ΦωτοAφρικα

ΦωτοAφρικα Facebook Twitter
0

Ο Anthony Bila είναι ένας νέος αφρικανός φωτογράφος. Εχει κουραστεί από τις παρανοήσεις, τις προκαταλήψεις και τα στερεότυπα που αναπαράγονται για την Αφρική μέσα από τη σύγχρονη φωτογραφία.

"Οι συγκρούσεις, η φτώχεια, οι ασθένειες και δυστυχία", λέει, "είναι αυτά που πωλούνται περισσότερο από τους φωτορεπόρτερς όλου του κόσμου. "Οσο πιο σπαρακτική είναι μια φωτογραφία τόσο καλύτερα πουλιέται. Αν μια φωτογραφία γάμου, επετείων και γενεθλίων έχει ένα δολάριο, μια φωτογραφία θυμάτων βιασμών έχει 1.000. Θέλω να σταματήσει να υπάρχει αυτή τη μονοδιάστατη άποψη που τροφοδοτείται από τα διεθνή μέσα μαζικής ενημέρωσης. Η Αφρική δεν είναι μια ήπειροα που τα έχει χάσει όλα. Είναι ένα μέρος του πλανήτη γεμάτο ομορφιά και δυνατότητες. Αυτό θέλουμε. Να πούμε την ιστορία μας με το δικό μας τρόπο".

Οι νέοι αφρικανοί φωτογράφοι προσπαθούν να προωθήσουν και μια άλλη όψη της ηπείρου τους απεικονίζοντας και μια άλλη πλευρά της ζωής. Δεν αγνοούν τη φτώχεια, απλώς τα θέματά τους προβάλλουν και άλλες πλευρές της ζωής και των ανθρώπων. Ο φωτογράφος Joe Lukhovi κάνει μεγάλα ταξίδια για να φωτογραφίσει την πραγματική ζωή στην Κένυα. Η εικοσιτετράχρονος φωτογράφος από το Ναϊρόμπι αισθάνεται ότι είναι καθήκον του να δείξει την «αόρατη πραγματικότητα» της χώρας του και να λάμψει ένα φως σε αυτές τις πτυχές που ποτέ δεν πολλοί ξένοι δε βλέπουν ποτέ.

"Η φωτογραφία είναι ο τρόπος μου για να δείξω την ταυτότητά μου σε κάθε κοινότητα, ανοιχτή ή κλειστή", λέει. "Είναι εντελώς λάθος να δείξει κανείς μόνο τις αρνητικές πλευρές μιας χώρας και να παραλείψει τα θετικά. Έχουμε πέσει θύματα των φωτογράφων που εξυπηρετούν μόνο τους λάθος λόγους. Ως Αφρικανός αισθάνομαι σαν καθήκον μου να δείξουμε στους ανθρώπους την πραγματική εικόνα".
Υπάρχουν αρκετοί φωτογράφοι που φτάνουν στην Αφρική και θέλουν και εκείνοι να αλλάξουν τον τρόπο με τον οποίο φαίνεται η ήπειρος παγκοσμίως.

Ο 33χρονος γερμανός φωτογράφος Marc Hofer, για παράδειγμα, εγκατέλειψε την εργασία του στη Microsoft για να κυνηγήσει το όνειρό του να γίνει φωτορεπόρτερ. Ζει στην στην Καμπάλα, στην Ουγκάντα, και καλύπτει την νότια και ανατολική Αφρική, με μια νέα άποψη.

"Εχει τελειώσει η εποχή", υποστηρίζουν οι νέοι αφρικανοί φωτογράφοι, που "πουλάει" μόνο η απλοϊκή ήπειρος. Σιγά – σιγά, δημιουργείται ένα πλαίσιο και αρχίζει να φτάνει στα μέσα μαζικής ενημέρωσης μια πιο ισορροπημένη εικόνα η οποία συμβάλλει ώστε η ζωή μας εδώ να είναι πιο δημιουργική και παραγωγική".

"Η φωτογραφία έχει να πει πολλά, είναι το καλύτερο μέσο για να αφηγηθεί κάποιος συναρπαστικές ιστορίες και από πολιτισμική και από καλλιτεχνική άποψη. Είμαστε ακόμα στην αρχή και είναι δύσκολο να δούμε τις φωτογραφίες μας να δημοσιεύονται στον ξένο τύπο, αλλά ξέρουμε ότι εμείς είμαστε οι χρονικογράφοι της καθημερινής ζωής. Αυτή είναι μια αντίληψη που βρίσκει κάθε μέρα που περνάει όλο και περισσότερους υποστηρικτές".

*****

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ