Ένα σπίτι στο Ψυχικό που σε γειώνει

Χωράνε χίλιοι εαυτοί σε ένα σπίτι; Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
0

Χρόνια περνούσα έξω απ’ το συγκεκριμένο σπίτι στο Ψυχικό και το θαύμαζα για τις λιτές του γραμμές. Βγάζει μια ωραία σεβεντίλα, σκεφτόμουν την Έλενα Ναθαναήλ να βγαίνει απ’ αυτό, με μεγάλα γυαλιά ηλίου και παντελόνι καμπάνα.

Όταν συνειδητοποίησα ότι η εικαστικός Ντέμη Κάια μένει στο συγκεκριμένο σπίτι ενθουσιάστηκα. Χτυπάω το κουδούνι με λαχτάρα να δω το εσωτερικό, και σκέφτομαι ότι είναι η τυχερή μου μέρα. Αν και πρόκειται για ένα vintage σπίτι, στο εσωτερικό φυσάει ένα φρέσκο αεράκι.

Δεν είναι ένα σπίτι κουρασμένο απ’ τον χρόνο –μοιάζει να είναι σε συνεχή κίνηση, μια ζωντανή χορογραφία του παλιού και του καινούργιου. Ένα σπίτι όπου κυριαρχεί το πράσινο και ο κήπος σαν να μπαίνει μέσα στο σπίτι. Η Ντέμη είναι ένας σεμνός άνθρωπος που δίνει φροντίδα και καλλιτεχνική αξία στο καθετί.

Τη ρωτάω ποια καλή τύχη την έφερε σ’ αυτό το σπίτι. «Ήταν το πατρικό του άντρα μου», λέει. «Ο αρχιτέκτονας που το σχεδίασε λέγεται Θωμάς Χολέβας και πράγματι είναι ένα σπίτι με πολύ φίνες γραμμές. Μετακομίσαμε εδώ πριν από πέντε χρόνια. Το σπίτι δεν το παραλάβαμε σε καλή κατάσταση. Ήταν κάπως παρατημένο». Μου εξηγεί πως πρωτίστως ήθελε να ζωντανέψει και να πάρει τα πάνω του ο κήπος. «Τα φυτά ήταν άρρωστα και χρειάζονταν φροντίδα και αγάπη».

Το σπίτι της Ντέμης είναι σαν να μου έριξε τους ρυθμούς, νιώθω κάτι που μπορείς να το πεις και γαλήνη. Με τόσο πράσινο είναι σαν να σε θεραπεύει αυτός ο κήπος, της λέω, σαν να έχει ιαματικές ιδιότητες. Έτσι αισθάνεται κι εκείνη εδώ, μια ίαση.

Το σπίτι το αγάπησε απ’ την πρώτη στιγμή γιατί στην ουσία του δεν είναι μία ακόμα απρόσωπη βίλα των βορείων προαστίων. «Είναι γειωμένο σπίτι και γειώνει και όσους ζουν μέσα σε αυτό με έναν δικό του νόμο αρμονίας», λέει. Υπάρχει μεν η πατίνα του χρόνου, χωρίς όμως να σε πνίγει η ιστορία του. «Ήθελε μόνο φρεσκάρισμα, τελικά διατηρούσε από μόνο του μια δροσιά, κι αυτή είναι η δροσιά της διαχρονικότητας».

Χωράνε χίλιοι εαυτοί σε ένα σπίτι; Facebook Twitter
«Δεν θα μπορούσα να ζω χωρίς τα ζώα. Σε όλα τα σπίτια στα οποία έμεινα σκεφτόμουν πρώτα τη βολή των ζώων μου». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Χωράνε χίλιοι εαυτοί σε ένα σπίτι; Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Χωράνε χίλιοι εαυτοί σε ένα σπίτι; Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

«Και πώς έγινε η αρχή γι’ αυτή την ανακαίνιση;» τη ρωτάω.

«Άρχισα να περιποιούμαι μόνη μου τα φυτά, μετά με βοήθησε ένας ικανός κηπουρός και με αγάπη και επιμονή άρχισε να ζωντανεύει πάλι η βλάστηση».

«Έχεις αλλάξει πολλά σπίτια;» ρωτάω αυθόρμητα. Κουνάει καταφατικά το κεφάλι. «Έφυγα από το πατρικό μου στη Γλυφάδα στα δεκαοκτώ και έκτοτε έχω χάσει το μέτρημα με το πόσα σπίτια έχω αλλάξει. Για μένα, ο χώρος στον οποίο δουλεύω είναι πάντα ο χώρος στον οποίο κατοικώ – δεν μπόρεσα ποτέ να τους διαχωρίσω. Δεν είχα αλλού το σπίτι και αλλού το στούντιο, όπως πολλοί καλλιτέχνες. Έτσι έψαχνα πάντα χώρους όπου να μπορώ να υπάρχω με όλες τις προεκτάσεις μου και ό,τι συνεπάγεται αυτό», συνεχίζει.

Όμως πάντα το πρώτο πράγμα που κοιτούσε σε ένα σπίτι είναι να χωράνε τα ζώα της. «Δεν θα μπορούσα να ζω χωρίς τα ζώα. Σε όλα τα σπίτια στα οποία έμεινα σκεφτόμουν πρώτα τη βολή των ζώων μου».

«Τι είναι για σένα τα ζώα;» «Από τα έμβια όντα είναι αυτά με τα οποία τα βρίσκω περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο. Μαθαίνω απ’ αυτά. Είναι οι δάσκαλοί μου».

Χωράνε χίλιοι εαυτοί σε ένα σπίτι; Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Χωράνε χίλιοι εαυτοί σε ένα σπίτι; Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Χωράνε χίλιοι εαυτοί σε ένα σπίτι; Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Τη ρωτάω για τα έπιπλα και παρατηρώ πόσο ωραία έχει μπλέξει το παλιό με το καινούργιο. Αγαπάει τα παλιά έπιπλα Η τραπεζαρία είναι της πεθεράς της, μου λέει, του Σαρίδη, και την έκανε μια λάκα. Οι καρέκλες είναι απ’ το στοκ του Ιnterni και επειδή δεν έβρισκε στο ίδιο χρώμα, το θεώρησε τέλεια ιδέα να πάρει διαφορετικά χρώματα. Τελικά, το αποτέλεσμα της αρέσει περισσότερο απ’ ό,τι αν υπήρχε μια βαρετή μονοχρωμία.

Το γραφείο του Γιώργου, λέει, είναι Cassina, ένα ωραίο χαμηλό τραπεζάκι είναι της Méret Oppenheim και ένα μπαρ παλιό, του Δελούδη. «Δεν κυνηγάω το design, προτιμώ ένα έπιπλο-αντίκα που κουβαλάει πολλές μνήμες. Μου αρέσει να ανακαλύπτω έπιπλα σε αντικερί, όπως αυτό εδώ το σεκρετέρ», λέει και μου το δείχνει.

Χωράνε χίλιοι εαυτοί σε ένα σπίτι; Facebook Twitter
«Άρχισα να περιποιούμαι μόνη μου τα φυτά, μετά με βοήθησε ένας ικανός κηπουρός και με αγάπη και επιμονή άρχισε να ζωντανεύει πάλι η βλάστηση». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

«Αλλά όλα τα “πειράζω” και λίγο επεμβαίνω», συνεχίζει. «Έχω βάλει από κάτω κάτι σαν νυχάκια. Έχω μια εμμονή με το να βάζω στις απολήξεις των επίπλων κάτι σαν νύχι – το σκαλίζω το ξύλο και το κάνω να μοιάζει με νύχι», διευκρινίζει και γελάει σαν να την έπιασα να κάνει σκανταλιά.

Το σπίτι είναι γεμάτο έργα της. «Είσαι σαν τον Φερνάντο Πεσσόα των εικαστικών», αναφωνώ. Ζωγραφίζει και δημιουργεί σαν να κατοικούν εντός της δεκάδες εαυτοί και είναι σούπερ παραγωγική. «Έλα να σου δείξω». Πηγαίνουμε σε ένα έπιπλο-κομψοτέχνημα γεμάτο συρταράκια. Τα ανοίγει και είναι πλημμυρισμένα με έργα της, δεκάδες έργα, χάνεις το μέτρημα.

Μου δείχνει και τα «βιβλιόπτερα», αγαπημένα της βιβλία που έχει ζωγραφίσει στις σελίδες τους. Είναι άκρως εντυπωσιακά. Πώς προέκυψαν;

«Πάντα σημείωνα τα βιβλία που αγαπούσα, και τα ζωγράφιζα. Έτσι, μετά, γίνονται κάπως σαν ζωντανοί οργανισμοί, σαν να εξελίσσονται και να μεταμορφώνονται μέσα από τις αναγνώσεις, τις μεταφράσεις και τις προσωπικές ερμηνείες. Είναι σαν να αναπτύσσουν μια άλλη πλοκή. Την ονομασία τη βρήκε η φίλη μου Έφη Φαλίδα, που με παρακίνησε να τα εκθέσω».

Χωράνε χίλιοι εαυτοί σε ένα σπίτι; Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Χωράνε χίλιοι εαυτοί σε ένα σπίτι; Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Χωράνε χίλιοι εαυτοί σε ένα σπίτι; Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Μου δείχνει και τη σειρά «Μy porno project», μια σχεδιαστική ενότητα που πήρε έξι χρόνια να ολοκληρωθεί και είναι σαν ένα προσωπικό της ημερολόγιο όπου κατέγραφε την πραγματικότητα. «Μέσα στην κρίση μετέφραζα τα πάντα σε πορνογραφικές εικόνες». «Μα και η ζωή μας ήταν σαν πορνογραφία», λέω και γελάμε γλυκόπικρα μαζί.

Παρατηρώ ότι εμπλέκει πάντα στη ζωγραφική της και κείμενο. «Πάντα γράφω και μου αρέσει να τοποθετώ την εικόνα σε μια χρονική στιγμή που θέλω να θυμάμαι. Ουσιαστικά, μια ζωή αυτό κάνω, ζωγραφίζω και καταγράφω. Το χαρτί για μένα είναι το δέρμα του λόγου. Το ξύλο, το κόκαλο της χειρονομίας», λέει ποιητικά και θαυμάζω τα γλυπτά της από ξύλο.

Το σπίτι της είναι σαν να μου έριξε τους ρυθμούς, νιώθω κάτι που μπορείς να το πεις και γαλήνη. Με τόσο πράσινο είναι σαν να σε θεραπεύει αυτός ο κήπος, της λέω, σαν να έχει ιαματικές ιδιότητες. Έτσι αισθάνεται κι εκείνη εδώ, μια ίαση.

Φεύγω απ’ αυτό το σπίτι και σκέφτομαι ότι τελικά το εσωτερικό του ήταν ακόμα πιο εντυπωσιακό και ότι πια, περνώντας απ’ έξω, θα σκέφτομαι ότι εντός κατοικεί ένα μεγάλο χταπόδι που το λένε Ντέμη Κάια – το ίδιο της είχε πει και η Μαρία Παπαδημητρίου, ένας άνθρωπος που η Ντέμη αγαπά και θαυμάζει.

Ένα σπίτι στο Ψυχικό που σε γειώνει Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ένα σπίτι στο Ψυχικό που σε γειώνει Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ένα σπίτι στο Ψυχικό που σε γειώνει Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ένα σπίτι στο Ψυχικό που σε γειώνει Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Χωράνε χίλιοι εαυτοί σε ένα σπίτι; Facebook Twitter
«Για μένα, ο χώρος στον οποίο δουλεύω είναι πάντα ο χώρος στον οποίο κατοικώ – δεν μπόρεσα ποτέ να τους διαχωρίσω. Δεν είχα αλλού το σπίτι και αλλού το στούντιο, όπως πολλοί καλλιτέχνες». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Χωράνε χίλιοι εαυτοί σε ένα σπίτι; Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Χωράνε χίλιοι εαυτοί σε ένα σπίτι; Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Χωράνε χίλιοι εαυτοί σε ένα σπίτι; Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Χωράνε χίλιοι εαυτοί σε ένα σπίτι; Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Χωράνε χίλιοι εαυτοί σε ένα σπίτι; Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Χωράνε χίλιοι εαυτοί σε ένα σπίτι; Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ωδή στην pure σεβεντίλα: Ένα σπίτι που μοιάζει με μικροοργανισμό.

Γεύση / Ένα σπίτι στο Παλαιό Φάληρο που αποθεώνει τα απίθανα '70s

Το σπίτι του Γιώργου Κελέφη, εκδότη του περιοδικού ΟΖΟΝ, στο Παλαιό Φάληρο ‒σχεδιασμένο από τους σπουδαίους αρχιτέκτονες Δημήτρη και Σουζάνα Αντωνακάκη‒ μοιάζει με χρονοκάψουλα που σε μεταφέρει στη δεκαετία του ’70.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

yf

Design / Potiropoulos+Partners: Πώς «γεννήθηκε» το νέο ερευνητικό κέντρο και ποια είναι η φιλοσοφία της καινοτομίας αυτής

Το διακεκριμένο αρχιτεκτονικό γραφείο παρουσίασε τη δική του in house Research+Design «ομάδα» με την ονομασία «p+R+D», κατά τα πρότυπα των διεθνών αρχιτεκτονικών γραφείων.
THE LIFO TEAM
Με έμπνευση από τις τέντες της Ασίας το φετινό περίπτερο Serpentine

Design / Με έμπνευση από τις τέντες της Ασίας: Αυτό είναι το περίπτερο Serpentine για το 2025

Η πρωτοποριακή αυτή ανάθεση, που ξεκίνησε το 2000 με τη Ζάχα Χαντίντ και παρουσίασε μέσα από τα pavilions μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα της διεθνούς αρχιτεκτονικής, γιορτάζει τα 25 της χρόνια.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ώρα για Comicdom CΟΝ 2025 / Comicdom CΟΝ Athens 2025: Όλα όσα δεν πρέπει να χάσεις

Design / Comicdom CΟΝ Athens 2025: Όλα όσα δεν πρέπει να χάσεις

Το μεγαλύτερο φεστιβάλ κόμικς στην Ελλάδα επιστρέφει στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων, από 16 έως 18 Μαΐου, φιλοξενώντας 180 Έλληνες και ξένους καταξιωμένους δημιουργούς. Δείτε όλα τα highlights του φετινού προγράμματος.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Χάρρυ Σάξον: «Η ιστορία δικαιώνει τους αδικημένους»

Graphic Novel / Χάρρυ Σάξον: «Οι τρανς άντρες υπάρχουμε κι ας το αγνοεί πολύς κόσμος»

Με αφορμή την παρουσίαση του queer κόμικ του «Ο Τηλέμαχος και το Δέρας» στο 9ο Comic Con, ο Χάρρυ Σάξον μιλά για την επιστροφή του μετά από απουσία 13 ετών, για το ταξίδι της φυλομετάβασής του, και για την παρουσία όλων και περισσότερων ΛΟΑΤΚΙ+ δημιουργών στον χώρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ένα σπίτι με κήπο που θυμίζει Μπαλί και έχει στην ταράτσα θερινό

Design / Ένα σπίτι με κήπο που θυμίζει Μπαλί και έχει στην ταράτσα θερινό

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται το σπίτι της Ήρας Κατσαντώνη και του Αλέξανδρου Πάτση στο Μετς κι ανακαλύπτει έναν αναπάντεχο χώρο με μία «κρεμαστή» κουζίνα που δεσπόζει και γωνιές μυστικές που οδηγούν στη «Χώρα των Θαυμάτων».
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ξενοδοχείο Βύρων στην Αιόλου: ένα από τα παλαιότερα κτίρια της Αθήνας ξαναγεννιέται

Ξενοδοχείο Βύρων / Ένα από τα πιο παλιά κτίρια της Αιόλου ξαναγεννιέται

Η είδηση της αποκατάστασης του ξενοδοχείου Βύρων μάς πάει πίσω στον χρόνο, μεταξύ 1840 και 1860, τότε που η οδός Αιόλου άκμαζε εμπορικά και ήταν ο δρόμος με τα περισσότερα και τα καλύτερα ξενοδοχεία της πόλης. Η LiFO παρουσιάζει τα σχέδια της αποκατάστασης ενός από τα παλαιότερα σωζόμενα κτίρια της Αθήνας, η οποία θα ξεκινήσει το επόμενο διάστημα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η μυστική ζωή της Όντρεϊ Χέπμπορν

Design / Τι σχέση είχαν οι γονείς της Όντρεϊ Χέπμπορν με τον ναζισμό;

Η διάσημη ηθοποιός του Χόλιγουντ βίωσε με πολλούς τρόπους τη φρίκη του Β’ Παγκοσμίου πολέμου. Ένα νέο ισπανικό graphic novel αποκαλύπτει το κεφάλαιο της ζωής της που η ίδια επιθυμούσε να παραμείνει κρυφό.
THE LIFO TEAM
milan_design_week

Design / Milan Design Week: Η εβδομάδα-υπερπαραγωγή δείχνει το μέλλον

Τεχνικές και τεχνολογία, ιστορικό design και πειραματισμοί, αρχιτεκτονική και διακόσμηση, υλικότητα και πνευματικοί στοχασμοί: αυτά είναι τα highlights της εβδομάδας design του Μιλάνου, που προτείνει τη σκηνογραφία της ζωής μας.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ