Γάζα, ένα από τα παλαιότερα αστικά κέντρα του πλανήτη

Γάζα, ένα από τα παλαιότερα αστικά κέντρα του πλανήτη Facebook Twitter
Είναι καιρός να γίνει ένας απολογισμός όχι μόνο των ανθρώπινων ζωών που χάθηκαν στη Γάζα αλλά και της πολιτισμικής καταστροφής που έχει υποστεί η περιοχή.
0


ΚΑΘΩΣ Η ΚΑΤΑΠΑΥΣΗ
 του πυρός φέρνει μια σχετική, έστω και εύθραυστη, ειρήνη στην κόλαση στην οποία έχει μετατραπεί η Γάζα, είναι καιρός ίσως για έναν απολογισμό όλων όσα έχουν χαθεί. Το ανθρώπινο κόστος αυτού που η επιτροπή έρευνας του ΟΗΕ αναγνωρίζει ως γενοκτονία είναι φυσικά ανυπολόγιστο, αλλά λίγοι γνωρίζουν πόση πλούσια ιστορία και αρχαιολογία έχουν επίσης καταστραφεί μέσα σ’ αυτούς τους φρικτούς μήνες. Αυτό ενισχύεται από την ευρέως διαδεδομένη αντίληψη ότι η Γάζα δεν ήταν παρά ένα τεράστιο στρατόπεδο προσφύγων χτισμένο σε ένα πρόσφατα κατοικημένο τμήμα της ερήμου. Αυτό είναι εντελώς λάθος. Στην πραγματικότητα, η Γάζα είναι ένα από τα παλαιότερα αστικά κέντρα του πλανήτη.

Η Γκόλντα Μέιρ είχε κάνει κάποτε την περιβόητη δήλωση ότι «δεν υπάρχουν Παλαιστίνιοι», αλλά η πραγματικότητα είναι πολύ διαφορετική. Η Παλαιστίνη είναι ένα από τα παλαιότερα τοπωνύμια της ανθρωπότητας και οι αναφορές σε έναν λαό που πήρε το όνομά του από αυτήν είναι τόσο παλιές όσο και η ίδια η γραφή. Παλαιστίνη ήταν το καθιερωμένο όνομα για την ακτογραμμή μεταξύ Αιγύπτου και Φοινίκης τουλάχιστον από τη δεύτερη χιλιετία π.Χ.: τα αρχαία αιγυπτιακά κείμενα αναφέρονται στο «Peleset» από το 1450 π.Χ. περίπου, οι ασσυριακές επιγραφές στο «Palashtu» το 800 π.Χ. περίπου και ο Ηρόδοτος, το 480 π.Χ. περίπου, στην «Παλαιστίνη».

Η αραβική κατάκτηση της Γάζας θεωρούνταν παλιότερα ως σημαντική καμπή στην ιστορία της περιοχής, αλλά, σύμφωνα με πολλούς ιστορικούς και αρχαιολόγους που ειδικεύονται σε αυτή την περίοδο, η κατάκτηση είναι σχεδόν αόρατη από αρχαιολογική άποψη.

Η Γάζα αναφέρεται για πρώτη φορά ως στρατηγικό «έπαθλο» σε μια αιγυπτιακή επιγραφή του Φαραώ Τούθμωσι Γ' τον 15ο αιώνα π.Χ., όπου αναγράφεται ως «Ghazzati». Για περισσότερα από 4.000 χρόνια η περιοχή υπήρξε ένα πολυεθνικό και πολυπολιτισμικό σταυροδρόμι που συνέδεε την Αφρική με την Ασία και την έρημο με τη Μεσόγειο και αποτελούσε το τέλος της διαδρομής των καραβανιών από την Αραβία μέσω της Πέτρας. Ήταν επίσης ένας κρίσιμος στρατηγικός και οικονομικός κόμβος: ένα συχνά εκπληκτικά πλούσιο λιμάνι, από το οποίο εξάγονταν στην Ελλάδα και τη Ρώμη μπαχαρικά, θυμίαμα, αρώματα και κρασιά από τη Δυτική Ασία, αλλά και ένα επιβλητικό φρούριο που προστάτευε τη στρατηγικά κρίσιμη διαδρομή που οδηγούσε από την ανατολική ακτή της Μεσογείου στην Αίγυπτο.

Οι ξένοι επισκέπτες της Γάζας μέσα στους αιώνες σχολίαζαν συχνά την πλούσια βλάστηση και τη γεωργική ποικιλία της, αποτέλεσμα των υπόγειων υδάτων και του μεσογειακού κλίματος. Αυτά είναι τα στοιχεία που επέτρεψαν στη Γάζα να καλλιεργήσει τα εξαιρετικά σταφύλια τα οποία για πολλούς αιώνες μετατρέπονταν σε ένα πολύ φημισμένο γλυκό κρασί, κάτι σαν το Château d’Yquem του κλασικού κόσμου. Μια έκθεση με τις διασωθείσες αρχαιότητες της Γάζας, που παρουσιάζεται αυτήν τη στιγμή στο Institut du Monde Arabe στο Παρίσι, ανοίγει με τα υπέροχα «τορπιλοειδή αγγεία» στα οποία οι κάτοικοι της Γάζας εξήγαγαν το κρασί τους. Μέχρι και τον 6ο αιώνα μ.Χ. αυτοί οι αμφορείς έφταναν μέχρι τη Γαλλία και την Αγγλία.

Γάζα, ένα από τα παλαιότερα αστικά κέντρα του πλανήτη Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης με τις διασωθείσες αρχαιότητες της Γάζας στο Institut du Monde Arabe.

Κάθε υπερδύναμη που διαδεχόταν η μία την άλλη στη Μέση Ανατολή ήθελε να κυριαρχήσει τη Γάζα, και κατά τη διάρκεια των αιώνων μια σειρά από αυτοκρατορίες – πρώτα οι Αιγύπτιοι, οι Ασσύριοι, οι Βαβυλώνιοι, οι Πέρσες, οι Έλληνες και οι Ρωμαίοι και αργότερα το Χαλιφάτο των Ομεϋαδών, οι Μαμελούκοι, οι Τούρκοι και οι Βρετανοί– έρχονταν για να την κατακτήσουν. Αυτοί που μοιάζουν να απουσιάζουν από το χρονολόγιο των πολιορκιών και των κατακτήσεων της Γάζας είναι οι ντόπιοι που ζούσαν πάντα εδώ, αιώνα με τον αιώνα, η θρησκευτική πίστη των οποίων εξελίχθηκε σταδιακά από τον παγανισμό στις τρεις αβρααμικές θρησκείες, και η κυρίαρχη γλώσσα τους μεταβλήθηκε από την αραμαϊκή στην ελληνική και στη συνέχεια από την ελληνική στην αραβική.

Η αρχαιολογική έρευνα δείχνει ότι το DNA των διαφορετικών λαών που έζησαν εδώ παρέμεινε αρκετά σταθερό ανά τους αιώνες: οι σύγχρονοι κάτοικοι αυτής της γης, τόσο οι Εβραίοι όσο και οι Παλαιστίνιοι, μοιράζονται σχεδόν τον ίδιο συνδυασμό ομάδων DNA με τους λαούς που έζησαν εδώ στην Εποχή του Χαλκού, τα σκελετικά υπολείμματα των οποίων έχουν εξεταστεί σε σύγχρονα εργαστήρια. Οι μειονότητες των Σαμαρειτών και των Παλαιστινίων Χριστιανών (οι τελευταίοι απόγονοι των πρώτων Χριστιανών) παρουσιάζουν γενετικά πρότυπα που είναι ιδιαίτερα κοντά σε αυτά που εξήχθησαν από αρχαία σκελετικά υπολείμματα.

Αν και η πόλη παρέμεινε ένα ισχυρό κέντρο παγανισμού πολύ αργότερα από άλλες πόλεις της περιοχής, η παραλία της ήταν επίσης η έδρα των πρώτων μοναστηριών της Παλαιστίνης, καθώς οι ακόλουθοι του Αγίου Αντωνίου της Αιγύπτου μετανάστευσαν εκεί, φέρνοντας το μοναστικό κίνημα στη Μέση Ανατολή. Σύντομα «η έρημος έγινε πόλη», καθώς μοναστήρια ξεφύτρωσαν σε όλη την περιοχή. Το 406, η αυτοκράτειρα Ευδοξία παρείχε τα χρήματα για την κατασκευή ενός καθεδρικού ναού στη Γάζα και, μέχρι το τέλος του 6ου αιώνα, είχε χτιστεί η περίφημη εκκλησία του Αγίου Σεργίου.

Γάζα, ένα από τα παλαιότερα αστικά κέντρα του πλανήτη Facebook Twitter
Χάρτης της Παλαιστίνης, 1851. Φωτ.: Wikipedia

Η αραβική κατάκτηση της Γάζας θεωρούνταν παλιότερα ως σημαντική καμπή στην ιστορία της περιοχής, αλλά, σύμφωνα με πολλούς ιστορικούς και αρχαιολόγους που ειδικεύονται σε αυτή την περίοδο, η κατάκτηση είναι σχεδόν αόρατη από αρχαιολογική άποψη. Τα σωζόμενα έγγραφα της περιόδου δείχνουν ότι για πολλά χρόνια μετά η Γάζα συνέχισε να είναι το διοικητικό κέντρο της περιοχής και οι ελληνόφωνοι χριστιανοί συνέχιζαν να διοικούν τη γραφειοκρατία. Με τον καιρό, οι κάτοικοι της Παλαιστίνης αποδέχτηκαν τη γλώσσα, την κυβέρνηση και τη θρησκεία των νέων κυρίαρχών τους, αλλά ήταν μια σταδιακή διαδικασία μετάβασης που διήρκεσε πολλούς αιώνες, ο προηγούμενος πολιτισμός δεν τελείωσε ξαφνικά. Οι Άραβες κατακτητές αποτελούσαν μια μικρή στρατιωτική ελίτ, ενώ ο τοπικός πληθυσμός παρέμεινε σχεδόν ο ίδιος.

Η Γάζα συνέχισε να ακμάζει κατά τη διάρκεια των Σταυροφοριών, όταν παραχωρήθηκε στους Ιππότες για να φυλάσσουν τα σύνορα με την Αίγυπτο. Ακόμη περισσότερο άκμασε μετά την εκδίωξη των Σταυροφόρων από τους Μαμελούκους, οι οποίοι γέμισαν τη Γάζα με όμορφα τζαμιά και καραβανσεράι. Κατά την περίοδο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, η Γιάφα και η Άκρα αντικατέστησαν τη Γάζα ως τα πιο ευημερούντα λιμάνια της περιοχής, από τα οποία εξάγονταν το βαμβάκι της Γαλιλαίας και τα πορτοκάλια της Γιάφας, αλλά η Γάζα παρέμεινε ένα πολύ σημαντικό περιφερειακό κέντρο.

Ήταν το πεδίο μάχης στο οποίο ο οθωμανικός στρατός αντιμετώπισε τους Βρετανούς στον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο. Εδώ, πολλοί από τους ίδιους οθωμανούς στρατιώτες που είχαν νικήσει τους Βρετανούς στη Καλλίπολη υπερασπίστηκαν και πάλι τα χαρακώματα ενάντια σε μια μεικτή δύναμη Βρετανών, Ινδών και Ανζάκ που κατευθυνόταν βόρεια από την Αίγυπτο, οπλισμένη με δηλητηριώδες αέριο – εδώ ήταν και τα πρώτα άρματα μάχης που είδε ποτέ η Μέση Ανατολή, τα οποία είχαν μεταφερθεί από το Δυτικό Μέτωπο με την ελπίδα να επιτύχουν μια σημαντική νίκη. Οι οθωμανικές γραμμές τελικά έπεσαν στην τρίτη μάχη της Γάζας στις αρχές Νοεμβρίου του 1917. Στις 2 Νοεμβρίου, εκδόθηκε στο Λονδίνο η Διακήρυξη Μπάλφουρ, που άλλαξε για πάντα το μέλλον της περιοχής. Μέχρι το τέλος του 1948, η Γάζα ήταν το σπίτι εκατοντάδων χιλιάδων Παλαιστινίων, οι οποίοι εκτοπίστηκαν από τη Νάκμπα.

Με στοιχεία από «The Guardian».

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Ιστορία μιας πόλης / Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Τι μαθαίνουμε από τις ιδιωτικές και τι από τις δημόσιες επιγραφές των Αθηναίων; Πώς αποτύπωναν τον δημόσιο και πολιτικό βίο; Τι μας αποκαλύπτουν για την προσωπική ζωή των κατοίκων της πόλης; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον αρχαιολόγο Άγγελο Ματθαίου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι Αθηναίοι και η εμμονή με το πώς θα τους θυμούνται

Ιστορία μιας πόλης / «Έτσι θέλω να σε θυμάμαι»: Η ταφική τέχνη στην αρχαία Αθήνα

Η αρχαιολόγος Κάτια Μαργαρίτη εξηγεί πώς δηλώνεται η θλίψη και το πένθος στα επιτύμβια ανάγλυφα και τι είδους αγάλματα χρησιμοποιούσαν οι Αθηναίοι για τη σήμανση των τάφων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Άνθρωπος ή τέρας; Άγνωστον»: Επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Ο ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», κατόπιν έκκλησης των υπευθύνων του ασύλου, επισκέπτεται τα διαμερίσματα της «στεγασμένης αυτής αθηναϊκής κολάσεως» στην Κυψέλη και περιγράφει όσα είδε με λέξεις που σήμερα ξενίζουν. 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Η πρώτη γυναίκα αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας μιλάει στη LiFO για τη δραστηριότητα του ινστιτούτου και τη σύνδεσή της με την Ελλάδα. Πάντα ως φιλέλληνας και «ορκισμένη» Αθηναία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ένα ποτάμι που άλλοτε διέσχιζε την καρδιά της αρχαίας πόλης, σήμερα όμως περνάμε από πάνω του, αγνοώντας οι περισσότεροι την ύπαρξή του. Ο Ηριδανός, ένα από τα πιο αινιγματικά κομμάτια του φυσικού τοπίου της Αθήνας, αποκαλύπτει την ιστορία του μέσα από αρχαιολογικά ευρήματα, μύθους και τις υπόγειες διαδρομές του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Ιστορία μιας πόλης / Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Στην Πρώιμη Εποχή του Σιδήρου, η Χαλκίδα και τα γειτονικά της κέντρα –το Λευκαντί, η Ερέτρια, η Αμάρυνθος– σχημάτισαν ένα ζωντανό δίκτυο ανταλλαγών γύρω από τον Ευβοϊκό Κόλπο. Ο στενός Εύριπος δεν χώριζε αλλά ένωνε κοινότητες που μοιράζονταν τεχνογνωσία, εμπορική δραστηριότητα και κοινωνικές δομές που θα καθόριζαν τον ελληνικό κόσμο των αρχών της πρώιμης αρχαιότητας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

«Ένα φρενοκομείον είναι σαν την άλλη κοινωνία. Με τη διαφορά ότι είναι από την ανάποδη!» Ένα ρεπορτάζ της εφημερίδας «Πατρίς» αποκαλύπτει τις εφιαλτικές συνθήκες που επικρατούσαν στο Δημόσιο Ψυχιατρείο τη δεκαετία του 1920.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε ένα από τα σπουδαιότερα ιερά του ελληνιστικού κόσμου

Ιστορία μιας πόλης / Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε το σπουδαίο ιερό του ελληνιστικού κόσμου

Ανάμεσα στα μεγάλα ιερά της δωρικής εξάπολης, το Ασκληπιείο της Κω ξεχωρίζει όχι μόνο για τη λαμπρότητά του αλλά και για την περιπετειώδη ιστορία της ανακάλυψής του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Διεθνείς σπείρες διακίνησης Ελλήνων λαθρομεταναστών στον Μεσοπόλεμο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Στον Μεσοπόλεμο οι Έλληνες ήταν οι λαθρομετανάστες της εποχής

Το 1930 υπήρχαν στην Αθήνα περισσότερες από πενήντα «μεταναστευτικαί σπείραι», «λαθροπράκτορες» που εκμεταλλεύονταν το όνειρο για μια καλύτερη ζωή στις ΗΠΑ. Ο ημερήσιος αθηναϊκός Τύπος κατέγραψε τη δράση τους.  
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Έπος του ’40: Σπάνιες φωτογραφίες από το αρχείο του Πολεμικού Μουσείου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Όσα ξέρει το Πολεμικό Μουσείο για το έπος του ’40. Σπάνιες εικόνες

Iστορικά ντοκουμέντα από τον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο εκτίθενται στο Πολεμικό Μουσείο, αποκαλύπτοντας ιστορίες αντίστασης και προσωπικής υπέρβασης. Μιλούν στη LiFO ο πρόεδρος του Δ.Σ. του μουσείου, Κωνσταντίνος Καραμεσίνης, και ο επιμελητής του Ιστορικού Αρχείου, Θεοφάνης Βλάχος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Απόδραση από την Πομπηία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πομπηία: Αυτοί που επέζησαν για να πουν την ιστορία της καταστροφής

Στο νέο του βιβλίο ο διαπρεπής καθηγητής Κλασικών Σπουδών Στίβεν Τακ αναζητά όσους επέζησαν από την τρομακτική έκρηξη του Βεζούβιου και επανίδρυσαν τις κοινότητές τους.
THE LIFO TEAM
Οκτώ συναρπαστικοί μήνες της ζωής του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καρέ-καρέ η μυθιστορηματική απόδραση του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Το 1931 συνελήφθη ως ύποπτος για τον φόνο του αστυφύλακα Γυφτοδημόπουλου και η απόδρασή του λίγο καιρό μετά από τις φυλακές Συγγρού πήρε διαστάσεις θρύλου. Το χρονικό της, όπως το κατέγραψε η εφημερίδα «Ακρόπολις». 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ