40 χρόνια cyberpunk: Το δυστοπικό όραμα που έγινε πραγματικότητα

40 χρόνια cyberpunk: Το δυστοπικό όραμα που έγινε πραγματικότητα Facebook Twitter
Η απόλυτη cyberpunk ταινία είναι το Blade Runner, το οποίο έθεσε τις βάσεις για την αισθητική του είδους.
0


«ΤΟ ΧΡΩΜΑ ΤΟΥ ΟΥΡΑΝΟΥ ήταν το τέλειο ατάραχο μπλε μιας τηλεοπτικής οθόνης, συντονισμένης σε ένα νεκρό κανάλι». Αυτή είναι η εναρκτήρια φράση του εμβληματικού μυθιστορήματος Νευρομάντης (Neuromancer) του Γουίλιαμ Γκίμπσον, που κυκλοφόρησε το 1984, και θεωρείται ευρέως ως η απαρχή του cyberpunk (κυβερνοπάνκ). Εκείνη τη δεκαετία, η τεχνολογία είχε αρχίσει να διεισδύει στην καθημερινή ζωή, με την εμφάνιση των προσωπικών υπολογιστών και των βιντεοπαιχνιδιών (το Pac-Man έκανε το ντεμπούτο του το 1980), και ο καπιταλισμός βρισκόταν στα πρόθυρα της χαλάρωσης των περιορισμών που συγκρατούσαν τη συντριπτική του δύναμη.

Το είδος γεννήθηκε ως ένα επαναστατημένο τέκνο της κλασικής επιστημονικής φαντασίας, που οραματιζόταν ένα ζοφερό μέλλον στο οποίο, σαν μια αυτοεκπληρούμενη προφητεία, ο κόσμος μας μοιάζει όλο και περισσότερο. Ο μεγάλος θεωρητικός, φιλόσοφος και συγγραφέας Φρέντρικ Τζέιμσον που πέθανε φέτος αφού συμπλήρωσε έναν αιώνα ζωής, είχε περιγράψει το cyberpunk ως έναν νέο ρεαλισμό: «Η ύψιστη λογοτεχνική έκφραση, αν όχι του μεταμοντερνισμού, τότε του ύστερου καπιταλισμού».

Ο Νευρομάντης περιέχει όλα τα κλασικά στοιχεία του είδους: τερατώδεις πολυεθνικές που ελέγχουν τον κόσμο καθώς τα έθνη-κράτη είναι όλο και πιο αδύναμα (μια συνθήκη που σήμερα αναφέρεται με τον όρο «τεχνοφεουδαρχία»), η άνοδος της τεχνητής νοημοσύνης σε μια άκρως τεχνολογική και τεχνοκρατική κοινωνία, οι απειλές για την κυβερνο-ασφάλεια και η ακραία κοινωνικοοικονομική ανισότητα. Οι πόλεις είναι σκοτεινές, με γρήγορους ρυθμούς, βρώμικες και αδίστακτες, μια εικόνα αστικής παρακμής που πιθανώς επηρεάστηκε από την κρίση –στα όρια χρεοκοπίας– μεγάλων μητροπόλεων όπως η Νέα Υόρκη, στη δεκαετία του 1970.

Ως είδος, το cyberpunk τείνει να παραμένει κοντά στο παρόν: δεν διαδραματίζεται «μια φορά κι έναν καιρό, σε έναν γαλαξία πολύ, πολύ μακριά», όπως ο Πόλεμος των άστρων αλλά σχεδόν εδώ, σχεδόν τώρα.

Μια συνθήκη που ορίζεται από το σλόγκαν «high tech, low life», τον συνδυασμό δηλαδή της τεχνολογίας αιχμής και ενός ολοένα και πιο άθλιου βιοτικού επιπέδου, επειδή πάντα κάνουμε το λάθος να συγχέουμε την καινοτομία με την πρόοδο. Ο Γκίμπσον, ο οποίος είχε ήδη επινοήσει τον όρο «κυβερνοχώρος» στο διήγημά του Burning Chrome το 1982, προέβλεψε την εμφάνιση του κυβερνοχώρου περισσότερο από μια δεκαετία προτού αυτός γίνει συνώνυμο του διαδικτύου.

40 χρόνια cyberpunk: Το δυστοπικό όραμα που έγινε πραγματικότητα Facebook Twitter
Οι "νονοί" της cyberpunk λογοτεχνίας, Γουίλιαμ Γκίμπσον και Μπρους Στέρλινγκ, το 1992 στο Λονδίνο. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image

Στην πραγματικότητα, το αρχικό δίκτυο Arpanet υπήρχε ήδη τη δεκαετία του 1980, και τα δίκτυα υπολογιστών είχαν ήδη κάνει την εμφάνισή τους σε ταινίες όπως τα Παιχνίδια πολέμου (War Games) του 1983, όπου ο πρωταγωνιστής χρησιμοποιεί ένα τηλεφωνικό μόντεμ για να αποκτήσει πρόσβαση σε στρατιωτικούς υπολογιστές, με αποτέλεσμα την παραλίγο πρόκληση πυρηνικού πολέμου, σαν να επρόκειτο για διαδικτυακό παιχνίδι. Η έννοια των δικτύων υπολογιστών περιφερόταν ευρέως ήδη εκείνη την εποχή στους στρατιωτικούς, τεχνολογικούς και πανεπιστημιακούς κύκλους.

Ως είδος, το cyberpunk τείνει να παραμένει κοντά στο παρόν: δεν διαδραματίζεται «μια φορά κι έναν καιρό, σε έναν γαλαξία πολύ, πολύ μακριά», όπως ο Πόλεμος των άστρων αλλά σχεδόν εδώ, σχεδόν τώρα. Με την άφιξή του, ο τεχνο-ουτοπισμός που είχε τροφοδοτήσει μεγάλο μέρος της επιστημονικής φαντασίας του δεύτερου μισού του 20ού αιώνα μεταμορφώνεται σε έναν ζοφερό εφιάλτη, που παραμονεύει στη γωνία, σε ένα κοντινό μέλλον που μπορεί να είναι ήδη εδώ - όπως η σκοτεινή πλευρά της ιδεολογίας που εκπορεύεται από τη Silicon Valley.

Αυτός ο απαισιόδοξος φουτουρισμός διαδραματίζεται σε έναν σκοτεινό κόσμο που δανείζεται πολλά στοιχεία από τη νουάρ φιλολογία, ειδικά από τις ταινίες που έχουν βασιστεί στα βιβλία του Ρέιμοντ Τσάντλερ και του Ντάσιελ Χάμετ: περιθωριοποιημένοι χαρακτήρες, απόκληροι και επαναστάτες, νυχτόβια και παρακμιακά περιβάλλοντα, συνεχής βροχή και ομίχλη και μια σκληρή κοινωνία όπου όλοι προσπαθούν απλώς να επιβιώσουν. Στο cyberpunk υπάρχουν όλα αυτά τα στοιχεία, όμως φωτίζονται από νέον επιγραφές και συνδέονται με καλώδια. Σ’ αυτό το περιβάλλον, οι χαρακτήρες, αντί να φορούν καπέλα και καμπαρντίνες, συχνά έχουν υποστεί τεχνολογικές τροποποιήσεις στο σώμα ή τον εγκέφαλό τους τους και καταναλώνουν δεξτροαμφεταμίνη μάλλον παρά ουίσκι με πάγο.

Η απόλυτη cyberpunk ταινία είναι το Blade Runner του Ρίντλεϊ Σκοτ, βασισμένο στο μυθιστόρημα του Φίλιπ Κ. Ντικ, Do Androids Dream of Electric Sheep?, το οποίο έθεσε τις βάσεις για την αισθητική του είδους. Στην πραγματικότητα, το Blade Runner είναι περισσότερο ένας πρόδρομος του cyberpunk παρά ένα καθαρό δείγμα του είδους, καθώς κυκλοφόρησε το 1982, δύο χρόνια πριν από τον Νευρομάντη, και δεν αναφέρεται άμεσα στον κυβερνοχώρο.

Αν αναλογιστεί κανείς τα χαρακτηριστικά του κυβερνοπάνκ σύμπαντος –όπως η υποχώρηση του κράτους υπέρ των μεγάλων εταιρειών, η υπερ-τεχνολογικοποιημένη κοινωνία, η τεχνητή νοημοσύνη, η εξέχουσα θέση του κυβερνοχώρου, η αυξανόμενη ανισότητα και η επιδείνωση των συνθηκών διαβίωσης– είναι δύσκολο να μην αναγνωρίσει την ομοιότητα με τον δικό μας κόσμο. Αυτός ο «ρεαλισμός», όπως τον αποκάλεσε ο Φρέντρικ Τζέιμσον, μοιάζει πάρα πολύ οικείος.

Οι cyberpunk πόλεις που απεικονίζονται στη μυθοπλασία έχουν συχνά μια ευδιάκριτη ασιατική επιρροή, μια αντανάκλαση της (δυτικής) άποψης της δεκαετίας του 1980 για την Ιαπωνία ως το επίκεντρο της πρωτοποριακής τεχνολογίας, μέσω της οποίας αναμενόταν να κυριαρχήσουν οι εκτεταμένες μεγαλούπολεις και τα ρομπότ. Το Λος Άντζελες του Blade Runner είναι γεμάτο από ιαπωνικές διαφημίσεις και ιαπωνικά εστιατόρια, ενώ ο Νευρομάντης διαδραματίζεται στην Ιαπωνία. Οι πόλεις της cyberpunk μυθοπλασίας είναι γεμάτες με νέον ιδεογράμματα, που θυμίζουν τη σημερινή πληθώρα των ασιατικής έμπνευσης καταστημάτων γρήγορου φαγητού που προσφέρουν ράμεν και ντιμ σούμ στην καρδιά των σύγχρονων μητροπόλεων.

Οι πόλεις του Cyberpunk είναι πολυσύχναστες, ποικιλόμορφες και σφύζουν από ανθρώπους από όλες τις φυλές και τα κοινωνικά στρώματα, αντικατοπτρίζοντας το σημερινό κύμα παγκοσμιοποίησης και υπερτουρισμού. Οι νεανικές κουλτούρες υιοθετούν φουτουριστική αισθητική, με φθορίζοντα, μεταλλικά ρούχα και έντονα χρωματιστά μαλλιά – σαφείς εμπνεύσεις από την αισθητική του cyberpunk, του είδους που μας υποδείκνυε πώς πρέπει να μοιάζει το μέλλον. Και υπό μία έννοια, το μέλλον πάντα παίρνει τη μορφή αυτού που έχουμε οραματιστεί για λογαριασμό του, είτε πρόκειται για ουτοπία είτε για δυστοπία.

Με στοιχεία από El Pais

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Γουίλιαμ Γκίμπσον δεν θέλει πια να είναι δυστοπικός προφήτης

Βιβλίο / Ο Γουίλιαμ Γκίμπσον δεν θέλει πια να είναι δυστοπικός προφήτης

Ο διάσημος συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας επανέρχεται στην επικαιρότητα με ένα νέο μυθιστόρημα στο οποίο ο Τραμπ δεν εξελέγη ούτε το Brexit υπερψηφίστηκε, η καταστροφή όμως συνέβη σε συνθήκες που εύκολα μπορούμε να αναγνωρίσουμε στην εποχή της κλιματικής αλλαγής και του κοροναϊού
Ντάγκλας Ράσκοφ: «Ας ξεκολλήσουμε από τις οθόνες και ας συναντηθούμε ξανά εκεί έξω»

Respublika / Onassis Stegi / Ντάγκλας Ράσκοφ: «Ας ξεκολλήσουμε από τις οθόνες και ας συναντηθούμε ξανά εκεί έξω»

Ο «πάπας» της ψηφιακής αντικουλτούρας, του οποίου το έργο λειτούργησε, μεταξύ άλλων, ως πηγή έμπνευσης για το «Respublika» του Λούκας Τβαρκόβσκι που θα δούμε στη Μαλακάσα, σε μια συνέντευξη-ποταμό στη LiFO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Οθόνες / Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Χάρι Λάιτον, όπου ο Χάρι Μέλινγκ συνάπτει μια BDSM σχέση με τον Σκάρσγκαρντ, ήδη από το τρέιλερ έχει πυροδοτήσει συζητήσεις για τον σεξουαλικό προσανατολισμό του Σουηδού πρωταγωνιστή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Με το «Chasing Dragons» ο Άκης Ζιάκκας ένωσε μονομιάς τις τρεις δρακολίμνες

Οθόνες / Ο Άκης Ζιάκας ενώνει σε μία διαδρομή τις τρεις Δρακόλιμνες

«Chasing Dragons»: 120 χιλιόμετρα, 8.000 μέτρα υψομετρική διαφορά σε μία μέρα. Μια ταινία που διαρκεί μία ώρα και καταγράφει αυτή τη συγκλονιστική διαδρομή που ξεπερνά τα όρια της αντοχής, σωματικής και ψυχολογικής.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Mπιλ Κίντερ στη LiFO: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Οθόνες / Mπιλ Κίντερ: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Ο συνεργάτης του Κόπολα και υπεύθυνος μοντάζ και post-production σε ταινίες όπως το «Wall-e» μάς μίλησε για το μοντάζ στο animation, για την Pixar και για τότε που ένα στούντιο πλήρωσε 80 εκατομμύρια δολάρια τον Κόπολα για να μη γυρίσει μια ταινία. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Η τρίτη και χειρότερη κατάθεση στο σύμπαν του «Tron», η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου «Good Boy», το δεύτερο μέρος της τριλογίας του Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ και η Έμα Τόμσον ως ένοπλη προστάτιδα. Τι παίζει στα σινεμά από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Οθόνες / Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Το νέο ντοκιμαντέρ με τίτλο «In whose name?» παρουσιάζει τον Kanye West ως μια ιδιοφυΐα εγκλωβισμένη στο σώμα ενός παιδιού που βρίσκεται πάντα στα πρόθυρα ενός ακόμα κακομαθημένου ξεσπάσματος. Αρκεί αυτό για να αγνοήσουμε τα σφάλματά του;
THE LIFO TEAM
10 ταινίες για να μπείτε σε φθινοπωρινή διάθεση

Οθόνες / 10 ταινίες που θέλεις να βλέπεις και να είναι φθινόπωρο

Είναι τα κίτρινα φύλλα του Central Park; Η μελοδραματική ατμόσφαιρα; Αγγλικά τοπία στη βροχή; Κάτι πάντως ενώνει αυτές τις δέκα ταινίες και όταν τις βλέπεις θες να είναι και ο καιρός αλλιώτικος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Daily / Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Ένα κρίσιμο και «μανιοκαταθλιπτικό» 24ωρο στη ζωή ενός εκπαιδευτικού σε ένα σχολείο για προβληματικούς εφήβους αποτελεί τον καμβά για το υπερκινητικό δράμα του Netflix με πρωταγωνιστή τον Κίλιαν Μέρφι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Οθόνες / Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Όταν αποφάσισε να γίνει κινηματογραφιστής, του είπαν ότι θα πεινάσει, αλλά με έναν πολύ δημιουργικό τρόπο. Έκανε τις πρώτες του ταινίες κυριολεκτικά με χώμα και νερό, αλλά πλέον τρέχει παράλληλα οκτώ πρότζεκτ. Κάνει σινεμά συνομιλώντας με το σινεμά του Γιάνναρη, του Δαμιανού, του Παπατάκη. Ο Νεριτάν Ζιντζιρία αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Οθόνες / When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Η Ελλάδα κάνει τα πρώτα της σοβαρά βήματα για να σταθεί ισότιμα στο ευρωπαϊκό γήπεδο του γυναικείου ποδοσφαίρου - Το νέο ντοκιμαντέρ του ΠΣΑΠΠ, “When Nobody’s Watching”, ρίχνει φως στις ζωές των αθλητριών που παλεύουν μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Ακόμα μια κινηματογραφική μεταφορά του Δράκουλα, ένα κινέζικο animation που είναι η πέμπτη εμπορικότερη ταινία όλων των εποχών αλλά και η επανακυκλοφορία του «Avatar: The Way of Water» - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
THE LIFO TEAM
«Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα» ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Οθόνες / «Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα

Η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου του Μπεν Λέονμπεργκ δίνει σάρκα και οστά σε έναν από τους μεγαλύτερους φόβους των ιδιοκτητών σκύλου και αντλεί τη συγκίνησή της από τον αρραγή δεσμό ανθρώπου και ζώου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Οθόνες / Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Ο Πέδρο Αλμοδοβάρ που έχει σήμερα γενέθλια παραμένει διαχρονικά ένας από τους αγαπημένους μας σκηνοθέτες. Μαζέψαμε σε ένα αφιέρωμα ό, τι έχουμε γράψει για τις ταινίες του αλλά και κάποια ενδιαφέροντα θέματα για το έργο του που αξίζει να τα διαβάσετε!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ