Η ταινία στην οποία βασίστηκε ο Λάνθιμος: Ένα κρυμμένο νοτιοκορεατικό διαμάντι

Είδαμε την ταινία που διασκευάζει ο Γιώργος Λάνθιμος Facebook Twitter
O ήρωας του «Save the Green Planet!» αναισθητοποιεί έναν CEO με χλωροφόρμιο και τον μεταφέρει στο υπόγειό του, όπου τον υποβάλλει σε σειρά βασανιστηρίων, προκειμένου να αποκαλύψει την «πραγματική» του ταυτότητα.
0


ΜΙΑ ΑΠΟ ΤΙΣ πρώτες ταινίες που παρακολούθησα ως φοιτητής στις Νύχτες Πρεμιέρας ήταν το «Save the Green Planet!» (2003) του Γιανγκ Τζουν-Χουάν. Καθώς ήμουν σε εκείνη την ηλικία που η κινηματογραφική γλώσσα φαντάζει ακόμα φρέσκια και η σεναριακή ανατροπή κολοφώνας της καλλιτεχνικής δημιουργικότητας, έσπευσα να ταξινομήσω το φιλμ στις κορυφαίες σπαζοκεφαλιές που είχα δει ως τότε – ο ψυχαναγκασμός της άμεσης ταξινόμησης είναι άλλη μια νόσος της νεότητας που, εσχάτως, φαίνεται να πρωταγωνιστεί στη σοσιαλμιντιακή συζήτηση περί σινεμά και να κυριεύει και την κριτική. Ο καιρός πέρασε, η ταινία δεν κυκλοφόρησε ποτέ στις ελληνικές αίθουσες ή στα βιντεοκλάμπ και φάνηκε να ξεχνιέται, λόγω της άνθησης του νοτιοκορεατικού σινεμά και των εξαίσιων, συχνά (ακόμα πιο) οριακών δημιουργιών που ακολούθησαν.

Κι έπειτα ήρθε η ανακοίνωση ότι το αμερικανικό ριμέικ της ταινίας θα αποτελέσει την επόμενη σκηνοθετική δουλειά του Γιώργου Λάνθιμου. Συνήθως κάτι χάνεται στη μετάφραση κατά τη μεταφορά ασιατικών δημιουργιών στο δυτικό σινεμά. Για κάθε «A Fistful of Dollars» (ανεπίσημη μεταφορά του «Yojimbo») υπάρχει κι ένα «Outrage» (επίσημη μεταφορά του «Rashomon»). Για κάθε σκορσεζικό «Departed» υπάρχει κι ένα κατά Σπάικ Λι «Oldboy». Μακρύς ο κατάλογος και περιπτώσεις σαν τις δεύτερες νικούν αριθμητικά κατά κράτος τις πρώτες. Αν όλα πάνε καλά, το λανθιμικό «Bugonia» θα πλασαριστεί στον εκλεκτό κατάλογο των πρώτων.

Όταν σαρώνει τα Όσκαρ μια υβριδική ταινία σαν το «Everything, Everywhere all at Once» και, πολύ περισσότερο, τα δηκτικά «Παράσιτα», ίσως δεν θα ήταν συνετό να ξεγράψουμε ακόμα το «Bugonia»

Στο μεταξύ, δυο δεκαετίες μετά, βρήκα την ευκαιρία να επισκεφθώ ξανά το «Save the Green Planet!», για να δω πώς στέκεται σήμερα – και πώς στέκομαι κι εγώ απέναντί του. Η ταινία ξεκινά με μια voice-over αφήγηση ενός «πειραγμένου» άνδρα πάνω σε φωτογραφικό κολάζ ενός CEO πολυεθνικής. Σύμφωνα με τα λεγόμενα του αφηγητή, το εν λόγω στέλεχος είναι στην πραγματικότητα εξωγήινος από την Ανδρομέδα, ζει incognito στον πλανήτη μας και σχεδιάζει να επικοινωνήσει με τη φυλή του στην επόμενη έκλειψη της Σελήνης, για να έρθει και να μας κονιορτοποιήσει. Αναγορεύοντας εαυτόν σε σωτήρα της Γης, ο ήρωας αναισθητοποιεί τον CEO με χλωροφόρμιο και τον μεταφέρει στο υπόγειό του, όπου τον υποβάλλει σε σειρά βασανιστηρίων, προκειμένου να αποκαλύψει την «πραγματική» του ταυτότητα και να ομολογήσει τα σχέδιά του.

Είδαμε την ταινία που διασκευάζει ο Γιώργος Λάνθιμος Facebook Twitter
Η πλοκή της ταινίας «Save the Green Planet!» είναι εξωφρενική, ωστόσο ο Γιανγκ Τζουν-Χουάν επιμελημένα έχει στήσει μια εξτραβαγκάντζα στην οποία τα πάντα μοιάζουν πιθανά.

Αρχικά η αφήγηση μοιράζεται μεταξύ της δράσης στο υπόγειο και της αστυνομικής έρευνας για τον εντοπισμό του θύματος απαγωγής, η συνέχεια, όμως, επιφυλάσσει ουκ ολίγους ελιγμούς. Ένας εκπαιδευμένος θεατής ίσως μπορέσει να μυριστεί ορισμένες από τις ανατροπές που θα ακολουθήσουν, μα είναι αδύνατον να μαντέψει τον τρόπο που θα μετουσιωθούν σε εικόνες, σε μια ταινία που μεταπηδά από είδος σε είδος, από το θρίλερ στην κωμωδία, από τον τρόμο στην επιστημονική φαντασία – σκεφτείτε πως διαθέτει ακόμα και φαντασιωτική σεκάνς πολεμικών τεχνών.

Η πλοκή της ταινίας είναι εξωφρενική, ωστόσο ο Γιανγκ Τζουν-Χουάν επιμελημένα έχει στήσει μια εξτραβαγκάντζα στην οποία τα πάντα μοιάζουν πιθανά κι έτσι (SPOILERS ALERT) δεν φαντάζει εκτός φιλμικού σύμπαντος ούτε καν η γενναία, κοσμική στροφή στην τρίτη πράξη. Η δομή του σεναρίου είναι, στ’ αλήθεια, ένα από τα αξιοσημείωτα στοιχεία της ταινίας. Ξεκινά από ένα υπόγειο, με δυο βασανιστές κι έναν βασανιζόμενο, και καταλήγει σε ανατροπή της δαρβινικής θεωρίας, σε μια εναλλακτική αφήγηση της ανθρώπινης ιστορίας και σε δράση… διαστημικών διαστάσεων. Ο θεατής μπορεί μόνο να αγανακτήσει ή να χειροκροτήσει – μέση λύση δεν φαίνεται να χωρά. (SPOILERS END)

Η επιθυμία του Τζουν-Χουάν να τραβήξει το χαλί κάτω από τα πόδια μας όσο περισσότερες φορές γίνεται καθιστά τη φευγάτη κορύφωση και τη φιλοσοφική διάσταση της ταινίας του ένα (εντυπωσιακό) πυροτέχνημα – δεν το λέμε απαραίτητα για κακό, μας αρέσουν τα πυροτεχνήματα. Μέσα στο έργο του, όμως, υπάρχει εύλογη, αυθεντική ανησυχία για το μέλλον της ανθρωπότητας. Καθώς το ρολόι του κόσμου φαντάζει καθημερινά έτοιμο να χτυπήσει μεσάνυχτα, το timing του αμερικανικού ριμέικ δεν θα μπορούσε να είναι πιο κατάλληλο.

Είδαμε την ταινία που διασκευάζει ο Γιώργος Λάνθιμος Facebook Twitter
H Έμα Στόουν στο «Bugonia».

Όσο για το ενδιαφέρον του Λάνθιμου για το εγχείρημα, δεν είναι δύσκολο να το εντοπίσει κανείς, παρά την camp φύση της πηγής. Σε μεγάλο μέρος της φιλμογραφίας του ο Έλληνας δημιουργός αντιμετωπίζει τους θεσμούς και τις διεργασίες κοινωνικοποίησης ως πειράματα, συνεπώς μια δημιουργία που κάνει ένα ακόμα μεγαλύτερο βήμα πίσω και αναρωτιέται αν ολόκληρη η ανθρωπότητα είναι ένα πείραμα φαίνεται να συμπίπτει με τις ανησυχίες του. Το δε παιχνιδιάρικο κλείσιμο του ματιού της πρωτότυπης δημιουργίας σε μια σπουδαία δημιουργία του Κιούμπρικ σίγουρα αποτέλεσε ένα πρόσθετο δέλεαρ, με δεδομένη την εμφανή αγάπη του λανθιμικού σινεμά προς εκείνο του δημιουργού.

Το «Bugonia» έχει γίνει ήδη ευρύτερα γνωστό στα μέρη μας λόγω της απόφασης του ΚΑΣ να μην παραχωρήσει τον χώρο της Ακρόπολης για την πραγματοποίηση γυρισμάτων, επειδή η φύση της σκηνής «δεν ταίριαζε με αυτό που αντιπροσωπεύει ο Παρθενώνας». Η παραγωγή παρακάλεσε τον Τύπο να αποσύρει δημοσιεύματα που αποκαλύπτουν το περιεχόμενο της σκηνής – όσοι έχουμε δει την ταινία και προλάβαμε να τα διαβάσουμε, γνωρίζουμε ότι αποτελούν μέρος της τρίτης πράξης.

Έχουν γραφτεί πάρα πολλά για το ζήτημα, έχουμε τοποθετηθεί κι εμείς, δεν θέλουμε να επεκταθούμε περαιτέρω για τις ανάγκες του παρόντος, αλλά οφείλουμε να επισημάνουμε για ακόμα μια φορά ότι παραμένει λυπηρός (και θλιβερά φολκλορικός) ο τρόπος που η Διοίκηση αντιλαμβάνεται τη «διαφήμιση της χώρας στο εξωτερικό» και ότι χάθηκε η ευκαιρία να προστεθεί η Ελλάδα ως χώρα γυρισμάτων σε μια δημιουργία με τις προδιαγραφές να αφήσει το στίγμα της στα κινηματογραφικά πράγματα.

Για τις οσκαρικές προοπτικές της ταινίας, όμως, επιφυλασσόμαστε. Ο οσκαρικός αναλυτής του «Variety» την τοποθετεί στη δεύτερη θέση στις πρώιμες οσκαρικές προβλέψεις του μέσου, που, παραδοσιακά, δημοσιεύονται μετά το πέρας του πρώτου εξαμήνου του έτους, εμφανώς, όμως, δεν έχει δει την πρωτότυπη ταινία στην οποία βασίζεται το φιλμ. Θα πρέπει ο σεναριογράφος Γουίλ Τρέισι και ο Λάνθιμος να έχουν προχωρήσει σε γενναίες αλλαγές, να έχουν απαλύνει τη «μεταμεσονύκτια» λογική του θεάματος και την υπερβολή του.

Είδαμε την ταινία που διασκευάζει ο Γιώργος Λάνθιμος Facebook Twitter
Το «Bugonia» αποτελεί μια δημιουργία που ασχολείται με τoν φόβο για το τέλος του κόσμου και μοιάζει απαραίτητη.

Το βιογραφικό αμφότερων συνηγορεί προς υψηλή δοσολογία μαύρου χιούμορ και, αν ρίξουμε μια ματιά στις ταινίες που έλαβαν την ύψιστη τιμή της Ακαδημίας μέσα σε (σχεδόν) έναν αιώνα λειτουργίας, λίγες είναι εκείνες που διαθέτουν περίσσιο από δαύτο. Από την άλλη, όταν σαρώνει τα Όσκαρ μια υβριδική ταινία σαν το «Everything, Everywhere all at Once» και, πολύ περισσότερο, τα δηκτικά «Παράσιτα», ίσως δεν θα ήταν συνετό να ξεγράψουμε ακόμα το «Bugonia». Μια δημιουργία που ασχολείται με τoν φόβο για το τέλος του κόσμου και –αν δεν έχει αλλάξει κάτι– τελειώνει με μια προειδοποιητική κατακλείδα μοιάζει απαραίτητη. Ο αντίλογος, βέβαια, λέει ότι η ταινία αυτή λέγεται «Οppenheimer» και έφυγε με το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας πριν από δυο χρόνια. 

Αλίμονο, θα έχουμε μήνες μπροστά μας για να οσκαρολογήσουμε, προέχει να δούμε την ταινία – στη χώρα μας κυκλοφορεί στις 7 Νοεμβρίου. Και η διάθεσή μας απέναντί της είναι ήδη θετική, καθώς μας θύμισε έναν από τους κρυμμένους θησαυρούς του νοτιοκορεατικού σινεμά, που ελπίζουμε τώρα να ανακαλύψουν περισσότεροι σινεφίλ.

BUGONIA | Official Teaser Trailer

 
Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Οθόνες / The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Η ταινία σημάδεψε μια γενιά εφήβων που φαντασιώνονταν ότι θα αντιστεκόντουσαν ηρωικά στους νταήδες που τους κακοποιούσαν καθημερινά. Και τώρα, ο μύθος επιστρέφει για έκτη φορά στην οθόνη, με πρωταγωνιστές τον Τζάκι Τσαν και τον Ραλφ Μάτσιο
THE LIFO TEAM
Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Οθόνες / Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Με αφορμή τα σημερινά του γενέθλια, ανατρέχουμε στην καριέρα ενός ηθοποιού με την ερμηνευτική στόφα των μεγάλων ονομάτων του New Hollywood, μα καταδικασμένου να εργάζεται σε καιρούς που η κινηματογραφική βιομηχανία δεν ξέρει τι να κάνει μαζί του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Οθόνες / Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Η ελληνικής καταγωγής Αυστραλή σκηνοθέτιδα πίσω από το «Ten Pound Poms» μιλά στη LiFO για τη στάση των Αυστραλών απέναντι στους μετανάστες, την ταινία της που εξόργισε την ομογένεια, και το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος ακόμη κι όταν το έργο σου έχει δει πολύς κόσμος.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

Οι Αθηναίοι / Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

«Τρεις Χάριτες», «Βίρα τις Άγκυρες», «Δις εξαμαρτείν», «Safe Sex», «Το Κλάμα βγήκε από τον Παράδεισο», «Μπαμπάδες με ρούμι». Λίγοι μας έχουν κάνει να γελάσουμε τόσο τα τελευταία 30 χρόνια όσο ο Μιχάλης Ρέππας. Ο ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης που εξαιτίας του «το Τζέλα Δέλτα δεν είχε φουγάρα» αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Μια ταινία που η Τζέιν Όστιν θα ήταν περήφανη να είχε σκηνοθετήσει, η Λίντσεϊ Λόχαν ανταλλάζει σώμα με την Τζέιμι Λι Κέρτις ξανά μετά από 22 χρόνια κι ένας μεταλλαγμένος Μπάμπι εκδικείται για τον θάνατο της μαμάς του. – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Νεαρές μητέρες»: Είναι καλοκαιρινή επιλογή μία ταινία των αδελφών Νταρντέν; 

The Review / «Νεαρές μητέρες»: Tα κατάφεραν πάλι οι αδελφοί Νταρντέν; 

Τι κάνει τις «νεαρές μητέρες» να ξεχωρίζουν από τις προηγούμενες δουλειές των Βέλγων δημιουργών; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητάνε για τη βραβευμένη ταινία που παίζεται στους θερινούς κινηματογράφους της Αθήνας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Οθόνες / American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Η American Apparel πουλούσε απελευθέρωση, αλλά πίσω από τις βιτρίνες και το φίνο βαμβάκι το brand ήταν βουτηγμένο στα σκάνδαλα: σεξουαλική παρενόχληση, κατάχρηση εξουσίας και ένα εργασιακό κλίμα που κάθε άλλο παρά cool ήταν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Movies

Οθόνες / Η σπαρταριστή επιστροφή των «Τρελών Σφαιρών» και 9 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ο Λίαμ Νίσον δείχνει την κωμική στόφα του, η Άλισον Μπρι και ο Ντέιβ Φράνκο πρωταγωνιστούν στην πιο αναμενόμενη ταινία τρόμου της χρονιάς, η νέα ταινία των αδερφών Νταρντέν και 4 επανεκδόσεις – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM