Υπέροχες μέρες: Η αναπάντεχη ολική επαναφορά του Βιμ Βέντερς

Υπέροχες μέρες: Η αναπάντεχη ολική επαναφορά του Βιμ Βέντερς Facebook Twitter
Η ανατροπή φέρνει ένταση και συγκινήσεις και ο Βέντερς δεν διστάζει να πειράξει την ισορροπία που έχτισε στο μεγαλύτερο μέρος της ταινίας του για να σκάψει, μαζί με τον έξοχο ηθοποιό του, βαθιά στην ψυχή του, χωρίς να χρειαστεί να αποκαλύψει πολλά.
0

Τρεις είναι οι μεγάλες φάσεις στην καριέρα του Βιμ Βέντερς: η τριλογία των road movies από τα ’70s με την Αλίκη στις πόλεις, τη Λάθος Κίνηση και τους Βασιλιάδες του Δρόμου, τα πιο στυλιζαρισμένα, φιλόδοξα και ανοιχτών οριζόντων ’80s με τα Φτερά του Έρωτα και τον Χρυσό του Φοίνικα, το Παρίσι Τέξας, και η ιδιαίτερη, εστέτ ματιά του στο ντοκιμαντέρ με το άκρως επιτυχημένο Buena Vista Social Club, την Πίνα και το Αλάτι της Γης, και τα τρία υποψήφια για Όσκαρ στην κατηγορία τους. Είχαμε συμφιλιωθεί με την ιδέα πως ο άλλοτε πανίσχυρος Βιμ του νέου γερμανικού κινηματογράφου αριστεύει στην τεκμηρίωση και πράττει σοφά που στράφηκε εκεί, αλλά απογοητευτήκαμε αρκετά έως εντελώς με τις πρόσφατες απόπειρές του στη μυθοπλασία, τα Million Dollar Hotel, Land of Plenty και Submergence, που φανέρωναν την αμηχανία του στο είδος, τουλάχιστον στον αιώνα που διανύουμε, σαν να είχε χάσει έμπνευση και κίνητρο.

Η ανατροπή φέρνει ένταση και συγκινήσεις και ο Βέντερς δεν διστάζει να πειράξει την ισορροπία που έχτισε στο μεγαλύτερο μέρος της ταινίας του για να σκάψει, μαζί με τον έξοχο ηθοποιό του, βαθιά στην ψυχή του, χωρίς να χρειαστεί να αποκαλύψει πολλά.

Κανείς δεν περίμενε την ολική επαναφορά του με τις Υπέροχες Μέρες, ένα κομψοτέχνημα αισθητικής και αφήγησης, που μάλιστα ξεκίνησε τελείως αλλιώς, ως παραγγελιά για μικρού μήκους προώθηση από το Shibura Toilet Projects, τον πρότυπο οργανισμό δημόσιων τουαλετών του Τόκιο. Ο Βέντερς αντιπρότεινε μια επεξεργασία για ταινία μεγάλου μήκους, οι επενδυτές το δέχτηκαν και το αποτέλεσμα είναι όχι μόνο η καλύτερη ταινία του εδώ και τουλάχιστον τρεις δεκαετίες, και μία από τις εξέχουσες της διαδρομής του, αλλά ένα σπουδαίο φιλμ χαρακτήρων, ή χαρακτήρα αν προτιμάτε, και ταυτόχρονα μια αυθεντικά ιαπωνική δημιουργία που λειτουργεί οικουμενικά, σύγχρονη, διαχρονική-, φόρος τιμής στον δηλωμένο του μάστερ, τον Γιαζουχίρο Όζου

Υπέροχες μέρες **** Facebook Twitter
Ο πρωταγωνιστής Χιραγιάμα καθαρίζει τις υπερσύγχρονες τουαλέτες με αφοσίωση που συναγωνίζεται την προσήλωση στην καθημερινή τελετουργία ενός μοναχικού ανθρώπου ο οποίος δεν ενοχλεί κανέναν.

Ο πρωταγωνιστής Χιραγιάμα καθαρίζει τις υπερσύγχρονες τουαλέτες με αφοσίωση που συναγωνίζεται την προσήλωση στην καθημερινή τελετουργία ενός μοναχικού ανθρώπου ο οποίος δεν ενοχλεί κανέναν, ζει σε ένα περιορισμένο χώρο, ακούει την παλιά του ροκ, τον Van Μorrison και τους Velvet από τις καλά τακτοποιημένες κασέτες του, διαβάζει τα βιβλία που μοιάζουν πολύτιμα και σημαντικά στα χέρια του και, στην καθιερωμένη του βόλτα στο πάρκο, απαθανατίζει το φως όπως ξεπροβάλλει από τις φυλλωσιές των δέντρων. Αυτό που οι Ιάπωνες έχουν βαφτίσει komorebi ο Χιραγιάμα το εμφανίζει από το φιλμ της παλιάς του φωτογραφικής μηχανής, και φυλάει τις εκτυπωμένες του λήψεις σε ένα κουτάκι, κρατώντας εκείνες που κρίνει πως αποδίδουν τη δέσμη φωτός πιο κοντά στη στιγμή και στη διάθεσή του.

Δεν γνωρίζουμε πολλά για τη ζωή ενός ανθρώπου που αποφεύγει τις κοινωνικές επαφές και τα περιττά λόγια· τις πρώτες σιωπηλές ημέρες διαδέχονται ταραγμένες στιγμές που αναστατώνουν την ηρεμία ενός φιλήσυχου λουδίτη. Ανάμεσα στις επαναλαμβανόμενες κινήσεις του μεθοδικού και πειθαρχημένου Χιραγιάμα, ενός υπερήφανου επαγγελματία που καθαρίζει τουαλέτες σαν να παραδίδει σεμινάριο και ζει αναλογικά, λακωνικά και ταπεινά, με χαρά για την αξιοπρεπή επιλογή του, διακρίνουμε τον καλά κρυμμένο πόνο να τρεμοπαίζει σαν βαριά σκιά μιας ζωής που έθαψε ανεπιστρεπτί, στη βραβευμένη στο Φεστιβάλ Καννών ερμηνεία του σπουδαίου καρατερίστα Κότζι Γιακούσο (13 Δολοφόνοι, Βαβέλ).

Υπέροχες μέρες **** Facebook Twitter
Έχοντας κληρονομήσει το διάσημο κιαροσκούρο του εξπρεσιονισμού από το σινεμά της χώρας του, ο Βέντερς τολμά να διεισδύσει σε ένα λεπτό χαρακτηριστικό μιας διαφορετικής κουλτούρας

Η ανατροπή φέρνει ένταση και συγκινήσεις και ο Βέντερς δεν διστάζει να πειράξει την ισορροπία που έχτισε στο μεγαλύτερο μέρος της ταινίας του για να σκάψει, μαζί με τον έξοχο ηθοποιό του, βαθιά στην ψυχή του, χωρίς να χρειαστεί να αποκαλύψει πολλά. Έχοντας κληρονομήσει το διάσημο κιαροσκούρο του εξπρεσιονισμού από το σινεμά της χώρας του, ο Βέντερς τολμά να διεισδύσει σε ένα λεπτό χαρακτηριστικό μιας διαφορετικής κουλτούρας, όπως το komorebi, που άλλωστε είναι και ο εναλλακτικός τίτλος της ταινίας, μαζί με το πρωτότυπο Perfect Days, παραδίδοντας μινιμαλισμό στους διαλόγους και τον τόνο, και ιμπρεσιονιστικές πινελιές στο φως και στο χρώμα. Με δεδομένο πως ο Ριγιουσούκε Χαμαγκούτσι και ο Χαγιάο Μιγιαζάκι έχουν ήδη κερδίσει Όσκαρ, η Ιαπωνία προτίμησε να υποβάλει τις Υπέροχες Μέρες στα φετινά διεθνή Όσκαρ και δικαιώθηκε, αφού το φιλμ βρίσκεται στην πεντάδα της κατηγορίας του μετά την παγκόσμια πρεμιέρα του στις Κάννες.

Η ταινία Υπέροχες Μέρες (Perfect Days) προβάλλεται στους κινηματογράφους από την Πέμπτη 22 Φεβρουαρίου.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ