H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

H μεγάλη βραδιά της Ανόρα Facebook Twitter
Oι νικητές Όσκαρ πρώτων και δεύτερων ρόλων: Έϊντριεν Μπρόουντι, Μάϊκι Μάντισον, Ζόϊ Σαλντάνια, Κίραν Κάλκιν. Φωτ.: Getty Images/Ideal Image
0

Το Wicked και το δεύτερο Dune επικράτησαν εκεί που τα προγνωστικά τα τοποθετούσαν εξαρχής, σε σκηνικά και κοστούμια, στον ήχο και τα οπτικά εφέ αντίστοιχα.

Το Κονκλάβιο βασικά πήγαινε ολοταχώς για το διασκευασμένο σενάριο του Πίτερ Στρον, και αθόρυβα έκανε το καθήκον του, αλλά μέχρι εκεί.

Η ατυχήσασα Εμίλια Πέρεζ, μια πονεμένη ιστορία για τους γνωστούς λόγους, που δεν είναι μόνο τα ντροπιαστικά, ρατσιστικά tweets της Κάρλα Σοφία Γκασκόν αλλά και οι σφοδρές αντιρρήσεις από την latino και την trans κοινότητα, ξεκίνησε τη σεζόν με προδιαγραφές και περγαμηνές, μεγάλες φιλοδοξίες και ρεκόρ υποψηφιοτήτων για μη αγγλόφωνη ταινία, και κατέληξε κερδίζοντας μόνο με τις ακλόνητες υποψηφιότητες του δεύτερου ρόλου για την Ζόι Σαλντάνια, που υπογράμμισε υπερήφανα την Δομινικανή της καταγωγή, το τραγούδι, για τους Καμίγ, Κλεμάν Ντυκόλ και τον ίδιο τον σκηνοθέτη Ζακ Οντιάρ στους στίχους, σκοντάφτοντας στο μοναδικό σημαντικό βραβείο που είχε τα φόντα να σαρώσει: στην κατηγορία της διεθνούς ταινίας. Το Είμαι Ακόμη Εδώ είχε ανεβάσει στροφές τις τελευταίες εβδομάδες και ο Βάλτερ Σάλες έδωσε το πρώτο Όσκαρ στην Βραζιλία, μετά από τέσσερις άσφαιρες υποψηφιότητες. Το ταξίδι της ταινίας σταμάτησε όμως εκεί, καθώς η Φερνάντα Τόρρες δεν ολοκλήρωσε τη μεγάλη ανατροπή στον πρώτο ρόλο.

Όταν η Έμα Στόουν ανήγγειλε την Μάικι Μάντισον στην κατηγορία του πρώτου γυναικείου ρόλου, γνωρίζαμε πως μόνο από παράλογη συγκυρία η Ανόρα θα έχανε το Όσκαρ καλύτερης ταινίας.

Το Brutalist θαυμάστηκε, αλλά δεν αγαπήθηκε αρκετά ώστε να περάσει το όριο των τριών Όσκαρ στα 97α βραβεία της Ακαδημίας, φεύγοντας με τα αγαλματίδια για την πρωτότυπη μουσική του εμφανώς τρακαρισμένου Ντάνιελ Μπλάμπεργκ, την έξοχη φωτογραφία του Λολ Κρόλι, και φυσικά του πρώτου ρόλου για τον Έιντριεν Μπρόουντι. Ο Τιμοτέ Σαλαμέ τον χειροκρότησε στενοχωρημένος για τη δική του ήττα, μετά από προσπάθεια πέντε ετών να βυθιστεί στον μουσικό γρίφο του αξιότιμου κυρίου Ζίμερμαν (ο οποίος απέρριψε την πρόσκληση να παρευρεθεί και να τραγουδήσει στην τελετή), καθώς και μια καμπάνια απαράμιλλων εμφανίσεων-αναφορών στο στιλ και τις πολλαπλές φάσεις της ντιλανικής περσόνας στο πέρασμα των χρόνων.

brody Facebook Twitter
Ο 52χρονος Μπρόουντι διατήρησε ανέπαφο το ρεκόρ του νεότερου νικητή στην κατηγορία αλλά και το επώδυνο προνόμιο της καλλιτεχνικής προοπτικής, όπως εξήγησε τον νικητήριο λόγο του. Φωτ: Getty Images/Ideal Image

Ο 52χρονος Μπρόουντι διατήρησε ανέπαφο το ρεκόρ του νεότερου νικητή στην κατηγορία αλλά και το επώδυνο προνόμιο της καλλιτεχνικής προοπτικής, όπως εξήγησε στον νικητήριο λόγο του. Στο εκτενέστερο speech της βραδιάς, τόνισε τη σημασία της ταπεινοφροσύνης μπροστά σε ένα τόσο τιμητικό και προβεβλημένο βραβείο, που οι περισσότεροι θεωρούν βάλσαμο και πανάκεια, αυτόματο διαβατήριο για ανέφελη καριέρα – πόσο λάθος είναι να βολεύεσαι σε μια δοξασμένη στιγμή και ίσως να θεωρείς δεδομένο τα σπουδαία να έρχονται άκοπα, άφθονα και μαγικά στο εφεξής.

Ανάμεσα στα Όσκαρ του Σπίλμαν και του Τοθ, οι καλοί ρόλοι του ξέφυγαν, και χρειάστηκαν δυο δεκαετίες και κάτι, για να συνέλθει από μια μάλλον άσκοπη διαδρομή, γι’ αυτό και θέλησε να μοιραστεί την εμπειρία της ανθεκτικής αναμονής, της προσμονής για κάτι ζουμερό, αξιοσημείωτο, και εξίσου ενδιαφέρον. Επιπρόσθετα, ο Αμερικανός ηθοποιός τοποθετείται στο κλαμπ των εκλεκτών με 2 Όσκαρ πρώτου ρόλου, μαζί με τον Μάρλον Μπράντο, τον Φρέντρικ Μαρτς, τον Τομ Χάνκς, τον Άντονι Χόπκινς, τον Ντάστιν Χόφμαν, τον Σον Πεν και τον Γκάρι Κούπερ. Ο Σπένσερ Τρέισι ήταν ο πρώτος που το πέτυχε στα 30s, και ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ο μόνος που έχει κερδίσει και τρίτο, πάντα σε πρώτο ανδρικό ρόλο.

Όλοι περίμεναν από τον Κίραν Κάλκιν, τον «Καλκ» για τον φίλο του Ρόμπερτ Ντάουνι, να εκφωνήσει έναν λόγο εξίσου ακατάστατο και αξιολάτρευτο, όπως ο χαρακτήρας που υποδύθηκε στον Αληθινό Πόνο του Τζέσι Άιζεμπεργκ. Στην αρχή, ο μικρός αδελφός του Μακόλεϊ ξέχασε τι ήθελε να πει στη σκηνή για το βραβείο του δεύτερου ανδρικού ρόλου, στη συνέχεια ανέκτησε δυνάμεις και έσπασε το πρωτόκολλο, ξεχωρίζοντας όχι όλους τους συνυποψήφιούς του, αλλά μόνο τον Τζέρεμι Στρονγκ για την καταπληκτική του ερμηνεία στο Apprentice. Είχε δίκιο, ο Στρονγκ έπρεπε να είχε κατακτήσει το βραβείο. Και στην τελική ευθεία κέρδισε τις εντυπώσεις, αποκαλύπτοντας πως μετά το Emmy και το τρίτο παιδί, ένα Όσκαρ ισούται με υπόσχεση για τέταρτο, δέσμευση στην οποία συμφώνησε η πανευτυχής σύζυγός του. Ωραίος, όπως πάντα.

culkin Facebook Twitter
Ο Κίραν Κάλκιν με το Όσκαρ Β' Ανδρικού Ρόλου. Φωτ: Getty Images/Ideal Image

Ήδη από το βραβείο μοντάζ, που απονεμήθηκε νωρίς στον Μπέικερ, η Ανόρα διατηρούσε ακέραιες τις ελπίδες της για όσα προοικονομούσε ο θρίαμβος της από τις Ενώσεις των σκηνοθετών και Παραγωγών, των πιο σημαντικών «μετεωρολόγων» των Όσκαρ, κατά τεκμήριο. Επικρατώντας στην σκηνοθεσία, το αμφίρροπο κλίμα άρχισε να ξεκαθαρίζει, και όταν η Έμα Στόουν ανήγγειλε την Μάικι Μάντισον στην κατηγορία του πρώτου γυναικείου ρόλου, γνωρίζαμε πως μόνο από παράλογη συγκυρία η Ανόρα θα έχανε το Όσκαρ καλύτερης ταινίας.

Η 25χρονη Μάντισον (όχι η νεότερη νικήτρια της κατηγορίας, αφού το ρεκόρ παραμένει στην Μάρλι Μάτλιν, 21 ετών στα Παιδιά ενός Κατώτερου Θεού) ξεκίνησε τη σεζόν εκθέτοντας την αμηχανία της στις συνεντεύξεις: ήταν σαφώς εκτός κλίματος μιλώντας για τη δουλειά της, μια συνεσταλμένη ηθοποιός που θα προτιμούσε να βρίσκεται σε κινηματογραφικά πλατό αντί να συνομιλεί χαριτωμένα και άνετα με έμπειρους παρουσιαστές που πάντα αναζητούν τις προσωπικές στιγμές και κάποιο εξομολογητικό χιούμορ, όπως καλή ώρα στην περίπτωση της Ντέμι Μουρ, βετεράνου σε chit chat και πρόθυμης να μοιραστεί στον αέρα τη ζωή, τις σκέψεις και τα συναισθήματά της. Ωστόσο, οι ψηφοφόροι της Ακαδημίας δεν τσίμπησαν στην mediatique φωτογένεια της Μουρ και του Σαλαμέ προτιμώντας τους ηθοποιούς που πίστεψαν περισσότερο για τις ερμηνείες τους, ανεξάρτητα από την εκστρατεία προώθησης γύρω από αυτές.

Όλη η δόξα ωστόσο ανήκει στον 54χρονο Σον Μπέικερ, που πριν από τα 97α Όσκαρ, ήταν αόρατος για τον θεσμό, αλλά πλέον έγινε ο πρώτος που κέρδισε 4 για την ίδια ταινία σε μια βραδιά. 4 έχει και ο Γουόλτ Ντίσνεϊ, αλλά για διαφορετικές (ισάριθμες) ταινίες, από το 1953. Τρία την ίδια βραδιά έχουν κερδίσει αρκετοί, ο Κόπολα για τον δεύτερο Νονό, ο Μπίλι Γουάιλντερ για την Γκαρσονιέρα, ο Τζέιμς Μπρουκς για τις Σχέσεις Στοργής, ο Πίτερ Τζάκσον για τον Άρχοντα των Δαχτυλιδιών, ο Μπονγκ Τζουν Χο για τα Παράσιτα, ο Τζέιμς Κάμερον για τον Τιτανικό. Ο τελευταίος μάλιστα έχει επίσης κερδίσει Όσκαρ σκηνοθεσίας και μοντάζ, όπως και ο Μπέικερ, όπως και ο Αλφόνσο Κουαρόν για το Gravity.

baker Facebook Twitter
Όλη η δόξα ωστόσο ανήκει στον 54χρονο Σον Μπέικερ, που πριν από τα 97α Όσκαρ, ήταν αόρατος για τον θεσμό, αλλά πλέον έγινε ο πρώτος που κέρδισε 4 για την ίδια ταινία σε μια βραδιά. Φωτ: Getty Images/Ideal Image

Αλλά τόσα προσωπικά βραβεία μαζεμένα συνιστούν απόλυτο θρίαμβο για μια ταινία που στοίχισε μόλις 6 εκατομμύρια δολάρια, έχει φέρει πάνω από 40 στο box office και κυματίζει ψηλά τη σημαία του ανεξάρτητου σινεμά, μετά και το Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ Καννών.

Η σχεδόν τετράωρης διάρκειας τελετή κύλησε τυπικά και επαγγελματικά δομημένη, με τον αναμενόμενο φόρο τιμής στους αφανείς ήρωες των καταστροφικών πυρκαγιών του Λος Άντζελες, διανθισμένο από ένα σύντομο κλιπ αποσπασμάτων ταινιών γνωστών και χαρακτηριστικών της πόλης που παραδοσιακά φιλοξενεί τα Όσκαρ.

Μετά την άρνηση του Τζίμι Κίμελ να επαναλάβει χρέη οικοδεσπότη (επικαλέστηκε κόπωση, και λογικό είναι), ο Κόναν Ο’ Μπράιαν αποδείχθηκε άγευστος στον ρόλο του, δείχνοντας ελάχιστα ψήγματα της τρελαμένης υπερενεργητικής κωμικής πατέντας που στην εποχή της ακμής του τού είχε χαρίσει τον τίτλο του «Κόναν του Βάρβαρου» της μεταμεσονύχτιας τηλεόρασης λόγου. Η εισαγωγή του ξεχάστηκε άμα τη εμφανίσει, ενώ οι μοναδικές του αναλαμπές ήρθαν όταν έκανε μια πλάκα για τα tweets στην φρόνιμη και ευγνώμονα που ήταν παρούσα και αξιοπρεπώς αποδεκτή στο Dolby Theater, Γκασκόν, η οποία δεν κατάλαβε απολύτως τίποτε και ρωτούσε τους γύρω της τι εννοούσε ο ποιητής! Και όταν, στην ψύχρα, κάρφωσε τον Κέντρικ Λαμάρ, με ένα, περί παιδοφιλίας, αναφορικά με τον Ντρέικ – παρακινδυνευμένο αστείο, αν και τελικά πέρασε αναίμακτα στη ροή του προγράμματος, σα να πέφτει βότσαλο σε μια τεράστια λίμνη ανίας.

Το αφιέρωμα στη μουσική των ταινιών Τζέιμς Μποντ δεν είχε καμία σημασία, και μάλιστα ήχησε από επίκαιρα γλυκόπικρο ως ελαφρώς πένθιμο, αντικρίζοντας τα απογοητευμένα πρόσωπα των Μπρόκολι–Γουίλσον που πρόσφατα παραχώρησαν τα δικαιώματα στον Τζεφ Μπέζος και την Amazon, ενώ ο φόρος τιμής στον Κουίνσι Τζόουνς με ένα μέτριο εκτελεσμένο Ease on Down the Road από την Queen Latifah ήταν τουλάχιστον πενιχρή υποσημείωση σε έναν θρύλο με τόσο έργο στο παλμαρέ του.

Η έκκληση για ειρηνική λύση στη Γάζα από την Παλαιστινιο-Ισραηλινή κολλεκτίβα του No Other Land, που κέρδισαν το Όσκαρ ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, ήταν μια αξιομημόνευτη στιγμή, όπως και το πρώτο ever βραβείο για τη Λετονία και το Flow του Γκιντς Ζιλμπαλόντις, που κέρδισε στα ίσα και στην έδρα τους κολοσσούς του αμερικανικού animation, όπως τα Μυαλά που Κουβαλάς 2 και το φαβορί Ατίθασο Ρομπότ – μια ακόμη σαφής ένδειξη πως υπάρχουν χρονιές που τα Όσκαρ δεν αντιστέκονται στη δίνη ενός Οπενχάιμερ, και άλλες που η «ξένη» ψήφος παίζει σημαντικότατο, καταλυτικό ρόλο για μικρότερες ταινίες σε νευραλγικές κατηγορίες.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ