Brian Rochefort: Ο ριζοσπάστης της κεραμικής παρουσιάζει τα νέα του έργα στην Αθήνα

Ο καινοτόμος κεραμίστας–γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα Facebook Twitter
Τα έργα του προσκαλούν τους θεατές να επανεξετάσουν ό,τι θεωρούν οικείο και αναγνωρίσιμο. Φωτ.: Boris Kirpotin
0

Ο σαραντάχρονος Αμερικανός mixed-media γλύπτης Brian Rochefort θεωρείται ένας καινοτόμος καλλιτέχνης ο οποίος φημίζεται για τα ζωηρά του κεραμικά γλυπτά που συνδυάζουν αφηρημένες μορφές με στρώματα υαλωμάτων και παραπέμπουν σε φυσικά και απόκοσμα τοπία. Η Bernier/Eliades Gallery φιλοξενεί μια νέα του ατομική έκθεση με τίτλο «Erratic Patterns».

Στο Λίνκολν του Rhode Island όπου μεγάλωσε, από την εφηβική του ηλικία ο πηλός του ασκούσε τέτοια γοητεία που δεν είχε άλλη επιλογή από το να αφιερωθεί στην ενασχόληση με αυτόν και στη δημιουργία έργων, τα πρώτα εκ των οποίων χρονολογούνται ήδη από το 1999. Σήμερα τα γλυπτά του κεραμικά χαρακτηρίζονται από απρόβλεπτες μορφές, τραχιές υφές και χαοτικές επιφάνειες.

Συχνά αποτελούνται από μάζες που προσομοιάζουν ηφαιστειακής προέλευσης μάγμα, κρατήρες και στάλες με φυσαλίδες, αποκαλύπτοντας το ενδιαφέρον του για τις οργανικές μορφές και τα φυσικά τοπία.

Μπορεί οι σπουδές του στο φημισμένο Rhode Island School of Design να του πρόσφεραν τα πρώτα ερεθίσματα μέσα από τον αφηρημένο εξπρεσιονισμό, τη μη αναπαραστατική ζωγραφική και τη γλυπτική, αλλά μόνο όταν καταδύθηκε σε τόπους ανοικείους, όπως το τροπικό δάσος του Αμαζονίου, τα νησιά Γκαλαπάγκος και ο κρατήρας Ngorongoro της Τανζανίας, ένιωσε να βρίσκεται πραγματικά στο στοιχείο του.

Όλα άρχισαν το 2016, στο πρώτο του ταξίδι στη Νότια Αμερική, το οποίο καθόρισε και τις αναζητήσεις του, μέσα από την εξερεύνηση του χρώματος, της υφής και των οργανικών μορφών. Η απομάκρυνση από τον Δυτικό πολιτισμό και η ζωή κάτω από δυσμενείς συνθήκες, μέσα στην ομίχλη, την υγρασία και τον άγριο εξωτισμό, τον οδήγησαν στην ανακάλυψη νέων μορφών, τεχνικών και αναπαραστάσεων.

Εκεί μέσα, στα βάθη της άγριας φύσης, παρατηρώντας την τροπική βλάστηση, τα υπερμεγέθη ζώα και τα πολύχρωμα πουλιά, βρήκε την έμπνευσή του. 

Ο καινοτόμος κεραμίστας – γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα Facebook Twitter
Στο Λίνκολν του Rhode Island όπου μεγάλωσε, από την εφηβική ηλικία ο πηλός του ασκούσε τέτοια γοητεία που δεν είχε άλλη επιλογή από το να αφιερωθεί στην ενασχόληση με αυτόν και στη δημιουργία έργων, τα πρώτα εκ των οποίων χρονολογούνται ήδη από το 1999. Φωτ.: Dustin Aksland

Όλα άρχισαν το 2016, στο πρώτο του ταξίδι στη Νότια Αμερική, το οποίο καθόρισε και τις αναζητήσεις του, μέσα από την εξερεύνηση του χρώματος, της υφής και των οργανικών μορφών. Η απομάκρυνση από τον Δυτικό πολιτισμό και η ζωή κάτω από δυσμενείς συνθήκες, μέσα στην ομίχλη, την υγρασία και τον άγριο εξωτισμό, τον οδήγησαν στην ανακάλυψη νέων μορφών, τεχνικών και αναπαραστάσεων.

Η τεχνική του, που περιλαμβάνει τη διαστρωμάτωση άψητου πηλού, τα βερνίκια αυτοκινήτων DuPont με αερογράφο και τα πολλαπλά ψησίματα, δημιουργεί δυναμικές υφές και ζωντανές χρωματικές εναλλαγές. Πρόκειται για αυτοσχεδιαστικές τεχνικές που του επιτρέπουν να πειραματίζεται, εκπλήσσοντας τον θεατή με τις δυνατότητες της φόρμας.

Ο Brian Rochefort θεωρείται ριζοσπάστης της κεραμικής, δημιουργός αινιγματικών έργων τέχνης που επαναπροσδιορίζουν τα χρηστικά και βιομορφικά τους σχήματα σε παιχνιδιάρικες και δυναμικές συνθέσεις. Τα έργα του χαρακτηρίζονται από πανδαισία χρωμάτων, τολμηρές πινελιές και σταγόνες που μοιάζουν να αψηφούν τη βαρύτητα. Ικανά να αφηγηθούν μια ιστορία, είναι αποτέλεσμα της κοσμογονικής και δημιουργικής διαδικασίας του και των επιρροών του, φόρος τιμής στους αφηρημένους ζωγράφους που ο Rochefort θαυμάζει βαθιά, όπως οι Joan Mitchell, Albert Oehlen και Willem de Kooning.

Ο καινοτόμος κεραμίστας – γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα Facebook Twitter
Brian ROCHEFORT, Dino I, 2025, Glazed ceramic, 43 x 41 x 43 cm (17 x 16 x 17 inches) Φωτ.: Marten Elder, LA, USA

Ωστόσο, είναι πρωτίστως η δεξιοτεχνία του στις τεχνικές υάλωσης που του επιτρέπει να δημιουργεί τα περίπλοκα μοτίβα και τις οργανικές μορφές που ο ίδιος περιγράφει ως «ψυχωτικά αλλά όμορφα συντεθειμένα». Τα χαρακτηρίζει μάλιστα και ως «εξωγήινα», θέλοντας να υπογραμμίσει την εξωσυμπαντική ποιότητα που εκπέμπουν οι περίτεχνες κατασκευές του, προδίδοντας την ανεξάντλητη γοητεία που του ασκούν τα ηφαίστεια, οι κρατήρες τους, τα φυσικά φαινόμενα, τα τροπικά δάση και οι απρόσιτοι ύφαλοι.

Γιατί τα κεραμικά του από πηλό, πετρώματα και γυαλί παραπέμπουν σε ζωντανά οικοσυστήματα, επιφάνειες που μοιάζουν να αναβλύζουν ενέργεια σαν να έχουν παγώσει σε μια στιγμή χαοτικής μεγαλοπρέπειας, προκαλώντας την αίσθηση της αφήγησης και του συναισθήματος. Κι έτσι, τα ταξίδια του σε παρθένες και απομακρυσμένες γωνιές της Γης αντανακλώνται επάνω σε αυτά τα έργα δίνοντας μια οικολογική διάσταση και υπενθυμίζοντάς μας πόσο ευάλωτη είναι η φύση.

Τέλος, καθώς το σχήμα των αγγείων αποτελεί έναν άλλο μόνιμο προβληματισμό του Rochefort, οι δημιουργίες του, ενώ διατηρούν το αναγνωρίσιμο σχήμα της καθημερινής χρήσης, γίνονται σκεύη φαντασίας και αλλόκοτης έκφρασης. Ιστορικά, τα χρηστικά σκεύη έφεραν αφηγήσεις από την καθημερινή ζωή ή ιστορίες των δημιουργών τους. Στη δική του περίπτωση, η δική του ερμηνεία γίνεται αφήγηση που ξεδιπλώνεται μέσα από τη διαδικασία της υάλωσης.

Τα έργα του προσκαλούν τους θεατές να επανεξετάσουν ό,τι θεωρούν οικείο και αναγνωρίσιμο, ώστε να αμφισβητήσουν τις συμβατικές αντιλήψεις για την κεραμική ως στατική και αμετάβλητη, αγκαλιάζοντας, αντιθέτως, τη ρευστότητα σε κάθε κομμάτι, που χρησιμεύει ως καμβάς και ως εργαστήριο για να ανακαλύψουν τις εξαιρετικές δυνατότητες της καθημερινότητας.

Ο καινοτόμος κεραμίστας – γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα Facebook Twitter
Brian ROCHEFORT, Cooper, 2024, Glazed ceramic, 53 x 58 x 50 cm, (21 x 23 x 20 inches) Φωτ.: Marten Elder, LA, USA
Ο καινοτόμος κεραμίστας – γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα Facebook Twitter
Brian Rochefort, Dino IV, 2025, Glazed ceramic, 43 x 41 x 41 cm (17 x 16 x 16 inches) Φωτ.: Marten Elder, LA, USA

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση «Erratic Patterns» εδώ. 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ