Η Πάτι Σμιθ και το «Ψωμί των αγγέλων»

Η Πάτι Σμιθ και το «Ψωμί των αγγέλων» Facebook Twitter
Η ιστορία της Πάτι Σμιθ ξετυλίγεται σαν ένα μποέμ παραμύθι. Η τύχη είναι με το μέρος της, ενισχυμένη από μια σθεναρή πεποίθηση στο δικό της όραμα. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0


TO «ΨΩΜΙ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ» («Bread of Angels»), το συναρπαστικό νέο βιβλίο απομνημονευμάτων της Πάτι Σμιθ, εντείνει το μυστήριο γύρω από το ποια είναι αυτή η εμβληματική καλλιτέχνιδα και από πού προήλθε το μοναδικό της όραμα. Έχει μια υπερφυσική πίστη στα ένστικτά της και μια αστείρευτη περιέργεια που βοηθούν να εξηγηθεί η εξαιρετικά πλούσια ζωή και το έργο της. Αυτή η υπερβατική και κατά περιόδους τρομακτική καταγραφή της πορείας της εμπλουτίζει την αντίληψη αυτή. Κι όμως, η προσωπικότητα της Smith παραμένει κρυμμένη σαν σφίγγα: μια αιθέρια παρουσία, η πορεία της οποίας προς τη φήμη τροφοδοτήθηκε από το περιπετειώδες της πνεύμα και αργότερα σημαδεύτηκε από την τραγωδία.

Η ιστορία της ξεκινά με μια δύσκολη παιδική ηλικία την οποία περιγράφει σαν να αφηγείται ένα παραμύθι του Ντίκενς. Στα πρώτα τέσσερα χρόνια της ζωής της, η οικογένειά της μετακόμισε έντεκα φορές, μένοντας σε συγγενείς μετά από εξώσεις ή σε διαμερίσματα στη Φιλαδέλφεια που ήταν γεμάτα ποντίκια. Η μητέρα της ήταν σερβιτόρα και ο πατέρας της, βετεράνος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου με ψυχικά τραύματα από την εμπειρία του αυτή, ήταν εργάτης σε εργοστάσιο. Και οι δυο τους, όμως, μοιράζονταν την αγάπη τους για την ποίηση, τα βιβλία και την κλασική μουσική με την κόρη τους, η οποία διάβαζε τα ποιήματα του Γέιτς από το νηπιαγωγείο.

Ακόμη και στις στερήσεις που περιγράφει η Σμιθ, υπάρχει μια ρομαντική χροιά, η οποία ενισχύεται από τα στοιχεία που επιλέγει να τονίσει ή να παραλείψει.

Η μικρή Πάτι, που γεννήθηκε το 1946, ήταν συχνά κλινήρης, καθώς έπασχε από φυματίωση και οστρακιά, μαζί με όλες τις συνήθεις παιδικές ασθένειες. Γράφει στο βιβλίο: «Η παιδική μου ηλικία ήταν σαν από έργο του Προυστ, μια διαρκής αλληλουχία καραντίνας και ανάρρωσης». Όταν προσβλήθηκε από ασιατική γρίπη, ο ιός την παρέλυσε με «έναν καταιγισμό από ημικρανίες». Η ίδια αποδίδει την ανάρρωσή της στην ακρόαση μιας ανθολογίας με ηχογραφήσεις της «Μαντάμ Μπάτερφλαϊ» του Πουτσίνι που της είχε αγοράσει η μητέρα της με τα φιλοδωρήματα που κέρδιζε.

Θυμάται επίσης ότι σε ηλικία 3 ετών απασχολούσε επίμονα τη μητέρα της κατά τη διάρκεια της βραδινής προσευχής, θέτοντας μεταφυσικά ερωτήματα για τον Ιησού και την ψυχή, βυθιζόταν στη μελέτη της Βίβλου και αργότερα ακολούθησε τη μητέρα της ως Μάρτυρας του Ιεχωβά. Ωστόσο, δεν περιορίστηκε μόνο σε μια θρησκευτική πρακτική. Ενώ ήταν ακόμα μικρή, γοητεύτηκε από το Θιβέτ και τις διδασκαλίες του βουδισμού – «μια συνειδητοποίηση της αλληλεξάρτησης όλων των πραγμάτων».

Ακόμη και στις στερήσεις που περιγράφει η Σμιθ, υπάρχει μια ρομαντική χροιά, η οποία ενισχύεται από τα στοιχεία που επιλέγει να τονίσει ή να παραλείψει. Με λίγα χρήματα για παιχνίδια, εκείνη και τα αδέλφια της διασκέδαζαν χρησιμοποιώντας τα πόμολα μιας ντουλάπας ως όργανα πλοήγησης σε ένα πλοίο που ταξίδευε σε μακρινές θάλασσες. Αυτή και τα μικρότερα αδέλφια της πήγαιναν τακτικά με τη μητέρα τους στις κοντινές σιδηροδρομικές γραμμές, όπου μάζευαν κάρβουνο για να τροφοδοτήσουν τη σόμπα τους, τη μοναδική πηγή θέρμανσης του διαμερίσματος. Κάτω από τις σανίδες του δαπέδου της ντουλάπας της, η Σμιθ κρύβει «αστραφτερά απορρίμματα που είχα μαζέψει από τους κάδους σκουπιδιών, σπαράγματα κοσμημάτων, κομποσκοίνια», μαζί με μια μπλε οδοντόβουρτσα στην οποία έχει αποδώσει μαγικές δυνάμεις.

cover
Patti Smith, Bread of Angels

Είναι αδύνατο να γνωρίζουμε αν η Σμιθ ήταν πραγματικά τόσο συγκροτημένη και στοχαστική ως παιδί ή αν η νοσταλγία έχει αλλοιώσει την οπτική της. Αυτό που είναι αναμφισβήτητο, όμως, είναι ότι το εξαιρετικό καλλιτεχνικό της μάτι και η ευαίσθητη φύση της αναδείχθηκαν σε μια ηλικία που οι περισσότεροι από εμάς ικανοποιούμασταν παίζοντας απλώς στη γειτονική αλάνα. Θυμάται ότι σε ηλικία 6 ετών ανέσυρε τεύχη της «Vogue» από τους κάδους απορριμμάτων και ένιωθε «μια βαθιά συγγένεια» με τις εικόνες που έβλεπε στις σελίδες τους. Κατά την πρώτη της επίσκεψη σε ένα μουσείο, ένα έργο του Πικάσο τής προκάλεσε μια επιφοίτηση: είχε γεννηθεί για να γίνει καλλιτέχνιδα. Μια δεκαετία αργότερα, επιβιβάστηκε σε ένα λεωφορείο με προορισμό τη Νέα Υόρκη.

Σε αυτό το σημείο, περίπου στο ένα τρίτο του βιβλίου, ο ρυθμός των αναμνήσεων επιταχύνεται. Μια αλχημεία διαποτίζει κάθε τυχαία συνάντηση. Οι ευκαιρίες αφθονούν. Όπου κι αν γυρίσει, υπάρχουν ταλαντούχοι φωτογράφοι, ποιητές, θεατρικοί συγγραφείς και μουσικοί που την ενθαρρύνουν και την υποστηρίζουν. Γράφει ποίηση και βρίσκει την αδελφή ψυχή της στο πρόσωπο του φωτογράφου Ρόμπερτ Μέιπλθορπ. Γνωρίζει τον Σαμ Σέπαρντ, ο οποίος χρησιμοποιεί ποίημά της σε ένα θεατρικό έργο που γράφει. Γνωρίζει τον Ουίλιαμ Μπάροουζ, κάνει μια ποιητική ανάγνωση με τον Άλεν Γκίνσμπεργκ, ξεκινά μια μουσική συνεργασία με τον Λένι Κέι και παρουσιάζει την ποίησή της, με πνευματικό καθοδηγητή τον Γάλλο ποιητή του 19ο αιώνα Αρθούρο Ρεμπό.

Η ιστορία της Πάτι Σμιθ ξετυλίγεται σαν ένα μποέμ παραμύθι. Η τύχη είναι με το μέρος της, ενισχυμένη από μια σθεναρή πεποίθηση στο δικό της όραμα. «Δεν υπήρχε πλάνο, δεν υπήρχε σχεδιασμός», γράφει για εκείνη την εποχή, «απλώς μια οργανική αναταραχή που με οδήγησε από τον γραπτό στον προφορικό λόγο». Ο Μπομπ Ντίλαν γίνεται μέντοράς της. Η φήμη της φτάνει στο ζενίθ με την κυκλοφορία του άλμπουμ «Horses» το 1975 και τη διεθνή περιοδεία που ακολουθεί, αλλά η ίδια διατηρεί την ασκητική της στάση. «Δεν κάναμε τον δίσκο για να αποκτήσουμε φήμη και πλούτο», γράφει. «Τον κάναμε για τους γνωστούς και άγνωστους μύστες της τέχνης, τους περιθωριοποιημένους, τους απομονωμένους, τους αποκηρυγμένους».

Η πορεία της ως ροκ σταρ παρεκκλίνει λόγω της ερωτικής της σχέσης με τον Φρεντ Σόνικ Σμιθ, για τον οποίο εγκαταλείπει την καριέρα της στο αποκορύφωμά της, παρά τις συμβουλές πολλών από τους πιο κοντινούς της ανθρώπους. Αλλά, όπως και με κάθε απόφασή της, κανείς δεν μπορεί να τη μεταπείσει. Σε αυτό το πιο προσωπικό τμήμα του βιβλίου, παίρνουμε μια γεύση από δυο παθιασμένους καλλιτέχνες που βρίσκονται σε χειμερία νάρκη, ερωτευμένοι. Παντρεύονται, κάνουν δυο παιδιά και καλλιεργούν μια εκκεντρική εκδοχή της οικογενειακής ευτυχίας. Παρεμβαίνει όμως η σκληρή πραγματικότητα και οι απώλειες αρχίζουν να συσσωρεύονται. Η Σμιθ χάνει τον έναν μετά τον άλλον τους άντρες που αγαπάει περισσότερο, τον Ρόμπερτ, τον Φρεντ και τέλος τον αγαπημένο της αδελφό, τον Τοντ. Αυτές οι απώλειες στοιχειώνουν τις αναμνήσεις της. Τις αντιμετωπίζει επιστρέφοντας στη σκηνή με μια νέα, έντονη δίψα.

Οι τελευταίες σελίδες του βιβλίου αποκαλύπτουν ότι η Σμιθ εξακολουθεί να πενθεί, θρηνώντας την απώλεια κι άλλων αγαπημένων προσώπων, των γονιών της, της Σούζαν Σόνταγκ, του Σαμ Σέπαρντ. Στα 79 της αναλογίζεται τη διαδικασία του «αποχωρισμού», την οποία περιγράφει ως ένα από τα πιο δύσκολα καθήκοντα της ζωής. «Βουτάμε ξανά στην άβυσσο από την οποία προσπαθήσαμε να βγούμε και βρισκόμαστε σε μια άλλη στροφή του τροχού», γράφει. «Και αφού βρούμε τη δύναμη να το κάνουμε, ξεκινάμε την οδυνηρή αλλά και εξαίσια διαδικασία του αποχωρισμού». Τι θα κρατήσει; «Θα κρατήσω το δαχτυλίδι του γάμου μου», γράφει, «και την αγάπη των παιδιών μου».

Με στοιχεία από τους «Los Angeles Times»

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Βιβλίο / Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Ντε Γουίτ αποδεικνύει ότι οι καλοί συγγραφείς πάντα δικαιώνονται. Και το βιβλίο της «Οι Άγγλοι καταλαβαίνουν το μαλλί», τη σπάνια ευφυΐα της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Προδημοσίευση / Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Μια αποκλειστική πρώτη δημοσίευση από το εν εξελίξει βιβλίο «Ανθός ΜεταΝοήματος» της Μαρίας Μήτσορα, μιας αθόρυβης πλην σημαντικότατης παρουσίας στην ελληνική λογοτεχνία, που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη μέσα στο 2026.
THE LIFO TEAM
«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Βιβλίο / Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της εποχής μας. Στη συνέντευξή της στη LifO δίνει (ανάμεσα σε άλλα) οδηγίες για το γράψιμο και τη ζωή, τη γνώμη της για τον Πλάτωνα αλλά και για την αξία των συμβολικών μύθων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Βιβλίο / Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Στο νέο βιβλίο του, που κυκλοφορεί δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ρόμπι Ρόμπερτσον, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος The Band, μιλάει για όσα έζησε με τον διάσημο σκηνοθέτη και κολλητό του στο ηδονιστικό Χόλιγουντ της δεκαετίας του '70.
THE LIFO TEAM
Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Βιβλίο / Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Τα έργα-σταθμοί της λογοτεχνίας, από την υψηλή ποίηση μέχρι τη μυθοπλασία, ανέκαθεν αποτύπωναν τα ακραία σημεία των καιρών, γι’ αυτό είναι επίκαιρα. Παραθέτουμε τέσσερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που βγήκαν πρόσφατα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ζοζέ Σαραμάγκου: Η ζωή ενός αντισυμβατικού συγγραφέα

Βιβλίο / Ζοζέ Σαραμάγκου: «Πιστεύω πως ό,τι είναι να γίνει δικό μας, θα φτάσει τελικά στα χέρια μας»

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο σπουδαίος Πορτογάλος λογοτέχνης που ξεκίνησε να γράφει για να δοκιμάσει «τι στ’ αλήθεια μπορεί ν’ αξίζει ως συγγραφέας» και έφτασε να πάρει Νόμπελ Λογοτεχνίας.
ΕΛΠΙΔΑ ΜΟΥΡΚΑΚΟΥ
Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο όπου θερίζει το Aids

Βιβλίο / Ο ξεχασμένος «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη κυκλοφορεί ξανά

Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο που τον θερίζει το AIDS. Μια τολμηρή ματιά την Αθήνα των ’90s μέσα από το απελπισμένο στόρι δύο γκέι εραστών. Ο «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη ήταν εκτός κυκλοφορίας για τρεις σχεδόν δεκαετίες. Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί ξανά.
M. HULOT
Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Βιβλίο / Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Ο ιστορικός και συγγραφέας του βιβλίου «Antifa», που εγκατέλειψε πρόσφατα οικογενειακώς τις ΗΠΑ εξαιτίας απειλών που δέχτηκε για τη ζωή του, μιλά για την αμερικανική πολιτική σκηνή και για το αντιφασιστικό κίνημα σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νόρμαν Μέιλερ «Μάγισσα τέχνη»

Το πίσω ράφι / Νόρμαν Μέιλερ: «Οι καλλιτέχνες δίνουν όρκο να είναι εγωιστές. Ειδάλλως, δεν θα γίνει τίποτα»

Ο Αμερικανός συγγραφέας ξεκίνησε μη μπορώντας να συντάξει μια πρόταση, αλλά με το πρώτο του μυθιστόρημα ξεχώρισε. Έκτοτε διαβάστηκε, αμφισβητήθηκε, προκάλεσε κι έμεινε ως το τέλος διαυγής και θαρραλέος.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ