Λουλούδια, πουλιά, μια ολόκληρη πόλη: Οι μοναδικοί ψηφιδωτοί πίνακες των Κεγχρεών

Λωτοί, φλαμίνγκο, κροκόδειλοι: Οι μοναδικοί ψηφιδωτοί πίνακες των Κεγχρεών Facebook Twitter
Κάποιοι γυάλινοι πίνακες απεικόνιζαν αρχιτεκτονικές κατασκευές κατά μήκος της θάλασσας, όπως πύργους − πιθανώς παρατηρητήρια ή φάροι. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO © Εφορία Αρχαιοτήτων Κορινθίας
0

Το λιμάνι των Κεγχρεών, που βρίσκεται στον Σαρωνικό Κόλπο, ήταν το ένα από τα δύο λιμάνια της αρχαίας πόλης-κράτους της Κορίνθου. Μαζί με το δυτικό λιμάνι του Λεχαίου, το οποίο βρισκόταν ακριβώς απέναντι από τον Ισθμό στον Κορινθιακό Κόλπο, οι Κεγχρεές έπαιζαν κομβικό ρόλο για την ευημερία της Κορίνθου κατά την αρχαιότητα: ως ναυτικό σταυροδρόμι μεταξύ Ανατολής και Δύσης, το λιμάνι έλεγχε τη θαλάσσια κυκλοφορία και τους εμπορικούς δρόμους από το Αιγαίο και την Ανατολία μέχρι τις ιταλικές ακτές και τη δυτική Μεσόγειο, καθώς και από τον βορρά προς τον νότο.

Η μικρή κοινότητα των Κεγχρεών άκμασε από την αρχαϊκή έως τη βυζαντινή εποχή, ενώ τα ίχνη οικισμών που έχουν βρεθεί υποδεικνύουν ότι η ακτή κατοικούνταν αδιαλείπτως επί αιώνες. Εκτός από τη δραστηριότητα του λιμανιού, βυζαντινές πηγές δείχνουν ότι η κοιλάδα που εκτείνεται από την Ακροκόρινθο έως τις Κεγχρεές ήταν εξαιρετικά εύφορη. Πρόκειται προφανώς για μια περιοχή που ευημερούσε από κάθε άποψη.

Το καλοκαίρι του 1966 ήταν πραγματικά εξαιρετικό για την ομάδα ανασκαφών με επικεφαλής τον καθηγητή του Πανεπιστημίου του Σικάγο, Robert L. Scranton. Έχοντας διεξάγει έρευνες στην περιοχή των Κεγχρεών για χρόνια υπό την αιγίδα της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα, η δραστηριότητα επί του πεδίου επικεντρώθηκε κυρίως στα αρχιτεκτονικά και συναφή ερείπια, όπως ο λιμενοβραχίονας, ο μόλος και οι αποθήκες του αρχαίου λιμανιού.

Οι ειδικοί υποστηρίζουν ότι αυτό το λαμπρό φορτίο χρονολογείται από τον 4ο αιώνα μ.Χ. και έφτασε στις Κεγχρεές από την Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου. Πιθανότατα δεν πρόλαβε ποτέ να τοποθετηθεί στο κτίριο, καθώς βυθίστηκε κατά τη διάρκεια του σεισμού του 375 μ.Χ.

Εκείνο το καλοκαίρι, οι ανασκαφές επικεντρώθηκαν στην περιοχή γύρω από ένα αψιδωτό οικοδόμημα, το οποίο αρχικά θεωρήθηκε ότι ήταν Ιερό της Ίσιδας, ενώ αργότερα αναγνωρίστηκε ως Νυμφαίο, δηλαδή μνημείο αφιερωμένο στις νύμφες.

Μια έκπληξη περίμενε την ανασκαφική ομάδα καθώς εργαζόταν σε έναν από τους τοίχους του Ιερού: έφεραν στο φως εννέα στοίβες κιβώτια τα οποία περιείχαν ψηφιδωτούς πίνακες φταγμένους με την τεχνική opus sectile από λεπτό αδιαφανές γυαλί. Ήταν κατασκευασμένοι από λασποκονίαμα πάνω σε μεγάλα, τραχιά κεραμικά όστρακα. Ορισμένοι είχαν διαστάσεις περίπου 1,90 μ. επί 1,05 μ., ενώ άλλοι ήταν ελάχιστα μικρότεροι. Το γυαλί ήταν κομμένο σε σχήματα όπως εκείνα που χρησιμοποιούνται στα βιτρό και κολλημένο στην επιφάνεια του γύψινου πίνακα. Οι πίνακες ήταν συσκευασμένοι σε ξύλινα κιβώτια. Κάθε κιβώτιο περιείχε δύο πίνακες, με τις εμπρόσθιες όψεις τους να εφάπτονται. Τα κιβώτια ακουμπούσαν στον τοίχο και το ένα στο άλλο, από τέσσερα έως οκτώ κιβώτια ή και περισσότερα σε κάθε στοίβα.

Λωτοί, φλαμίνγκο, κροκόδειλοι: Οι μοναδικοί ψηφιδωτοί πίνακες των Κεγχρεών Facebook Twitter
Οι αιγυπτιακές συνθέσεις απεικόνιζαν παπύρους, λωτούς και άλλα λουλούδια, ίριδες και υδρόβια πτηνά −ορισμένα από αυτά με κόκκινα πόδια−όπως πάπιες και φλαμίνγκο, καθώς και κροκόδειλους και άλλα ζώα σε σκηνές βάλτων. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO © Εφορία Αρχαιοτήτων Κορινθίας

Τα σχέδια στους πίνακες ποικίλλουν από ιερατικές και γεωμετρικές διακοσμήσεις έως εκθαμβωτικές πολύχρωμες παραστάσεις. Ο Scranton και η ομάδα του διέκριναν συνθέσεις με αιγυπτιακή τεχνοτροπία, ομαδοποιημένες σε οριζόντιες ζώνες. Οι αιγυπτιακές συνθέσεις απεικόνιζαν παπύρους, λωτούς και άλλα λουλούδια, ίριδες και υδρόβια πτηνά −ορισμένα από αυτά με κόκκινα πόδια−όπως πάπιες και φλαμίνγκο, καθώς και κροκόδειλους και άλλα ζώα σε σκηνές βάλτων. Επιπλέον, στις συνθέσεις αυτές, κυρίως νειλωτικού χαρακτήρα, απεικονίζονταν ανθρώπινες μορφές. Άλλοι γυάλινοι πίνακες απεικόνιζαν αρχιτεκτονικές κατασκευές κατά μήκος της θάλασσας, όπως πύργους − πιθανώς παρατηρητήρια ή φάροι. Συμπληρώνοντας αυτές τις θαυμαστές, μοναδικές απεικονίσεις, ορισμένοι πίνακες απεικόνιζαν ψαράδες να ρίχνουν τα δίχτυα ή τις πετονιές τους, με νατουραλιστικές παραστάσεις πλοίων, ψαριών και θαλασσινών.

Εξαιρετικής μοναδικότητας και σημασίας είναι ένας πίνακας που παρουσιάζει την ολόσωμη απεικόνιση ενός άνδρα, ύψους περίπου 1,10 μ., ο οποίος στέκεται πάνω σε βάθρο. Η μορφή περιβάλλεται από κομψό φυτικό περίγραμμα. Σε κάθε μία από τις πλευρές του υπάρχουν τα γράμματα OMH και POC, τα οποία οι ειδικοί ταυτοποίησαν με βεβαιότητα ως απεικόνιση του Ομήρου. Μια πολύ παρόμοια απεικόνιση με την ένδειξη [ΤΩ] ταυτοποιήθηκε ως ο Έλληνας φιλόσοφος Πλάτων. Ταυτοποιήθηκε επίσης ο Έλληνας περιπατητικός φιλόσοφος και μαθητής του Αριστοτέλη, Θεόφραστος. Αυτές οι τρεις εξέχουσες μορφές αποτελούσαν μέρος ενός εξαιρετικού διακοσμημένου γυάλινου πίνακα δώδεκα μορφών.

Λωτοί, φλαμίνγκο, κροκόδειλοι: Οι μοναδικοί ψηφιδωτοί πίνακες των Κεγχρεών Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO © Εφορία Αρχαιοτήτων Κορινθίας
Λωτοί, φλαμίνγκο, κροκόδειλοι: Οι μοναδικοί ψηφιδωτοί πίνακες των Κεγχρεών Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO © Εφορία Αρχαιοτήτων Κορινθίας

Οι ειδικοί υποστηρίζουν ότι αυτό το λαμπρό φορτίο χρονολογείται από τον 4ο αιώνα μ.Χ. και έφτασε στις Κεγχρεές από την Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου. Πιθανότατα δεν πρόλαβε ποτέ να τοποθετηθεί στο κτίριο, καθώς βυθίστηκε κατά τη διάρκεια του σεισμού του 375 μ.Χ. Οι πίνακες ήταν εντυπωσιακοί σε μέγεθος, καλύπτοντας συνολικά περίπου 150 τετραγωνικά μέτρα και ζυγίζοντας πάνω από 700 κιλά.

Οι πίνακες από τις Κεγχρεές εξακολουθούν να είναι οι μοναδικοί του είδους τους που έχουν ανακτηθεί ποτέ από αρχαιολογικό χώρο. Παρόμοια με την τέχνη του ψηφιδωτού, η οποία ξεκίνησε από τη Μεσοποταμία ήδη από την 3η χιλιετία π.Χ., η τεχνική opus sectile των ευρημάτων των Κεγχρεών είναι λεπτοκομμένο και λειασμένο γυαλί που τοποθετείται ή εντοιχίζεται σε επιφάνειες, όπως δάπεδα ή τοίχοι, για διακοσμητικούς σκοπούς.

Οι πίνακες των Κεγχρεών, οι οποίοι έχουν αποκατασταθεί και εκτίθενται σήμερα στο Μουσείο των Ισθμίων, μόλις 50' οδικώς από την Αθήνα, δεν είναι απλώς ευρήματα απαράμιλλης καλλιτεχνικής αξίας. Αποτελούν ενδείξεις όχι ενός αλλά δύο σημαντικών ορόσημων. Αφενός, σηματοδοτούν τη μετάβαση των Κεγχρεών και της περιοχής της Κορινθίας από την προηγούμενη δόξα τους σε μια λιγότερο εντυπωσιακή ή επιδραστική περίοδο της μακρόχρονης ιστορίας τους. Αφετέρου, το εξαιρετικό ύφος των πινάκων προαναγγέλλει την παρακμή ενός τόσο πολυτελούς είδους διακόσμησης, το οποίο, κατά τη βυζαντινή περίοδο, επρόκειτο να αντικατασταθεί από τα διάσημα εκκλησιαστικά ψηφιδωτά και τοιχογραφίες.

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Τόσο οι γραπτές πηγές όσο και η εικονογραφία της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας αποκαλύπτουν ότι οι θεοί και οι ήρωες ήταν μάλλον εκλεκτικότεροι των θνητών ως προς τη διατροφή τους. Και τα φαγητά τους έκρυβαν κίνητρα πέρα από την πείνα...
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Το βράδυ της 28ης Μαΐου 1987 ο 18χρονος Γερμανός προσγειώνεται με ένα Cessna στην Κόκκινη Πλατεία για να αποδείξει ότι «αν κάποιος σαν εμένα μπορεί να περάσει σώος και αβλαβής στην άλλη πλευρά, τότε δεν υπάρχει τόσο μεγάλος κίνδυνος, και ίσως να μπορούμε να τα βρούμε όλοι μεταξύ μας».
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Η Μεγαλόχαρη ως αστυνομικό λαγωνικό 

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τα «αντιλωποδυτικά θαύματα» της Παναγίας

Μια δημοσιογραφική έρευνα που έκανε το 1933 ο αστυνομικός ρεπόρτερ Ευστάθιος Θωμόπουλος κατέγραψε τους άθλους της Παναγίας· από την Κρήτη μέχρι τη Ροδόπη, οι πιστοί «έβλεπαν» τη δράση της, ένιωθαν ευγνώμονες και τη μαρτυρούσαν.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Τι το ιδιαίτερο συμβαίνει στο Βαθύ της Αστυπάλαιας και τι συνεχίζει να αποκαλύπτει η αρχαιολογική έρευνα στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«ΒΙΑΣ»: Τα αρχαιολογικά τοπία ως ζωντανά οικοσυστήματα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καμπανούλες στους Δελφούς, Πέρδικες στο Σούνιο. Ό,τι φυτρώνει και ζει στους αρχαιολογικούς χώρους

Μια πρωτοποριακή επιστημονική προσέγγιση του πολιτιστικού τοπίου αποκαλύπτει έναν άγνωστο κόσμο χιλιάδων ζώων και φυτών σε είκοσι εμβληματικούς αρχαιολογικούς χώρους της χώρας. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Οι Αθηναίοι / Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Από τις ανασκαφές στην Επίδαυρο και τη Νάξο, ο ομότιμος καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας αφηγείται μια ζωή αφιερωμένη στην ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Και όπως λέει, το πιο πολύτιμο εύρημα δεν ήταν αρχαιολογικό – ήταν η γυναίκα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Ιστορία μιας πόλης / Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Από το Ωδείο Αθηνών έως τη Σουηδία της εξορίας, ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος δεν υπήρξε μόνο ένας σπουδαίος αρχιτέκτονας, αλλά και ένας διανοούμενος που οραματίστηκε μια πιο δημοκρατική, λειτουργική και πολιτισμένη πόλη. Ποια είναι η παρακαταθήκη του στη σύγχρονη Ελλάδα; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Λουκά Μπαρτατίλα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Πώς κατανοούσαν οι αρχαίοι Έλληνες την ψυχική ασθένεια; Ήταν θεϊκή τιμωρία, παθολογία του σώματος ή ένα υπαρξιακό βάρος που αποτυπωνόταν στη λογοτεχνία και στο θέατρο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Γιώργο Καζαντζίδη, Αναπληρωτή Καθηγητή Λατινικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για τον τρόπο με τον οποίο η αρχαιοελληνική κοινωνία εξηγούσε, απεικόνιζε και αντιμετώπιζε τις ψυχικές διαταραχές.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Κάτω από την επιφάνεια της Λαυρεωτικής κρύβεται ένας λαβύρινθος από υπόγειες στοές και μυστικά που συνδέονται με τη δύναμη της αρχαίας Αθήνας. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον γεωλόγο Μάρκο Βαξεβανόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η Αθήνα της Μαρίας Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ποιος ήταν ο δεσμός της Μαρίας Κάλλας με την Αθήνα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Βασίλη Λούρα, δημιουργό του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στα άδυτα του Γεντί Κουλέ με τα άνθη του κακού

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Είμαστε στον τάφο βρε παιδιά, θέλετε να μπούμε ακόμη βαθύτερα;»

Τον Οκτώβρη του 1933, ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», Ε. Θωμόπουλος, επισκέφθηκε τις φυλακές του Γεντί Κουλέ στη Θεσσαλονίκη, περιηγήθηκε στο εσωτερικό τους και μίλησε με κατάδικους και μελλοθάνατους.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ