Για τις απουσίες που μας κάνουν αργούς στα αισθήματα

Νίκος Μάντης «Το χιόνι του καλοκαιριού» Facebook Twitter
Το μυθιστόρημα του Νίκου Μάντη είναι επικεντρωμένο στο πώς διαχειρίζεται κανείς στην πιο τρυφερή του ηλικία το βάρος των μυστικών που οι ενήλικοι προσπαθούν να κρατήσουν απροσπέλαστα, με φόντο την «παπανδρεϊκή» δεκαετία του ’80. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0


ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΤΟΥ 1983,
σ’ ένα χωριό της Πελοποννήσου, ο οχτάχρονος Λεωνίδας δέχεται στα γενέθλιά του το μόνο δώρο που δεν περίμενε: η μητέρα του, έπειτα από πολύμηνη απουσία, επιστρέφει ξαφνικά στο σπίτι, δίνοντας την εικόνα μιας γυναίκας γερασμένης πριν την ώρα της. Το πέπλο μυστηρίου που σκέπαζε τη φυγή της, το τηλέφωνο που σιγούσε όλο το προηγούμενο διάστημα, είχαν κουράσει το παιδί, το είχαν κάνει «αργό στα αισθήματα». Και με μια σκληρότητα που μόνο οι πληγωμένοι επιδεικνύουν, ο Λεωνίδας αρνείται ν’ αναγνωρίσει τη μητέρα του, αποφεύγει να ξαναπιάσει το νήμα της οικειότητας μαζί της, ενώ τρέμει μέσα του μήπως εξαφανιστεί απ’ τον ορίζοντά του άλλη μια φορά…

Αυτό είναι το πλαίσιο μέσα από το οποίο αναδύεται το πρώτο εκτενές πεζογράφημα του Νίκου Α. Μάντη «Το χιόνι του καλοκαιριού» (Καστανιώτης, 2010). Ένα μυθιστόρημα επικεντρωμένο στο πώς διαχειρίζεται κανείς στην πιο τρυφερή του ηλικία το βάρος των μυστικών που οι ενήλικοι προσπαθούν να κρατήσουν απροσπέλαστα, με φόντο την «παπανδρεϊκή» δεκαετία του ’80, όπως τη βιώνει ένα αστόπαιδο προσγειωμένο στον μικρόκοσμο της επαρχίας, ένας «φλώρος» με ραγισμένη καρδιά.

Έναυσμα για το «Χιόνι του καλοκαιριού» στάθηκε ένα περιστατικό που διηγήθηκαν στον συγγραφέα σε ανύποπτο χρόνο, μ’ ένα κοριτσάκι που επίσης αρνιόταν ν’ αναγνωρίσει τη μητέρα του, έπειτα από μόλις δύο εβδομάδων απουσία από το οικογενειακό σκηνικό.

Καρπός του έρωτα ενός εισοδηματία, φερέλπιδος συγγραφέα, και μιας Πόντιας φυγόδικης από τη Σοβιετική Ένωση, ο ήρωας του Μάντη αφηγείται την ιστορία του πότε με τα μάτια του παιδιού που υπήρξε και πότε ως ενήλικας, επιφυλάσσοντάς μας κάμποσες εκπλήξεις – όχι πάντα πειστικές. Ωστόσο, όσο χοντροκομμένες κι αν είναι κάποιες παράμετροι της πλοκής κι όσο απότομα κι αν μεταλλάσσονται ορισμένοι από τους χαρακτήρες, η ατμόσφαιρα που δημιουργεί ο Μάντης σε κρατά δέσμιο ως το τέλος.

ΧΙΟΝΙ
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ. Νίκος Μαντής, Το Χιόνι του Καλοκαιριού, Εκδ. Καστανιώτη. 

Σε αντίθεση με τον Λεωνίδα που με μεγάλη καθυστέρηση ανακαλύπτει το παρελθόν της μητέρας του, ο συγγραφέας σπέρνει το βιβλίο με αποσπάσματα που εκείνη κρατούσε κατά την πρώτη απουσία της, αρκούντως διαφωτιστικά και για τη μετέπειτα εξαφάνισή της. Κι έτσι, πλάι στους κατοίκους και τους παραθεριστές του χωριού, στους ανέμελους συμμαθητές του Λεωνίδα και την κοπελίτσα με την οποία είναι ερωτευμένος, έρχονται να προστεθούν σταδιακά φιγούρες Ελληνοπόντιων καταδικασμένων σε γκουλάγκ της Σιβηρίας, ένας μυστηριώδης Ρώσος (κατάσκοπος;) και δύο ετεροθαλή αδέλφια εγκλωβισμένα σ’ έναν ανίερο και αδιέξοδο δεσμό.

Καταξιωμένος πλέον πεζογράφος, ικανός να στήσει ογκώδεις πολιτικές και κοινωνικές τοιχογραφίες αντλώντας ενίοτε στοιχεία από τη λογοτεχνία του φανταστικού (βλ. «Οι τυφλοί», «Αδύνατες πόλεις») ο Νίκος Α. Μάντης πρωτοεμφανίστηκε το 2007 με τη συλλογή διηγημάτων «Ψευδώνυμο», όπου με αφηγηματική άνεση και λεπτή ειρωνεία ψυχογραφούσε μια πληθώρα διαφορετικών ηρώων, θίγοντας θέματα όπως η άνοια, τα γηρατειά, η συντροφικότητα, η μοναξιά αλλά και το κυνήγι της φήμης και της γρήγορης επιτυχίας. 

Γεννημένος το 1973, απόφοιτος της Νομικής Αθηνών και βιοποριζόμενος ως δημόσιος υπάλληλος, ο Μάντης έχει αποφασίσει να μην υπογράφει τα πεζά του με το αληθινό του όνομα. «Καθώς στην πεζογραφία είναι μεγάλος ο βαθμός της προσωπικής έκθεσης, ένιωσα την ανάγκη να βρω έναν τρόπο ν’ αποστασιοποιηθώ…» Ωστόσο, δεν κρύβεται. Πρόκειται για τον Νίκο Λαμπρόπουλο, που έχοντας περάσει την εφηβεία του «ζωγραφίζοντας μανιωδώς», στράφηκε αργότερα στην ποίηση («Το μάτι του άνθους», Ροές) αλλά και στο θέατρο (βλ. το «Τραστ», που ανέβηκε το 2005 στο Εθνικό Θέατρο υπό τις ευλογίες του Λιβαθινού) για να καταλήξει στη μυθοπλασία. 

Έναυσμα για το «Χιόνι του καλοκαιριού» στάθηκε ένα περιστατικό που του διηγήθηκαν σε ανύποπτο χρόνο, μ’ ένα κοριτσάκι που επίσης αρνιόταν ν’ αναγνωρίσει τη μητέρα του, έπειτα από μόλις δύο εβδομάδων απουσία από το οικογενειακό σκηνικό. Κι αυτό ακριβώς θέλησε ν’ αναπτύξει στο πρώτο μυθιστόρημά του, προσπερνώντας τα προβλήματα αληθοφάνειας που προέκυψαν καθ’ οδόν: «το πώς μπορεί ν’ αυτοπαγιδευτεί ένα παιδί σε μια κατάσταση αποξένωσης από τους οικείους του και το πώς καταφέρνει να επιβιώσει και να εξελιχθεί». 

Όσο για τις πολλές αναφορές στη Ρωσία, αυτές οφείλονται στο γεγονός ότι η Ρωσία αποτελούσε έναν μόνιμο πόλο έλξης για τον ίδιο, ίσως λόγω της λογοτεχνίας της που ανακάλυψε από μικρός. Πέρα πάντως απ’ τους Ρώσους κλασικούς και τη «Λολίτα» του Ναμπόκοφ που του χάρισε ένα γερό εφηβικό «πατατράκ», ο Μάντης παρακολουθεί την αγγλοσαξονική λογοτεχνική σκηνή με μεγαλύτερο ενδιαφέρον από τις «φορμαλιστικές αναζητήσεις των Κεντροευρωπαίων συγγραφέων», ενώ από τους Έλληνες προτιμά μακράν τον Αλέξη Πανσέληνο.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Νίκος Μάντης έγραψε ένα από τα πιο φιλόδοξα ελληνικά μυθιστορήματα των τελευταίων ετών

Βιβλίο / Ο Νίκος Μάντης έγραψε ένα από τα πιο φιλόδοξα ελληνικά μυθιστορήματα των τελευταίων ετών

Μια συζήτηση με τον νέο συγγραφέα για την Αθήνα, τις νευρώσεις των Nεοελλήνων και τις θεωρίες συνωμοσίας με αφορμή το τελευταίο του μυθιστόρημα «Οι Τυφλοί»
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΑΨΑΣΚΗΣ
ΕΠΕΞΕΡΓ. Παύλος Μεθενίτης «Αμανίτα μουσκάρια»

Το πίσω ράφι / Όταν μια ολόκληρη διμοιρία ανταρτών ξεκληρίστηκε από παραισθησιογόνα μανιτάρια

Στηριγμένο σε πραγματικά γεγονότα, το μυθιστόρημα «Αμανίτα μουσκάρια» του Παύλου Μεθενίτη εξερευνά το ζήτημα των ουσιών ως καταφύγιο αλλά και ως καταστροφή, και μας παρασύρει σ’ ένα ταξίδι ποτισμένο από την ελληνική πραγματικότητα, παραμονές της οικονομικής κρίσης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το πίσω ράφι/ Εμανουέλ Καρέρ «Ένα ρωσικό μυθιστόρημα»

Το πίσω ράφι / Ένα επτασφράγιστο μυστικό που προκάλεσε αμηχανία και πάταγο

Προκλητικός, ωμός, συχνά σοκαριστικός, ο Εμανουέλ Καρέρ εξερευνά στο «Ένα ρωσικό μυθιστόρημα» το οικογενειακό του παρελθόν, φέρνοντας σε δύσκολη θέση ακόμα και τα πιο κοντινά του πρόσωπα.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μαρκ Τουέιν, «Οι περιπέτειες του Χακ Φιν»

Το πίσω ράφι / Το μυθιστόρημα του Μαρκ Τουέιν που έθαψαν οι κριτικοί και το αποθέωσε ο Χέμινγουεϊ

Στις «Περιπέτειες του Χακ Φιν» ο Μαρκ Τουέιν έπλασε τον πιο ελεύθερο ήρωα της αμερικανικής λογοτεχνίας, που αρνήθηκε τους κανόνες της κοινωνίας του και ένωσε την τύχη του με έναν σκλάβο δραπέτη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον Ούγγρο συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Βιβλίο / Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του που έχει τίτλο “House of Cards”, ο Σουηδός πρώην διεθνής Γιόνας Έρικσον περιγράφει τις ταπεινωτικές μετρήσεις βάρους στα σεμινάρια διαιτητών της UEFA
THE LIFO TEAM
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: η ιστορία του underground περιοδικού «Ανοιχτή Πόλη»

Βιβλίο / «Ανοιχτή Πόλη»: Ένα από τα πιο επιδραστικά εναλλακτικά έντυπα της Ελλάδας

Οι δημιουργοί του Κώστας Μανδηλάς και Βλάσσης Ρασσιάς, καταγράφουν την πορεία του στο βιβλίο «Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: Η ιστορία του περιοδικού “Ανοιχτή Πόλη”».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει το διήγημα «Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ» της Πατρίσια Χάισμιθ

Lifo Videos / Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει ένα διήγημα της Πατρίσια Χάισμιθ

«Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ»: Μια ιστορία έρωτα, αγάπης, αφοσίωσης, ανταγωνισμού, μίσους και φόνου μεταξύ ενός ζευγαριού και ενός σιαμέζικου γάτου, ένα μυστηριώδες διήγημα της δημιουργού των πιο σαγηνευτικών αντιηρώων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Βιβλίο / Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Ολοένα περισσότερο διευρύνεται η τάση έκδοσης κλασικών και σπάνιων κειμένων σε μικρό μέγεθος που τοποθετούνται δίπλα στο ταμείο και συνιστούν την προσπάθεια ενός εκδοτικού οίκου να φέρει σπουδαία έργα στο ευρύ αναγνωστικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Βιβλίο / I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Η θεωρητικός, εικαστικός, κριτικός, συγγραφέας και εκδότρια Κρις Κράους μπορεί να μην άλλαξε τα δεδομένα στον αγγλόφωνο κόσμο εκδίδοντας τα βιβλία των Γάλλων θεωρητικών αλλά προκάλεσε άπειρες συζητήσεις με το πρωτότυπο φεμινιστικό βιβλίο της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Βιβλίο / Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Ένα τολμηρό καλλιτεχνικό project έγινε η αφορμή για να κάνει ο εικαστικός René Habermacher ένα ταξίδι στη θάλασσα με πλήρωμα έξι ναύτες κι έναν καπετάνιο, απαθανατίζοντας μια σουρεαλιστική εμπειρία που κατέληξε σε ναυάγιο. Το βιβλίο «The Pleasure Principle» καταγράφει αυτό το ταξίδι μέσα από φωτογραφίες του René, κείμενα και εικαστικά έργα, σε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έκδοση.
M. HULOT