Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Βιμ Βέντερς: Η μεγάλη αναδρομή στη Στέγη Facebook Twitter
O κόσμος του σπουδαίου Γερμανού κινηματογραφιστή δεν τρέχει με ρυθμούς καθημερινότητας, αλλά δίνει χώρο για να περιπλανηθείς.
0

Γερμανός κινηματογραφιστής. Ποιητής του ανοιχτού δρόμου. Υποψήφιος για Όσκαρ τέσσερις φορές. Βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ Καννών. Ο Βιμ Βέντερς, ένας από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες της γενιάς του, κινηματογραφεί τον κόσμο σαν να τον βλέπει για πρώτη φορά. Από το «Παρίσι, Τέξας» έως «Τα φτερά του έρωτα», ο κόσμος του σπουδαίου Γερμανού κινηματογραφιστή δεν τρέχει με ρυθμούς καθημερινότητας, αλλά δίνει χώρο για να περιπλανηθείς. Οι ήρωές του, σιωπηλοί πολλές φορές, παρατηρούν τα μικρά και μεγάλα πράγματα που συμβαίνουν γύρω τους. Οι ταινίες του βοηθούν τους θεατές να αναπνεύσουν και αυτό το αφιέρωμα στη ζωή και το έργο του μάς υπενθυμίζει πως το βασικό συστατικό της ζωής βρίσκεται σε σιωπές, βλέμματα και διαδρομές. Ακολουθώντας τα ταξίδια των περιπλανώμενων που αναζητούν τον εαυτό τους, από το Αμβούργο έως το Χόλιγουντ και από τις πιο σκληρές πραγματικότητες έως τον μαγευτικό κόσμο των ονείρων, ο Βιμ Βέντερς προσγειώνεται με έναν ιδιαίτερα μοναδικό τρόπο στη Στέγη.

Η Στέγη παρουσιάζει ένα τριήμερο κινηματογραφικό αφιέρωμα στον σπουδαίο σκηνοθέτη, με ένα masterclass του ίδιου στη Μικρή Σκηνή και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή, προβολές ταινιών σε όλη τη Στέγη, αλλά και ένα 3D film installation εμπνευσμένο από τον Έντουαρντ Χόπερ στο +3.

Οι ταινίες του βοηθούν τους θεατές να αναπνεύσουν και αυτό το αφιέρωμα στη ζωή και το έργο του μάς υπενθυμίζει πως το βασικό συστατικό της ζωής βρίσκεται σε σιωπές, βλέμματα και διαδρομές.

Ένα τριήμερο κινηματογραφικό αφιέρωμα έρχεται να καταλάβει ολόκληρο το κτίριο της Στέγης με προβολές 13 ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτηση με τον μεγάλο δημιουργό, αλλά και ένα 3D short film installation που προβάλλεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Η τριλογία του δρόμου συναντάει το «Δωμάτιο 666» και τον «Αμερικανό φίλο», τα παιχνίδια του φωτός («Somebody Comes into the Light») και της σκέψης του («Reverse Angle»). Οι «κρυφές» μικρού μήκους ταινίες του Βέντερς συναντούν τους ζωντανούς πια πίνακες του σπουδαίου Αμερικανού ζωγράφου Έντουαρντ Χόπερ, ενώ οι βραβευμένες ταινίες τού διεθνώς καταξιωμένου κινηματογραφιστή (σε ψηφιακή αποκατάσταση) επιφυλάσσουν μια μικρή έκπληξη με το 5ωρο director’s cut του «Μέχρι το τέλος του κόσμου» σε ειδική προβολή για πρώτη φορά στη χώρα μας.

Ταινίες Μεγάλου Μήκους

«Η Αλίκη στις πόλεις», 1974

Wim Wenders Facebook Twitter
Alice in the cities

Το πρώτο road movie του Βέντερς που ξεκινάει την τριλογία του «ταινιών δρόμου», μαζί με τις «Wrong Move» («Λάθος κίνηση») και «Kings of the Road» («Στο πέρασμα του χρόνου»). Ήταν η τέταρτη μεγάλου μήκους ταινία του αλλά η πρώτη που γυρίστηκε εν μέρει στην Αμερική, με πρωταγωνιστή το alter ego του, τον δημοσιογράφο Φίλιπ Βίντερ (Rüdiger Vogler), ο οποίος διασχίζει την αμερικάνικη ήπειρο με αυτοκίνητο, με σκοπό να γράψει μια ιστορία για τη χώρα. Απογοητευμένος και δίχως έμπνευση, αποφασίζει να επιστρέψει σπίτι, χωρίς να έχει καταφέρει κάτι, πέρα από κάποιες πολαρόιντ φωτογραφίες που τράβηξε. Παράλληλα, συμφωνεί απρόθυμα να πάρει μαζί του την εννιάχρονη Αλίκη, καθώς η μητέρα της, την οποία συνάντησε στη Νέα Υόρκη την ημέρα της αναχώρησής του, έχει μια επείγουσα δουλειά. Η μητέρα δε εμφανίζεται στο ραντεβού στο Άμστερνταμ, ο Φίλιπ και η Αλίκη αναζητούν τη γιαγιά της μικρής στη γερμανική επαρχία ανακαλύπτοντας την εγκάρδια φιλία και την αγάπη.

«Λάθος κίνηση», 1975 

Wim Wenders Facebook Twitter
«Λάθος κίνηση», 1975 

Το σενάριο της ταινίας που έγραψε ο Πέτερ Χάντκε βασίστηκε στο μυθιστόρημα του Γκαίτε «Τα χρόνια της μαθητείας του Βίλχελμ Μάιστερ». Ο νεαρός Βίλχελμ Μάιστερ κάνει ένα ταξίδι σε άγνωστα μέρη αναζητώντας τον ίδιο του τον εαυτό: από το Γκλύκσταντ της βόρειας Γερμανίας, στη Βόννη, σε ένα παλάτι στις όχθες του Ρήνου, σε ένα οικιστικό συγκρότημα στα περίχωρα της Φρανκφούρτης και, τέλος, στο όρος Τσούγκσπιτσε.

Μέσα από το ταξίδι θέλει να γίνει συγγραφέας και να αφοσιωθεί στο γράψιμο, ελπίζοντας να διευρύνει τους ορίζοντές του και να ανακαλύψει την ταυτότητά του. Η πορεία του τον οδηγεί σε μια αδιάκοπη σειρά από αποτυχίες, που οφείλονται σε λάθη, τόσο δικά του όσο και των ανθρώπων που συναντά στον δρόμο του. Γνωρίζει τον Λαέρτη, έναν τραγουδιστή του δρόμου που παλεύει με το ναζιστικό παρελθόν του, μια βουβή κοπέλα ονόματι Μινιόν (η Ναστάζια Κίνσκι στον πρώτο της κινηματογραφικό ρόλο), έναν ποιητή και την ηθοποιό Τερέζ.

«Στο πέρασμα του χρόνου», 1976

Wim Wenders Facebook Twitter
Kings of the road

Μια ταινία αφιερωμένη στον Φριτζ Λανγκ, που κλείνει την «τριλογία των ταινιών δρόμου» του Βέντερς. Ο Μπρούνο, γνωστός και ως The King of the Road, ταξιδεύει με το φορτηγό του επισκευάζοντας μηχανές προβολής ταινιών σε επαρχιακούς κινηματογράφους, κατά μήκος των γερμανικών συνόρων. Μια μέρα βλέπει κάποιον να οδηγεί το αυτοκίνητό του μέσα στον ποταμό Έλβα και τρέχει να τον βοηθήσει. Έτσι, θα γνωριστεί με τον Ρόμπερτ, γνωστό και ως Καμικάζι, ο οποίος του διηγείται πώς εγκατέλειψε το σπίτι και τη δουλειά του προσπαθώντας να ξεφύγει από το παρελθόν του. Αυτή θα είναι η αφετηρία της κοινής τους περιπλάνησης σε μια «ουδέτερη ζώνη» της γερμανικής επικράτειας και της παράξενης φιλίας τους.

«Ένας Αμερικανός φίλος», 1977 

Μια διασκευή του μυθιστορήματος της Πατρίσια Χάισμιθ Το παιχνίδι του Ρίπλεϋ, με εκπληκτικό καστ ηθοποιών που ήταν θρύλοι του Χόλιγουντ σε μικρούς ρόλους. Ο Γιόναταν Τσίμερμαν (Μπρούνο Γκαντς) πιστεύει ότι θα πεθάνει σύντομα από λευχαιμία. Ο αδίστακτος Αμερικανός Τομ Ρίπλεϋ (Ντένις Χόπερ) το μαθαίνει αυτό και εκμεταλλεύεται την ασθένεια του Τσίμερμαν για δικούς του σκοπούς. Συστήνει τον Γιόναταν στον Μινό (Ζεράρ Μπλαν), μια φιγούρα του υποκόσμου, ο οποίος προσφέρεται να προσλάβει τον ετοιμοθάνατο άνδρα ως επαγγελματία δολοφόνο. Θα πληρωθεί καλά για τη δουλειά αυτή και έτσι θα μπορέσει να αφήσει κάτι πίσω για τη γυναίκα και το παιδί του. Τι έχει να χάσει, αφού έτσι κι αλλιώς θα πεθάνει; Μεταξύ του Γιόναταν και του Τομ, δύο πολύ διαφορετικών ανδρών, αναπτύσσεται μια φιλία, η οποία τελικά οδηγεί τον Ρίπλεϋ να παρέμβει όταν ο Τσίμερμαν αποδεικνύεται ανίκανος να διαπράξει έναν επιπλέον φόνο.

«Δωμάτιο 666», 1982

Wim Wenders Facebook Twitter
Room666

«Στο Φεστιβάλ των Καννών του 1982 επικρατούσε μια γενικευμένη κατήφεια. Παντού πλανιόταν η αίσθηση ότι το τέλος του κινηματογράφου ήταν αναπόφευκτο. Κατά κάποιον τρόπο, άνοιγε μια “μαύρη τρύπα” στην ιστορία του σινεμά. Έτσι, σκέφτηκα να κάνω μια έρευνα μεταξύ των συναδέλφων μου σχετικά με το μέλλον του κινηματογράφου. Τους προσκάλεσα όλους στο μοναδικό δωμάτιο που ήταν διαθέσιμο στην πόλη: το δωμάτιο 666 του Hotel Martinez. Εκεί μέσα υπήρχε μόνο μία κάμερα και το ερώτημα ήταν γραμμένο σε μια σελίδα πάνω στο τραπέζι. Οι συνάδελφοί μου δεν είχαν παρά να πατήσουν το “on” στο μαγνητόφωνο και στην κάμερα όταν θα ήταν έτοιμοι να δώσουν τις απαντήσεις τους, ο καθένας μόνος του. Ο Γκοντάρ, ο Φασμπίντερ, ο Σπίλμπεργκ, ο Αντονιόνι, ο Χέρτσογκ και άλλοι κινηματογραφιστές απάντησαν στο εξής ερώτημα: “Είναι ο κινηματογράφος μια γλώσσα που πρόκειται να χαθεί, μια τέχνη που πρόκειται να πεθάνει;”. Κάποιοι απάντησαν στο ερώτημα εκτενώς, ενώ άλλοι ένιωσαν αμήχανα και παρέμειναν σιωπηλοί. Αυτούς τους κόψαμε στο τελικό μοντάζ…» – Βιμ Βέντερς

«Παρίσι, Τέξας», 1984

Η πιο πετυχημένη ταινία του Βέντερς διεθνώς, που σημάδεψε η μουσική του Ράι Κούντερ, βραβευμένη με Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες. Ένα αριστουργηματικό, αντισυμβατικό road movie που βασίζεται στο σενάριο του βραβευμένου με Πούλιτζερ Σαμ Σέπαρντ και αφηγείται την ιστορία του Τράβις (Χάρι Ντιν Στάντον), ενός άνδρα που περιπλανιέται από το Μεξικό προς το Τέξας μέσα στην ανυπόφορη ζέστη του Εθνικού Δρυμού Big Bend. 

Ο Τράβις δεν μιλάει καθόλου, ενώ όλα δείχνουν ότι έχει χάσει και σε μεγάλο βαθμό τη μνήμη του. Αυτό το οποίο τον καθοδηγεί είναι η ακατανίκητη επιθυμία του να ξαναβρεί την οικογένειά του: τη νεαρή γυναίκα του, Τζέιν (Ναστάζια Κίνσκι), της οποίας τη ζωή θεωρεί ότι έχει θέσει σε κίνδυνο λόγω της παθολογικής του ζήλιας, και τον επτάχρονο γιο του, Χάντερ. Ο αδερφός του Τράβις, Γουόλτ, τον θεωρούσε νεκρό τα τελευταία τέσσερα χρόνια της απουσίας του. Όταν τον εντοπίζει, πετάει από το Λος Άντζελες στο Τέξας για να τον φέρει πίσω. Μαζί με τη γυναίκα του, Αν, έχουν υιοθετήσει τον μικρό Χάντερ και τώρα τους είναι δύσκολο να αποχωριστούν τον ρόλο του θετού γονέα – ιδίως όταν μαθαίνουν ότι ο Τράβις σκοπεύει να συνεχίσει την αναζήτηση της Τζέιν, μαζί με τον γιο του. Οι ίδιοι δεν γνωρίζουν τίποτα γι’ αυτή, εκτός του ότι ίσως μένει στο Χιούστον…

«Τα φτερά του έρωτα», 1987

Wim Wenders Facebook Twitter
Tα Φτερά του έρωτα

Μια ταινία που απέκτησε θρυλικές διαστάσεις με τον καιρό, με αμερικάνικο ριμέικ ως «City of Angels» το 1998 και Βραβείο Καλύτερης Σκηνοθεσίας στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Καννών 1987. Επιθυμώντας να γυρίσει μια ταινία για το Βερολίνο, ο Βέντερς δημιούργησε τα «Φτερά του Έρωτα» επηρεασμένος από την ποίηση του Ράινερ Μαρία Ρίλκε, αφιερώνοντάς τη «σε όλους τους πρώην αγγέλους, αλλά κυρίως στους Γιασουζίρο (Όζου), Φρανσουά (Τριφό) και Αντρέι (Ταρκόσφκι). Φύλακες-άγγελοι περιπλανιούνται στο Βερολίνο αόρατοι, ακούν τις σκέψεις των θνητών και προσπαθούν να τους παρηγορήσουν. Ένας από αυτούς, ο Ντάμιελ (Μπρούνο Γκαντς), ερωτεύεται μια όμορφη ακροβάτισσα και αποφασίζει να «εκπέσει» και να γίνει θνητός, για να ζήσουν μαζί. Ο Πίτερ Φολκ (παίζοντας τον εαυτό του) τον βοηθά στη «μεταμόρφωσή» του, δείχνοντάς του τις μικρές χαρές της ζωής. Η αφήγηση της ταινίας είναι από την οπτική των αγγέλων, οι οποίοι βλέπουν τον κόσμο ασπρόμαυρα. Όταν πια ο Ντάμιελ γίνεται άνθρωπος, αποκαλύπτεται στα μάτια του ο έγχρωμος κόσμος. Ωστόσο, ο Ντάμιελ θα αφήσει πίσω του τον παλιό του φίλο και άγγελο Κάσιελ και τον Χόμερ/Όμηρο, τον «αφηγητή της ιστορίας της ανθρωπότητας».

«Μέχρι το τέλος του κόσμου», 1994

Director’s Cut

Το «Μέχρι το τέλος του κόσμου» είναι «η απόλυτη ταινία δρόμου», ένα ταξίδι σε όλο τον κόσμο, μια σύγχρονη Οδύσσεια, ενώ έχει σαφείς αναλογίες με το έπος του Ομήρου. Ωστόσο, ο στόχος του συγκεκριμένου ταξιδιού είναι η πνευματική συμφιλίωση μεταξύ ενός εμμονικού πατέρα και του χαμένου γιου του. Κι επίσης, στο «Μέχρι το τέλος του κόσμου», η Πηνελόπη αποφασίζει να ξεκινήσει ένα ταξίδι σε αναζήτηση του Οδυσσέα.

Για να δώσει τη δυνατότητα στην τυφλή σύζυγό του (Ζαν Μορό) να δει, ο Δρ Φάρμπερ (Μαξ φον Σίντοου) επινοεί μια μέθοδο που καθιστά δυνατή τη μετάδοση των εικόνων που καταγράφονται στον εγκέφαλο των ατόμων που βλέπουν, απευθείας στο οπτικό σύστημα των τυφλών. Ο γιος του Φάρμπερ, Σαμ (Ουίλιαμ Χαρτ), ξεκινά ένα ταξίδι σε όλο τον κόσμο με σκοπό να «δει» και να καταγράψει για τη μητέρα του τα διάφορα στάδια της ζωής της. Η Γαλλίδα Κλερ (Σολβέιγκ Ντομαρτέν) τον ερωτεύεται και ξεκινά να τον ακολουθεί. Κι αυτή, με τη σειρά της, την ακολουθεί ο συγγραφέας Γιουτζίν (Σαμ Νιλ), ο οποίος καταγράφει την περιπέτειά της.

Απογοητευμένος από την εκδοχή της ταινίας που του επέβαλαν οι διανομείς του για τις αίθουσες (ο ίδιος τη χαρακτήρισε «Reader’s Digest» έκδοση), ο Βέντερς δημιούργησε μια director’s cut εκδοχή δύο χρόνια μετά την κυκλοφορία της ταινίας: με διάρκεια περίπου 4 ωρών, αυτή η έκδοση ανταποκρίνεται στις προθέσεις του και στον επικό χαρακτήρα της ιστορίας.

Μικρού μήκους 

«Same Player Shoots Again», 1967

Wim Wenders Facebook Twitter
Some body comes into the light

Ο ίδιος ο σκηνοθέτης λέει για τη 12λεπτη ταινία του: «Το “Schauplätze” ήταν η πρώτη μου ταινία μικρού μήκους. Αλλά για κάποιον λόγο χάθηκε. Ωστόσο, δύο πλάνα που είχαν ξεμείνει από εκεί διατηρήθηκαν και έγιναν τα δύο πρώτα πλάνα του “Same Player Shoots Again”. Αποτελούν ένα τρόπον τινά πρελούδιο. Το υπόλοιπο της ταινίας, μετά τους τίτλους, αποτελείται από ένα πλάνο τριών λεπτών που επαναλαμβάνεται πέντε φορές, όπως οι πέντε μπάλες σε ένα φλιπεράκι. Γυρίστηκε ασπρόμαυρο και μετά επαναλήφθηκε πέντε φορές, κάθε φορά με διαφορετικό χρώμα. Δεν κατέληξε πραγματικά σε έγχρωμη ταινία. Μόνο λίγο μπλε, κόκκινο, κίτρινο και πράσινο στην πορεία». 

«Reverse Angle», 1982

Βιμ Βέντερς: Η μεγάλη αναδρομή στη Στέγη Facebook Twitter
«Reverse Angle», 1982

«Το “Reverse Angle” ήταν η πρώτη μου ταινία με μορφή ημερολογίου», λέει ο Βιμ Βέντερς. «Είναι για τη μουσική New Wave (μεταξύ άλλων, για το συγκρότημα Del Byzanteens του Τζιμ Τζάρμους), για την περιπλάνηση στη Νέα Υόρκη, για τη διαδικασία του μοντάζ του [φιλμ] “Hammett” παρουσία του Φράνσις Φορντ Κόπολα, για ένα μυθιστόρημα του Εμμανουέλ Μποβ και για τον Έντουαρντ Χόπερ. Και κατά κάποιον τρόπο, το όλο πράγμα ήταν ένας αναστοχασμός για την κινηματογραφική παραγωγή στην Ευρώπη και την Αμερική».

Τρισδιάστατη φιλμική εγκατάσταση (14΄)

«Two or three things I know about Edward Hopper»

του Βιμ Βέντερς 

Βιμ Βέντερς: Η μεγάλη αναδρομή στη Στέγη Facebook Twitter
Two or three things I know about Edward Hopper

Η εμβυθιστική τρισδιάστατη εγκατάσταση του Βιμ Βέντερς, που δημιουργήθηκε ειδικά για την έκθεση «Έντουαρντ Χόπερ» στη Fondation Beyeler της Ελβετίας το 2020, προσκαλεί τους θεατές «να μπουν στον κόσμο» του Χόπερ. Αντί να αναπαραγάγει τους πίνακές του, ο Βέντερς δημιουργεί ατμόσφαιρες, προοπτικές και κινηματογραφικούς χώρους που αντανακλούν τον διαρκή διάλογο του Χόπερ με τον κινηματογράφο. Το έργο είναι ένας φόρος τιμής, ένας διαλογισμός και μια σύγχρονη δήλωση για έναν από τους πιο κινηματογραφικούς ζωγράφους του 20ού αιώνα. «Η γοητεία που μου ασκεί ο Έντουαρντ Χόπερ ανάγεται σε μια από τις πρώτες μου επισκέψεις στη Νέα Υόρκη, όταν είδα αρκετούς πίνακές του στο Μουσείο Γουίτνεϊ και στο ΜοΜΑ», λέει ο Βέντερς. «Αυτό συνέβη κάπου τη δεκαετία του 1970. Η τέχνη του αποκαλύπτει με τέτοιον τρόπο την πολύτιμη αξία της στιγμής –που εκδηλώνεται στα χρώματά του και σε μια θεατρική αίσθηση φωτοσκίασης–, που πάντα ένιωθα ότι οι λέξεις δεν αρκούσαν, οι φωτογραφίες δεν αρκούσαν, ακόμη και οι κινούμενες εικόνες δεν αρκούσαν (παρότι ο ίδιος ήταν μέγας κινηματογραφόφιλος) για να εκφράσουν την επίδραση της τέχνης του στο έργο και την ευαισθησία μου. Δεν σκοπεύω να αναπαραγάγω κανέναν πίνακα του Χόπερ, αλλά να δημιουργήσω “τον κόσμο του” με τη μοναδική του ατμόσφαιρα».

Το Masterclass

Wim Wenders Facebook Twitter
Oκορυφαίος auteur Βιμ Βέντερς έρχεται στη Μικρή Σκηνή για ένα μοναδικό masterclass, διάρκειας μίας ώρας

Ποιο είναι το μέλλον του σινεμά για τον Βιμ Βέντερς; Τι είναι εκείνο που τον εμπνέει ανά τα χρόνια; Πώς επιλέγει τα τοπία που επιθυμεί να κινηματογραφήσει; Στο πλαίσιο του κινηματογραφικού αφιερώματος που θα πραγματοποιηθεί στη Στέγη, ο κορυφαίος auteur Βιμ Βέντερς –πολυβραβευμένος δημιουργός εμβληματικών ταινιών, ο οποίος έχει εμπνεύσει με το έργο του πάνω από τρεις γενιές– έρχεται στη Μικρή Σκηνή για ένα μοναδικό masterclass, διάρκειας μίας ώρας. Αυτή η συνάντηση θα προσφέρει μια σε βάθος εξερεύνηση της προσέγγισής του στη δημιουργική διαδικασία, τις εμπειρίες του μέσα από γυρίσματα σε διεθνή και πολύ ετερόκλητα περιβάλλοντα και τη δύναμη και επιδραστικότητα που είχε και συνεχίζει να έχει το σινεμά του. Ο ίδιος θα μοιραστεί με τους συμμετέχοντες οπτικό υλικό, πυροδοτώντας μια δημιουργική και γόνιμη συζήτηση για την τέχνη του σινεμά σε όλο τον κόσμο.

Δείτε αναλυτικά το πρόγραμμα του τριήμερου αφιερώματος εδώ.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Υπέροχες μέρες: Η αναπάντεχη ολική επαναφορά του Βιμ Βέντερς

Οθόνες / Υπέροχες μέρες: Η αναπάντεχη ολική επαναφορά του Βιμ Βέντερς

Η ταινία που ξεκίνησε ως μικρού μήκους για την προώθηση του πρότυπου οργανισμού δημόσιων τουαλετών του Τόκιο κατέληξε να είναι ένα κομψοτέχνημα αισθητικής και αφήγησης από τον άλλοτε πανίσχυρο του νέου γερμανικού κινηματογράφου, που τελευταία έδειχνε ανέμπνευστος, σαν να είχε χάσει το κίνητρο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Juergen Teller: «Παίρνω το χιούμορ πολύ στα σοβαρά»

Φωτογραφία / Juergen Teller: «Παίρνω το χιούμορ πολύ στα σοβαρά»

Παρακολουθώντας τη συζήτηση μεταξύ του φωτογράφου Juergen Teller και της καλλιτεχνικής διευθύντριας της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση, Αφροδίτης Παναγιωτάκου, στο πλαίσιο της έκθεσης «you are invited» στο Onassis Ready, μας αποκαλύφθηκε πού συναντιέται ο Πάπας Φραγκίσκος με τον O.J. Simpson και η Linda Evangelista με τον Καραβάτζιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Στις φωτογραφίες του Γιούργκεν Τέλερ όλοι μεταμορφώνονται σε καθημερινά πρόσωπα

Φωτογραφία / Στις φωτογραφίες του Γιούργκεν Τέλερ όλοι μεταμορφώνονται σε καθημερινά πρόσωπα

Διεθνώς αναγνωρισμένος φωτογράφος, είδωλο των ’90s, πρότυπο των ’00s, ένας τύπος που φορά γυαλιστερά σορτσάκια σε φλούο χρώματα, σύζυγος και πατέρας, ντροπαλός ονειροπόλος ή Γερμανός παραμυθάς της εικόνας; Με αφορμή την έκθεσή του που ξεκινά σήμερα στο Onassis Ready ανατρέχουμε στο έργο ενός από τους σημαντικότερους φωτογράφους της εποχής μας.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Οθόνες / Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Χάρι Λάιτον, όπου ο Χάρι Μέλινγκ συνάπτει μια BDSM σχέση με τον Σκάρσγκαρντ, ήδη από το τρέιλερ έχει πυροδοτήσει συζητήσεις για τον σεξουαλικό προσανατολισμό του Σουηδού πρωταγωνιστή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ