Brian Rochefort: Ο ριζοσπάστης της κεραμικής παρουσιάζει τα νέα του έργα στην Αθήνα

Ο καινοτόμος κεραμίστας–γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα Facebook Twitter
Τα έργα του προσκαλούν τους θεατές να επανεξετάσουν ό,τι θεωρούν οικείο και αναγνωρίσιμο. Φωτ.: Boris Kirpotin
0

Ο σαραντάχρονος Αμερικανός mixed-media γλύπτης Brian Rochefort θεωρείται ένας καινοτόμος καλλιτέχνης ο οποίος φημίζεται για τα ζωηρά του κεραμικά γλυπτά που συνδυάζουν αφηρημένες μορφές με στρώματα υαλωμάτων και παραπέμπουν σε φυσικά και απόκοσμα τοπία. Η Bernier/Eliades Gallery φιλοξενεί μια νέα του ατομική έκθεση με τίτλο «Erratic Patterns».

Στο Λίνκολν του Rhode Island όπου μεγάλωσε, από την εφηβική του ηλικία ο πηλός του ασκούσε τέτοια γοητεία που δεν είχε άλλη επιλογή από το να αφιερωθεί στην ενασχόληση με αυτόν και στη δημιουργία έργων, τα πρώτα εκ των οποίων χρονολογούνται ήδη από το 1999. Σήμερα τα γλυπτά του κεραμικά χαρακτηρίζονται από απρόβλεπτες μορφές, τραχιές υφές και χαοτικές επιφάνειες.

Συχνά αποτελούνται από μάζες που προσομοιάζουν ηφαιστειακής προέλευσης μάγμα, κρατήρες και στάλες με φυσαλίδες, αποκαλύπτοντας το ενδιαφέρον του για τις οργανικές μορφές και τα φυσικά τοπία.

Μπορεί οι σπουδές του στο φημισμένο Rhode Island School of Design να του πρόσφεραν τα πρώτα ερεθίσματα μέσα από τον αφηρημένο εξπρεσιονισμό, τη μη αναπαραστατική ζωγραφική και τη γλυπτική, αλλά μόνο όταν καταδύθηκε σε τόπους ανοικείους, όπως το τροπικό δάσος του Αμαζονίου, τα νησιά Γκαλαπάγκος και ο κρατήρας Ngorongoro της Τανζανίας, ένιωσε να βρίσκεται πραγματικά στο στοιχείο του.

Όλα άρχισαν το 2016, στο πρώτο του ταξίδι στη Νότια Αμερική, το οποίο καθόρισε και τις αναζητήσεις του, μέσα από την εξερεύνηση του χρώματος, της υφής και των οργανικών μορφών. Η απομάκρυνση από τον Δυτικό πολιτισμό και η ζωή κάτω από δυσμενείς συνθήκες, μέσα στην ομίχλη, την υγρασία και τον άγριο εξωτισμό, τον οδήγησαν στην ανακάλυψη νέων μορφών, τεχνικών και αναπαραστάσεων.

Εκεί μέσα, στα βάθη της άγριας φύσης, παρατηρώντας την τροπική βλάστηση, τα υπερμεγέθη ζώα και τα πολύχρωμα πουλιά, βρήκε την έμπνευσή του. 

Ο καινοτόμος κεραμίστας – γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα Facebook Twitter
Στο Λίνκολν του Rhode Island όπου μεγάλωσε, από την εφηβική ηλικία ο πηλός του ασκούσε τέτοια γοητεία που δεν είχε άλλη επιλογή από το να αφιερωθεί στην ενασχόληση με αυτόν και στη δημιουργία έργων, τα πρώτα εκ των οποίων χρονολογούνται ήδη από το 1999. Φωτ.: Dustin Aksland

Όλα άρχισαν το 2016, στο πρώτο του ταξίδι στη Νότια Αμερική, το οποίο καθόρισε και τις αναζητήσεις του, μέσα από την εξερεύνηση του χρώματος, της υφής και των οργανικών μορφών. Η απομάκρυνση από τον Δυτικό πολιτισμό και η ζωή κάτω από δυσμενείς συνθήκες, μέσα στην ομίχλη, την υγρασία και τον άγριο εξωτισμό, τον οδήγησαν στην ανακάλυψη νέων μορφών, τεχνικών και αναπαραστάσεων.

Η τεχνική του, που περιλαμβάνει τη διαστρωμάτωση άψητου πηλού, τα βερνίκια αυτοκινήτων DuPont με αερογράφο και τα πολλαπλά ψησίματα, δημιουργεί δυναμικές υφές και ζωντανές χρωματικές εναλλαγές. Πρόκειται για αυτοσχεδιαστικές τεχνικές που του επιτρέπουν να πειραματίζεται, εκπλήσσοντας τον θεατή με τις δυνατότητες της φόρμας.

Ο Brian Rochefort θεωρείται ριζοσπάστης της κεραμικής, δημιουργός αινιγματικών έργων τέχνης που επαναπροσδιορίζουν τα χρηστικά και βιομορφικά τους σχήματα σε παιχνιδιάρικες και δυναμικές συνθέσεις. Τα έργα του χαρακτηρίζονται από πανδαισία χρωμάτων, τολμηρές πινελιές και σταγόνες που μοιάζουν να αψηφούν τη βαρύτητα. Ικανά να αφηγηθούν μια ιστορία, είναι αποτέλεσμα της κοσμογονικής και δημιουργικής διαδικασίας του και των επιρροών του, φόρος τιμής στους αφηρημένους ζωγράφους που ο Rochefort θαυμάζει βαθιά, όπως οι Joan Mitchell, Albert Oehlen και Willem de Kooning.

Ο καινοτόμος κεραμίστας – γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα Facebook Twitter
Brian ROCHEFORT, Dino I, 2025, Glazed ceramic, 43 x 41 x 43 cm (17 x 16 x 17 inches) Φωτ.: Marten Elder, LA, USA

Ωστόσο, είναι πρωτίστως η δεξιοτεχνία του στις τεχνικές υάλωσης που του επιτρέπει να δημιουργεί τα περίπλοκα μοτίβα και τις οργανικές μορφές που ο ίδιος περιγράφει ως «ψυχωτικά αλλά όμορφα συντεθειμένα». Τα χαρακτηρίζει μάλιστα και ως «εξωγήινα», θέλοντας να υπογραμμίσει την εξωσυμπαντική ποιότητα που εκπέμπουν οι περίτεχνες κατασκευές του, προδίδοντας την ανεξάντλητη γοητεία που του ασκούν τα ηφαίστεια, οι κρατήρες τους, τα φυσικά φαινόμενα, τα τροπικά δάση και οι απρόσιτοι ύφαλοι.

Γιατί τα κεραμικά του από πηλό, πετρώματα και γυαλί παραπέμπουν σε ζωντανά οικοσυστήματα, επιφάνειες που μοιάζουν να αναβλύζουν ενέργεια σαν να έχουν παγώσει σε μια στιγμή χαοτικής μεγαλοπρέπειας, προκαλώντας την αίσθηση της αφήγησης και του συναισθήματος. Κι έτσι, τα ταξίδια του σε παρθένες και απομακρυσμένες γωνιές της Γης αντανακλώνται επάνω σε αυτά τα έργα δίνοντας μια οικολογική διάσταση και υπενθυμίζοντάς μας πόσο ευάλωτη είναι η φύση.

Τέλος, καθώς το σχήμα των αγγείων αποτελεί έναν άλλο μόνιμο προβληματισμό του Rochefort, οι δημιουργίες του, ενώ διατηρούν το αναγνωρίσιμο σχήμα της καθημερινής χρήσης, γίνονται σκεύη φαντασίας και αλλόκοτης έκφρασης. Ιστορικά, τα χρηστικά σκεύη έφεραν αφηγήσεις από την καθημερινή ζωή ή ιστορίες των δημιουργών τους. Στη δική του περίπτωση, η δική του ερμηνεία γίνεται αφήγηση που ξεδιπλώνεται μέσα από τη διαδικασία της υάλωσης.

Τα έργα του προσκαλούν τους θεατές να επανεξετάσουν ό,τι θεωρούν οικείο και αναγνωρίσιμο, ώστε να αμφισβητήσουν τις συμβατικές αντιλήψεις για την κεραμική ως στατική και αμετάβλητη, αγκαλιάζοντας, αντιθέτως, τη ρευστότητα σε κάθε κομμάτι, που χρησιμεύει ως καμβάς και ως εργαστήριο για να ανακαλύψουν τις εξαιρετικές δυνατότητες της καθημερινότητας.

Ο καινοτόμος κεραμίστας – γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα Facebook Twitter
Brian ROCHEFORT, Cooper, 2024, Glazed ceramic, 53 x 58 x 50 cm, (21 x 23 x 20 inches) Φωτ.: Marten Elder, LA, USA
Ο καινοτόμος κεραμίστας – γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα Facebook Twitter
Brian Rochefort, Dino IV, 2025, Glazed ceramic, 43 x 41 x 41 cm (17 x 16 x 16 inches) Φωτ.: Marten Elder, LA, USA

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση «Erratic Patterns» εδώ. 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ