Προς την Ελευθερία

Προς την Ελευθερία Facebook Twitter
0

Συνώνυμο της Αμερικής. Το πιο αναγνωρίσιμο σύμβολο του πλανήτη. Σημείο αναφοράς για τα εκατομμύρια των μεταναστών που έφταναν στο Έλις Άιλαντ. Μνημείο ελευθερίας και συμφιλίωσης των λαών. Υπόσχεση του αμερικάνικου ονείρου. Πρόσωπο που δεν ξεχνάς ποτέ. Ο φύλακας στην πύλη της Νέας Υόρκης.

Μια μέρα σαν τη σημερινή το 1834 είχε γεννηθεί ο άνθρωπος που του έδωσε μορφή και σχήμα: ο γλύπτης σταρ της εποχής του Φρεντερίκ Μπαρτολντί.

Η ιδέα του αγάλματος γεννήθηκε στο μυαλό του Γάλλου ιστορικού Εντουάρ ντε Λαμπουλέ, ο οποίος πρότεινε να κατασκευαστεί ένα μνημείο προς τιμήν της γαλλοαμερικανικής φιλίας. Παραδόθηκε στο Αμερικανικό κράτος (πότε άλλοτε;) στις 4 Ιουλίου του 1884

Τη στατική δομή του μελέτησε ο Γουστάβος Άιφελ.

Το άγαλμα είναι βαρύ: ζυγίζει 225 τόνους.

Είναι, όμως, και ψηλό. Το ύψος του, χωρίς τη βάση υπολογίζεται στα 46,5 μέτρα. Με τη βάση διπλασιάζεται.

Το πέλμα του αγάλματος, έχει μήκος 7,5 μέτρα.

Στο εσωτερικό του έχει 226 σκαλιά. Τα πρώτα 168 σε οδηγούν κατ'ευθείαν στο κεφάλι. Οποιος ανέβει και άλλα 58 φτάνει ως το χέρι, που κρατάει τον πυρσό.
Στην τεράστια βάση του φιλοξενείται από το 1972 το Μουσείο Μετανάστευσης.

Το έργο άρχισε να κατασκευάζεται στη Γαλλία το 1875, υπό την διεύθυνση του γλύπτη Φρεντερίκ- Ογκίστ Μπαρτολντί αφού πρώτα ο ίδιος είχε συγκεντρώσει τα χρήματα σε ειδικό ταμείο (όπου κατέληγαν εισφορές του γαλλικού λαού).

Οι φήμες σε ολόκληρη τη Γαλλία είχαν βουίξει ότι ο Μπαρτολντί φιλοτέχνησε το πρόσωπο του αγάλματος εμπνευσμένος από τη μητέρα του και το σώμα από την ερωμένη του. Πριν ξεκινήσει την κατασκευή του αγάλματος, ταξίδεψε στη Νέα Υόρκη και επέλεξε ο ίδιος την ακριβή θέση που θα έπερνε το άγαλμα στο λιμάνι της Νέας Υόρκης.

Για να φτάσει στην Αμερική το άγαλμα έγινε 350 κομμάτια και τοποθετήθηκε σε 214 κιβώτια. Η συναρμολόγησή του κράτησε 4 μήνες. Τα εγκαίνιά του έγιναν στις 28 Οκτωβρίου 1886.

Το άγαλμα καλύπτεται από στρώσεις χαλκού.


Ο Μπαρτολντί πέθανε από φυματίωση στο Παρίσι στις 4 Οκτωβρίου του 1904.
Σχεδόν 82 χρόνια μετά, το άγαλμα ανακαινίστηκε. Ο παλαιός πυρσός αντικαταστάθηκε από νέο. Ο παλαιός φυλάσσεται πλέον στο μουσείο του μνημείου.

Φέτος, την 4η Ιουλίου Ημέρα της Αμερικανικής Ανεξαρτησίας, οι Αμερικανοί είχαν διπλό λόγο να γιορτάζουν καθώς το σύμβολό τους επανήλθε σε λειτουργία. Εννέα μήνες μετά το κλείσιμό του λόγω του τυφώνα Σάντι, το Άγαλμα της Ελευθερίας υποδέχτηκε ξανά τους νεοϋορκέζους.

Στην πραγματικότητα το μνημείο δεν είχε υποστεί σοβαρές ζημιές. Ωστόσο ο τυφώνας είχε καταστρέψει τον περιβάλλοντα χώρο στο Liberty Island.

*****

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ