Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Νύχτα Αγωνίας: Το αριστούργημα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί Facebook Twitter
Από την εικοσάλεπτη σεκάνς του ονείρου που σχεδίασε κατά παραγγελία ο Σαλβαντόρ Νταλί απέμειναν μόνο τα δύο λεπτά. Φωτό.: Getty Images
0

Ο παραγωγός Ντέιβιντ Σέλζνικ, βραβευμένος με δύο συναπτά Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας για το Όσα παίρνει ο άνεμος και τη Ρεβέκκα, είχε αναπτύξει εμμονή με την ψυχανάλυση, που ήταν πολύ της μόδας τη δεκαετία του ’40, και επιθυμούσε διακαώς να ηγηθεί μιας ταινίας επί του θέματος. Με τον Χίτσκοκ είχε ανοιχτούς λογαριασμούς, αν και σε γενικές γραμμές δεν τα έβρισκαν αρμονικά, γι’ αυτό και ο Βρετανός έκανε συχνά τάκλιν στο αποκλειστικό τους συμβόλαιο, δραπετεύοντας δημιουργικά, με τον δανεισμό ως βολικό παραθυράκι, σε γειτονικά στούντιο. Πρότεινε στον διαβόητο για την παρεμβατικότητά του Σέλζνικ να αγοράσει τα δικαιώματα του παλιότερου μυθιστορήματος The House of Dr. Edwardes των Σόντερς και Πάλμερ και, ως συνήθως, έβαλε τη σύζυγό του, την Άλμα, να επιμεληθεί το σεναριακό προσχέδιο. Μετά από αλλαγές στους αρχικούς υπολογισμούς του κάστινγκ, ο ρόλος του αμνησιακού που φέρεται πως σκότωσε τον δόκτορα Έντουαρντς και πήρε τη θέση του σε περίοπτη ψυχιατρική κλινική κατέληξε στον Γκρέγκορι Πεκ, ενώ εκείνος της γιατρού που τον ερωτεύεται, αλλά πρέπει ταυτόχρονα να τον κουράρει, γιατί κατά κάποιον τρόπο τον πιστεύει, ενώ όλοι τους καταδιώκουν, πήγε στην Ίνγκριντ Μπέργκμαν.

Το τελικό σενάριο υπέγραψε ο έμπειρος Μπεν Χεκτ, ενώ ο Σέλζνικ έφερε την προσωπική του αναλύτρια, τη δόκτορα Μέι Ρομ, ειδική στον φετιχισμό και στην επιδειξιομανία, αν αυτό λέει κάτι, ως σύμβουλο της ταινίας Spellbound, επιμένοντας σε αυτήν την πλευρά, όπως είχε οραματισθεί εξαρχής. Κάτω από τη μύτη του αφεντικού του, ωστόσο, ο Χίτσκοκ είχε στο μυαλό του –τι άλλο;– μία ακόμη ταινία για το σεξ με σασπένς γύρω από την ερωτική επιθυμία που γεννιέται κεραυνοβόλα ανάμεσα σε δυο όμορφους ανθρώπους, διακόπτοντας συνεχώς το σαρκικό μοιραίο με διάχυτες υποψίες, υποβολιμαίες ενοχές και ακραίες συνθήκες εγκλήματος και τιμωρίας. Το αποτέλεσμα είναι εξόχως παρακολουθήσιμο παρά την προφανή εκλαΐκευση της φροϊδικής ανάλυσης, με ποπ ψυχολογικές ερμηνείες, σύντομες και συνοπτικές, που προσιδιάζουν περισσότερο σε κουτσομπολιό ονειροκρίτη παρά σε σοβαρή προσέγγιση – Χόλιγουντ ήταν αυτό, και η ταινία έσκισε στα ταμεία, καταλαμβάνοντας την τρίτη θέση στο box office το 1946.

«Ήθελα να μεταφέρω το όνειρο με μεγάλη εικαστική οξύτητα, πιο διαπεραστική και από την ίδια την ταινία», είπε χρόνια αργότερα ο Χίτσκοκ, και παρά τα εμπόδια που προέβαλε ο παραγωγός στην ασυνήθιστη και σύντομη συμβίωση δυο geniuses, το αποτέλεσμα του εφιάλτη-παραγγελιά, έφερε ατόφια τα χαρακτηριστικά του Ισπανού ζωγράφου και καρφώθηκε εκεί όπου προοριζόταν, δηλαδή στο ασυνείδητο της κινηματογραφικής κουλτούρας.

Ο Γκρέγκορι Πεκ θαμπώνει με την εύθραυστη, καθαρογραμμένη ομορφιά του, νεοφερμένος στο σινεμά και αφοπλιστικά ακατέργαστος έτσι όπως εμφανίζεται ανήμπορος σε έναν χώρο που υποτίθεται πως όχι μόνο δεν γνωρίζει αλλά λειτουργεί σαν παγίδα που στήνει στον εαυτό του, και η Μπέργκμαν, ένα τέλειο άγαλμα που ζωντανεύει και σπινθηρίζει, πείθει απόλυτα στην αποστολή μιας αφοσιωμένης επιστήμονα που σαστίζει μπροστά στην ακύρωση της ιδιότητάς της εξαιτίας του πόθου που συνεχώς αναβάλλεται. Η Νύχτα Αγωνίας, παραδόξως, είναι περισσότερο ταινία του Σέλζνικ, και ίσως της Άλμα Ρέβιλ, αν υποθέσουμε πως εκείνη σχημάτισε περισσότερο το πλαίσιο της ανδροκρατούμενης κλινικής που διαρρηγνύεται θριαμβευτικά από το πείσμα της μοναδικής γυναίκας στην ευρύτερη κινηματογραφική εικόνα, μιας σοβαρής και εργατικής γιατρού που συχνότατα γίνεται αντικείμενο σεξιστικών και υποτιμητικών σχολίων, αντιμετωπίζεται χειριστικά και χλευάζεται για το «λάθος» της να ερωτευθεί έναν άγνωστο και ύποπτο, ακόμη και από τον αγαπημένο της καθηγητή, στον οποίο καταφεύγει για βοήθεια – στον ρόλο ο Μάικλ Τσέχοφ, ανιψιός του διάσημου Άντον, υποψήφιος για Όσκαρ β’ ρόλου στην ταινία, μέγας νατουραλιστής, εκλεκτός του Στανισλάφσκι, συγγραφέας ενός πολύ επιδραστικού τόμου για την υποκριτική και δάσκαλος δεκάδων σπουδαίων ηθοποιών, ανάμεσα στους οποίους και ο Κλιντ Ίστγουντ.

ΝΥΧΤΑ ΑΓΩΝΙΑΣ (1945) Spellbound Facebook Twitter
Μετά από αλλαγές στους αρχικούς υπολογισμούς του κάστινγκ, ο ρόλος του αμνησιακού που φέρεται πως σκότωσε τον δόκτορα Έντουαρντς και πήρε τη θέση του σε περίοπτη ψυχιατρική κλινική κατέληξε στον Γκρέγκορι Πεκ, ενώ εκείνος της γιατρού που τον ερωτεύεται, πήγε στην Ίνγκριντ Μπέργκμαν.

Ο Χίτσκοκ φαίνεται να σνομπάρει τα φροϊδικά διαλογικά ιντερλούδια ή απλώς να τα ανέχτηκε, ενσωματώνοντάς τα στο ερωτικό crime thriller που είχε στο μυαλό του, με τον ίδιο τρόπο που, χωρίς δυνατότητα επιλογής, υπέστη, όπως υποστηρίζει ο συνθέτης, την υπερ-ρομαντική, και πρωτοποριακή λόγω της χρήσης του υπνωτιστικού οργάνου θέρεμιν, μουσική επένδυση του Μίκλος Ρόζα, τον οποίο και δεν συνεχάρη ποτέ για το Όσκαρ που κέρδισε, προφανώς προτιμώντας τον αγαπημένο του Μπέρναρντ Χέρμαν. Ακόμη κι έτσι, το τέμπο και το ύφος, από τις λεπτομέρειες και την ατμόσφαιρα ως τις χυμώδεις ερμηνείες και τις αξέχαστες πόρτες που ανοίγουν η μία μετά την άλλη και την κατ’ εξαίρεσιν αυτοκτονία, κόντρα στα κινηματογραφικά ήθη της εποχής, ανήκουν στον μετρ και εμείς οι υπόλοιποι ακόμη θρηνούμε τα κομμένα και χαμένα δεκαοκτώ από τα είκοσι λεπτά της σεκάνς του ονείρου που σχεδίασε κατά παραγγελία ο Σαλβαντόρ Νταλί, επιμελήθηκε ο κορυφαίος σκηνογράφος Γουίλιαμ Κάμερον Μένζις (ο Χιτς δεν συμμετείχε καθόλου στις κατασκευές και το concept) και ψαλίδισε ο Σέλζνικ: ακόμη κι αυτό το δίλεπτο έργο μέσα στο έργο αποζημιώνει και ως καλλιτεχνικό αξιοπερίεργο αλλά και ως ευφάνταστη απεικόνιση της συνολικής πλοκής, ένα σουρεαλιστικό best of μιας καθ’ όλα ακαδημαϊκής αφήγησης. «Ήθελα να μεταφέρω το όνειρο με μεγάλη εικαστική οξύτητα, πιο διαπεραστική και από την ίδια την ταινία», είπε χρόνια αργότερα ο Χίτσκοκ, και παρά τα εμπόδια που προέβαλε ο παραγωγός στην ασυνήθιστη και σύντομη συμβίωση δυο geniuses, το αποτέλεσμα του εφιάλτη-παραγγελιά, στιλπνό και ανάγλυφο, έφερε ατόφια τα χαρακτηριστικά του Ισπανού ζωγράφου και καρφώθηκε εκεί όπου προοριζόταν, δηλαδή στο ασυνείδητο της κινηματογραφικής κουλτούρας.

ΝΥΧΤΑ ΑΓΩΝΙΑΣ (1945) Spellbound Facebook Twitter
Κάτω από τη μύτη του αφεντικού του, ωστόσο, ο Χίτσκοκ είχε στο μυαλό του –τι άλλο;– μία ακόμη ταινία για το σεξ με σασπένς γύρω από την ερωτική επιθυμία που γεννιέται κεραυνοβόλα ανάμεσα σε δυο όμορφους ανθρώπους

Ο Νταλί (που αν και συνήθιζε να ομφαλοσκοπεί και να αυτοδοξολογείται ακατάπαυστα, ποτέ δεν επαίνεσε τη συγκεκριμένη δουλειά, υπονοώντας την απογοήτευσή του για την περίεργη αντιμετώπιση) είχε ψυχρανθεί με τον Λουίς Μπουνιουέλ μετά τα δυο αριστουργήματά τους και είχε απομακρυνθεί από το κίνημα που τον έκανε διάσημο, ίσως όμως πίστευε πως η πρόταση για το Spellbound θα του έδινε νέα πνοή για την εκπλήρωση κάποιου από τα σενάριά του: ποιος σινεφίλ δεν θα πλήρωνε όσο όσο για να δει τον Χάρπο Μαρξ να κυνηγάει νάνους με απόχη στο Καμηλοπαρδάλεις σε σαλάτα από σέλες (Giraffes on Horseback Salad), το στόρι που έγραψε ο Νταλί για τους Marx Brothers, αλλά απέρριψε ο Λούι Μέγιερ, γιατί αντιπαθούσε ούτως ή άλλως τα αδέλφια και τις κωμωδίες τους και δεν ήξερε τι να κάνει με τον Ισπανό. Τουλάχιστον, ο Σέλζνικ με τον Χίτσκοκ του εξασφάλισαν ένα αθάνατο μικρού μήκους.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LIFO

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αγάπη που διαπερνάει το φακό: πώς η Ίνγκριντ Μπέργκμαν άφησε έκθαμβο ολόκληρο τον κόσμο

Γεννήθηκε και Πέθανε Σαν Σήμερα / Αγάπη που διαπερνάει το φακό: πώς η Ίνγκριντ Μπέργκμαν άφησε έκθαμβο ολόκληρο τον κόσμο

Η ομορφιά, η σκανδαλώδης -για την εποχή της- σχέση με τον Ροσελίνι, ο ορμητικός χαρακτήρας της κορυφαίας Σουηδέζας σταρ μέσα από ένα ντοκιμαντέρ.
THE LIFO TEAM
Απολογία για τις γυναίκες που εγκατέλειψαν τα παιδιά τους

Βιβλίο / Απολογία για τις γυναίκες που εγκατέλειψαν τα παιδιά τους

Από την Ίνγκριντ Μπέργκμαν στην Τζόνι Μίτσελ κι από την Ντόρις Λέσινγκ στη Μίριελ Σπαρκ, ένα νέο βιβλίο καταγράφει τις περιπτώσεις των διάσημων γυναικών που άφησαν τα παιδιά τους χωρίς να κοιτάξουν πίσω.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Οθόνες / Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Χάρι Λάιτον, όπου ο Χάρι Μέλινγκ συνάπτει μια BDSM σχέση με τον Σκάρσγκαρντ, ήδη από το τρέιλερ έχει πυροδοτήσει συζητήσεις για τον σεξουαλικό προσανατολισμό του Σουηδού πρωταγωνιστή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Με το «Chasing Dragons» ο Άκης Ζιάκκας ένωσε μονομιάς τις τρεις δρακολίμνες

Οθόνες / Ο Άκης Ζιάκας ενώνει σε μία διαδρομή τις τρεις Δρακόλιμνες

«Chasing Dragons»: 120 χιλιόμετρα, 8.000 μέτρα υψομετρική διαφορά σε μία μέρα. Μια ταινία που διαρκεί μία ώρα και καταγράφει αυτή τη συγκλονιστική διαδρομή που ξεπερνά τα όρια της αντοχής, σωματικής και ψυχολογικής.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Mπιλ Κίντερ στη LiFO: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Οθόνες / Mπιλ Κίντερ: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Ο συνεργάτης του Κόπολα και υπεύθυνος μοντάζ και post-production σε ταινίες όπως το «Wall-e» μάς μίλησε για το μοντάζ στο animation, για την Pixar και για τότε που ένα στούντιο πλήρωσε 80 εκατομμύρια δολάρια τον Κόπολα για να μη γυρίσει μια ταινία. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Η τρίτη και χειρότερη κατάθεση στο σύμπαν του «Tron», η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου «Good Boy», το δεύτερο μέρος της τριλογίας του Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ και η Έμα Τόμσον ως ένοπλη προστάτιδα. Τι παίζει στα σινεμά από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Οθόνες / Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Το νέο ντοκιμαντέρ με τίτλο «In whose name?» παρουσιάζει τον Kanye West ως μια ιδιοφυΐα εγκλωβισμένη στο σώμα ενός παιδιού που βρίσκεται πάντα στα πρόθυρα ενός ακόμα κακομαθημένου ξεσπάσματος. Αρκεί αυτό για να αγνοήσουμε τα σφάλματά του;
THE LIFO TEAM
10 ταινίες για να μπείτε σε φθινοπωρινή διάθεση

Οθόνες / 10 ταινίες που θέλεις να βλέπεις και να είναι φθινόπωρο

Είναι τα κίτρινα φύλλα του Central Park; Η μελοδραματική ατμόσφαιρα; Αγγλικά τοπία στη βροχή; Κάτι πάντως ενώνει αυτές τις δέκα ταινίες και όταν τις βλέπεις θες να είναι και ο καιρός αλλιώτικος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Daily / Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Ένα κρίσιμο και «μανιοκαταθλιπτικό» 24ωρο στη ζωή ενός εκπαιδευτικού σε ένα σχολείο για προβληματικούς εφήβους αποτελεί τον καμβά για το υπερκινητικό δράμα του Netflix με πρωταγωνιστή τον Κίλιαν Μέρφι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Οθόνες / Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Όταν αποφάσισε να γίνει κινηματογραφιστής, του είπαν ότι θα πεινάσει, αλλά με έναν πολύ δημιουργικό τρόπο. Έκανε τις πρώτες του ταινίες κυριολεκτικά με χώμα και νερό, αλλά πλέον τρέχει παράλληλα οκτώ πρότζεκτ. Κάνει σινεμά συνομιλώντας με το σινεμά του Γιάνναρη, του Δαμιανού, του Παπατάκη. Ο Νεριτάν Ζιντζιρία αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Οθόνες / When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Η Ελλάδα κάνει τα πρώτα της σοβαρά βήματα για να σταθεί ισότιμα στο ευρωπαϊκό γήπεδο του γυναικείου ποδοσφαίρου - Το νέο ντοκιμαντέρ του ΠΣΑΠΠ, “When Nobody’s Watching”, ρίχνει φως στις ζωές των αθλητριών που παλεύουν μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Ακόμα μια κινηματογραφική μεταφορά του Δράκουλα, ένα κινέζικο animation που είναι η πέμπτη εμπορικότερη ταινία όλων των εποχών αλλά και η επανακυκλοφορία του «Avatar: The Way of Water» - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
THE LIFO TEAM
«Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα» ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Οθόνες / «Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα

Η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου του Μπεν Λέονμπεργκ δίνει σάρκα και οστά σε έναν από τους μεγαλύτερους φόβους των ιδιοκτητών σκύλου και αντλεί τη συγκίνησή της από τον αρραγή δεσμό ανθρώπου και ζώου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Οθόνες / Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Ο Πέδρο Αλμοδοβάρ που έχει σήμερα γενέθλια παραμένει διαχρονικά ένας από τους αγαπημένους μας σκηνοθέτες. Μαζέψαμε σε ένα αφιέρωμα ό, τι έχουμε γράψει για τις ταινίες του αλλά και κάποια ενδιαφέροντα θέματα για το έργο του που αξίζει να τα διαβάσετε!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη γύρισε μια πανκ αλληγορία για όσα βιώνουμε σήμερα

Οθόνες / Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη γύρισε μια πανκ αλληγορία για όσα βιώνουμε σήμερα

Η περιπετειώδης δημιουργία του «Harvest», της εντυπωσιακής πρώτης αγγλόφωνης ταινίας της ταλαντούχας σκηνοθέτιδας, ζωντανεύει την ονειρική και σκληρή ατμόσφαιρα ενός μεσαιωνικού σκωτσέζικου χωριού καθώς αυτό εξαφανίζεται από τον χάρτη.  
M. HULOT
CHECK 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε μέχρι το τέλος του έτους

Οθόνες / 10 σειρές που θα δούμε μέχρι το τέλος του έτους

Από τη νέα σεζόν του «Slow Horses» στο μεγάλο φινάλε του «Stranger Things» κι από ένα φιλόδοξο πορτρέτο του Σκορσέζε στο νέο στοίχημα του δημιουργού του «Breaking Bad», διαλέγουμε δέκα σειρές που αναμένεται να μονοπωλήσουν το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ