή του Ψυρρή,(Αριστοφάνους 34Β και Σαρρή, 6945977572).


Σκηνοθετεί ο Κωνσταντίνος Κάππας και παίζουν ο Κωνσταντίνος Κάππας και ο Σωκράτης Πατσίκας.

Το καλοκαίρι που μας πέρασε έπαιζαν σε όλη την Ελλάδα. Πήγαν στο Λουτράκι, στην Κάρυστο, στη Χίο, στη Μεγαλόπολη, στην Καβάλα, στο Πήλιο, στη Νέα Πέραμο, στη Θάσο.

Επαιξαν σε αλάνες σε μικρές πλατείες, κυρίως σε αυλές. Μας διηγήθηκαν τρεις ιστορίες από την καλοκαιρινή τους περιπέτεια.

Ν. ΠΕΡΑΜΟΣ- παραθαλάσσιο μέρος κάπου στην Καβάλα.

"Παίζουμε σε ένα θερινό κινηματογράφο-Αλκυονίς. Στον πλαϊνό τοίχο του θερινού σχεδόν μεσοτοιχία ένα διώροφο σπίτι. Ξεκινάμε την παράσταση και από το μπαλκόνι του σπιτιού που είναι στα 20 μέτρα περίπουαπό τη σκηνή μία κυρία αρχίζει και βγάζει κάτι κεράκια και στρώνει τραπέζι, φέρνει σαλάτες ,χοιρινό και πατάτες και βγαίνει συνομωτικά όλη η οικογένεια σιγά σιγά για φαγητό. Υπάρχει ατάκα στο έργο που λέει ο Φώντας ( (Σωκράτης Πατσίκας) σε μένα (Κόλιας) «άντε πήγαινε να δεις αν είναι ο Βελέτζας στο μπαλκόνι και μας φάει τη δουλειά, γιατί είναι εργολάβος αυτός», σηκώνομαι λοιπόν και πάω στο μπαλκόνι (έτσι το κάνουμε κάθε φορά και όταν δεν υπάρχει μπαλκόνι το επινοούμε), κοιτάω αυτούς που τρώνε σε απόσταση αναπνοής, με κοιτάνε και αυτοί με μπουκωμένα στόματα, γυρνάω στο Σωκράτη(Φώντας) και ενώ κανονικά θα έπρεπε να απαντήσω «Δεν είναι κανένας στο μπαλκόνι», λέω «Δεν ξέρω ρε συ είναι κάποιοι που τρώνε σουβλάκια αλλά δεν είναι ο Βελέτζας στο μπαλκόνι». Διαλυθήκαμε όλοι στα γέλια, πρώτος εγώ.
Στο τέλος τους κάναμε και υπόκλιση."

Αυλή στου Ψυρρή

"Υπάρχει μία σκηνή όπου ο Σωκράτης (Φώντας) σκίζει με δύναμη το πουκάμισο του και πετάγονται δυο, τρία κουμπιά. Μετά υποτίθεται ψάχνει το ένα κουμπί σε όλη την αυλή λέγοντας την ατάκα «Άντε τώρα να ψάχνεις σε όλη την αυλή να βρεις ένα κουμπί».

Ένα από τα κουμπιά τώρα έχει πάει στα πόδια μιας γυναίκας στην πρώτη σειρά, η οποία το βλέπει με γουρλωμένα μάτια, το παίρνει γρήγορα, εγώ βλέπω στο μάτι της ότι σίγουρα κάτι θα κάνει γι'αυτό, πιστεύει ότι πρέπει να δώσει γρήγορα το κουμπί στο Σωκράτη και αρχίζει μπροστά στη σκηνή, νομίζοντας ότι δεν την βλέπει κανείς, να τον πλησιάζει μπουσουλώντας να του το δώσει.

Το παίρνει ο Σωκράτης, την ευχαριστεί και συνεχίζουμε- δύσκολα."

ΛΕΚΑΝΗ- ορεινό χωριό στο νομό Καβάλας

"Παίζουμε στην αίθουσα του παλιού δημαρχείου.Φτάνουμε και το χωριό είναι έρημο, δεν κυκλοφορεί ψυχή. Έχουμε έρθει με ένα βαν, που οδηγώ εγώ,ψιλοδιαλυμένο με μία ντουντούκα επάνω.

Μου λέει ο Σωκράτης «όση ώρα θα στήνουν οι τεχνικοί δεν παίρνουμε εμείς το βαν με την ντουντούκα να πάμε στο διπλανό χωριό;» (είχαμε γράψει σε ένα cd το διαφημιστικό της παράστασης για τη Λεκάνη να παίζει στη ντουντούκα).

Ξεκινάμε και στα 8 χιλιόμετρα στο διπλανό χωριό το βαν αρχίζει να κάνει διακοπές. Σε αντίθεση με τη ντουντούκα που συνεχίζει να παίζει, ξεσηκώνοντας όλο το χωριό.


Και οι πρώτες αντιδράσεις δεν άργησαν. Βγαίνει ένας από μία αυλή με απειλητικές διαθέσεις και κατευθύνεται προς το μέρος μας (του χαλάσαμε τον απογευματινό ύπνο του. «Δεν πάμε να φύγουμε, θα μας κυνηγήσουν εδώ, θα φάμε ξύλο», λέω στο Σωκράτη.

Για καλή μας τύχη παίρνει μπρος το βαν με την ντουντούκα να παίζει στη διαπασών «ΤΟ ΤΑΒΛΙ Η ΞΕΚΑΡΔΙΣΤΙΚΗ ΚΩΜΩΔΙΑ ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΕΧΑΙΔΗ ΑΠΟΨΕ ΣΤΗ ΛΕΚΑΝΗ ΜΕ ΤΟΥΣ ...» και ξαφνικά σε μια ανηφόρα αρχίζει το βαν τις διακοπές. Στο τέλος της ανηφόρας πέφτουμε σε ένα κοπάδι με γίδια. Σταματάει το βαν και βρισκόμαστε κολλημένοι στην ερημιά ανάμεσα στα γίδια, συντροφιά με την επίμονη κα επίπονη πια μουσική υπόκρουση της ντουντούκας. Τα γίδια αρχίζουν και τρέχουν αλλόφρονα προς διάφορες κατευθύνσεις. Και λέω στο Σωκράτη «ούτε για τα γίδια δεν είμαστε...».

*****

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Θέατρο / Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Τα «Κακά σκηνικά» είναι «μια κωμική κόλαση» αφιερωμένη στη ζοφερή ελληνική πραγματικότητα, μια απόδραση από τα χάλια της χώρας, του θεάτρου, του παγκόσμιου γεωπολιτικού γίγνεσθαι, ένα ξόρκι στην κατάθλιψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Παπαδόπουλος: «Κάθε μορφή τέχνης χρειάζεται το εσωτερικό βάθος»

Θέατρο / Χρήστος Παπαδόπουλος: «Mε αφορά πολύ το "μαζί"»

Το «τρομερό παιδί» από τη Νεμέα που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στη χορογραφία ανοίγει το φετινό 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τους Dance On Ensemble και το «Mellowing», μια παράσταση για τη χάρη και το σθένος της ωριμότητας.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάνεις χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη σου ανάγκη

Χορός / «Κάνουμε χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας ανάγκη»

Με αφορμή την παράσταση EPILOGUE, ο διευθυντής σπουδών της σχολής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μάτσκαρης και έξι χορευτές/χορεύτριες μιλούν για το δύσκολο στοίχημα τού να ασχολείται κανείς με τον χορό στην Ελλάδα σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γιάννος Περλέγκας ανεβάζει τον «Κατσούρμπο» του Χορτάτση

Θέατρο / Γιάννος Περλέγκας: «Ο Κατσούρμπος μας είναι μια απόπειρα να γίνουμε πιο αθώοι»

Ο Γιάννος Περλέγκας σκηνοθετεί το έργο του Χορτάτση στο πλαίσιο του στο πλαίσιο του Κύκλου Ρίζες του Φεστιβάλ Αθηνών. Τον συναντήσαμε στις πρόβες όπου μας μίλησε για την αξία του Κρητικού συγγραφέα και του έργου του και την ανάγκη για περισσότερη λαϊκότητα στο θέατρο. Κάτι που φιλοδοξεί να μας δώσει με αυτό το ανέβασμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ