Η νοικοκυρά της χρονιάς

HOUSEWIFE Facebook Twitter
Στην Ελλάδα οι γυναίκες περνούν 282 λεπτά ημερησίως κάνοντας οικιακές εργασίες και οι άντρες 59.  Εικονογράφηση: bianka/LIFO
0



ΑΠΟ ΤΟ 1968 ΕΩΣ ΤΟ 1995
υπήρχε στην Ιρλανδία ένας ετήσιος τηλεοπτικός διαγωνισμός για τη «Νοικοκυρά της Χρονιάς». Νοικοκυρές διαγωνίζονταν μπροστά σε ζωντανό ακροατήριο με κριτήριο τις μαγειρικές τους ικανότητες («Έφτιαξα ένα κέικ μαδέιρα με μπράντι» έλεγε μια κυρία με φιλαριστό κούρεμα σε έναν κύριο με γραβάτα που επιθεωρούσε ένα «καλό» τραπέζι στρωμένο με ασημικά, σε ένα απόσπασμα από το 1984 που βρήκα online), τη «φροντίδα της οικογένειας» και τέλος την προσωπικότητά τους, η οποία κρινόταν από μια σειρά ερωτήσεων που τους έκανε ένας διάσημος παρουσιαστής της εποχής: «Πώς γνωρίσατε τον σύζυγό σας;», «Πόσων χρονών ήσασταν όταν παντρευτήκατε;», «Ποιο είναι το αγαπημένο σας φαγητό;». Ο διαγωνισμός αποτελεί και τη βάση του ντοκιμαντέρ «Ηοusewife of the year» του Ciaran Cassidy, που έκανε πρεμιέρα στα διεθνή κινηματογραφικά φεστιβάλ το 2024. 

Την προηγούμενη εβδομάδα, παρακολούθησα με ενδιαφέρον έναν τηλεοπτικό καυγά με φεμινιστικό πρόσημο που ξέσπασε όταν ο τραγουδιστής Χάρης Βαρθακούρης δήλωσε για τη σύζυγό του, που εργαζόταν παλιότερα ως παρουσιάστρια, «η Αντελίνα είναι στο σπίτι, η θέση της είναι εκεί, γιατί οι κόρες μας την έχουν ακόμα ανάγκη». Μια άλλη παρουσιάστρια το σχολίασε λέγοντας ότι δεν ήταν κομψή η διατύπωση και έμοιαζε σαν κάποιος να της το έχει επιβάλει, και μετά ξεκίνησε μια ολόκληρη κουβέντα για τις επιλογές των γυναικών, την πατριαρχία και το αν το «νοικοκυριό» αποτελεί επάγγελμα.

Κάθε γυναίκα πρέπει να έχει το δικαίωμα να επιλέξει πώς θα ζήσει· αν θέλει να μείνει σπίτι και να μεγαλώσει τα παιδιά της, αυτό είναι επιλογή της. Απλώς μου κάνει εντύπωση το γεγονός ότι σε όλη αυτή την κουβέντα δεν ειπώθηκε ούτε μία φορά πως το να έχεις επιλογές απαιτεί μια οικονομική άνεση, καθώς η εποχή στην οποία μια οικογένεια ζούσε με έναν μισθό ανήκει στο παρελθόν.

Το πιο ενδιαφέρον κομμάτι αυτής της τηλεοπτικής «διαμάχης» ήταν η συνέντευξη που έδωσε η ίδια η Αντελίνα Βαρθακούρη. Αρχικά γιατί ο λόγος της ήταν χαρακτηριστικός μιας πολύ συγκεκριμένης ματιάς για το τι είναι μάνα και γυναίκα στην Ελλάδα, με απόψεις που έχουμε ακούσει πάμπολλες φορές στο παρελθόν. 

Σταχυολογώ κάποια από αυτά που είπε: «Το μεγαλύτερο παράσημό μου είναι ότι είμαι νοικοκυρά», «Αγαπάω τον άνθρωπο, δεν ξεχωρίζω τον άνδρα από τη γυναίκα» και «Οι νοικοκυρές κρατάνε αυτήν τη χώρα όρθια και στυλωμένη –  αυτά τα μυαλά, τι αγώνα κάνουν αυτές οι γυναίκες, που δεν έχει το ψυγείο τους μέσα κρέας και βγαίνουνε και μαγειρεύουνε ένα κομμάτι κρέας για να μυρίζει ωραία, που γυρνάει το παιδί και τους ζητάει παντελόνι και δεν έχουν ιδέα και ψάχνουν να βρουν, από αυτές τις άγιες γυναίκες θέλω να έχω γνώμη».  

Ο κύριος λόγος που μου έκανε τόση εντύπωση όλη αυτή η κουβέντα είναι πως σε όλα τα βίντεο που βρήκα στην αρθρογραφία, στο YouTube και στο TikTok, με τίτλους όπως «Παράσημό μου που είμαι νοικοκυρά» και «Μοίρασε τάπες η Αντελίνα Βαρθακούρη στις φεμινίστριες», τα σχόλια ήταν διθυραμβικά: «Μαθήματα ζωής», «Είστε μια Κυρία με Κ κεφαλαίο», «Έχουν βαλθεί να καταρρίψουν τον ρόλο της μητέρας. Αντελίνα, τα είπες όλα, κορίτσι μου! Είσαι πρότυπο Ελληνίδας μάνας και νοικοκυράς!», «Η ωραιότερη συνέντευξη που έχω δει ποτέ». Η συντριπτική πλειοψηφία, γυναίκες και άντρες, επικροτούσε τη στάση της, υποστηρίζοντας ότι «επιτέλους κάποιος υπερασπίζεται τις νοικοκυρές».  

Κάθε γυναίκα πρέπει να έχει το δικαίωμα να επιλέξει πώς θα ζήσει· αν θέλει να μείνει σπίτι και να μεγαλώσει τα παιδιά της, αυτό είναι επιλογή της. Απλώς μου κάνει εντύπωση το γεγονός ότι σε όλη αυτή την κουβέντα δεν ειπώθηκε ούτε μία φορά πως το να έχεις επιλογές απαιτεί μια οικονομική άνεση, καθώς η εποχή στην οποία μια οικογένεια ζούσε με έναν μισθό ανήκει στο παρελθόν. Ζούμε, εξάλλου, στην εποχή του ύστερου καπιταλισμού.   

Πιθανώς όλο αυτό το κύμα συμπάθειας προς την Αντελίνα Βαρθακούρη να έχει σχέση με το ότι πολλές γυναίκες νιώθουν εξαπατημένες όχι από τον ύστερο καπιταλισμό αλλά από το φεμινιστικό κίνημα. Νιώθουν πως η ζωή τους έγινε πιο περίπλοκη, καθώς τώρα και δουλεύουν και κάνουν δουλειές στο σπίτι, αφού η οικιακή εργασία παραμένει ακόμα γυναικεία υπόθεση. Σύμφωνα με το Ινστιτούτο Δημογραφικών Σπουδών της Βαρκελώνης, σε έρευνα που έγινε σε 15 χώρες της Ευρώπης το 2024, ο χρόνος που ασχολούνται με τα οικιακά οι γυναίκες σε όλες τις χώρες είναι συντριπτικά περισσότερος από εκείνον που ξοδεύουν οι άντρες. Στην Ελλάδα οι γυναίκες περνούν 282 λεπτά ημερησίως κάνοντας οικιακές εργασίες και οι άντρες 59.  

H Νοικοκυρά της Χρονιάς trailer

Επιστρέφοντας στη «Νοικοκυρά της Χρονιάς», το πιο ενδιαφέρον κομμάτι του ντοκιμαντέρ είναι αυτό όπου ο σκηνοθέτης μιλά ξανά με τις συμμετέχουσες του διαγωνισμού τριάντα και σαράντα χρόνια αργότερα. Εκεί αρχίζουν να ξεδιπλώνονται οι πραγματικές ιστορίες της ζωής τους – ότι ένιωθαν υποχρεωμένες να είναι κλεισμένες στο σπίτι και να γεννούν παιδιά, ότι πολλές φορές ήταν εγκλωβισμένες σε αποτυχημένους γάμους. 

Πολύ συχνά συναντάμε μια ρομαντική αντίληψη για τη γυναικεία εμπειρία του παρελθόντος, εκείνες τις γραφικές εποχές που η μανούλα έπλεκε, μαγείρευε, στήριζε τον άντρα της και φρόντιζε τα παιδάκια της. Μην ξεχνάμε όμως πως πίσω από αυτές τις δακρύβρεχτες ιστορίες του παρελθόντος με τις ηρωικές μανούλες που ανέθρεψαν στρατιές παιδιών με δάκρυα και θυσίες κρύβονται ιστορίες γυναικών που δεν είχαν καμία απολύτως επιλογή, με όνειρα που πνίγηκαν μέσα σε ντάνες πιάτων.  

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η Χρυσαλένια- Ηλιοστάλαχτη θα πάει εκδρομή

Οπτική Γωνία / Γιατί όλο και περισσότεροι γονείς κάνουν τα πάντα για να στείλουν το παιδί τους σε ένα ιδιωτικό σχολείο

Τι μεσολάβησε και αυτήν τη στιγμή, παρά την οικονομική στενότητα, τα ιδιωτικά σχολεία (που κοστίζουν μαζί με τα μεταφορικά από 6.000 έως 16.000 ευρώ τον χρόνο) έχουν λίστα αναμονής;
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΤΡΙΒΟΛΗ
ΔΕΥΤΕΡΑ Το τετράδιο συνταγών της Χαρίκλειας Καβάφη

Γεύση / Το τετράδιο συνταγών της Χαρίκλειας Καβάφη

Το τετράδιο της μητέρας του ποιητή, που γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη το 1834, περιέχει μια σειρά από παραδοσιακές αλλά και καινοτόμες συνταγές της εποχής, οι οποίες σήμερα βρίσκονται ψηφιοποιημένες στο αρχείο Καβάφη, που το διαχειρίζεται το Ίδρυμα Ωνάση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Οι ψαράδες της Αμοργού πέτυχαν κάτι που δεν έχει ξαναγίνει στην Ελλάδα

Οπτική Γωνία / Οι ψαράδες της Αμοργού πέτυχαν κάτι που δεν έχει ξαναγίνει στην Ελλάδα

Πήραν τη θάλασσα στα χέρια τους, πριν να είναι πολύ αργά και την χάσουν. Το «Αμοργόραμα» δεν είναι απλώς μια ιδέα, αλλά στοίχημα ζωής – και πρότυπο για την αλιεία όλης της χώρας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Μετρό-φούρνος: Ως πότε θα λιώνουμε και υπογείως;

Ρεπορτάζ / Μετρό-φούρνος: Ως πότε θα λιώνουμε και υπογείως;

Είκοσι τρένα που εκτελούν δρομολόγια στην μπλε και την κόκκινη γραμμή δεν έχουν κλιματισμό, ενώ το air condition στους παλιούς συρμούς της πράσινης γραμμής θυμίζει λοταρία: ποτέ δεν ξέρεις αν θα πετύχεις δροσιά ή ζέστη.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Dr. Zeina Jallad: «Ονειρεύομαι ένα μέλλον όπου τη ζωή των παιδιών μας δεν θα την ορίζει το γεγονός ότι υποφέρουν αλλά ότι ευημερούν»

Οπτική Γωνία / Zeina Jallad: «Ονειρεύομαι έναν ουρανό χωρίς πυραύλους και drones»

Η διευθύντρια του Κέντρου Μελετών Παλαιστινιακής Γης και καθηγήτρια στο Αμερικανικό Πανεπιστήμιο της Βηρυτού μιλά στη LiFO για την αποτυχία του διεθνούς δικαίου και το «sumud» ως καθημερινή εξέγερση απέναντι στην εξόντωση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιοι θα πληρώσουν τις απάτες του ΟΠΕΚΕΠΕ

Ρεπορτάζ / Ποιοι θα πληρώσουν τις απάτες του ΟΠΕΚΕΠΕ

Η κυβέρνηση ομολόγησε την αποτυχία της στην αντιμετώπιση του πελατειακού κράτους, οι κανονικοί αγρότες όμως, που δεν συμμετείχαν στις απάτες, είναι αυτοί που κυρίως θα πληρώσουν το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
CHECK Κρήτη: καμιά δομή-χιλιάδες πρόσφυγες

Ρεπορτάζ / Κρήτη: Kαμiα δομή - χιλιάδες πρόσφυγες

Αντιμέτωπη με ένα πρωτόγνωρο κύμα μεταναστευτικών-προσφυγικών ροών βρίσκεται η Κρήτη. Και ενώ η συχνότητα και ο αριθμός των αφίξεων έχουν αυξηθεί κατακόρυφα, το υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου δεν έχει δημιουργήσει καμία οργανωμένη δομή υποδοχής στο νησί για τους ανθρώπους αυτούς.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ