Brian Rochefort: Ο ριζοσπάστης της κεραμικής παρουσιάζει τα νέα του έργα στην Αθήνα

Ο καινοτόμος κεραμίστας–γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα Facebook Twitter
Τα έργα του προσκαλούν τους θεατές να επανεξετάσουν ό,τι θεωρούν οικείο και αναγνωρίσιμο. Φωτ.: Boris Kirpotin
0

Ο σαραντάχρονος Αμερικανός mixed-media γλύπτης Brian Rochefort θεωρείται ένας καινοτόμος καλλιτέχνης ο οποίος φημίζεται για τα ζωηρά του κεραμικά γλυπτά που συνδυάζουν αφηρημένες μορφές με στρώματα υαλωμάτων και παραπέμπουν σε φυσικά και απόκοσμα τοπία. Η Bernier/Eliades Gallery φιλοξενεί μια νέα του ατομική έκθεση με τίτλο «Erratic Patterns».

Στο Λίνκολν του Rhode Island όπου μεγάλωσε, από την εφηβική του ηλικία ο πηλός του ασκούσε τέτοια γοητεία που δεν είχε άλλη επιλογή από το να αφιερωθεί στην ενασχόληση με αυτόν και στη δημιουργία έργων, τα πρώτα εκ των οποίων χρονολογούνται ήδη από το 1999. Σήμερα τα γλυπτά του κεραμικά χαρακτηρίζονται από απρόβλεπτες μορφές, τραχιές υφές και χαοτικές επιφάνειες.

Συχνά αποτελούνται από μάζες που προσομοιάζουν ηφαιστειακής προέλευσης μάγμα, κρατήρες και στάλες με φυσαλίδες, αποκαλύπτοντας το ενδιαφέρον του για τις οργανικές μορφές και τα φυσικά τοπία.

Μπορεί οι σπουδές του στο φημισμένο Rhode Island School of Design να του πρόσφεραν τα πρώτα ερεθίσματα μέσα από τον αφηρημένο εξπρεσιονισμό, τη μη αναπαραστατική ζωγραφική και τη γλυπτική, αλλά μόνο όταν καταδύθηκε σε τόπους ανοικείους, όπως το τροπικό δάσος του Αμαζονίου, τα νησιά Γκαλαπάγκος και ο κρατήρας Ngorongoro της Τανζανίας, ένιωσε να βρίσκεται πραγματικά στο στοιχείο του.

Όλα άρχισαν το 2016, στο πρώτο του ταξίδι στη Νότια Αμερική, το οποίο καθόρισε και τις αναζητήσεις του, μέσα από την εξερεύνηση του χρώματος, της υφής και των οργανικών μορφών. Η απομάκρυνση από τον Δυτικό πολιτισμό και η ζωή κάτω από δυσμενείς συνθήκες, μέσα στην ομίχλη, την υγρασία και τον άγριο εξωτισμό, τον οδήγησαν στην ανακάλυψη νέων μορφών, τεχνικών και αναπαραστάσεων.

Εκεί μέσα, στα βάθη της άγριας φύσης, παρατηρώντας την τροπική βλάστηση, τα υπερμεγέθη ζώα και τα πολύχρωμα πουλιά, βρήκε την έμπνευσή του. 

Ο καινοτόμος κεραμίστας – γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα Facebook Twitter
Στο Λίνκολν του Rhode Island όπου μεγάλωσε, από την εφηβική ηλικία ο πηλός του ασκούσε τέτοια γοητεία που δεν είχε άλλη επιλογή από το να αφιερωθεί στην ενασχόληση με αυτόν και στη δημιουργία έργων, τα πρώτα εκ των οποίων χρονολογούνται ήδη από το 1999. Φωτ.: Dustin Aksland

Όλα άρχισαν το 2016, στο πρώτο του ταξίδι στη Νότια Αμερική, το οποίο καθόρισε και τις αναζητήσεις του, μέσα από την εξερεύνηση του χρώματος, της υφής και των οργανικών μορφών. Η απομάκρυνση από τον Δυτικό πολιτισμό και η ζωή κάτω από δυσμενείς συνθήκες, μέσα στην ομίχλη, την υγρασία και τον άγριο εξωτισμό, τον οδήγησαν στην ανακάλυψη νέων μορφών, τεχνικών και αναπαραστάσεων.

Η τεχνική του, που περιλαμβάνει τη διαστρωμάτωση άψητου πηλού, τα βερνίκια αυτοκινήτων DuPont με αερογράφο και τα πολλαπλά ψησίματα, δημιουργεί δυναμικές υφές και ζωντανές χρωματικές εναλλαγές. Πρόκειται για αυτοσχεδιαστικές τεχνικές που του επιτρέπουν να πειραματίζεται, εκπλήσσοντας τον θεατή με τις δυνατότητες της φόρμας.

Ο Brian Rochefort θεωρείται ριζοσπάστης της κεραμικής, δημιουργός αινιγματικών έργων τέχνης που επαναπροσδιορίζουν τα χρηστικά και βιομορφικά τους σχήματα σε παιχνιδιάρικες και δυναμικές συνθέσεις. Τα έργα του χαρακτηρίζονται από πανδαισία χρωμάτων, τολμηρές πινελιές και σταγόνες που μοιάζουν να αψηφούν τη βαρύτητα. Ικανά να αφηγηθούν μια ιστορία, είναι αποτέλεσμα της κοσμογονικής και δημιουργικής διαδικασίας του και των επιρροών του, φόρος τιμής στους αφηρημένους ζωγράφους που ο Rochefort θαυμάζει βαθιά, όπως οι Joan Mitchell, Albert Oehlen και Willem de Kooning.

Ο καινοτόμος κεραμίστας – γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα Facebook Twitter
Brian ROCHEFORT, Dino I, 2025, Glazed ceramic, 43 x 41 x 43 cm (17 x 16 x 17 inches) Φωτ.: Marten Elder, LA, USA

Ωστόσο, είναι πρωτίστως η δεξιοτεχνία του στις τεχνικές υάλωσης που του επιτρέπει να δημιουργεί τα περίπλοκα μοτίβα και τις οργανικές μορφές που ο ίδιος περιγράφει ως «ψυχωτικά αλλά όμορφα συντεθειμένα». Τα χαρακτηρίζει μάλιστα και ως «εξωγήινα», θέλοντας να υπογραμμίσει την εξωσυμπαντική ποιότητα που εκπέμπουν οι περίτεχνες κατασκευές του, προδίδοντας την ανεξάντλητη γοητεία που του ασκούν τα ηφαίστεια, οι κρατήρες τους, τα φυσικά φαινόμενα, τα τροπικά δάση και οι απρόσιτοι ύφαλοι.

Γιατί τα κεραμικά του από πηλό, πετρώματα και γυαλί παραπέμπουν σε ζωντανά οικοσυστήματα, επιφάνειες που μοιάζουν να αναβλύζουν ενέργεια σαν να έχουν παγώσει σε μια στιγμή χαοτικής μεγαλοπρέπειας, προκαλώντας την αίσθηση της αφήγησης και του συναισθήματος. Κι έτσι, τα ταξίδια του σε παρθένες και απομακρυσμένες γωνιές της Γης αντανακλώνται επάνω σε αυτά τα έργα δίνοντας μια οικολογική διάσταση και υπενθυμίζοντάς μας πόσο ευάλωτη είναι η φύση.

Τέλος, καθώς το σχήμα των αγγείων αποτελεί έναν άλλο μόνιμο προβληματισμό του Rochefort, οι δημιουργίες του, ενώ διατηρούν το αναγνωρίσιμο σχήμα της καθημερινής χρήσης, γίνονται σκεύη φαντασίας και αλλόκοτης έκφρασης. Ιστορικά, τα χρηστικά σκεύη έφεραν αφηγήσεις από την καθημερινή ζωή ή ιστορίες των δημιουργών τους. Στη δική του περίπτωση, η δική του ερμηνεία γίνεται αφήγηση που ξεδιπλώνεται μέσα από τη διαδικασία της υάλωσης.

Τα έργα του προσκαλούν τους θεατές να επανεξετάσουν ό,τι θεωρούν οικείο και αναγνωρίσιμο, ώστε να αμφισβητήσουν τις συμβατικές αντιλήψεις για την κεραμική ως στατική και αμετάβλητη, αγκαλιάζοντας, αντιθέτως, τη ρευστότητα σε κάθε κομμάτι, που χρησιμεύει ως καμβάς και ως εργαστήριο για να ανακαλύψουν τις εξαιρετικές δυνατότητες της καθημερινότητας.

Ο καινοτόμος κεραμίστας – γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα Facebook Twitter
Brian ROCHEFORT, Cooper, 2024, Glazed ceramic, 53 x 58 x 50 cm, (21 x 23 x 20 inches) Φωτ.: Marten Elder, LA, USA
Ο καινοτόμος κεραμίστας – γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα Facebook Twitter
Brian Rochefort, Dino IV, 2025, Glazed ceramic, 43 x 41 x 41 cm (17 x 16 x 16 inches) Φωτ.: Marten Elder, LA, USA

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση «Erratic Patterns» εδώ. 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ