Η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας υπενθυμίζει στους πολίτες τα βασικά τους δικαιώματα όταν προχωρούν σε κράτηση διαμονής, ώστε να μπορούν να απολαύσουν τις διακοπές τους χωρίς απρόοπτα και άγχος.
Όταν πρόκειται για διαμονή σε ξενοδοχείο ή ενοικιαζόμενο κατάλυμα, ο ιδιοκτήτης ή ξενοδόχος οφείλει:
- Να διαθέτει τα διαθέσιμα δωμάτια σε όλους τους πελάτες χωρίς διακρίσεις.
- Να παρέχει όλες τις παροχές και υπηρεσίες που αναφέρονται στη διαφήμιση ή στην ιστοσελίδα (π.χ. πισίνα, internet, κλιματισμό, χώρος στάθμευσης, δραστηριότητες κ.λπ.).
- Να απαντά στην αίτηση κράτησης εντός 3 ημερών, αποδεχόμενος ή απορρίπτοντας το αίτημα.
Τι ισχύει για την προκαταβολή
Σύμφωνα με τον νέο κανονισμό που τέθηκε σε ισχύ στις 11 Μαρτίου 2025 (ΥΑ 4109/11.03.2025, ΦΕΚ Β' 1546), η προκαταβολή που μπορεί να ζητηθεί για την κράτηση δεν πρέπει να υπερβαίνει το 25% του συνολικού ποσού διαμονής και σε κάθε περίπτωση δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερη από το ημερήσιο μίσθωμα.
Ωστόσο, υπάρχουν εξαιρέσεις ανάλογα με τους όρους της κράτησης, ειδικά σε περιπτώσεις που έχουν γίνει μέσω πλατφορμών όπως το Booking.com ή το Airbnb, όπου συχνά προσφέρονται μη επιστρέψιμες («non-refundable») τιμές.
Τι ισχύει για την ακύρωση
Η ακύρωση κράτησης τουλάχιστον 21 ημέρες πριν την άφιξη δεν επιφέρει οικονομική επιβάρυνση και η προκαταβολή επιστρέφεται εξ ολοκλήρου. Αν η ακύρωση γίνει σε διάστημα μικρότερο των 21 ημερών, ο πελάτης οφείλει να καταβάλει το 50% του συνολικού ποσού διαμονής.
Σημειώνεται ότι οι όροι ακύρωσης μπορεί να διαφέρουν, εφόσον έχει συμφωνηθεί διαφορετικό καθεστώς κατά την κράτηση, όπως συμβαίνει συχνά σε πλατφόρμες με ειδικές πολιτικές ακύρωσης.