«Υπάρχει μια μορφή αλληλεγγύης που δεν τη συναντάς αλλού»

«Η επιστροφή μου στο νησί ήταν φυσική ανάγκη» Facebook Twitter
O Ταξιάρχης του Μανταμάδου, ένα από τα πιο εμβληματικά προσκυνήματα της Λέσβου. Φωτ.: welcometolesvos.com
0

Η Μαρίνα Σταμάτη επέστρεψε στο νησί της και συνέχισε την παράδοση της αγγειοπλαστικής, που κουβαλά η οικογένειά της εδώ και έξι γενιές. Η παράδοση αυτή έχει μια δύναμη μαγνητική, όπως την περιγράφει.

Καθώς είχε την ευκαιρία να σπουδάσει το αντικείμενο, το γνωρίζει σε βάθος και είναι σε θέση να δει την παραδοσιακή τέχνη με μια άλλη ματιά και να την κατανοήσει ως πολιτισμικό φαινόμενο, ως γλώσσα, ως τρόπο αφήγησης του εαυτού και της κοινότητάς της.

Μιας κοινότητας που παραμένει ακόμα ολοζώντανη, διατηρώντας τη βαθιά της σχέση με την αγγειοπλαστική –που την έκανε γνωστή σε όλη την Ελλάδα για τα «ψυγεία Μανταμάδου»–, παρά τον μαρασμό των περισσότερων παραδοσιακών εργαστηρίων στο χωριό.

Ακολουθεί η ιστορία της Μαρίνας με τα δικά της λόγια.

«Γεννήθηκα και μεγάλωσα στον Μανταμάδο της Λέσβου, ένα χωριό με σπουδαία και ζωντανή παράδοση στην αγγειοπλαστική. Προέρχομαι από οικογένεια αγγειοπλαστών έξι γενεών, οπότε μεγάλωσα κυριολεκτικά μέσα στον πηλό, το χώμα και η μυρωδιά του εργαστηρίου ήταν η φυσική μου συνέχεια. Αυτή η σχέση με την ύλη, την τεχνική και τη γη έγινε αργότερα και τρόπος κατανόησης του κόσμου.

«Παρά τις περιπλανήσεις μου, η Λέσβος υπήρξε πάντα ο τόπος αναφοράς μου. Η επιστροφή μου στο νησί ήταν φυσική ανάγκη: το χώμα, οι άνθρωποι και η μνήμη της τέχνης μάς επαναφέρουν πάντα στις ρίζες μας».

Οι σπουδές μου, προπτυχιακές, μεταπτυχιακές και διδακτορικές, έγιναν όλες στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου στη Μυτιλήνη. Κατά τη διάρκεια της διδακτορικής μου έρευνας έζησα για μεγάλο διάστημα στην Αθήνα, όπου ολοκλήρωσα σημαντικό μέρος της επιτόπιας μελέτης μου. Εκεί είχα την ευκαιρία να έρθω σε στενή επαφή με κεραμίστριες και αγγειοπλάστες, να παρακολουθήσω εργαστήρια, να γνωρίσω τεχνικές, τεχνολογίες και καλλιτεχνικές προσεγγίσεις που επηρέασαν βαθιά τον τρόπο με τον οποίο βλέπω την τέχνη και τον ρόλο της στην κοινωνία.

«Η επιστροφή μου στο νησί ήταν φυσική ανάγκη» Facebook Twitter
«Όσα κι αν έμαθα ταξιδεύοντας, ο μεγάλος μου δάσκαλος ήταν και παραμένει ο πατέρας μου, ο Στέλιος Σταμάτης».

Παρά τις περιπλανήσεις μου, η Λέσβος υπήρξε πάντα ο τόπος αναφοράς μου. Η επιστροφή μου στο νησί ήταν φυσική ανάγκη: το χώμα, οι άνθρωποι και η μνήμη της τέχνης μάς επαναφέρουν πάντα στις ρίζες μας.

Και βέβαια, όσα κι αν έμαθα ταξιδεύοντας, ο μεγάλος μου δάσκαλος ήταν και παραμένει ο πατέρας μου, ο Στέλιος Σταμάτης. Είναι ένας από τους καλύτερους μαστόρους και τροχατζήδες στην Ελλάδα, με δεξιοτεχνία και γνώση που κουβαλά τις γενιές των αγγειοπλαστών πριν από εμάς. Από εκείνον έμαθα την πραγματική ουσία της αγγειοπλαστικής τέχνης: την υπομονή, την ακρίβεια, την αγάπη για το υλικό και τον απόλυτο σεβασμό στην παράδοση.

Παρότι έζησα στην Αθήνα για τις ανάγκες της διδακτορικής μου έρευνας και συνεχίζω να ταξιδεύω πολύ –έχω επισκεφθεί περίπου 70 χώρες– η Λέσβος και ειδικά το χωριό μου, ο Μανταμάδος, ήταν πάντα η φωλιά μου. Είναι ο τόπος όπου βρίσκονται οι άνθρωποι που αγαπώ, το σημείο από όπου μπορώ να ξεκινώ και όπου νιώθω ότι επιστρέφω πραγματικά.

Η παράδοση της αγγειοπλαστικής, που κουβαλά η οικογένειά μου εδώ και έξι γενιές, έχει μια δύναμη σχεδόν μαγνητική. Όπου κι αν ταξιδέψω, ό,τι κι αν γνωρίσω, νιώθω πως με τραβάει πίσω, όχι από υποχρέωση, αλλά από βαθιά επιθυμία. Είναι μια τέχνη που με ηρεμεί, με γαληνεύει και μου θυμίζει ποια είμαι.

Ταυτόχρονα, οι ακαδημαϊκές μου σπουδές μού έδωσαν την ευκαιρία να δω την παραδοσιακή τέχνη με μια άλλη ματιά: να την κατανοήσω ως πολιτισμικό φαινόμενο, ως γλώσσα, ως τρόπο αφήγησης του εαυτού και της κοινότητάς μου. Αυτή η διπλή οπτική, της παράδοσης και της επιστημονικής έρευνας, είναι κάτι που περνάει πια και στις δημιουργίες μου αλλά και στον τρόπο που αντιλαμβάνομαι την τέχνη των προγόνων μου. Έτσι, η απόφαση να επιστρέψω δεν ήταν ποτέ πραγματικά απόφαση. Ήταν μια φυσική κίνηση προς τον τόπο στον οποίον ανήκω.

«Η επιστροφή μου στο νησί ήταν φυσική ανάγκη» Facebook Twitter
«Συνεχίζουμε να φτιάχνουμε τα σκεύη των προγόνων μας με τον ίδιο ακριβώς τρόπο». Στη φωτογραφία, η Μαρίνα και ο Στράτος Σταμάτης, 1962.

Ο Μανταμάδος της Λέσβου είναι ένας τόπος ιδιαίτερος, ένας ζωντανός οργανισμός που κουβαλά ιστορία, τέχνη και πίστη. Στον Μανταμάδο η γη δεν είναι απλώς χώμα, είναι μνήμη, τέχνη και ζωή. Από αυτήν τη γη, πλούσια σε άργιλο, ξεπηδά εδώ και αιώνες η αγγειοπλαστική παράδοση που έκανε το χωριό μας γνωστό σε όλο το Αιγαίο και ακόμη παραπέρα. Μόλις σαράντα εκατοστά κάτω από το έδαφος κρύβεται η πρώτη ύλη ενός μικρού θαύματος: το χώμα, πλούσιο σε άργιλο, που γίνεται πηλός στα χέρια των μαστόρων και στη συνέχεια μεταμορφώνεται σε σκεύη, σε αντικείμενα καθημερινότητας, τέχνης και πολιτισμού.

Κάποτε, η παραλία του Μανταμάδου ήταν από τα σημαντικότερα αγγειοπλαστικά κέντρα της Χώρας. Εβδομήντα εργαστήρια, από τον Παλαιό και τον Ανοιχτό ως τον Ασπροπόταμο, τον Άγιο Στέφανο και τη Χρυσή Άμμο (“Καμήλα”) δούλευαν αδιάκοπα. Κάθε εργαστήριο ήταν μια οικογένεια, μια μικρή κοινότητα δεμένη με τον πηλό, το νερό και τη φωτιά. Οι άντρες δούλευαν στο χώμα και στον τροχό, οι γυναίκες στο καμίνι, στη διακόσμηση και στη φροντίδα του σπιτιού. Μαζί φύλαγαν και μετέφεραν μια τέχνη που περνούσε από γενιά σε γενιά.

Από τα χέρια αυτών των ανθρώπων γεννήθηκαν τα ξακουστά κουμάρια (στάμνες) του Μανταμάδου, τα “ψυγεία Μανταμάδου” όπως είναι γνωστά στους παλαιότερους. Φτιαγμένα από το πορώδες, χοντρόκοκκο χώμα του χωριού, κρατούσαν το νερό δροσερό. Ήταν εξαγώγιμο προϊόν, ταξιδεύοντας από την Αλεξανδρούπολη μέχρι την Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, φτάνοντας ακόμη και στη Σίφνο και τη Σκύρο, νησιά με δική τους παράδοση, που όμως αναγνώριζαν την αξία των μανταμαδιώτικων αγγείων.

Ο διάκοσμος των σκευών, λιτός αλλά καλαίσθητος, φέρει σύμβολα που μιλούν για τις αξίες του τόπου μας: η σπείρα, σύμβολο ενότητας και ειρήνης, και η φτέρη, σύμβολο φιλίας και ελευθερίας.

«Η επιστροφή μου στο νησί ήταν φυσική ανάγκη» Facebook Twitter
«Εδώ οι άνθρωποι ξέρουν καλά ο ένας τον άλλον, νοιάζονται πραγματικά για τον συγχωριανό τους. Είμαστε περίπου 1.100 κάτοικοι και, διακριτικά πάντα, σε μια στιγμή ανάγκης κάποιος θα εμφανιστεί να βοηθήσει». Φωτ.: welcometolesvos.com

Σήμερα, στο χωριό λειτουργούν μόλις δύο παραδοσιακά αγγειοπλαστεία και στην παραλία απομένει ένα. Συνεχίζουμε να φτιάχνουμε τα σκεύη των προγόνων μας με τον ίδιο ακριβώς τρόπο, αλλά παράλληλα δημιουργούμε και πιο σύγχρονα αντικείμενα, από χρηστικά κεραμικά μέχρι πιο καλλιτεχνικές φόρμες που ανταποκρίνονται στις ανάγκες του σημερινού κόσμου και των επισκεπτών που φτάνουν από κάθε μέρος του πλανήτη.

Ο Μανταμάδος, όμως, δεν είναι μόνο η τέχνη του πηλού. Είναι και ο Ταξιάρχης του, ένα από τα πιο εμβληματικά προσκυνήματα της Λέσβου. Ο Ταξιάρχης του Μανταμάδου, με το ανάγλυφο του Αρχαγγέλου φτιαγμένο, σύμφωνα με την παράδοση, από χώμα και αίμα, είναι τόπος βαθιάς πίστης και συγκίνησης. Το μοναστήρι και η ιστορία του καθορίζουν τον χαρακτήρα του χωριού, την πνευματικότητά του και τον τρόπο που οι άνθρωποι αντιλαμβάνονται τη ζωή, την προστασία και την κοινότητα. Όλα αυτά μαζί, η γη, η τέχνη, η μνήμη, η πίστη, συνθέτουν τον Μανταμάδο: έναν τόπο που ζει μέσα στον χρόνο, αλλά δεν χάνει ποτέ την ψυχή του.

Η παραμονή μου εκτός νησιού ήταν κυρίως για ακαδημαϊκούς λόγους. Έζησα στην Αθήνα για το διδακτορικό μου ενώ έχω εργαστεί και σε χώρους που σχετίζονταν με την εκπαίδευση, όμως ποτέ δεν απομακρύνθηκα πραγματικά από το αγγειοπλαστείο της οικογένειάς μου. Το εργαστήριο ήταν και είναι σημείο αναφοράς σε όλη τη ζωή μου. Ό,τι κι αν κάνω, όπου κι αν ταξιδέψω, εκεί επιστρέφω. Είναι ο τόπος που με γειώνει, που μου θυμίζει ποια είμαι.

Ζώντας σε άλλους τόπους, εμπλεκομένη και σε άλλους εργασιακούς χώρους, απέκτησα εμπειρίες, εικόνες και ερεθίσματα που με βοήθησαν να ανοίξω τον τρόπο σκέψης μου. Η πρωτεύουσα μού έδωσε την ένταση της πόλης, τη δυνατότητα επαφής με ανθρώπους της τέχνης και της ακαδημαϊκής ζωής, την πρόσβαση σε εργαστήρια, εκθέσεις, σεμινάρια. Αυτές οι εμπειρίες με διαμόρφωσαν και με ωρίμασαν καλλιτεχνικά και επαγγελματικά.

«Η επιστροφή μου στο νησί ήταν φυσική ανάγκη» Facebook Twitter
Στο παραλιακό μέτωπο του Μανταμάδου κρύβεται η πρώτη ύλη ενός μικρού θαύματος: το χώμα, πλούσιο σε άργιλο. Φωτ.: welcometolesvos.com
«Η επιστροφή μου στο νησί ήταν φυσική ανάγκη» Facebook Twitter
Βόλτα στα καλντερίμια του Μανταμάδου. Φωτ.: welcometolesvos.com

Από την άλλη, η καθημερινότητα σε μια μεγάλη πόλη έχει και δυσκολίες: τον ρυθμό που σε εξαντλεί, την έλλειψη χρόνου, το αίσθημα ότι βρίσκεσαι διαρκώς σε μια κίνηση που δεν είναι πάντα δική σου. Στο νησί, στο χωριό, η ζωή έχει άλλη ποιότητα. Υπάρχει χώρος για δημιουργία, για επαφή με τη φύση, για ανθρώπινες σχέσεις που δεν είναι επιφανειακές.

Το μεγαλύτερο θετικό για μένα είναι ότι στη Λέσβο μπορώ να συνδυάζω την ακαδημαϊκή πλευρά της δουλειάς μου με την καλλιτεχνική. Είμαι τυχερή που έχω δίπλα μου τους γονείς μου, ανθρώπους που με στηρίζουν, με αποδέχονται και με αγαπούν ουσιαστικά. Το να δουλεύω μαζί τους δεν είναι απλώς εργασία, είναι χαρά και δημιουργία. Είμαστε μια καλλιτεχνική ομάδα, όχι μόνο μια οικογένεια. Έτσι, παρά τα όσα κέρδισα από τη ζωή σε μεγαλύτερους τόπους, εδώ νιώθω ότι ζω πιο αληθινά και πιο κοντά σε ό,τι με εκφράζει.

Αγαπώ βαθιά το χωριό μου και τις συνήθειές του. Αγαπώ ακόμα και όσα κάποιοι κατηγορούν στις μικρές κοινωνίες. Εδώ οι άνθρωποι ξέρουν καλά ο ένας τον άλλον, νοιάζονται πραγματικά για τον συγχωριανό τους. Είμαστε περίπου 1.100 κάτοικοι και, διακριτικά πάντα, σε μια στιγμή ανάγκης κάποιος θα εμφανιστεί να βοηθήσει. Είναι μια μορφή αλληλεγγύης που δεν τη συναντάς εύκολα αλλού.

Στον Μανταμάδο υπάρχουν πολλοί νέοι άνθρωποι που προσπαθούν καθημερινά να κρατήσουν την κοινότητα ζωντανή και δημιουργική. Έχουμε νηπιαγωγείο, δημοτικό, γυμνάσιο και λύκειο, κάτι που επιτρέπει στα παιδιά να μεγαλώνουν εδώ χωρίς να χρειάζεται να μετακινούνται καθημερινά. Έχουμε και ομάδες χορού, γιόγκα, πιλάτες, αθλητικούς και φυσιολατρικούς συλλόγους, συλλόγους γυναικών, καφενεία, καφετέριες, ουζερί, ένα ενεργό πολιτιστικό κέντρο όπου γίνονται εκδηλώσεις για μικρούς και μεγάλους. Κάθε καλοκαίρι διοργανώνεται η Παλλεσβιακή Έκθεση Κεραμικής που φέτος συμπληρώνει 30 χρόνια συνεχούς παρουσίας. Και φυσικά, έχουμε τον Ταξιάρχη μας, χάρη στον οποίο το χωριό βρίσκεται γερά χαραγμένο στον χάρτη της Ελλάδας, όχι απλώς ως ένα όμορφο χωριουδάκι αλλά ως τόπος με ιστορία, πίστη και ταυτότητα.

Αν μπορούσα να αλλάξω κάτι, θα ήθελα να είμαστε περισσότεροι. Χρόνο με τον χρόνο, όπως σε όλη την Ελλάδα, ο πληθυσμός μειώνεται. Μακάρι να μπορούσαμε να κρατήσουμε ή και να φέρουμε πίσω νέους ανθρώπους, να συνεχιστεί η ζωή, η τέχνη, οι φωνές και η ενέργεια του χωριού. Γιατί ο Μανταμάδος αξίζει να παραμείνει ζωντανός και δυνατός.

«Η επιστροφή μου στο νησί ήταν φυσική ανάγκη» Facebook Twitter
Παραδοσιακό λαδοτύρι Μανταμάδου.

Το εργαστήριο δεν είναι απλώς η δουλειά μου. Είναι το σπίτι μου. Εκεί γεννήθηκα, εκεί μεγάλωσα, εκεί ζω ακόμη. Είναι ο χώρος όπου η καθημερινότητα και η δημιουργία γίνονται ένα. Με τον πατέρα μου, τον Στέλιο, δουλεύουμε μαζί στον τροχό, εκεί όπου ο πηλός αρχίζει να παίρνει μορφή. Με τη μητέρα μου, την Ειρήνη, “πλουμίζουμε”, όπως λέμε στο χωριό, τα κεραμικά, τους δίνουμε δηλαδή τον διάκοσμο, την προσωπικότητα και τη ζεστασιά τους.

Η κατασκευή ενός κεραμικού αντικειμένου είναι μια επίπονη και χρονοβόρα διαδικασία, που συχνά διαρκεί μέρες ή και εβδομάδες. Πλάσιμο, στέγνωμα, διακόσμηση, ψήσιμο – κάθε στάδιο έχει τη δική του σημασία και σε όλα συμμετέχω. Τα γνωρίζω από τότε που μπορώ να θυμηθώ τον εαυτό μου. Είναι ένας κύκλος που επαναλαμβάνεται, αλλά ποτέ δεν είναι ίδιος, πάντα έχει κάτι καινούργιο να με μάθει.

Μου αρέσει επίσης η επαφή με τον κόσμο. Να εξηγώ στους επισκέπτες και στους ταξιδιώτες ότι δεν μπαίνουν σε έναν χώρο που απλώς “πουλάει” κεραμικά ή τουριστικά αντικείμενα. Μπαίνουν σε ένα οικογενειακό εργαστήρι που υπηρετεί τη λαϊκή παράδοση, όπου όλα είναι απολύτως χειροποίητα και όπου μπορούν να μας δουν να δουλεύουμε, αφού εργαστήριο και πωλητήριο βρίσκονται στον ίδιο χώρο.

«Η επιστροφή μου στο νησί ήταν φυσική ανάγκη» Facebook Twitter
Τα παραδοσιακά κεραμικά.
«Η επιστροφή μου στο νησί ήταν φυσική ανάγκη» Facebook Twitter
Οι Θηλυκότητες.

Και η αλήθεια είναι πως μου αρέσει να είμαι συνεχώς σκονισμένη, γεμάτη χώμα και χρώματα. Με απελευθερώνει. Με φέρνει πιο κοντά στην ουσία αυτής της τέχνης, και στη δική μου ταυτότητα μέσα σε αυτήν.

Παράλληλα, μου αρέσει να πειραματίζομαι με νέες φόρμες και σχέδια, να συνδυάζω το παλιό με το νέο. Να σέβομαι την παράδοση, αλλά και να της δίνω χώρο να αναπνεύσει μέσα στο σήμερα. Μέσα από αυτή την ανάγκη έκφρασης γεννήθηκε και η αγαπημένη μου ενότητα, οι Θηλυκότητες.

Κάθε Θηλυκότητα αναδεικνύει και εμπλουτίζει την παραδοσιακή ελληνική κεραμική μέσα από σύγχρονες μορφές. Τα έργα διερευνούν τη γυναικεία πολυπλοκότητα μέσα από την ώσμωση κλασικών μοτίβων και αφαιρετικών γραμμών, δοκιμάζοντας νέα χρώματα και υλικά. Κεραμικές πλαγγόνες συναντούν παραδοσιακά μανταμαδιώτικα σταμνιά, δημιουργώντας σώματα και μορφές από χώμα και νερό, που καλούν τον θεατή να αφουγκραστεί την ουσία της θηλυκότητας.

Οι επισκέπτες του εργαστήριου καλούνται να αναστοχαστούν πάνω στη σύγχρονη γυναικεία συνθήκη, την ταυτότητα φύλου, τις αμφισημίες του σήμερα και τα ανοιχτά ερωτήματα του αύριο. Να ανακαλύψουν θηλυκότητες που υπερβαίνουν τις παραδοσιακές έμφυλες τοποθετήσεις και αναιρούν τις αναμενόμενες κοινωνικές κατασκευές.

Αυτή είναι η δική μου συμβολή: να συνεχίζω την παράδοση, να τη σέβομαι, αλλά και να της ανοίγω δρόμους. Να κρατάω το παρελθόν ζωντανό και ταυτόχρονα να δημιουργώ χώρο για το μέλλον της κεραμικής μας.

Η αγγειοπλαστική είναι μια πανάρχαια τέχνη, με πρωταρχικές ύλες το χώμα και το νερό. Από τη φύση της έχει αντοχή στον χρόνο. Πιστεύω πως το μέλλον της τέχνης του πηλού είναι, σε έναν βαθμό, ήδη διασφαλισμένο, όχι όμως απαραίτητα το μέλλον των παραδοσιακών αγγειοπλαστών, που πια είμαστε ελάχιστοι.

«Η επιστροφή μου στο νησί ήταν φυσική ανάγκη» Facebook Twitter
Η παρασκευή του κισκέκ στη γιορτή του Ταξιάρχη. Φωτ.: Ιωάννης Πρινάρης

Την ίδια στιγμή, η κεραμική ανθίζει εντυπωσιακά στον δυτικό κόσμο τα τελευταία χρόνια. Παντού ανοίγουν νέα στούντιο, άνθρωποι όλων των ηλικιών αφιερώνουν χρόνο στο να πλάθουν πηλό, να δημιουργούν με τα χέρια τους, να ξαναβρίσκουν αυτή την επαφή με τα φυσικά υλικά. Η μετάβαση αυτή είναι όμορφη: από τη σταμνά και το πιθάρι περάσαμε στα εφυαλωμένα χρηστικά κεραμικά, και τώρα σε μια νέα εποχή, όπου κυριαρχούν πιο εικαστικές, πιο “τυχαίες”, πιο αρτιστίκ φόρμες.

Αυτή η τάση όμως διαφέρει πολύ από την παραδοσιακή αγγειοπλαστική, όπου ο τεχνίτης δημιουργεί στον τροχό αντικείμενα με συγκεκριμένη μορφή και απόλυτη ακρίβεια, με στόχο την παραγωγή όσο το δυνατόν περισσότερων αντικειμένων, χωρίς τη χρήση μηχανών, καλουπιών ή πρεσών. Είναι ένα άλλο επίπεδο δεξιοτεχνίας.

Για να διασφαλιστεί πραγματικά το μέλλον αυτής της παραδοσιακής τέχνης, θα ήθελα να δω περισσότερη εκπαίδευση, μαθητεία, στήριξη νέων ανθρώπων που θέλουν να μπουν στο επάγγελμα. Να δημιουργηθούν χώροι μάθησης, να ενισχυθούν τα εργαστήρια, να γίνει η τέχνη προσβάσιμη σε όσους θέλουν να τη γνωρίσουν. Αν υπάρχουν άνθρωποι να συνεχίσουν, τότε η τέχνη δεν θα χαθεί ποτέ. Αυτή είναι η ουσία».

www.steliosstamatis.gr

Στείλτε τις προτάσεις σας για τη στήλη «Γειτονιές της Ελλάδας» στο [email protected]

Ταξίδια
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η ζωή και τα ήθη ενός λεσβιακού χωριού μέσα από το φαγητό

Βιβλίο / Η ζωή και τα ήθη ενός λεσβιακού χωριού μέσα από το φαγητό

Στον Μανταμάδο οι γυναίκες του Φυσιολατρικού–Ανθρωπιστικού Συλλόγου «Ηλιαχτίδα» δημιούργησαν ένα βιβλίο που συνδυάζει τη νοσταλγία της παράδοσης με τις γευστικές μνήμες της τοπικής κουζίνας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Η ζωή στο βουνό σού δείχνει τι πραγματικά χρειάζεσαι»

Oι Γειτονιές της Ελλάδας / «Η ζωή στο βουνό σού δείχνει τι πραγματικά χρειάζεσαι»

Ένα νέο ζευγάρι, η Μελίνα Παπαδοπούλου και ο Κωνσταντίνος Βασιλάκης, έχουν κάνει σπίτι τους το Καπέσοβο και μας μιλούν για την καθημερινότητα σε ένα από τα πιο όμορφα Ζαγοροχώρια.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
«H απόφαση να επιστρέψω στον Τυρό με έφερε πιο κοντά σε ό,τι έχει πραγματική αξία για μένα, μου έδωσε ελπίδα πως κάτι μικρό μπορεί να έχει μεγάλο αποτύπωμα, όταν γίνεται με αγάπη και συνέπεια»

Γειτονιές της Ελλάδας / Η Ελισάβετ υφαίνει τα υφαντά της στον Τυρό Αρκαδίας

Η Ελισάβετ Ροδοπούλου επέστρεψε από το εξωτερικό στο χωριό της για να ασχοληθεί με μια τέχνη που χάνεται: την παραδοσιακή τσακώνικη υφαντική. Η σκέψη της πηγαίνει συχνά στη γιαγιά της, που ξεκίνησε να υφαίνει στον αργαλειό μόλις στα εννιά της χρόνια.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Δοτσικό Γρεβενών

Γειτονιές της Ελλάδας / Πήρε μόλις 5 δευτερόλεπτα στην Εύα για να αποφασίσει να αναλάβει το καφενείο στο Δοτσικό

Μια τριαντάχρονη διοργανώνει τέκνο πάρτι σε ένα καφενείο, σε ένα κυριολεκτικά «αγγελοπουλικό» σκηνικό με έξι μόνιμους κατοίκους στη Βόρεια Πίνδο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η ζωή στο βουνό σού δείχνει τι πραγματικά χρειάζεσαι»

Oι Γειτονιές της Ελλάδας / «Η ζωή στο βουνό σού δείχνει τι πραγματικά χρειάζεσαι»

Ένα νέο ζευγάρι, η Μελίνα Παπαδοπούλου και ο Κωνσταντίνος Βασιλάκης, έχουν κάνει σπίτι τους το Καπέσοβο και μας μιλούν για την καθημερινότητα σε ένα από τα πιο όμορφα Ζαγοροχώρια.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
48 ώρες στο Μεγάλο και το Μικρό Πάπιγκο

Ταξίδια / 48 ώρες στο Μεγάλο και το Μικρό Πάπιγκο

Στους δύο διατηρητέους οικισμούς του Πάπιγκου κάνουμε ιππασία και ράφτινγκ, μια στάση στις «κολυμπήθρες», και μπάνιο, αν ο καιρός το επιτρέπει. Φυσικά, απολαμβάνουμε ζαγορίσιες πίτες, ντόπια τυριά, κρασιά και τσίπουρα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Εδώ νιώθω πραγματικά ελεύθερος, δημιουργικός και κοντά στις ρίζες μου»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Όταν ζεις σε μια απομακρυσμένη κοινωνία, αρχίζουν να σε ενδιαφέρουν τα πάντα»

Ο Χρήστος Τσιαμπόκαλος άφησε τα ξενύχτια της Αθήνας, μετακόμισε στο χωριό των γονιών του, τη Βαλαώρα στα Άγραφα, και έγινε κτηνοτρόφος, κάνοντας πράξη το όνειρο ζωής.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
«Το χωριό δεν είναι απλώς ένας όμορφος τόπος να ζεις, αλλά ένα σημείο εκκίνησης»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Με φίλους στο καφενείο, πίνουμε τσίπουρα, γελάμε»: Η ψυχοθεραπεία μας

Ο διεθνούς φήμης φωτογράφος Μιχάλης Παππάς δεν θεωρεί τυχαίο πως οι σημαντικότερες διακρίσεις της πορείας του ήρθαν μετά την επιστροφή του στο χωριό, την Κήρινθο στη βόρεια Εύβοια.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Ιαπωνία: Ταξίδι στη χώρα της ανεξάντλητης καλοσύνης

Ταξίδια / Ιαπωνία: Ταξίδι στη χώρα της ανεξάντλητης καλοσύνης

Είναι πολύ δύσκολο για τον Δυτικό, από τη στιγμή που θα έρθει σε επαφή με την ευγένεια των Ιαπώνων, να επιστρέψει στη βορβορώδη αγένεια, στη χοντροκοπιά και στην παντελή αδιαφορία για τον διπλανό.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Κωνσταντινούπολη: Το ελληνικό νεκροταφείο είναι ένα αληθινό μουσείο αρχιτεκτονικής και γλυπτικής

Ταξίδια / Κωνσταντινούπολη: Το ελληνικό νεκροταφείο είναι ένα υπαίθριο μουσείο

Το ελληνορθόδοξο κοιμητήριο στο Σισλί είναι ένας θησαυρός αρχιτεκτονικής και γλυπτικής, κρυμμένος στην καρδιά της Πόλης, και θεωρείται από τα σπουδαιότερα της Ευρώπης. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν ήταν απλώς μια απόφαση να μετακομίσω στο χωριό, ήταν φυσική ολοκλήρωση»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Στα βουνά βρήκα τον εαυτό μου και τον σκοπό μου»

Ο Κωνσταντίνος Βασιλακάκος ζει από το 2013 σε ένα μικρό ορεινό χωριό, το Πετρίλο στα Άγραφα, που έχει μόλις δέκα μόνιμους κάτοικους τον χειμώνα, και δείχνει τον τρόπο σε όποιον θέλει να ακολουθήσει το παράδειγμά του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Τι έμαθα δίπλα στους θαλασσινούς νομάδες του Ινδικού Ωκεανού

Ταξίδια / Τι έμαθα δίπλα στους θαλασσινούς νομάδες του Ινδικού Ωκεανού

Ένα ταξίδι στην Κένυα γίνεται αφορμή να γνωρίσουμε αυτή την ιδιαίτερη περίπτωση ανθρώπων που βρίσκουν στην περιπλάνηση σκοπό και σωτηρία, ένα αντίδοτο στη μελαγχολία και την επιθετικότητα της ζωής στην πόλη.
ΣΤΕΛΙΟΣ ΒΑΡΒΑΡΕΣΟΣ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ