Λουλούδια, πουλιά, μια ολόκληρη πόλη: Οι μοναδικοί ψηφιδωτοί πίνακες των Κεγχρεών

Λωτοί, φλαμίνγκο, κροκόδειλοι: Οι μοναδικοί ψηφιδωτοί πίνακες των Κεγχρεών Facebook Twitter
Κάποιοι γυάλινοι πίνακες απεικόνιζαν αρχιτεκτονικές κατασκευές κατά μήκος της θάλασσας, όπως πύργους − πιθανώς παρατηρητήρια ή φάροι. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO © Εφορία Αρχαιοτήτων Κορινθίας
0

Το λιμάνι των Κεγχρεών, που βρίσκεται στον Σαρωνικό Κόλπο, ήταν το ένα από τα δύο λιμάνια της αρχαίας πόλης-κράτους της Κορίνθου. Μαζί με το δυτικό λιμάνι του Λεχαίου, το οποίο βρισκόταν ακριβώς απέναντι από τον Ισθμό στον Κορινθιακό Κόλπο, οι Κεγχρεές έπαιζαν κομβικό ρόλο για την ευημερία της Κορίνθου κατά την αρχαιότητα: ως ναυτικό σταυροδρόμι μεταξύ Ανατολής και Δύσης, το λιμάνι έλεγχε τη θαλάσσια κυκλοφορία και τους εμπορικούς δρόμους από το Αιγαίο και την Ανατολία μέχρι τις ιταλικές ακτές και τη δυτική Μεσόγειο, καθώς και από τον βορρά προς τον νότο.

Η μικρή κοινότητα των Κεγχρεών άκμασε από την αρχαϊκή έως τη βυζαντινή εποχή, ενώ τα ίχνη οικισμών που έχουν βρεθεί υποδεικνύουν ότι η ακτή κατοικούνταν αδιαλείπτως επί αιώνες. Εκτός από τη δραστηριότητα του λιμανιού, βυζαντινές πηγές δείχνουν ότι η κοιλάδα που εκτείνεται από την Ακροκόρινθο έως τις Κεγχρεές ήταν εξαιρετικά εύφορη. Πρόκειται προφανώς για μια περιοχή που ευημερούσε από κάθε άποψη.

Το καλοκαίρι του 1966 ήταν πραγματικά εξαιρετικό για την ομάδα ανασκαφών με επικεφαλής τον καθηγητή του Πανεπιστημίου του Σικάγο, Robert L. Scranton. Έχοντας διεξάγει έρευνες στην περιοχή των Κεγχρεών για χρόνια υπό την αιγίδα της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα, η δραστηριότητα επί του πεδίου επικεντρώθηκε κυρίως στα αρχιτεκτονικά και συναφή ερείπια, όπως ο λιμενοβραχίονας, ο μόλος και οι αποθήκες του αρχαίου λιμανιού.

Οι ειδικοί υποστηρίζουν ότι αυτό το λαμπρό φορτίο χρονολογείται από τον 4ο αιώνα μ.Χ. και έφτασε στις Κεγχρεές από την Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου. Πιθανότατα δεν πρόλαβε ποτέ να τοποθετηθεί στο κτίριο, καθώς βυθίστηκε κατά τη διάρκεια του σεισμού του 375 μ.Χ.

Εκείνο το καλοκαίρι, οι ανασκαφές επικεντρώθηκαν στην περιοχή γύρω από ένα αψιδωτό οικοδόμημα, το οποίο αρχικά θεωρήθηκε ότι ήταν Ιερό της Ίσιδας, ενώ αργότερα αναγνωρίστηκε ως Νυμφαίο, δηλαδή μνημείο αφιερωμένο στις νύμφες.

Μια έκπληξη περίμενε την ανασκαφική ομάδα καθώς εργαζόταν σε έναν από τους τοίχους του Ιερού: έφεραν στο φως εννέα στοίβες κιβώτια τα οποία περιείχαν ψηφιδωτούς πίνακες φταγμένους με την τεχνική opus sectile από λεπτό αδιαφανές γυαλί. Ήταν κατασκευασμένοι από λασποκονίαμα πάνω σε μεγάλα, τραχιά κεραμικά όστρακα. Ορισμένοι είχαν διαστάσεις περίπου 1,90 μ. επί 1,05 μ., ενώ άλλοι ήταν ελάχιστα μικρότεροι. Το γυαλί ήταν κομμένο σε σχήματα όπως εκείνα που χρησιμοποιούνται στα βιτρό και κολλημένο στην επιφάνεια του γύψινου πίνακα. Οι πίνακες ήταν συσκευασμένοι σε ξύλινα κιβώτια. Κάθε κιβώτιο περιείχε δύο πίνακες, με τις εμπρόσθιες όψεις τους να εφάπτονται. Τα κιβώτια ακουμπούσαν στον τοίχο και το ένα στο άλλο, από τέσσερα έως οκτώ κιβώτια ή και περισσότερα σε κάθε στοίβα.

Λωτοί, φλαμίνγκο, κροκόδειλοι: Οι μοναδικοί ψηφιδωτοί πίνακες των Κεγχρεών Facebook Twitter
Οι αιγυπτιακές συνθέσεις απεικόνιζαν παπύρους, λωτούς και άλλα λουλούδια, ίριδες και υδρόβια πτηνά −ορισμένα από αυτά με κόκκινα πόδια−όπως πάπιες και φλαμίνγκο, καθώς και κροκόδειλους και άλλα ζώα σε σκηνές βάλτων. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO © Εφορία Αρχαιοτήτων Κορινθίας

Τα σχέδια στους πίνακες ποικίλλουν από ιερατικές και γεωμετρικές διακοσμήσεις έως εκθαμβωτικές πολύχρωμες παραστάσεις. Ο Scranton και η ομάδα του διέκριναν συνθέσεις με αιγυπτιακή τεχνοτροπία, ομαδοποιημένες σε οριζόντιες ζώνες. Οι αιγυπτιακές συνθέσεις απεικόνιζαν παπύρους, λωτούς και άλλα λουλούδια, ίριδες και υδρόβια πτηνά −ορισμένα από αυτά με κόκκινα πόδια−όπως πάπιες και φλαμίνγκο, καθώς και κροκόδειλους και άλλα ζώα σε σκηνές βάλτων. Επιπλέον, στις συνθέσεις αυτές, κυρίως νειλωτικού χαρακτήρα, απεικονίζονταν ανθρώπινες μορφές. Άλλοι γυάλινοι πίνακες απεικόνιζαν αρχιτεκτονικές κατασκευές κατά μήκος της θάλασσας, όπως πύργους − πιθανώς παρατηρητήρια ή φάροι. Συμπληρώνοντας αυτές τις θαυμαστές, μοναδικές απεικονίσεις, ορισμένοι πίνακες απεικόνιζαν ψαράδες να ρίχνουν τα δίχτυα ή τις πετονιές τους, με νατουραλιστικές παραστάσεις πλοίων, ψαριών και θαλασσινών.

Εξαιρετικής μοναδικότητας και σημασίας είναι ένας πίνακας που παρουσιάζει την ολόσωμη απεικόνιση ενός άνδρα, ύψους περίπου 1,10 μ., ο οποίος στέκεται πάνω σε βάθρο. Η μορφή περιβάλλεται από κομψό φυτικό περίγραμμα. Σε κάθε μία από τις πλευρές του υπάρχουν τα γράμματα OMH και POC, τα οποία οι ειδικοί ταυτοποίησαν με βεβαιότητα ως απεικόνιση του Ομήρου. Μια πολύ παρόμοια απεικόνιση με την ένδειξη [ΤΩ] ταυτοποιήθηκε ως ο Έλληνας φιλόσοφος Πλάτων. Ταυτοποιήθηκε επίσης ο Έλληνας περιπατητικός φιλόσοφος και μαθητής του Αριστοτέλη, Θεόφραστος. Αυτές οι τρεις εξέχουσες μορφές αποτελούσαν μέρος ενός εξαιρετικού διακοσμημένου γυάλινου πίνακα δώδεκα μορφών.

Λωτοί, φλαμίνγκο, κροκόδειλοι: Οι μοναδικοί ψηφιδωτοί πίνακες των Κεγχρεών Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO © Εφορία Αρχαιοτήτων Κορινθίας
Λωτοί, φλαμίνγκο, κροκόδειλοι: Οι μοναδικοί ψηφιδωτοί πίνακες των Κεγχρεών Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO © Εφορία Αρχαιοτήτων Κορινθίας

Οι ειδικοί υποστηρίζουν ότι αυτό το λαμπρό φορτίο χρονολογείται από τον 4ο αιώνα μ.Χ. και έφτασε στις Κεγχρεές από την Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου. Πιθανότατα δεν πρόλαβε ποτέ να τοποθετηθεί στο κτίριο, καθώς βυθίστηκε κατά τη διάρκεια του σεισμού του 375 μ.Χ. Οι πίνακες ήταν εντυπωσιακοί σε μέγεθος, καλύπτοντας συνολικά περίπου 150 τετραγωνικά μέτρα και ζυγίζοντας πάνω από 700 κιλά.

Οι πίνακες από τις Κεγχρεές εξακολουθούν να είναι οι μοναδικοί του είδους τους που έχουν ανακτηθεί ποτέ από αρχαιολογικό χώρο. Παρόμοια με την τέχνη του ψηφιδωτού, η οποία ξεκίνησε από τη Μεσοποταμία ήδη από την 3η χιλιετία π.Χ., η τεχνική opus sectile των ευρημάτων των Κεγχρεών είναι λεπτοκομμένο και λειασμένο γυαλί που τοποθετείται ή εντοιχίζεται σε επιφάνειες, όπως δάπεδα ή τοίχοι, για διακοσμητικούς σκοπούς.

Οι πίνακες των Κεγχρεών, οι οποίοι έχουν αποκατασταθεί και εκτίθενται σήμερα στο Μουσείο των Ισθμίων, μόλις 50' οδικώς από την Αθήνα, δεν είναι απλώς ευρήματα απαράμιλλης καλλιτεχνικής αξίας. Αποτελούν ενδείξεις όχι ενός αλλά δύο σημαντικών ορόσημων. Αφενός, σηματοδοτούν τη μετάβαση των Κεγχρεών και της περιοχής της Κορινθίας από την προηγούμενη δόξα τους σε μια λιγότερο εντυπωσιακή ή επιδραστική περίοδο της μακρόχρονης ιστορίας τους. Αφετέρου, το εξαιρετικό ύφος των πινάκων προαναγγέλλει την παρακμή ενός τόσο πολυτελούς είδους διακόσμησης, το οποίο, κατά τη βυζαντινή περίοδο, επρόκειτο να αντικατασταθεί από τα διάσημα εκκλησιαστικά ψηφιδωτά και τοιχογραφίες.

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις» αφηγείται σε φύλλο του Γεννάρη του 1931 όσα συνέβησαν σε παράρτημα ασφαλείας της Αθήνας και κατέγραψε η κάμερα του σκηνοθέτη Δημήτρη Γαζιάδη.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
To ξενοδοχείο InterContinental στην Καμπούλ είναι ένα μέρος που τα έχει δει όλα

Αρχαιολογία & Ιστορία / To ξενοδοχείο InterContinental στην Καμπούλ είναι ένα μέρος που τα έχει δει όλα

Από την εποχή που η πρωτεύουσα του Αφγανιστάν ήταν το σταυροδρόμι των χίπις μέχρι τους Ταλιμπάν, το θρυλικό InterContinental της Καμπούλ καταφέρνει, με κάποιον αξιοθαύμαστο τρόπο, να παραμείνει ανοιχτό μέχρι σήμερα.
THE LIFO TEAM
Ο σκανδαλώδης, πολυτελής και θαυμαστός κόσμος της Μαρίας Αντουανέτας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο σκανδαλώδης, πολυτελής και θαυμαστός κόσμος της Μαρίας Αντουανέτας

Είδωλο της ποπ κουλτούρας, fashion icon, influencer προτού καν εφευρεθεί ο όρος, εξακολουθεί να επηρεάζει τη μόδα με την απαράμιλλη γοητεία της. Μια έκθεση στο μουσείο V&A, η πρώτη για τη Γαλλίδα βασίλισσα στο Ηνωμένο Βασίλειο, μας το υπενθυμίζει.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ζαφείρης Γκούσιος: Ο κοινωνικός ονειροπόλος που πυροβόλησε τον πρώτο Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τι σκεφτόταν ο άνθρωπος που πυροβόλησε τον πρώτο Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας;

Ο Ζαφείρης Γκούσιος, που αυτοχαρακτηριζόταν «κοινωνικός ονειροπόλος», το 1927 αποπειράται να δολοφονήσει τον Παύλο Κουντουριώτη. Το πώς και το γιατί μέσα από τον Τύπο της εποχής.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Μετέφρασε το Συμπόσιο του Πλάτωνα. Τον κατηγόρησαν και τον κυνήγησαν ανελέητα. Αυτοκτόνησε

Ιστορία / Μετέφρασε το Συμπόσιο του Πλάτωνα. Τον κυνήγησαν ανελέητα. Αυτοκτόνησε

Αυτή είναι η ιστορία του Ιωάννη Συκουτρή, ενός μεγάλου πνευματικού Έλληνα που κατηγορήθηκε ως άθεος για τη μετάφραση του «Συμποσίου» του Πλάτωνα εξ αιτίας της αναφοράς του στις «γενετήσιες σχέσεις στην αρχαία Ελλάδα».
ΣΠΥΡΟΣ ΣΤΑΒΕΡΗΣ
Ο άλυτος γρίφος της Ιερουσαλήμ

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο άλυτος γρίφος της Ιερουσαλήμ

Η απροσδόκητη κατάκτησή της από τους Ισραηλινούς στον πόλεμο των έξι ημερών. Ο Νταγιάν, ο Σαρόν και ο Χουσέιν της Ιορδανίας. Η Ιντιφάντα, ο PLO και η συντριβή τους. Το Τείχος, το Ορος του Ναού και οι υπόγειες σήραγγες. Μια συναρπαστική σύνοψη της ιστορίας μιας εκρηκτικής πόλης από τον Σάιμον Σίμπαγκ Μοντεφιόρε.
Ρήνεια: Το νησί των νεκρών απέναντι από τη Δήλο

Ιστορία μιας πόλης / Ρήνεια, η άλλη Δήλος

Ένα νησί που δεν προοριζόταν για ζωή αλλά για θάνατο. Απέναντι από τη λαμπρή Δήλο, η Ρήνεια κουβαλά τα πιο σιωπηλά –και ίσως πιο ανθρώπινα– μυστικά του Αιγαίου. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Ιστορία μιας πόλης / Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Στη μέση των Κυκλάδων, σ’ ένα νησί χωρίς μόνιμους κατοίκους, η γη κρύβει ακόμη φωνές. Αν ξέρεις πού να κοιτάξεις, η Δήλος αρχίζει να σου μιλά για θεούς που λατρεύτηκαν, εμπορικές αυτοκρατορίες που γεννήθηκαν, λαούς που ήρθαν και έφυγαν, και τελετές που παραμένουν μυστήριο. Το νησί αυτό υπήρξε κάποτε το κέντρο του κόσμου – και ακόμη κρατά μυστικά. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Αρχαιολογία & Ιστορία / Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Η συγγραφέας, δημοσιογράφος και φεμινίστρια Λιλίκα Νάκου επισκέφθηκε το –υπό κρατική διαχείριση– πορνείο των Βούρλων τον Φλεβάρη του 1936, συνομίλησε με τις «γυναίκες της αμαρτίας» και μετέφερε τις εντυπώσεις της.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Τόσο οι γραπτές πηγές όσο και η εικονογραφία της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας αποκαλύπτουν ότι οι θεοί και οι ήρωες ήταν μάλλον εκλεκτικότεροι των θνητών ως προς τη διατροφή τους. Και τα φαγητά τους έκρυβαν κίνητρα πέρα από την πείνα...
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Το βράδυ της 28ης Μαΐου 1987 ο 18χρονος Γερμανός προσγειώνεται με ένα Cessna στην Κόκκινη Πλατεία για να αποδείξει ότι «αν κάποιος σαν εμένα μπορεί να περάσει σώος και αβλαβής στην άλλη πλευρά, τότε δεν υπάρχει τόσο μεγάλος κίνδυνος, και ίσως να μπορούμε να τα βρούμε όλοι μεταξύ μας».
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Η Μεγαλόχαρη ως αστυνομικό λαγωνικό 

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τα «αντιλωποδυτικά θαύματα» της Παναγίας

Μια δημοσιογραφική έρευνα που έκανε το 1933 ο αστυνομικός ρεπόρτερ Ευστάθιος Θωμόπουλος κατέγραψε τους άθλους της Παναγίας· από την Κρήτη μέχρι τη Ροδόπη, οι πιστοί «έβλεπαν» τη δράση της, ένιωθαν ευγνώμονες και τη μαρτυρούσαν.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Τι το ιδιαίτερο συμβαίνει στο Βαθύ της Αστυπάλαιας και τι συνεχίζει να αποκαλύπτει η αρχαιολογική έρευνα στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ