ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

Ένα σπίτι στο Ψυχικό που σε γειώνει

Χωράνε χίλιοι εαυτοί σε ένα σπίτι; Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
0

Χρόνια περνούσα έξω απ’ το συγκεκριμένο σπίτι στο Ψυχικό και το θαύμαζα για τις λιτές του γραμμές. Βγάζει μια ωραία σεβεντίλα, σκεφτόμουν την Έλενα Ναθαναήλ να βγαίνει απ’ αυτό, με μεγάλα γυαλιά ηλίου και παντελόνι καμπάνα.

Όταν συνειδητοποίησα ότι η εικαστικός Ντέμη Κάια μένει στο συγκεκριμένο σπίτι ενθουσιάστηκα. Χτυπάω το κουδούνι με λαχτάρα να δω το εσωτερικό, και σκέφτομαι ότι είναι η τυχερή μου μέρα. Αν και πρόκειται για ένα vintage σπίτι, στο εσωτερικό φυσάει ένα φρέσκο αεράκι.

Δεν είναι ένα σπίτι κουρασμένο απ’ τον χρόνο –μοιάζει να είναι σε συνεχή κίνηση, μια ζωντανή χορογραφία του παλιού και του καινούργιου. Ένα σπίτι όπου κυριαρχεί το πράσινο και ο κήπος σαν να μπαίνει μέσα στο σπίτι. Η Ντέμη είναι ένας σεμνός άνθρωπος που δίνει φροντίδα και καλλιτεχνική αξία στο καθετί.

Τη ρωτάω ποια καλή τύχη την έφερε σ’ αυτό το σπίτι. «Ήταν το πατρικό του άντρα μου», λέει. «Ο αρχιτέκτονας που το σχεδίασε λέγεται Θωμάς Χολέβας και πράγματι είναι ένα σπίτι με πολύ φίνες γραμμές. Μετακομίσαμε εδώ πριν από πέντε χρόνια. Το σπίτι δεν το παραλάβαμε σε καλή κατάσταση. Ήταν κάπως παρατημένο». Μου εξηγεί πως πρωτίστως ήθελε να ζωντανέψει και να πάρει τα πάνω του ο κήπος. «Τα φυτά ήταν άρρωστα και χρειάζονταν φροντίδα και αγάπη».

Το σπίτι της Ντέμης είναι σαν να μου έριξε τους ρυθμούς, νιώθω κάτι που μπορείς να το πεις και γαλήνη. Με τόσο πράσινο είναι σαν να σε θεραπεύει αυτός ο κήπος, της λέω, σαν να έχει ιαματικές ιδιότητες. Έτσι αισθάνεται κι εκείνη εδώ, μια ίαση.

Το σπίτι το αγάπησε απ’ την πρώτη στιγμή γιατί στην ουσία του δεν είναι μία ακόμα απρόσωπη βίλα των βορείων προαστίων. «Είναι γειωμένο σπίτι και γειώνει και όσους ζουν μέσα σε αυτό με έναν δικό του νόμο αρμονίας», λέει. Υπάρχει μεν η πατίνα του χρόνου, χωρίς όμως να σε πνίγει η ιστορία του. «Ήθελε μόνο φρεσκάρισμα, τελικά διατηρούσε από μόνο του μια δροσιά, κι αυτή είναι η δροσιά της διαχρονικότητας».

Χωράνε χίλιοι εαυτοί σε ένα σπίτι; Facebook Twitter
«Δεν θα μπορούσα να ζω χωρίς τα ζώα. Σε όλα τα σπίτια στα οποία έμεινα σκεφτόμουν πρώτα τη βολή των ζώων μου». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Χωράνε χίλιοι εαυτοί σε ένα σπίτι; Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Χωράνε χίλιοι εαυτοί σε ένα σπίτι; Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

«Και πώς έγινε η αρχή γι’ αυτή την ανακαίνιση;» τη ρωτάω.

«Άρχισα να περιποιούμαι μόνη μου τα φυτά, μετά με βοήθησε ένας ικανός κηπουρός και με αγάπη και επιμονή άρχισε να ζωντανεύει πάλι η βλάστηση».

«Έχεις αλλάξει πολλά σπίτια;» ρωτάω αυθόρμητα. Κουνάει καταφατικά το κεφάλι. «Έφυγα από το πατρικό μου στη Γλυφάδα στα δεκαοκτώ και έκτοτε έχω χάσει το μέτρημα με το πόσα σπίτια έχω αλλάξει. Για μένα, ο χώρος στον οποίο δουλεύω είναι πάντα ο χώρος στον οποίο κατοικώ – δεν μπόρεσα ποτέ να τους διαχωρίσω. Δεν είχα αλλού το σπίτι και αλλού το στούντιο, όπως πολλοί καλλιτέχνες. Έτσι έψαχνα πάντα χώρους όπου να μπορώ να υπάρχω με όλες τις προεκτάσεις μου και ό,τι συνεπάγεται αυτό», συνεχίζει.

Όμως πάντα το πρώτο πράγμα που κοιτούσε σε ένα σπίτι είναι να χωράνε τα ζώα της. «Δεν θα μπορούσα να ζω χωρίς τα ζώα. Σε όλα τα σπίτια στα οποία έμεινα σκεφτόμουν πρώτα τη βολή των ζώων μου».

«Τι είναι για σένα τα ζώα;» «Από τα έμβια όντα είναι αυτά με τα οποία τα βρίσκω περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο. Μαθαίνω απ’ αυτά. Είναι οι δάσκαλοί μου».

Χωράνε χίλιοι εαυτοί σε ένα σπίτι; Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Χωράνε χίλιοι εαυτοί σε ένα σπίτι; Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Χωράνε χίλιοι εαυτοί σε ένα σπίτι; Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Τη ρωτάω για τα έπιπλα και παρατηρώ πόσο ωραία έχει μπλέξει το παλιό με το καινούργιο. Αγαπάει τα παλιά έπιπλα Η τραπεζαρία είναι της πεθεράς της, μου λέει, του Σαρίδη, και την έκανε μια λάκα. Οι καρέκλες είναι απ’ το στοκ του Ιnterni και επειδή δεν έβρισκε στο ίδιο χρώμα, το θεώρησε τέλεια ιδέα να πάρει διαφορετικά χρώματα. Τελικά, το αποτέλεσμα της αρέσει περισσότερο απ’ ό,τι αν υπήρχε μια βαρετή μονοχρωμία.

Το γραφείο του Γιώργου, λέει, είναι Cassina, ένα ωραίο χαμηλό τραπεζάκι είναι της Méret Oppenheim και ένα μπαρ παλιό, του Δελούδη. «Δεν κυνηγάω το design, προτιμώ ένα έπιπλο-αντίκα που κουβαλάει πολλές μνήμες. Μου αρέσει να ανακαλύπτω έπιπλα σε αντικερί, όπως αυτό εδώ το σεκρετέρ», λέει και μου το δείχνει.

Χωράνε χίλιοι εαυτοί σε ένα σπίτι; Facebook Twitter
«Άρχισα να περιποιούμαι μόνη μου τα φυτά, μετά με βοήθησε ένας ικανός κηπουρός και με αγάπη και επιμονή άρχισε να ζωντανεύει πάλι η βλάστηση». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

«Αλλά όλα τα “πειράζω” και λίγο επεμβαίνω», συνεχίζει. «Έχω βάλει από κάτω κάτι σαν νυχάκια. Έχω μια εμμονή με το να βάζω στις απολήξεις των επίπλων κάτι σαν νύχι – το σκαλίζω το ξύλο και το κάνω να μοιάζει με νύχι», διευκρινίζει και γελάει σαν να την έπιασα να κάνει σκανταλιά.

Το σπίτι είναι γεμάτο έργα της. «Είσαι σαν τον Φερνάντο Πεσσόα των εικαστικών», αναφωνώ. Ζωγραφίζει και δημιουργεί σαν να κατοικούν εντός της δεκάδες εαυτοί και είναι σούπερ παραγωγική. «Έλα να σου δείξω». Πηγαίνουμε σε ένα έπιπλο-κομψοτέχνημα γεμάτο συρταράκια. Τα ανοίγει και είναι πλημμυρισμένα με έργα της, δεκάδες έργα, χάνεις το μέτρημα.

Μου δείχνει και τα «βιβλιόπτερα», αγαπημένα της βιβλία που έχει ζωγραφίσει στις σελίδες τους. Είναι άκρως εντυπωσιακά. Πώς προέκυψαν;

«Πάντα σημείωνα τα βιβλία που αγαπούσα, και τα ζωγράφιζα. Έτσι, μετά, γίνονται κάπως σαν ζωντανοί οργανισμοί, σαν να εξελίσσονται και να μεταμορφώνονται μέσα από τις αναγνώσεις, τις μεταφράσεις και τις προσωπικές ερμηνείες. Είναι σαν να αναπτύσσουν μια άλλη πλοκή. Την ονομασία τη βρήκε η φίλη μου Έφη Φαλίδα, που με παρακίνησε να τα εκθέσω».

Χωράνε χίλιοι εαυτοί σε ένα σπίτι; Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Χωράνε χίλιοι εαυτοί σε ένα σπίτι; Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Χωράνε χίλιοι εαυτοί σε ένα σπίτι; Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Μου δείχνει και τη σειρά «Μy porno project», μια σχεδιαστική ενότητα που πήρε έξι χρόνια να ολοκληρωθεί και είναι σαν ένα προσωπικό της ημερολόγιο όπου κατέγραφε την πραγματικότητα. «Μέσα στην κρίση μετέφραζα τα πάντα σε πορνογραφικές εικόνες». «Μα και η ζωή μας ήταν σαν πορνογραφία», λέω και γελάμε γλυκόπικρα μαζί.

Παρατηρώ ότι εμπλέκει πάντα στη ζωγραφική της και κείμενο. «Πάντα γράφω και μου αρέσει να τοποθετώ την εικόνα σε μια χρονική στιγμή που θέλω να θυμάμαι. Ουσιαστικά, μια ζωή αυτό κάνω, ζωγραφίζω και καταγράφω. Το χαρτί για μένα είναι το δέρμα του λόγου. Το ξύλο, το κόκαλο της χειρονομίας», λέει ποιητικά και θαυμάζω τα γλυπτά της από ξύλο.

Το σπίτι της είναι σαν να μου έριξε τους ρυθμούς, νιώθω κάτι που μπορείς να το πεις και γαλήνη. Με τόσο πράσινο είναι σαν να σε θεραπεύει αυτός ο κήπος, της λέω, σαν να έχει ιαματικές ιδιότητες. Έτσι αισθάνεται κι εκείνη εδώ, μια ίαση.

Φεύγω απ’ αυτό το σπίτι και σκέφτομαι ότι τελικά το εσωτερικό του ήταν ακόμα πιο εντυπωσιακό και ότι πια, περνώντας απ’ έξω, θα σκέφτομαι ότι εντός κατοικεί ένα μεγάλο χταπόδι που το λένε Ντέμη Κάια – το ίδιο της είχε πει και η Μαρία Παπαδημητρίου, ένας άνθρωπος που η Ντέμη αγαπά και θαυμάζει.

Ένα σπίτι στο Ψυχικό που σε γειώνει Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ένα σπίτι στο Ψυχικό που σε γειώνει Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ένα σπίτι στο Ψυχικό που σε γειώνει Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ένα σπίτι στο Ψυχικό που σε γειώνει Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Χωράνε χίλιοι εαυτοί σε ένα σπίτι; Facebook Twitter
«Για μένα, ο χώρος στον οποίο δουλεύω είναι πάντα ο χώρος στον οποίο κατοικώ – δεν μπόρεσα ποτέ να τους διαχωρίσω. Δεν είχα αλλού το σπίτι και αλλού το στούντιο, όπως πολλοί καλλιτέχνες». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Χωράνε χίλιοι εαυτοί σε ένα σπίτι; Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Χωράνε χίλιοι εαυτοί σε ένα σπίτι; Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Χωράνε χίλιοι εαυτοί σε ένα σπίτι; Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Χωράνε χίλιοι εαυτοί σε ένα σπίτι; Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Χωράνε χίλιοι εαυτοί σε ένα σπίτι; Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Χωράνε χίλιοι εαυτοί σε ένα σπίτι; Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Design
0

ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ωδή στην pure σεβεντίλα: Ένα σπίτι που μοιάζει με μικροοργανισμό.

Design / Ένα σπίτι στο Παλαιό Φάληρο που αποθεώνει τα απίθανα '70s

Το σπίτι του Γιώργου Κελέφη, εκδότη του περιοδικού ΟΖΟΝ, στο Παλαιό Φάληρο ‒σχεδιασμένο από τους σπουδαίους αρχιτέκτονες Δημήτρη και Σουζάνα Αντωνακάκη‒ μοιάζει με χρονοκάψουλα που σε μεταφέρει στη δεκαετία του ’70.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
«Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

ADM 2025: The Urban Issue / «Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

Καθώς η Στοά Αρσακείου αναδύεται ξανά μετά από χρόνια εγκατάλειψης, ο Θωμάς Αμαργιανός, principal architect του γραφείου BETAPLAN, εξηγεί πώς εντάσσεται αυτό το έργο αποκατάστασης σε μια ευρύτερη συζήτηση για το μέλλον του ιστορικού κέντρου της πόλης.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Η αρχιτεκτονική συναντά τη λειτουργία και το μέτρο

ADM 2025: The Urban Issue / Η αρχιτεκτονική συναντά τη λειτουργία και το μέτρο

Με σύγχρονα εργαλεία, καθαρές συνθετικές αρχές και βαθιά γνώση του εργοταξίου, το γραφείο LKMK architects αποτυπώνει έναν αρχιτεκτονικό λόγο που ισορροπεί μεταξύ δημιουργικότητας και τεχνικής ακρίβειας.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Η συλλογική ευφυΐα στην υπηρεσία του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού

ADM 2025: The Urban Issue / Η συλλογική ευφυΐα στην υπηρεσία του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού

Με έδρα την Αθήνα και έργα σε όλη την Ελλάδα, το αρχιτεκτονικό γραφείο The Hive Architects χτίζει ένα δημιουργικό μοντέλο συνεργασίας που αντλεί έμπνευση από τη συλλογικότητα, την τοπική ταυτότητα και τη σύγχρονη καθημερινή ζωή.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Η αρχιτεκτονική ως τοπίο και η αναδιαμόρφωση της ελληνικής κατοικίας

ADM 2025: The Urban Issue / Η αρχιτεκτονική ως τοπίο και η αναδιαμόρφωση της ελληνικής κατοικίας

Καθώς η νέα ελληνική αρχιτεκτονική αναζητά τρόπους να συνδυάσει τη νοηματική πυκνότητα με τον χωρικό στοχασμό, το γραφείο Façade ξεχωρίζει για την ακρίβεια, τη θεωρητική συνέπεια και τη βαθιά σύνδεση με το τοπίο.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
 Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις

ADM 2025: The Urban Issue / Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις

Πώς η λαϊκή αρχιτεκτονική της Τήνου, δύο άγριες μουριές και οι «Πασχαλιές μέσα από τη νεκρή γη» του Χατζιδάκι συναντιούνται σε μια σύγχρονη κατοικία.
ΓΡΑΦΕΙ Η ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΔΑΛΙΑΝΗ ΤΩΝ CREATIVE ARCHITECTS / ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΩΡΓΗΣ ΓΕΡΟΛΥΜΠΟΣ
Όταν η τοπική γλώσσα εκφράζει το διεθνές design

ADM 2025: The Urban Issue / Όταν η τοπική γλώσσα εκφράζει το διεθνές design

Το αρχιτεκτονικό γραφείο The KS Project, με ιδρύτρια την Κωνσταντίνα Συνγκιρίδη, απαντά στην πρόκληση της σύγχρονης αρχιτεκτονικής να ισορροπήσει ανάμεσα στην πίεση της τουριστικής ανάπτυξης και την ανάγκη για ουσιαστικό σχεδιασμό.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR / 3D VISUALIZATION: MARIA NEFELI PACHTA