Υπέροχες μέρες: Η αναπάντεχη ολική επαναφορά του Βιμ Βέντερς

Υπέροχες μέρες: Η αναπάντεχη ολική επαναφορά του Βιμ Βέντερς Facebook Twitter
Η ανατροπή φέρνει ένταση και συγκινήσεις και ο Βέντερς δεν διστάζει να πειράξει την ισορροπία που έχτισε στο μεγαλύτερο μέρος της ταινίας του για να σκάψει, μαζί με τον έξοχο ηθοποιό του, βαθιά στην ψυχή του, χωρίς να χρειαστεί να αποκαλύψει πολλά.
0

Τρεις είναι οι μεγάλες φάσεις στην καριέρα του Βιμ Βέντερς: η τριλογία των road movies από τα ’70s με την Αλίκη στις πόλεις, τη Λάθος Κίνηση και τους Βασιλιάδες του Δρόμου, τα πιο στυλιζαρισμένα, φιλόδοξα και ανοιχτών οριζόντων ’80s με τα Φτερά του Έρωτα και τον Χρυσό του Φοίνικα, το Παρίσι Τέξας, και η ιδιαίτερη, εστέτ ματιά του στο ντοκιμαντέρ με το άκρως επιτυχημένο Buena Vista Social Club, την Πίνα και το Αλάτι της Γης, και τα τρία υποψήφια για Όσκαρ στην κατηγορία τους. Είχαμε συμφιλιωθεί με την ιδέα πως ο άλλοτε πανίσχυρος Βιμ του νέου γερμανικού κινηματογράφου αριστεύει στην τεκμηρίωση και πράττει σοφά που στράφηκε εκεί, αλλά απογοητευτήκαμε αρκετά έως εντελώς με τις πρόσφατες απόπειρές του στη μυθοπλασία, τα Million Dollar Hotel, Land of Plenty και Submergence, που φανέρωναν την αμηχανία του στο είδος, τουλάχιστον στον αιώνα που διανύουμε, σαν να είχε χάσει έμπνευση και κίνητρο.

Η ανατροπή φέρνει ένταση και συγκινήσεις και ο Βέντερς δεν διστάζει να πειράξει την ισορροπία που έχτισε στο μεγαλύτερο μέρος της ταινίας του για να σκάψει, μαζί με τον έξοχο ηθοποιό του, βαθιά στην ψυχή του, χωρίς να χρειαστεί να αποκαλύψει πολλά.

Κανείς δεν περίμενε την ολική επαναφορά του με τις Υπέροχες Μέρες, ένα κομψοτέχνημα αισθητικής και αφήγησης, που μάλιστα ξεκίνησε τελείως αλλιώς, ως παραγγελιά για μικρού μήκους προώθηση από το Shibura Toilet Projects, τον πρότυπο οργανισμό δημόσιων τουαλετών του Τόκιο. Ο Βέντερς αντιπρότεινε μια επεξεργασία για ταινία μεγάλου μήκους, οι επενδυτές το δέχτηκαν και το αποτέλεσμα είναι όχι μόνο η καλύτερη ταινία του εδώ και τουλάχιστον τρεις δεκαετίες, και μία από τις εξέχουσες της διαδρομής του, αλλά ένα σπουδαίο φιλμ χαρακτήρων, ή χαρακτήρα αν προτιμάτε, και ταυτόχρονα μια αυθεντικά ιαπωνική δημιουργία που λειτουργεί οικουμενικά, σύγχρονη, διαχρονική-, φόρος τιμής στον δηλωμένο του μάστερ, τον Γιαζουχίρο Όζου

Υπέροχες μέρες **** Facebook Twitter
Ο πρωταγωνιστής Χιραγιάμα καθαρίζει τις υπερσύγχρονες τουαλέτες με αφοσίωση που συναγωνίζεται την προσήλωση στην καθημερινή τελετουργία ενός μοναχικού ανθρώπου ο οποίος δεν ενοχλεί κανέναν.

Ο πρωταγωνιστής Χιραγιάμα καθαρίζει τις υπερσύγχρονες τουαλέτες με αφοσίωση που συναγωνίζεται την προσήλωση στην καθημερινή τελετουργία ενός μοναχικού ανθρώπου ο οποίος δεν ενοχλεί κανέναν, ζει σε ένα περιορισμένο χώρο, ακούει την παλιά του ροκ, τον Van Μorrison και τους Velvet από τις καλά τακτοποιημένες κασέτες του, διαβάζει τα βιβλία που μοιάζουν πολύτιμα και σημαντικά στα χέρια του και, στην καθιερωμένη του βόλτα στο πάρκο, απαθανατίζει το φως όπως ξεπροβάλλει από τις φυλλωσιές των δέντρων. Αυτό που οι Ιάπωνες έχουν βαφτίσει komorebi ο Χιραγιάμα το εμφανίζει από το φιλμ της παλιάς του φωτογραφικής μηχανής, και φυλάει τις εκτυπωμένες του λήψεις σε ένα κουτάκι, κρατώντας εκείνες που κρίνει πως αποδίδουν τη δέσμη φωτός πιο κοντά στη στιγμή και στη διάθεσή του.

Δεν γνωρίζουμε πολλά για τη ζωή ενός ανθρώπου που αποφεύγει τις κοινωνικές επαφές και τα περιττά λόγια· τις πρώτες σιωπηλές ημέρες διαδέχονται ταραγμένες στιγμές που αναστατώνουν την ηρεμία ενός φιλήσυχου λουδίτη. Ανάμεσα στις επαναλαμβανόμενες κινήσεις του μεθοδικού και πειθαρχημένου Χιραγιάμα, ενός υπερήφανου επαγγελματία που καθαρίζει τουαλέτες σαν να παραδίδει σεμινάριο και ζει αναλογικά, λακωνικά και ταπεινά, με χαρά για την αξιοπρεπή επιλογή του, διακρίνουμε τον καλά κρυμμένο πόνο να τρεμοπαίζει σαν βαριά σκιά μιας ζωής που έθαψε ανεπιστρεπτί, στη βραβευμένη στο Φεστιβάλ Καννών ερμηνεία του σπουδαίου καρατερίστα Κότζι Γιακούσο (13 Δολοφόνοι, Βαβέλ).

Υπέροχες μέρες **** Facebook Twitter
Έχοντας κληρονομήσει το διάσημο κιαροσκούρο του εξπρεσιονισμού από το σινεμά της χώρας του, ο Βέντερς τολμά να διεισδύσει σε ένα λεπτό χαρακτηριστικό μιας διαφορετικής κουλτούρας

Η ανατροπή φέρνει ένταση και συγκινήσεις και ο Βέντερς δεν διστάζει να πειράξει την ισορροπία που έχτισε στο μεγαλύτερο μέρος της ταινίας του για να σκάψει, μαζί με τον έξοχο ηθοποιό του, βαθιά στην ψυχή του, χωρίς να χρειαστεί να αποκαλύψει πολλά. Έχοντας κληρονομήσει το διάσημο κιαροσκούρο του εξπρεσιονισμού από το σινεμά της χώρας του, ο Βέντερς τολμά να διεισδύσει σε ένα λεπτό χαρακτηριστικό μιας διαφορετικής κουλτούρας, όπως το komorebi, που άλλωστε είναι και ο εναλλακτικός τίτλος της ταινίας, μαζί με το πρωτότυπο Perfect Days, παραδίδοντας μινιμαλισμό στους διαλόγους και τον τόνο, και ιμπρεσιονιστικές πινελιές στο φως και στο χρώμα. Με δεδομένο πως ο Ριγιουσούκε Χαμαγκούτσι και ο Χαγιάο Μιγιαζάκι έχουν ήδη κερδίσει Όσκαρ, η Ιαπωνία προτίμησε να υποβάλει τις Υπέροχες Μέρες στα φετινά διεθνή Όσκαρ και δικαιώθηκε, αφού το φιλμ βρίσκεται στην πεντάδα της κατηγορίας του μετά την παγκόσμια πρεμιέρα του στις Κάννες.

Η ταινία Υπέροχες Μέρες (Perfect Days) προβάλλεται στους κινηματογράφους από την Πέμπτη 22 Φεβρουαρίου.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

The Boy

Οθόνες / The Boy: «Δεν χαίρομαι όταν κυκλοφορεί μια ταινία μου, περισσότερο φοβάμαι»

Στο «Πολύδροσο» η σχέση μάνας και κόρης γίνεται ο καμβάς για μια ιστορία υπερβολικής αγάπης και τρυφερότητας, με ιμπρεσιονιστικά χρώματα και «παραμυθένια» μουσική. Παρότι μισεί τις συνεντεύξεις, μας μίλησε για τη νέα του ταινία.
M. HULOT
Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Pulp Fiction / Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Τη στιγμή που οι δύο υποψήφιοι Πρόεδροι, ο Μπάιντεν χιουμοριστικά και ο Τραμπ απειλητικά, επικαλούνται την προτίμησή της για να επηρεαστούν οι ψηφοφόροι των προεδρικών εκλογών, η Τέιλορ Σουίφτ ξεφουρνίζει ένα ακόμα μουσικό ημερολόγιο με επικάλυψη μελαγχολικής εκδίκησης έναντι των πρώην της και την ίδια synthpop μονοτονία που επιμένει να σπάει ρεκόρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ