Η νοικοκυρά της χρονιάς

HOUSEWIFE Facebook Twitter
Στην Ελλάδα οι γυναίκες περνούν 282 λεπτά ημερησίως κάνοντας οικιακές εργασίες και οι άντρες 59.  Εικονογράφηση: bianka/LIFO
0



ΑΠΟ ΤΟ 1968 ΕΩΣ ΤΟ 1995
υπήρχε στην Ιρλανδία ένας ετήσιος τηλεοπτικός διαγωνισμός για τη «Νοικοκυρά της Χρονιάς». Νοικοκυρές διαγωνίζονταν μπροστά σε ζωντανό ακροατήριο με κριτήριο τις μαγειρικές τους ικανότητες («Έφτιαξα ένα κέικ μαδέιρα με μπράντι» έλεγε μια κυρία με φιλαριστό κούρεμα σε έναν κύριο με γραβάτα που επιθεωρούσε ένα «καλό» τραπέζι στρωμένο με ασημικά, σε ένα απόσπασμα από το 1984 που βρήκα online), τη «φροντίδα της οικογένειας» και τέλος την προσωπικότητά τους, η οποία κρινόταν από μια σειρά ερωτήσεων που τους έκανε ένας διάσημος παρουσιαστής της εποχής: «Πώς γνωρίσατε τον σύζυγό σας;», «Πόσων χρονών ήσασταν όταν παντρευτήκατε;», «Ποιο είναι το αγαπημένο σας φαγητό;». Ο διαγωνισμός αποτελεί και τη βάση του ντοκιμαντέρ «Ηοusewife of the year» του Ciaran Cassidy, που έκανε πρεμιέρα στα διεθνή κινηματογραφικά φεστιβάλ το 2024. 

Την προηγούμενη εβδομάδα, παρακολούθησα με ενδιαφέρον έναν τηλεοπτικό καυγά με φεμινιστικό πρόσημο που ξέσπασε όταν ο τραγουδιστής Χάρης Βαρθακούρης δήλωσε για τη σύζυγό του, που εργαζόταν παλιότερα ως παρουσιάστρια, «η Αντελίνα είναι στο σπίτι, η θέση της είναι εκεί, γιατί οι κόρες μας την έχουν ακόμα ανάγκη». Μια άλλη παρουσιάστρια το σχολίασε λέγοντας ότι δεν ήταν κομψή η διατύπωση και έμοιαζε σαν κάποιος να της το έχει επιβάλει, και μετά ξεκίνησε μια ολόκληρη κουβέντα για τις επιλογές των γυναικών, την πατριαρχία και το αν το «νοικοκυριό» αποτελεί επάγγελμα.

Κάθε γυναίκα πρέπει να έχει το δικαίωμα να επιλέξει πώς θα ζήσει· αν θέλει να μείνει σπίτι και να μεγαλώσει τα παιδιά της, αυτό είναι επιλογή της. Απλώς μου κάνει εντύπωση το γεγονός ότι σε όλη αυτή την κουβέντα δεν ειπώθηκε ούτε μία φορά πως το να έχεις επιλογές απαιτεί μια οικονομική άνεση, καθώς η εποχή στην οποία μια οικογένεια ζούσε με έναν μισθό ανήκει στο παρελθόν.

Το πιο ενδιαφέρον κομμάτι αυτής της τηλεοπτικής «διαμάχης» ήταν η συνέντευξη που έδωσε η ίδια η Αντελίνα Βαρθακούρη. Αρχικά γιατί ο λόγος της ήταν χαρακτηριστικός μιας πολύ συγκεκριμένης ματιάς για το τι είναι μάνα και γυναίκα στην Ελλάδα, με απόψεις που έχουμε ακούσει πάμπολλες φορές στο παρελθόν. 

Σταχυολογώ κάποια από αυτά που είπε: «Το μεγαλύτερο παράσημό μου είναι ότι είμαι νοικοκυρά», «Αγαπάω τον άνθρωπο, δεν ξεχωρίζω τον άνδρα από τη γυναίκα» και «Οι νοικοκυρές κρατάνε αυτήν τη χώρα όρθια και στυλωμένη –  αυτά τα μυαλά, τι αγώνα κάνουν αυτές οι γυναίκες, που δεν έχει το ψυγείο τους μέσα κρέας και βγαίνουνε και μαγειρεύουνε ένα κομμάτι κρέας για να μυρίζει ωραία, που γυρνάει το παιδί και τους ζητάει παντελόνι και δεν έχουν ιδέα και ψάχνουν να βρουν, από αυτές τις άγιες γυναίκες θέλω να έχω γνώμη».  

Ο κύριος λόγος που μου έκανε τόση εντύπωση όλη αυτή η κουβέντα είναι πως σε όλα τα βίντεο που βρήκα στην αρθρογραφία, στο YouTube και στο TikTok, με τίτλους όπως «Παράσημό μου που είμαι νοικοκυρά» και «Μοίρασε τάπες η Αντελίνα Βαρθακούρη στις φεμινίστριες», τα σχόλια ήταν διθυραμβικά: «Μαθήματα ζωής», «Είστε μια Κυρία με Κ κεφαλαίο», «Έχουν βαλθεί να καταρρίψουν τον ρόλο της μητέρας. Αντελίνα, τα είπες όλα, κορίτσι μου! Είσαι πρότυπο Ελληνίδας μάνας και νοικοκυράς!», «Η ωραιότερη συνέντευξη που έχω δει ποτέ». Η συντριπτική πλειοψηφία, γυναίκες και άντρες, επικροτούσε τη στάση της, υποστηρίζοντας ότι «επιτέλους κάποιος υπερασπίζεται τις νοικοκυρές».  

Κάθε γυναίκα πρέπει να έχει το δικαίωμα να επιλέξει πώς θα ζήσει· αν θέλει να μείνει σπίτι και να μεγαλώσει τα παιδιά της, αυτό είναι επιλογή της. Απλώς μου κάνει εντύπωση το γεγονός ότι σε όλη αυτή την κουβέντα δεν ειπώθηκε ούτε μία φορά πως το να έχεις επιλογές απαιτεί μια οικονομική άνεση, καθώς η εποχή στην οποία μια οικογένεια ζούσε με έναν μισθό ανήκει στο παρελθόν. Ζούμε, εξάλλου, στην εποχή του ύστερου καπιταλισμού.   

Πιθανώς όλο αυτό το κύμα συμπάθειας προς την Αντελίνα Βαρθακούρη να έχει σχέση με το ότι πολλές γυναίκες νιώθουν εξαπατημένες όχι από τον ύστερο καπιταλισμό αλλά από το φεμινιστικό κίνημα. Νιώθουν πως η ζωή τους έγινε πιο περίπλοκη, καθώς τώρα και δουλεύουν και κάνουν δουλειές στο σπίτι, αφού η οικιακή εργασία παραμένει ακόμα γυναικεία υπόθεση. Σύμφωνα με το Ινστιτούτο Δημογραφικών Σπουδών της Βαρκελώνης, σε έρευνα που έγινε σε 15 χώρες της Ευρώπης το 2024, ο χρόνος που ασχολούνται με τα οικιακά οι γυναίκες σε όλες τις χώρες είναι συντριπτικά περισσότερος από εκείνον που ξοδεύουν οι άντρες. Στην Ελλάδα οι γυναίκες περνούν 282 λεπτά ημερησίως κάνοντας οικιακές εργασίες και οι άντρες 59.  

H Νοικοκυρά της Χρονιάς trailer

Επιστρέφοντας στη «Νοικοκυρά της Χρονιάς», το πιο ενδιαφέρον κομμάτι του ντοκιμαντέρ είναι αυτό όπου ο σκηνοθέτης μιλά ξανά με τις συμμετέχουσες του διαγωνισμού τριάντα και σαράντα χρόνια αργότερα. Εκεί αρχίζουν να ξεδιπλώνονται οι πραγματικές ιστορίες της ζωής τους – ότι ένιωθαν υποχρεωμένες να είναι κλεισμένες στο σπίτι και να γεννούν παιδιά, ότι πολλές φορές ήταν εγκλωβισμένες σε αποτυχημένους γάμους. 

Πολύ συχνά συναντάμε μια ρομαντική αντίληψη για τη γυναικεία εμπειρία του παρελθόντος, εκείνες τις γραφικές εποχές που η μανούλα έπλεκε, μαγείρευε, στήριζε τον άντρα της και φρόντιζε τα παιδάκια της. Μην ξεχνάμε όμως πως πίσω από αυτές τις δακρύβρεχτες ιστορίες του παρελθόντος με τις ηρωικές μανούλες που ανέθρεψαν στρατιές παιδιών με δάκρυα και θυσίες κρύβονται ιστορίες γυναικών που δεν είχαν καμία απολύτως επιλογή, με όνειρα που πνίγηκαν μέσα σε ντάνες πιάτων.  

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η Χρυσαλένια- Ηλιοστάλαχτη θα πάει εκδρομή

Οπτική Γωνία / Γιατί όλο και περισσότεροι γονείς κάνουν τα πάντα για να στείλουν το παιδί τους σε ένα ιδιωτικό σχολείο

Τι μεσολάβησε και αυτήν τη στιγμή, παρά την οικονομική στενότητα, τα ιδιωτικά σχολεία (που κοστίζουν μαζί με τα μεταφορικά από 6.000 έως 16.000 ευρώ τον χρόνο) έχουν λίστα αναμονής;
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΤΡΙΒΟΛΗ
ΔΕΥΤΕΡΑ Το τετράδιο συνταγών της Χαρίκλειας Καβάφη

Γεύση / Το τετράδιο συνταγών της Χαρίκλειας Καβάφη

Το τετράδιο της μητέρας του ποιητή, που γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη το 1834, περιέχει μια σειρά από παραδοσιακές αλλά και καινοτόμες συνταγές της εποχής, οι οποίες σήμερα βρίσκονται ψηφιοποιημένες στο αρχείο Καβάφη, που το διαχειρίζεται το Ίδρυμα Ωνάση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ρεπορτάζ / «Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ο συγγραφέας Γιάννης Μακριδάκης, που ζει στη Χίο και καλλιεργεί εκεί ο ίδιος τη δική του γη, περιγράφει στη LiFo την καθημερινότητα, που έχει αλλάξει ριζικά μετά τις φωτιές, και την προσπάθεια των κατοίκων να σταθούν ξανά στα πόδια τους.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Βασιλική Σιούτη / Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Πώς θα τελειώσει ο πόλεμος στην Ουκρανία και πόσο κοντά βρισκόμαστε σε αυτό το τέλος; Τραμπ και Πούτιν μοιάζουν αποφασισμένοι, αλλά ο Ζελένσκι και οι Ευρωπαίοι ηγέτες δεν βιάζονται.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Οπτική Γωνία / Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Αν έβγαζε κάποιος ένα συμπέρασμα από τον χειρισμό της υπόθεσης αυτής, θα έλεγε πως «όλα ήταν ένα λάθος». Ένα λάθος το οποίο πολλοί δεν το βλέπουν ως τέτοιο, καθώς θεωρούν αυτονόητο να μαθαίνουν πληροφορίες για τις ζωές των άλλων, ακόμα και αν αυτές έχουν δυσκολίες και απαιτούν σεβασμό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Οπτική Γωνία / Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Από που προκύπτει το αναρχικό, πόσο μάλλον κάποιο «κομμουνιστικό» προφίλ των «εμπρηστών»; Από ένα σκουλαρίκι, την είδηση για το χασίς και τα τσίπουρα, τα ρούχα που είναι αυτά που συναντάς σε πλήθος εικοσάρηδων σε πλατείες και δρόμους της χώρας;
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Οπτική Γωνία / Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Υπάρχει ανάγκη στην πολιτική ζωή για ένα νέο κόμμα; Υπάρχει κρίσιμος ζωτικός χώρος που δεν έχει εκπροσώπηση; Μπορεί να ξεπεραστούν ή, έστω, να αμβλυνθούν οι έντονα αρνητικές μνήμες από τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ; Είναι ο Αλέξης Τσίπρας το ιδανικό πρόσωπο;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Σουδάν: Ο ξεχασμένος πόλεμος και τα «παιδιά-πρόσφυγες» που κατηγορούνται ως διακινητές

Οπτική Γωνία / Σουδάν: Η μεγαλύτερη τραγωδία του αιώνα δεν γίνεται ποτέ πρωτοσέλιδο

Οι νεκροί από τις συγκρούσεις, την πείνα και τις επιδημίες υπολογίζεται συνολικά περί το 1 εκατ., και περισσότεροι από τους μισούς εξ αυτών είναι παιδιά. Μια εφιαλτική κατάσταση, που έχει όμως την «ατυχία» να περνά σε δεύτερη ή και τρίτη μοίρα, καθώς ούτε τα ΜΜΕ και τους διεθνείς οργανισμούς φαίνεται να συγκινεί ιδιαίτερα ούτε εντάσσεται εύκολα σε κάποιο πολιτικό αφήγημα ώστε να εμπνεύσει μαζικά κινήματα αλληλεγγύης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πέντε ιδρύματα πρώην πρωθυπουργών και ένα ινστιτούτο. Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Ρεπορτάζ / Τα ιδρύματα των πρώην πρωθυπουργών: Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Τυπικά, σκοπός τους είναι η διατήρηση των αρχείων και η προβολή του έργου πρώην πρωθυπουργών. Στην πράξη, όμως, λειτουργούν και ως think tanks και πολιτικά εργαλεία επιρροής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ