Οι δραματικές ζωές του Σαμ Σέπαρντ

Οι δραματικές ζωές του Σαμ Σέπαρντ Facebook Twitter
Ο Σαμ Σέπαρντ το 1983
0


ΤΟ 1983, Ο ΣΑΜ ΣΕΠΑΡΝΤ
βρισκόταν στο αποκορύφωμα της καριέρας του. Είχε ήδη κερδίσει το βραβείο Πούλιτζερ για το θεατρικό του έργο «Θαμμένο παιδί» (1978), ενώ το πιο πρόσφατο τότε έργο του, το «Τρελός για έρωτα», που είχε κάνει πρεμιέρα τον Φεβρουάριο στο Magic Theatre του Σαν Φρανσίσκο, θα γινόταν η μακροβιότερη παράσταση έργου του όταν μεταφέρθηκε στη Νέα Υόρκη τον Μάιο. Τον Οκτώβριο, η ερμηνεία του ως Τσακ Γιέγκερ, του πρώτου πιλότου που έσπασε το φράγμα του ήχου, στην ταινία «Οι κατάλληλοι άνθρωποι», θα κέρδιζε υποψηφιότητα για Όσκαρ, προσφέροντάς του ένα είδος διασημότητας που σπάνια –αν όχι ποτέ– έχει επιτύχει Αμερικανός θεατρικός συγγραφέας. Υπήρχε όμως ένα εμπόδιο· «του προκαλεί μεγάλη αποστροφή το να είναι αρεστός», ανέφερε το 1983 σε ένα τεύχος του το περιοδικό «Film Comment» σχετικά με την παρουσία του Σέπαρντ στην οθόνη. «Μπορεί να μην ενθαρρύνει τον ανταγωνισμό, δεν επιτρέπει όμως την οικειότητα».

Έφτασε στη Νέα Υόρκη στις αρχές της δεκαετίας του 1960 και, σε ηλικία 20 ετών, κατάφερε αμέσως να τραβήξει την προσοχή με τα θεατρικά του έργα που έμοιαζαν με κρεσέντο εκρηκτικής ενέργειας. Όπως το έθεσε ο Έντουαρντ Άλμπι, «το θέμα των θεατρικών έργων του Σέπαρντ είναι πολύ λιγότερο ενδιαφέρον από τον τρόπο με τον οποίο το διαχειρίζεται».

Αυτή η σθεναρή επιφυλακτικότητα ήταν που εμπόδισε τον Σέπαρντ να γίνει ένας μεγάλος αντί για ένας απολύτως αξιόπιστος ηθοποιός. Το βέβαιο είναι ότι ο Σέπαρντ διέθετε εμβληματική ομορφιά (ένας ροκ Γκάρι Κούπερ) και ατέλειες όπως τα στραβά δόντια τού πρόσθεταν γοητεία. Ο Σέπαρντ, ο οποίος πέθανε το 2017 σε ηλικία 73 ετών, άφησε πίσω του πενήντα έξι θεατρικά έργα και επτά βιβλία πεζογραφίας και ποίησης αλλά και μια σειρά από προσωπικά ημερολόγια και επιστολές. Αυτά τα αποσπάσματα είναι ακαταμάχητα για τους βιογράφους, υποστηρίζει ο Robert M. Dowling στο νέο βιβλίο «Coyote: Οι δραματικές ζωές του Σαμ Σέπαρντ», την τρίτη βιογραφία του Σέπαρντ που έχει βγει την τελευταία δεκαετία και την πιο ολοκληρωμένη απεικόνιση της ζωής του μέχρι σήμερα.

sAM
Το εξώφυλλο της βιογραφίας του Robert M. Dowling στο νέο βιβλίο «Coyote: Οι δραματικές ζωές του Σαμ Σέπαρντ»

Ο Σαμ Σέπαρντ Ρότζερς μεγάλωσε ανατολικά της Πασαντίνα, στην Καλιφόρνια. Ο πατέρας του, Σαμ Ρότζερς, συμμετείχε σε 46 αποστολές με βομβαρδιστικά B-24 κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, αλλά δυσκολεύτηκε να προσαρμοστεί στη μεταπολεμική ζωή ως καθηγητής Ισπανικών και Λατινικών στο γυμνάσιο, καθώς η χαρισματική του προσωπικότητα σύντομα εκτροχιάστηκε λόγω του αλκοολισμού. «Ένα πράγμα για το οποίο θα του είμαι πάντα ευγνώμων... είναι ότι μου έμαθε τον Λόρκα όταν ήμουν παιδί», είπε αργότερα ο γιος του, «και μάλιστα στα ισπανικά». Ο πατήρ Ρότζερς κυβερνούσε το σπίτι με φόβο και πειθαρχία, χτυπώντας τακτικά τον γιο του. «Η ζωή του ήταν σαν μια ωρολογιακή βόμβα έτοιμη να εκραγεί», θυμάται η σύζυγός του, Τζέιν. Υπονοούσε επίσης συχνά ότι ο γιος του δεν ήταν αρκετά άντρας, ένα τραύμα που μπορεί να εξηγεί τη στωική προσωπικότητα καουμπόη του Σέπαρντ, καθώς και τον φόβο του ότι ο πατέρας του είχε κάποιο δίκιο. Ο γέρος θα γινόταν η απειλητική δύναμη πίσω από πολλά από τα θεατρικά έργα του Σέπαρντ.

Οι δραματικές ζωές του Σαμ Σέπαρντ Facebook Twitter
Σαμ Σέπαρντ και Πάτι Σμιθ

Ο νεαρός Σαμ βρήκε καταφύγιο στη ζωή της φάρμας. «Η μεγαλύτερη φιλοδοξία μου ήταν να γίνω κτηνίατρος στον ιππόδρομο της Σάντα Ανίτα», έγραφε σε ένα σημειωματάριο. Αντί για τη ζωή του αγρότη όμως, επέλεξε τελικά να γίνει ο Σαμ Σέπαρντ και έφυγε από το σπίτι του μόλις βρήκε την ευκαιρία. Έφτασε στη Νέα Υόρκη στις αρχές της δεκαετίας του 1960 και, σε ηλικία 20 ετών, κατάφερε αμέσως να τραβήξει την προσοχή με τα θεατρικά έργα του που έμοιαζαν με κρεσέντο εκρηκτικής ενέργειας. Όπως το έθεσε ο Έντουαρντ Άλμπι, «το θέμα των θεατρικών έργων του Σέπαρντ είναι πολύ λιγότερο ενδιαφέρον από τον τρόπο με τον οποίο το διαχειρίζεται».

Ο Σέπαρντ έγραφε μανιωδώς, συγχρόνως όμως κατάφερνε να συνδεθεί με πολλά «καυτά» πρότζεκτ. Όταν ο Μικελάντζελο Αντονιόνι έψαχνε έναν μοντέρνο, νεαρό συγγραφέα για να γράψει το σενάριο της ταινίας «Zabriskie Point» (1970), στράφηκε στον Σέπαρντ, ο οποίος επίσης εργάστηκε σε (ανέκδοτα εν τέλει) πρότζεκτ για τους Rolling Stones και για τον Ρόμπερτ Ρέντφορντ. Η ερωτική του ζωή σπανίως ήταν βαρετή. Το 1969 παντρεύτηκε την ηθοποιό Ο-Λαν Τζόουνς, με την οποία απέκτησε έναν γιο. Το 1970 είχε μια σχέση με την Πάτι Σμιθ, η οποία παρέμεινε φίλη του για όλη της τη ζωή (εκείνος ήταν που την ενθάρρυνε να βάλει μουσική στα λόγια της). Είχε επίσης σχέση με την Τζόνι Μίτσελ, την οποία γνώρισε κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της ταινίας του Μπομπ Ντίλαν «Renaldo and Clara» το 1978. (Ο Σέπαρντ ήταν το θέμα του τραγουδιού της Μίτσελ «Coyote» του 1976, απ' όπου και ο τίτλος της βιογραφίας.) Ο Σέπαρντ θα άφηνε την Τζόουνς για την Τζέσικα Λανγκ, συμπρωταγωνίστριά του στην ταινία «Φράνσις» του 1982. Το ερωτικό τους τρίγωνο θα γινόταν, εν μέρει, το θέμα του διάσημου έργου του «Τρελός για έρωτα».

Οι δραματικές ζωές του Σαμ Σέπαρντ Facebook Twitter
Ο Σέπαρντ με την Τζέσικα Λανγκ

Ο Σέπαρντ κέρδισε δέκα βραβεία Obie (Off-Broadway Theatre Awards) και το κορυφαίο του επίτευγμα, ο «οικογενειακός» κύκλος των οικογενειακών θεατρικών έργων –«The Curse of the Starving Class» (1977), «Buried Child» (1978), «True West» (1980), «Fool for Love» (1983) και «A Lie of the Mind» (1985)– τον τοποθετούν στη σειρά των μεγάλων Αμερικανών θεατρικών συγγραφέων που ξεκινά από τον Ευγένιο Ο’Νιλ. Ο Dowling παραθέτει στο βιβλίο τα λόγια του Ιρλανδού ηθοποιού Στίβεν Ρία, ο οποίος έγραψε ότι τα έργα του Σέπαρντ «περισσότερο από οποιαδήποτε άλλα μετά από εκείνα του Μπέκετ, μοιάζουν με μουσικές εμπειρίες». Όταν ο Σέπαρντ πέθανε, ένα αντίγραφο του «Τέλους του παιχνιδιού» του Μπέκετ βρισκόταν στο κομοδίνο του.

Ο Σέπαρντ είχε τις εμμονές του –τις γυναίκες, το ποτό, το γράψιμο– και ένα προαίσθημα του αναπόφευκτου. «Η ξέφρενη ματαιότητα της συνεχούς αναζήτησης ενός νέου μέρους», έγραφε στον παλιό φίλο του, Τζόνι Νταρκ, «μιας νέας ζωής, ενός νέου συντρόφου. Λες και η αλλαγή από μόνη της λειτουργεί σαν ελιξίριο». Το 2011, μετά τον χωρισμό του από την Τζέσικα Λανγκ, έγραφε: «Οι μυριάδες κοπέλες μου αποδείχθηκαν όλες κάπως απογοητευτικές. Η μόνη μου παρηγοριά φαίνεται να είναι το γράψιμο».

Με στοιχεία από «The Wall Street Journal»

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ